Ik zal me als eerste even voorstellen:
Ik ben Wouter, 30 jaar en woon samen met mijn vrouw en dochter ( van 3 maanden) in de Achterhoek.
In het verleden heb ik een prachtige c70 t5 in het bezit gehad.
Hierna een aantal auto's gehad, maar zoals mijn vader, een trouwe Volvo rijder zegt: tja, het is geen Volvo
Hij rijdt een V70n D5 uit 2002 met inmiddels 417.000 km op de teller!
Nu kruipt het bloed waar het niet gaan kan en moet er toch maar weer een Volvo komen.
Ik heb geen haast en wacht rustig totdat de juiste binnen mijn budget voorbij komt ( circa 8000 euro)
Ik hink echter op 2 gedachten, zoals de titel doet vermoeden, wordt het een xc70 of een xc90..
Ik hoor graag jullie ervaringen, voorstel en tegens!
Xc70 D5 aankooptips??
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 20.06.2010 - 16:03
- Locatie: Winterswijk
Laatst gewijzigd door foekie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29526
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Welkom.
Dat is een goed plan om weer Volvo te gaan rijden. Het verschil tussen een XC70 en XC90 is vrij groot, uitgebreide proefrit in beide types kan je keus duidelijker maken.
Dat is een goed plan om weer Volvo te gaan rijden. Het verschil tussen een XC70 en XC90 is vrij groot, uitgebreide proefrit in beide types kan je keus duidelijker maken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Henkie N
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 21.02.2011 - 21:49
- Locatie: Goeree Overflakkee
Ik ben afgelopen december van V70 overgestapt naar XC90. Ik kan je allerlei ervaringen meegeven alleen geen technische reviews. Daar heb ik te weinig ervaring en opleiding voor. Als eerste kan iets zeggen over het gebruik. Is naatuurlijk erg afhankelijk van de motoren die er in zitten en vooral ook de rijstijl.
Mijn V70R 2004 (300pk) reed gemiddeld 10l/100km. Mijn XC90 3.2 2007 (240pk) haalt bij rustig rijden (ben net vandaag terug uit Frankrijk) 12l/100km.
Als je verder specifieke vragen hebt, hoor ik het wel.
Mijn V70R 2004 (300pk) reed gemiddeld 10l/100km. Mijn XC90 3.2 2007 (240pk) haalt bij rustig rijden (ben net vandaag terug uit Frankrijk) 12l/100km.
Als je verder specifieke vragen hebt, hoor ik het wel.
Hard rijden is geen kunst, op tijd stoppen wel.
V70R 2004
XC90 3.2
850 2.4
XC60 3.0 T6 R-design 2013
850 2.5 1996
V70R 2004
XC90 3.2
850 2.4
XC60 3.0 T6 R-design 2013
850 2.5 1996
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 20.06.2010 - 16:03
- Locatie: Winterswijk
Het wordt voor mij in iedergeval een benzine, ik rij ongeveer 8000 km per jaar dus verbruik maakt me niet zo veel uit.
Een xc90 t6 vind ik erg mooi, maar dan wel een met een gereviseerde automaat!
Wat vind jij het grote verschil Henkie N?
Een xc90 t6 vind ik erg mooi, maar dan wel een met een gereviseerde automaat!
Wat vind jij het grote verschil Henkie N?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
- Henkie N
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 21.02.2011 - 21:49
- Locatie: Goeree Overflakkee
Als het verbruik je niet zo veel uitmaakt heb je met de xc90 gewoon meer auto. Rij-eigenschappen zijn goed vergelijkbaar maar het gewichtsverschil is wel merkbaar. Ik vind de rijhoogte wel prettig, het geeft best meer overzicht. Laat je op dit forum wel informeren over specifieke technische verschillen. Ik hoorde bijvoorbeeld dat de 6cylinder die ik heb "tweede type" is; een betrouwbaarder type. Wist ik ook niet dus een meevaller.
Een proefrit kan je inderdaad een goed gevoel geven. Neem drempels, doordraaibochten, korte stuurbewegingen, reactie op gaspedaal en wat je nog meer kan verzinnen.
Sterkte met het maken van een keuze.
Een proefrit kan je inderdaad een goed gevoel geven. Neem drempels, doordraaibochten, korte stuurbewegingen, reactie op gaspedaal en wat je nog meer kan verzinnen.
Sterkte met het maken van een keuze.
Hard rijden is geen kunst, op tijd stoppen wel.
V70R 2004
XC90 3.2
850 2.4
XC60 3.0 T6 R-design 2013
850 2.5 1996
V70R 2004
XC90 3.2
850 2.4
XC60 3.0 T6 R-design 2013
850 2.5 1996
- RogerO
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39
De kosten voor dit soort auto's zitten niet zozeer in de eenmalige aanschafkosten, maar vooral in de verbruikskosten.
Beide auto's zijn niet al te licht. Maar een XC90 zit een paar klassen hoger in de wegenbelastingen tarieven. Dat kost je zo de nodige honderden euro's extra t.o.v. een XC70. Zoals al gemeld zal ook het benzineverbruik een stuk hoger zijn, net zoals alle andere kosten zoals banden en onderhoud. De XC90 is dus in alles duurder, maar is natuurlijk wel een grotere auto, geschikt voor 7 personen. Op de snelweg een heerlijke comfortabele auto om mee te rijden. In de stad moet je rekening houden met een geweldig grote draaicirkel. Maar waarschijnlijk zal de draaicirkel van een XC70 daar niet veel voor onder doen. Ik kwam uit een V90 die een draaicirkel van nog geen 10m had en de draaicirkel van de XC90 viel me toch erg tegen.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan als jij nu overweegt. Alleen in mijn situatie met drie kinderen (en nog wat vriend(in)jes) is alleen al daarom de balans doorgeslagen naar de XC90. Die auto biedt een ruimte die mijn gezin op dit moment nodig heeft.
Je keuze voor een T6 houd ook in dat je kiest voor een automaat met 4 versnellingen. Ga daar in rijden voor je definitief de knoop doorhakt!!!. Alle andere versies hebben namelijk automaten met 5 of 6 versnellingen (en enkele natuurlijk ook nog een handbak). Ook ik wilde een benzine-uitvoering. Na met een 3,2 gereden te hebben, heb ik 'de fout' gemaakt om met een V8 proef te rijden. Het is dus de V8 geworden. In vergelijkbare bouwjaren en uitrusting is er nauwelijks een prijsverschil met de overige versies. Omdat ik deze auto op LPG omgebouwd heb en zeer dicht in de buurt van Belgie woon, waar een liter LPG momenteel slechts 33 cent kost, zijn de brandstofkosten ondanks het verbruik van 1: 6,5 tot maximaal 1:7 zelfs goedkoper dan een diesel.
Een andere overweging voor de keuze voor de XC90 was het feit dat we een vrij grote caravan hebben en dan is naast motorvermogen van de trekkende auto ook het gewicht ervan belangrijk. En zoals je weet is de XC90 een paar honderd kg zwaarder dan de XC70. Dat komt het comfort bij het trekken van een caravan alleen maar ten goede.
Maar nogmaals denk er goed over na dat zoal de XC70 als de XC90 vrij dure auto's in gebruik zijn, waarbij de XC90 natuurlijk helemaal de kroon spant. Maar waar je wel iets voor terugkrijgt, alleen moet je de kosten ervoor over hebben.
Roger
Beide auto's zijn niet al te licht. Maar een XC90 zit een paar klassen hoger in de wegenbelastingen tarieven. Dat kost je zo de nodige honderden euro's extra t.o.v. een XC70. Zoals al gemeld zal ook het benzineverbruik een stuk hoger zijn, net zoals alle andere kosten zoals banden en onderhoud. De XC90 is dus in alles duurder, maar is natuurlijk wel een grotere auto, geschikt voor 7 personen. Op de snelweg een heerlijke comfortabele auto om mee te rijden. In de stad moet je rekening houden met een geweldig grote draaicirkel. Maar waarschijnlijk zal de draaicirkel van een XC70 daar niet veel voor onder doen. Ik kwam uit een V90 die een draaicirkel van nog geen 10m had en de draaicirkel van de XC90 viel me toch erg tegen.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan als jij nu overweegt. Alleen in mijn situatie met drie kinderen (en nog wat vriend(in)jes) is alleen al daarom de balans doorgeslagen naar de XC90. Die auto biedt een ruimte die mijn gezin op dit moment nodig heeft.
Je keuze voor een T6 houd ook in dat je kiest voor een automaat met 4 versnellingen. Ga daar in rijden voor je definitief de knoop doorhakt!!!. Alle andere versies hebben namelijk automaten met 5 of 6 versnellingen (en enkele natuurlijk ook nog een handbak). Ook ik wilde een benzine-uitvoering. Na met een 3,2 gereden te hebben, heb ik 'de fout' gemaakt om met een V8 proef te rijden. Het is dus de V8 geworden. In vergelijkbare bouwjaren en uitrusting is er nauwelijks een prijsverschil met de overige versies. Omdat ik deze auto op LPG omgebouwd heb en zeer dicht in de buurt van Belgie woon, waar een liter LPG momenteel slechts 33 cent kost, zijn de brandstofkosten ondanks het verbruik van 1: 6,5 tot maximaal 1:7 zelfs goedkoper dan een diesel.
Een andere overweging voor de keuze voor de XC90 was het feit dat we een vrij grote caravan hebben en dan is naast motorvermogen van de trekkende auto ook het gewicht ervan belangrijk. En zoals je weet is de XC90 een paar honderd kg zwaarder dan de XC70. Dat komt het comfort bij het trekken van een caravan alleen maar ten goede.
Maar nogmaals denk er goed over na dat zoal de XC70 als de XC90 vrij dure auto's in gebruik zijn, waarbij de XC90 natuurlijk helemaal de kroon spant. Maar waar je wel iets voor terugkrijgt, alleen moet je de kosten ervoor over hebben.
Roger
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
V40 2.0 MY98
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 20.06.2010 - 16:03
- Locatie: Winterswijk
Een V8 is natuurlijk het mooiste, maar als ik kijk naar de vraagprijzen van deze types, vallen ze gewoonweg buiten mijn budget.
Dit geldt ook voor de 3.2, die zijn gewoon te nieuw voor mijn portemonnee
Ik wil zoals eerder omschreven, zo ongeveer 8000 euro aan spenderen.
Dat de T6 een 4 traps automaat heeft, vind ik ook wel een nadeel.
Ik heb geen caravan of iets dergelijks, dus een 2.5T is voor mij al ruim voldoende.
Ik heb ook gezien dat ze te koop worden aangeboden met een handbak, maar bij een dergelijke auto hoort naar mijn idee gewoon een automaat.
Is de GT5 van de 2.5T veel betrouwbaarder dan de GT4 van de T6?
Er worden heel wat T6-en aangeboden moet ik zeggen, daarbij valt het me wel op dat het gros voorzien is van een nieuwe danwel gereviseerde automaat.
Ik ben dit nog niet in advertenties van 2.5T's tegengekomen.
Ik wil bij aanschaf van een xc90 of xc70 sowieso kunnen vaststellen dat het awd systeem naar behoren werkt.
Mijn voorkeur gaat zo langzamerhand wel meer uit naar een xc90, puur omdat ik het simpelweg een "Vette bak" vindt.
Onderhoud kan ik gelukkig zelf ook nog wel het een en ander aan doen, ik heb 3 jaar als monteur in een autogarage gewerkt.
Ik wil echter wel een exemplaar met een sluitende onderhoudshistorie en zal zeker niet over 1 nacht ijs gaan bij aanschaf.
Ik heb geen haast en kijk daarom rustig rond totdat er voor mij een interessant exemplaar voorbij komt.
Dit geldt ook voor de 3.2, die zijn gewoon te nieuw voor mijn portemonnee
Ik wil zoals eerder omschreven, zo ongeveer 8000 euro aan spenderen.
Dat de T6 een 4 traps automaat heeft, vind ik ook wel een nadeel.
Ik heb geen caravan of iets dergelijks, dus een 2.5T is voor mij al ruim voldoende.
Ik heb ook gezien dat ze te koop worden aangeboden met een handbak, maar bij een dergelijke auto hoort naar mijn idee gewoon een automaat.
Is de GT5 van de 2.5T veel betrouwbaarder dan de GT4 van de T6?
Er worden heel wat T6-en aangeboden moet ik zeggen, daarbij valt het me wel op dat het gros voorzien is van een nieuwe danwel gereviseerde automaat.
Ik ben dit nog niet in advertenties van 2.5T's tegengekomen.
Ik wil bij aanschaf van een xc90 of xc70 sowieso kunnen vaststellen dat het awd systeem naar behoren werkt.
Mijn voorkeur gaat zo langzamerhand wel meer uit naar een xc90, puur omdat ik het simpelweg een "Vette bak" vindt.
Onderhoud kan ik gelukkig zelf ook nog wel het een en ander aan doen, ik heb 3 jaar als monteur in een autogarage gewerkt.
Ik wil echter wel een exemplaar met een sluitende onderhoudshistorie en zal zeker niet over 1 nacht ijs gaan bij aanschaf.
Ik heb geen haast en kijk daarom rustig rond totdat er voor mij een interessant exemplaar voorbij komt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
de 4bak van een T6 is niet het meest degelijke onderdeel wat er is.
de 2.5T is redelijk probleemloos ook met automaat
de 2.5T is redelijk probleemloos ook met automaat
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 20.06.2010 - 16:03
- Locatie: Winterswijk
En het verschil in verbruik tussen de t6 en de 2.5T??
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
- R.Bijl
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
- Locatie: Bergambacht
- Contacteer:
Reken op 1 op 6/7 voor de t6 en 1op 8/9 voor de 2,5t
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 20.06.2010 - 16:03
- Locatie: Winterswijk
OK! Ik zie dat je ook een T6 hebt gehad, wat kun je mij er over vertellen qua eigen ervaring?
Ik vind dit wel een mooi exemplaar, heeft bij 261.000 een nieuwe automaat gekregen.
http://link.marktplaats.nl/m928321089
Ik vind dit wel een mooi exemplaar, heeft bij 261.000 een nieuwe automaat gekregen.
http://link.marktplaats.nl/m928321089
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
- R.Bijl
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
- Locatie: Bergambacht
- Contacteer:
Ik had deze wagen gekocht met 120000km en weer ingeruild bij 155000km. In deze periode geen gekke dingen aangehad.
wat mij tegen begon te staan dat ik er elke 500km 120 euro benzine in stond te lepelen, ook de stoelen vond ik niet fijn omdat ik door de vlakke en gladde zitting onderuit zakte en al na 300km last in mijn onderrug kreeg.
wat betreft de gt4, ik heb daar nooit problemen mee gehad en ook de eigenaar na mij niet en die had hem gechipt.door de lange overbrengingen lijkt het wel of je een vrachtwagen van zijn plek probeert te krijgen al heb ik mij daar nooit echt aan gestoord.
ik blijf het nog steeds een stoere verschijning vinden, zal eens kijken voor een foto....
wat mij tegen begon te staan dat ik er elke 500km 120 euro benzine in stond te lepelen, ook de stoelen vond ik niet fijn omdat ik door de vlakke en gladde zitting onderuit zakte en al na 300km last in mijn onderrug kreeg.
wat betreft de gt4, ik heb daar nooit problemen mee gehad en ook de eigenaar na mij niet en die had hem gechipt.door de lange overbrengingen lijkt het wel of je een vrachtwagen van zijn plek probeert te krijgen al heb ik mij daar nooit echt aan gestoord.
ik blijf het nog steeds een stoere verschijning vinden, zal eens kijken voor een foto....
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
- R.Bijl
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
- Locatie: Bergambacht
- Contacteer:
Die van mp heeft overigens de originele body kit erop zitten..
hij ziet er netjes uit maar op de foto is dat moeilijk te zien, misschien kijken en rijden
hij ziet er netjes uit maar op de foto is dat moeilijk te zien, misschien kijken en rijden
Laatst gewijzigd door R.Bijl op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
De beslissing 90 of 70 is nog niet gevallen, vandaar nog wat info over de XC70 T6. De T6 heeft vanaf 2010 een veel betere automaat met 6 versnellingen en sportstand, niet te vergelijken met de bak van de XC90. Een 3.2 is ook ter sprake gekomen, maar die zou ik laten staan, wel het verbruik, maar niet de prestaties. Een recente T6 in de XC 70 is een beul van een motor, die ook rustig en zeer comfortabel te berijden is.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- R.Bijl
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
- Locatie: Bergambacht
- Contacteer:
En die zijn te vinden voor 8 mille?
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Sorry, dat had ik even gemist.R.Bijl schreef: En die zijn te vinden voor 8 mille?
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- R.Bijl
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
- Locatie: Bergambacht
- Contacteer:
Hahaha, dat dacht ik wel...
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 20.06.2010 - 16:03
- Locatie: Winterswijk
Een XC70 T6 is natuurlijk machtig, maar ook te machtig voor mijn portemonnee.
Ik vind de affabriek bodykit van XC90 juist wel gaaf, maakt de auto mijns inziens een stuk "Dikker"
Net nog even langs de plaatselijke Volvodealer gereden om daar een XC90 eens van dichtbij te bekijken... welliswaar een D5 maar het ging even om het idee..
Wat is het toch een ontzettend gave auto!
Mijn vrouw heb ik even mee laten kijken tijdens mijn zoektocht op MP, zij was wel erg gecharmeerd van de XC90 t.o.v. de XC70, vooral door de hoge zit en de 2 extra stoelen op de 3e rij.
Iets waar we nog wel naar moeten gaan kijken, is het comfort van de stoelen.
We hebben toevallig dit weekend de V70N van mijn ouders meegehad voor een ritje naar limburg, en we waren beiden eigenlijk niet zo gecharmeerd van het zitcomfort van de stoelen.
Beiden hadden we wat last van het zitvlak en onderrug, iets waar we bij onze huidige auto, een peugeot 406 break 3.0 V6, nooit last van hebben.
Het betreft de stoelen met half (kunst)leder.
Auto heeft al wel 417.000 op te teller, wie weet heeft het daar mee te maken?
Ik vind de affabriek bodykit van XC90 juist wel gaaf, maakt de auto mijns inziens een stuk "Dikker"
Net nog even langs de plaatselijke Volvodealer gereden om daar een XC90 eens van dichtbij te bekijken... welliswaar een D5 maar het ging even om het idee..
Wat is het toch een ontzettend gave auto!
Mijn vrouw heb ik even mee laten kijken tijdens mijn zoektocht op MP, zij was wel erg gecharmeerd van de XC90 t.o.v. de XC70, vooral door de hoge zit en de 2 extra stoelen op de 3e rij.
Iets waar we nog wel naar moeten gaan kijken, is het comfort van de stoelen.
We hebben toevallig dit weekend de V70N van mijn ouders meegehad voor een ritje naar limburg, en we waren beiden eigenlijk niet zo gecharmeerd van het zitcomfort van de stoelen.
Beiden hadden we wat last van het zitvlak en onderrug, iets waar we bij onze huidige auto, een peugeot 406 break 3.0 V6, nooit last van hebben.
Het betreft de stoelen met half (kunst)leder.
Auto heeft al wel 417.000 op te teller, wie weet heeft het daar mee te maken?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
- Goliath
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
- Locatie: Achter de kapper
Die keuze klinkt mij bekend in de oren... Alleen ben ik uiteindelijk voor de XC70 gegaan.
Met beide auto's heb ik gereden in de modellen die mijn voorkeur hadden (de V8 heb ik daarom bewust gemeden, die was buiten budget). Mijn budget was vergelijkbaar met het jouwe. Uiteindelijk was ik voor een heel stuk minder klaar, maar dat was een effect van handelsgeest en de financiële situatie van een particuliere verkoper (grinnik). Zo hield ik wel wat geld over om de belangrijkste minpunten direct aan te pakken.
De T5 is een erg prettige auto om in te rijden, de automaat werkt prima. De T6 was ook een fijne auto, maar daarin mis je toch die vijfde versnelling. Het gaat allemaal wel, maar het is het eigenlijk 'net niet'. Verder valt in deze prijsklasse (voor de XC90) op dat de kilometerstanden (erg) hoog zijn, of dat het uitrustingsniveau op punten te kort schiet. Veel kilometers kunnen dus ook doorgezeten stoelen opleveren. Vaak zitten er kleine klusjes aan (te komen) die alles bij elkaar er voor zorgen dat je toch flink duurder uit kunt komen (want als je het eenmaal hebt, moet het wel allemaal gewoon werken). Dus die zetels opnieuw schuimen, dat schakelaartje vervangen, noem het maar op...
Bekijk het gebruik van de auto. De XC90 is in de stad een heel stuk minder praktisch (dat is de XC70 al). Niet alleen qua draaicirkel, maar de parkeerplaatsen lijken ook overal kleiner te worden. En dan is zo'n XC90 opeens behoorlijk groot! Met jouw kilometers per jaar vermoed ik weinig snelwegkilometers, en daar zijn deze wagens eigenlijk pas echt in hun element...
Voor wat betreft de XC70 valt er in deze prijsklasse al heel veel meer leuks te kopen, met lagere kilometerstanden of hogere uitrustingsniveau's. Ik heb zelf een XC70 uit 2001 (my2002) die van alle gemakken is voorzien. RTI, leren bekleding, subwoofer, kinderzitjes, trekhaak, pdc, ik weet het ook allemaal niet meer precies... Motorisatie is vrij simpel: een vijfcilinder (yes!) en dat is een kwestie van uitproberen hoe dat bevalt. Als je voor XC70N versie gaat: kies een model van na 2003 (geloof ik). Die heeft een haldex koppeling voor de AWD, daarvoor hebben ze visco en dat is meer storingsgevoelig. Van de XC70NN weet ik niets, daar heb ik niet naar gekeken (het oudere model bekoort mij meer).
Ook de XC70 is een lel van een auto in de stad. Parkeren, effe draaien: het valt allemaal niet mee, maar het went ook heel snel hoor (waarschijnlijk geldt dat ook voor de XC90). Ook dit is een reisauto, gemaakt voor de langere afstanden. Dat merk je ook aan het verbruik in de stad. Dat is echt schrikbarend! Veel optrekken en remmen is niet waarvoor deze auto's ontworpen zijn. Op de snelweg naar zuid-Frankrijk (en terug) haal ik vrij makkelijk de 1 op 13, 1 op 14. In de stad moet ik echt mijn best doen om 1 op 8 of 9 te halen. Gecombineerd rijd ik, nou ja, kijk maar in mijn onderschrift...
Voor mij is de keuze doorgeslagen naar de XC70 omdat die -nogmaals, voor mij- praktischer is omdat ik geregeld kortere stukjes rijd. Ik was rationeel beter af geweest met een C1 (of zoiets), maar da's geen Volvo... Het kostenaspect is voor de XC70 ook gunstiger. Belasting, verbruik: het is allemaal wat positiever voor de XC70. Beide auto's zijn veilig. Ik kwam op de XC70 uit, omdat ik eigenlijk op zoek was naar een tank zonder geschutskoepel (ik ben met mijn laatste auto, een klassiekertje, van de weg gedrukt. Dat is tussen mijn oren gekropen). De hoogte van de XC90 is ook wat zijwindgevoelig, overigens. Het gewicht kan dat niet helemaal verhelpen.
Tenslotte nog een praktisch dingetje: bij een proefrit met een XC90 (T6 op LPG) viel me op dat de bekleding van de A-stijl los begon te laten. De verkoper (Volvo specialist, geen dealer) gaf aan dat het een bekend probleem is van dit type auto's. 'Kwestie van lijmen, doen we wel voor je.' Niets ten nadele van de service van de specialist, maar het is natuurlijk wel een indicatie van hoe de auto in gebruik is geweest... Let ook daarop! Probeer informatie in te winnen over de auto waar je serieus over bent. Trek de historie na, veel XC90's in jouw prijsklasse zijn import! Da's niet erg (mijn XC70 is ook Belg, van oorsprong), maar dan moet je wel goed je huiswerk doen!
Kortom: veel plezier met het maken van keuzes!
Met beide auto's heb ik gereden in de modellen die mijn voorkeur hadden (de V8 heb ik daarom bewust gemeden, die was buiten budget). Mijn budget was vergelijkbaar met het jouwe. Uiteindelijk was ik voor een heel stuk minder klaar, maar dat was een effect van handelsgeest en de financiële situatie van een particuliere verkoper (grinnik). Zo hield ik wel wat geld over om de belangrijkste minpunten direct aan te pakken.
De T5 is een erg prettige auto om in te rijden, de automaat werkt prima. De T6 was ook een fijne auto, maar daarin mis je toch die vijfde versnelling. Het gaat allemaal wel, maar het is het eigenlijk 'net niet'. Verder valt in deze prijsklasse (voor de XC90) op dat de kilometerstanden (erg) hoog zijn, of dat het uitrustingsniveau op punten te kort schiet. Veel kilometers kunnen dus ook doorgezeten stoelen opleveren. Vaak zitten er kleine klusjes aan (te komen) die alles bij elkaar er voor zorgen dat je toch flink duurder uit kunt komen (want als je het eenmaal hebt, moet het wel allemaal gewoon werken). Dus die zetels opnieuw schuimen, dat schakelaartje vervangen, noem het maar op...
Bekijk het gebruik van de auto. De XC90 is in de stad een heel stuk minder praktisch (dat is de XC70 al). Niet alleen qua draaicirkel, maar de parkeerplaatsen lijken ook overal kleiner te worden. En dan is zo'n XC90 opeens behoorlijk groot! Met jouw kilometers per jaar vermoed ik weinig snelwegkilometers, en daar zijn deze wagens eigenlijk pas echt in hun element...
Voor wat betreft de XC70 valt er in deze prijsklasse al heel veel meer leuks te kopen, met lagere kilometerstanden of hogere uitrustingsniveau's. Ik heb zelf een XC70 uit 2001 (my2002) die van alle gemakken is voorzien. RTI, leren bekleding, subwoofer, kinderzitjes, trekhaak, pdc, ik weet het ook allemaal niet meer precies... Motorisatie is vrij simpel: een vijfcilinder (yes!) en dat is een kwestie van uitproberen hoe dat bevalt. Als je voor XC70N versie gaat: kies een model van na 2003 (geloof ik). Die heeft een haldex koppeling voor de AWD, daarvoor hebben ze visco en dat is meer storingsgevoelig. Van de XC70NN weet ik niets, daar heb ik niet naar gekeken (het oudere model bekoort mij meer).
Ook de XC70 is een lel van een auto in de stad. Parkeren, effe draaien: het valt allemaal niet mee, maar het went ook heel snel hoor (waarschijnlijk geldt dat ook voor de XC90). Ook dit is een reisauto, gemaakt voor de langere afstanden. Dat merk je ook aan het verbruik in de stad. Dat is echt schrikbarend! Veel optrekken en remmen is niet waarvoor deze auto's ontworpen zijn. Op de snelweg naar zuid-Frankrijk (en terug) haal ik vrij makkelijk de 1 op 13, 1 op 14. In de stad moet ik echt mijn best doen om 1 op 8 of 9 te halen. Gecombineerd rijd ik, nou ja, kijk maar in mijn onderschrift...
Voor mij is de keuze doorgeslagen naar de XC70 omdat die -nogmaals, voor mij- praktischer is omdat ik geregeld kortere stukjes rijd. Ik was rationeel beter af geweest met een C1 (of zoiets), maar da's geen Volvo... Het kostenaspect is voor de XC70 ook gunstiger. Belasting, verbruik: het is allemaal wat positiever voor de XC70. Beide auto's zijn veilig. Ik kwam op de XC70 uit, omdat ik eigenlijk op zoek was naar een tank zonder geschutskoepel (ik ben met mijn laatste auto, een klassiekertje, van de weg gedrukt. Dat is tussen mijn oren gekropen). De hoogte van de XC90 is ook wat zijwindgevoelig, overigens. Het gewicht kan dat niet helemaal verhelpen.
Tenslotte nog een praktisch dingetje: bij een proefrit met een XC90 (T6 op LPG) viel me op dat de bekleding van de A-stijl los begon te laten. De verkoper (Volvo specialist, geen dealer) gaf aan dat het een bekend probleem is van dit type auto's. 'Kwestie van lijmen, doen we wel voor je.' Niets ten nadele van de service van de specialist, maar het is natuurlijk wel een indicatie van hoe de auto in gebruik is geweest... Let ook daarop! Probeer informatie in te winnen over de auto waar je serieus over bent. Trek de historie na, veel XC90's in jouw prijsklasse zijn import! Da's niet erg (mijn XC70 is ook Belg, van oorsprong), maar dan moet je wel goed je huiswerk doen!
Kortom: veel plezier met het maken van keuzes!
Laatst gewijzigd door Goliath op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 20.06.2010 - 16:03
- Locatie: Winterswijk
Ik heb vannacht ook even een berekening gemaakt voor een xc90 2.5t, een xc70 2.5t en ook een xc70 D5.
Dan zul je je afvragen: waarom een diesel??
Nou, ik ben eigenlijk een hele grote dieselfan!!
Ik heb gemakshalve een jaargemiddelde aangehouden van 10.0000 km, een mens gaat wel eens op vakantie en nu we een dochter hebben reizen we ook vaker af naar de familie in zuid-Limburg (225km enkele reis!)
Ik ben puur uitgegaan van brandstofkosten en wegenbelasting en kwam op het volgende uit:
XC 90 2.5tmet verbruik 1:8 --> 3050 euro per jaar
XC70 2.5t met verbruik 1:10--> 2550 euro per jaar
XC 70 D5 met verbruik 1:13 --> 2800 euro per jaar
Het is natuurlijk erg discutabel: rij ik meer km dan wordt een benzine duurder in gebruik, rij ik minder dan wordt de diesel weer duurder in gebruik..
Tja.... Lastig!!!
Dan zul je je afvragen: waarom een diesel??
Nou, ik ben eigenlijk een hele grote dieselfan!!
Ik heb gemakshalve een jaargemiddelde aangehouden van 10.0000 km, een mens gaat wel eens op vakantie en nu we een dochter hebben reizen we ook vaker af naar de familie in zuid-Limburg (225km enkele reis!)
Ik ben puur uitgegaan van brandstofkosten en wegenbelasting en kwam op het volgende uit:
XC 90 2.5tmet verbruik 1:8 --> 3050 euro per jaar
XC70 2.5t met verbruik 1:10--> 2550 euro per jaar
XC 70 D5 met verbruik 1:13 --> 2800 euro per jaar
Het is natuurlijk erg discutabel: rij ik meer km dan wordt een benzine duurder in gebruik, rij ik minder dan wordt de diesel weer duurder in gebruik..
Tja.... Lastig!!!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km