5-traps Geartonic

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
...

Als eigenaar van een V50 D5 met de 5-traps Geartronic, ben ik benieuwd of er in de loop van de jaren updates zijn geweest voor de 5-traps Geartronic bak.

Ik vraag me vooral af of er iets veranderd is in het schakelgedrag. Voor het werk heb ik wel eens met een V50 2.4D met de 6-traps Geartronic gereden en het viel me op dat die bak een ander schakelgedrag heeft. In manuele mode schakelde die alsnog automatisch op zodra het toerental te hoog wordt, in de V50 gebeurd dit niet.

Zijn er software-updates geweest die er voor zorgen dat de bak automatisch terugschakelt? Ik zou graag zien dat de bak wat meer terugschakelt bij het gas loslaten (toerental afhankelijk dus). Nu rolt/duwt de auto vaak enorm door in een hoge versnelling en moet je 'm voor de bocht even 'zetten' door met het gas te spelen. Reden om nu voor lange bochten de bak vaak even in manuele mode te zetten. En is er iets gedaan aan de vertraging vanaf stilstand? Het duurt voor m'n gevoel even voor de bak doorheeft dat vanuit stilstand acceleratie verwacht wordt.

Voor de duidelijkheid: de auto is bijna toe aan de 180.000km beurt. Deze zal komende door m'n vertrouwde dealer worden uitgevoerd. De auto zal dan sowieso alle updates krijgen.
sbv
6th Gear member

een geartronic is niet de meest snelle bak. Ze zou de adaptie waarden eens kunnen resetten zodat de bak zich opnieuw aan je rijstijl aanpast. In mijn C30D5 Gt een paar jaar geleden duurde het ook vaak wel even voordat de bak in actie kwam.
Ik rij automaat om niet zelf te hoeven schakelen. manueel terug gebruik ik enkel in de bergen of met aanhanger

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Willempie5
3rd Gear member

Ik heb ook de GT5 en vind het een heerlijke bak als je rustig rijdt. Wanneer je iets pittiger rijd ben je al snel vlotter dan de GT5. Hij is inderdaad traag, maar past zich wel aan je rijgedrag aan. Wat je omschrijft is normaal
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire, Geartronic, Polestar tuning, CFE, IMIV+camera
V50 2005 T5 Summum, Flint grey metallic, Geartronic
evert65
6th Gear member

kortom , ga even met de dealer en je wens om de tafel zitten
dan komt het vast wel goed
keep calm!, your randomizer is running
...

Bedankt voor de reacties!

Klopt het dat de GT5 eigenlijk niet vanzelf terugschakeld? Richting een verkeerslicht met gas los gaat de bak onderin de toeren zelfs in z'n vrij. Is dit softwarematig aan te passen?
Fredhead
Geartronic member

Doet de 6traps net zo, is de afstelling die Volvo heeft gebruikt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
mees
6th Gear member
Contacteer:

Mijn GT5 gaat onder de 1500 rpm naar stationair
tenzij hij al door de motor afgeremd werd (berg af).
Hoort zo.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
...

Ben benieuwd of dt ook softwarematig aan te passen is. Het voelt ook alsof de aandrijving dan totaal weg is, net alsof je bij een handbak de koppeling in trapt. Ik mis net een stukje feeling met de motor op deze manier.
Fredhead
Geartronic member

Dat is de vrijloop, geeft ook daadwerkelijk hetzelfde effect als dat je de koppeling in trapt.
Wat betreft klopt dat gevoel dus wel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”