Hallo allemaal,
Ik ben Eduard en ben al jaren in het bezit van een Volvo v70 2.4d handgeschakeld uit 2006. Deze Volvo heeft nu 295.000 op de teller staan en begint nu toch wel een paar kuren te krijgen. Bij te hard optrekken en bij snelheden boven de 140 verlies ik heel kort het vermogen en krijg ik de melding “motormanagement service vereist”. Deze melding verdwijnt dan na een paar dagen weer. Op pad met de caravan in de Alpen of Pyreneeën wordt de auto heel snel te heet en moet ik alle zeilen bijzetten om de motortemperatuur weer omlaag te krijgen. Op dit forum heb ik deze problemen al vaker voorbij zien komen. Daar moet dus wat aan gebeuren dat is wel duidelijk.
Al een aantal maanden heb ik het gevoel dat ik toe ben aan een andere Volvo; een paar jaar jonger en flink wat minder kilometers en natuurlijk niet te duur. Maar ja, wat is wijsheid?
Het dilemma is dat ik deze auto flink onder handen kan nemen wat dan flink in de papieren kan lopen. Komt bovenop dat er de komende tijd ook het één en ander op mij af gaat komen zoals de distributieriem en misschien wel meer. Komt nog bij dat wij een andere caravan hebben gekocht met een maximale aslast tot 1700 kg. Flink wat meer dan de vorige caravan. Nu mag deze auto tot maximaal 1800 kg trekken dus zou hij dat moeten kunnen. Eventueel zou ik onze huidige auto nog kunnen laten tunen. Maar of dat de oplossing is?
Nu hebben wij hier in de buurt een XC70 zien staan met weinig kilometers; een D5 AWD. Blijft toch mijn droomauto…….Maar ja, daar moet ik natuurlijk ook flink voor in de buidel tasten. Of toch een V70 met nog een 2.4 diesel en weinig kilometers (rond de 150.000)? Blijkt toch nog lastig te vinden, een V70 met een 2.4 diesel; de huidige volvo V70 zit al gauw met een 2.0 diesel (D3) en die mogen maar 1600 kg trekken. Nu zal menigeen denken; dan laat je de caravan toch terug keuren. Dat doe ik dus niet. Ik wil gewoon een Volvo die probleemloos die caravan de berg op sleurt en waar wij de komende jaren probleemloos mee vooruit kunnen.
En vind ik dan een “ouderwetse” 2.4 diesel dan heeft die gigantisch veel gelopen, daar schiet ik dan ook niet veel mee op.
Kortom; keuzes te over….maar wat is de juiste? Nu wil ik wel eens weten hoe anderen daar tegen aan kijken. De huidige auto oplappen, tunen en hopen dat alles blijft gaan? En verder lekker mijn geld in de zak houden? Of toch gaan voor een nieuwere Volvo; XC 70 of V70?
Wie het weet mag het zeggen. Ben benieuwd!
Doorgaan of een nieuwere V70 kopen
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Oplappen en als dat dan zo nodig moet, tunen.
Maar als je hem kwijt wil, zet hem dan eens hier op het forum in de rubriek te koop met wat plaatjes, vast en zeker is daar een liefhebber voor.
Maar, heb je jezelf al goed verdiept in de eventuele kosten, grappen en grollen waar je bij een XC tegenaan kunt lopen?
Edit: Ik vermoed dat je EGR wel eens dicht zou kunnen zitten of je luchtmassameter heeft wat kuren. Maak beide eens goed schoon (die LMM met remreiniger) en kijk eens of de storing dan weg is.
Maar als je hem kwijt wil, zet hem dan eens hier op het forum in de rubriek te koop met wat plaatjes, vast en zeker is daar een liefhebber voor.
Maar, heb je jezelf al goed verdiept in de eventuele kosten, grappen en grollen waar je bij een XC tegenaan kunt lopen?
Edit: Ik vermoed dat je EGR wel eens dicht zou kunnen zitten of je luchtmassameter heeft wat kuren. Maak beide eens goed schoon (die LMM met remreiniger) en kijk eens of de storing dan weg is.
Laatst gewijzigd door V70/2.4D/2003 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Doorrijden is puur financieel gezien meestal goedkoper. M.a.w. voor het bedrag wat je bij moet betalen kun je zeer wrs. heel veel reparaties uitvoeren. Voordeel is dan ook dat je je huidige auto goed kent en dus weet dat die verder gewoon naar tevredenheid functioneert (neem ik aan?). De km-stand is het probleem i.i.g. niet! 
Je zou eerst eens een goede begroting kunnen (laten) maken v.w.b. de kosten die er aan zitten te komen.
Bij een goede specialist of plaatselijke garage vallen de kosten ook nog eens mee t.o.v. de dealer!
Dan kun je voor jezelf wikken en wegen en beslissen wat te doen financieel gezien.
Emotioneel gezien is het meestal een ander verhaal.....
Op dit forum is wel het adres van een specialist te vinden....
Gr. Edwin.

Je zou eerst eens een goede begroting kunnen (laten) maken v.w.b. de kosten die er aan zitten te komen.
Bij een goede specialist of plaatselijke garage vallen de kosten ook nog eens mee t.o.v. de dealer!
Dan kun je voor jezelf wikken en wegen en beslissen wat te doen financieel gezien.
Emotioneel gezien is het meestal een ander verhaal.....

Op dit forum is wel het adres van een specialist te vinden....
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2388
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Hallo Eduard, welkom. Wij zien hier altijd graag foto's van ieders Volvo.
Tja wat is wijsheid, dat blijft moeilijk te zeggen. Wellicht kun je ook eerst eens kijken wat de exacte problemen van de huidige nu zijn en wat de geraamde kosten zijn om dat te herstellen en de kosten van het komende ondehoud inschatten zodat je wellicht qua kosten een beter gefundeerde afweging kan maken.
Mbt de melding "motormanagement service vereist", dat kan ook best eens het losliggen van het wervelklepstangetje zijn (veroorzaakt door slijtage van het stangetje), dit kan mogelijk te 'repareren' zijn met een nieuw stangetje (ca €6,-) evt icm een kleine fixering, daar is in andere topics genoeg overste vinden.
En warmlopen icm een handbak is volgens mij een niet zo vaak voorkomend verschijnsel, met een geartronic is dat duidelijker een bekender probleem. Maar meer toeren is met het trekken van een zware last altijd aan te raden, meer toeren is immers meer koeling. Wellicht zit er een verstopping of vernauwing ergens in het koelsysteem waardoor deze niet meer optimaal functioneert bij zware belasting?
Tja wat is wijsheid, dat blijft moeilijk te zeggen. Wellicht kun je ook eerst eens kijken wat de exacte problemen van de huidige nu zijn en wat de geraamde kosten zijn om dat te herstellen en de kosten van het komende ondehoud inschatten zodat je wellicht qua kosten een beter gefundeerde afweging kan maken.
Mbt de melding "motormanagement service vereist", dat kan ook best eens het losliggen van het wervelklepstangetje zijn (veroorzaakt door slijtage van het stangetje), dit kan mogelijk te 'repareren' zijn met een nieuw stangetje (ca €6,-) evt icm een kleine fixering, daar is in andere topics genoeg overste vinden.
En warmlopen icm een handbak is volgens mij een niet zo vaak voorkomend verschijnsel, met een geartronic is dat duidelijker een bekender probleem. Maar meer toeren is met het trekken van een zware last altijd aan te raden, meer toeren is immers meer koeling. Wellicht zit er een verstopping of vernauwing ergens in het koelsysteem waardoor deze niet meer optimaal functioneert bij zware belasting?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Ik lees toch ook wel de wens voor een andere auto. Gewoon, omdat je dat weleens hebt. Die knoop ligt op jouw hakblok. Economisch versus emotioneel kiezen.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Ik zou het “motormanagement service vereist” probleem eerst eens laten uitlezen. Bij mij bleek het de dieseldruk op de rail te zijn die te hoog werd (of juist te laag). Heb het voor +/- 300 euro laten fixen bij een dieselspecialist. Lijkt een mega-probleem, maar de oplossing was best goedkoop. Het kan dus meevallen.
Maar als het geld maar hard genoeg is je zak brandt, dan is een XC70 wel een supergave auto (en upgrade vind ik)
Maar als het geld maar hard genoeg is je zak brandt, dan is een XC70 wel een supergave auto (en upgrade vind ik)
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000