Pagina 1 van 1

5-traps Geartonic

Geplaatst: 13.05.2015 - 21:50
door ...
Als eigenaar van een V50 D5 met de 5-traps Geartronic, ben ik benieuwd of er in de loop van de jaren updates zijn geweest voor de 5-traps Geartronic bak.

Ik vraag me vooral af of er iets veranderd is in het schakelgedrag. Voor het werk heb ik wel eens met een V50 2.4D met de 6-traps Geartronic gereden en het viel me op dat die bak een ander schakelgedrag heeft. In manuele mode schakelde die alsnog automatisch op zodra het toerental te hoog wordt, in de V50 gebeurd dit niet.

Zijn er software-updates geweest die er voor zorgen dat de bak automatisch terugschakelt? Ik zou graag zien dat de bak wat meer terugschakelt bij het gas loslaten (toerental afhankelijk dus). Nu rolt/duwt de auto vaak enorm door in een hoge versnelling en moet je 'm voor de bocht even 'zetten' door met het gas te spelen. Reden om nu voor lange bochten de bak vaak even in manuele mode te zetten. En is er iets gedaan aan de vertraging vanaf stilstand? Het duurt voor m'n gevoel even voor de bak doorheeft dat vanuit stilstand acceleratie verwacht wordt.

Voor de duidelijkheid: de auto is bijna toe aan de 180.000km beurt. Deze zal komende door m'n vertrouwde dealer worden uitgevoerd. De auto zal dan sowieso alle updates krijgen.

Re: 5-traps Geartonic

Geplaatst: 14.05.2015 - 10:39
door sbv
een geartronic is niet de meest snelle bak. Ze zou de adaptie waarden eens kunnen resetten zodat de bak zich opnieuw aan je rijstijl aanpast. In mijn C30D5 Gt een paar jaar geleden duurde het ook vaak wel even voordat de bak in actie kwam.
Ik rij automaat om niet zelf te hoeven schakelen. manueel terug gebruik ik enkel in de bergen of met aanhanger

Re: 5-traps Geartonic

Geplaatst: 14.05.2015 - 20:07
door Willempie5
Ik heb ook de GT5 en vind het een heerlijke bak als je rustig rijdt. Wanneer je iets pittiger rijd ben je al snel vlotter dan de GT5. Hij is inderdaad traag, maar past zich wel aan je rijgedrag aan. Wat je omschrijft is normaal

Re: 5-traps Geartonic

Geplaatst: 14.05.2015 - 22:16
door evert65
kortom , ga even met de dealer en je wens om de tafel zitten
dan komt het vast wel goed

Re: 5-traps Geartonic

Geplaatst: 18.05.2015 - 15:41
door ...
Bedankt voor de reacties!

Klopt het dat de GT5 eigenlijk niet vanzelf terugschakeld? Richting een verkeerslicht met gas los gaat de bak onderin de toeren zelfs in z'n vrij. Is dit softwarematig aan te passen?

Re: 5-traps Geartonic

Geplaatst: 18.05.2015 - 16:17
door Fredhead
Doet de 6traps net zo, is de afstelling die Volvo heeft gebruikt

Re: 5-traps Geartonic

Geplaatst: 18.05.2015 - 20:29
door mees
Mijn GT5 gaat onder de 1500 rpm naar stationair
tenzij hij al door de motor afgeremd werd (berg af).
Hoort zo.

Re: 5-traps Geartonic

Geplaatst: 18.05.2015 - 23:05
door ...
Ben benieuwd of dt ook softwarematig aan te passen is. Het voelt ook alsof de aandrijving dan totaal weg is, net alsof je bij een handbak de koppeling in trapt. Ik mis net een stukje feeling met de motor op deze manier.

Re: 5-traps Geartonic

Geplaatst: 19.05.2015 - 05:40
door Fredhead
Dat is de vrijloop, geeft ook daadwerkelijk hetzelfde effect als dat je de koppeling in trapt.
Wat betreft klopt dat gevoel dus wel.