V70 D5 (olie) lekkage

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
hano1963
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.10.2011 - 11:54
Locatie: Lelystad

Hallo, nog maar 3 maanden geleden tikte mijn V70 D5 2005 de 500.000 km aan. Ik aan iedereen trots vertellen dat hij nog maar net ingereden is en op naar de volgende mijlpaal gaat. Vanmorgen reed mijn vrouw weg met de auto en ik zag een klein plasje olie liggen onder de auto. Mijn vrouw was al weggereden en ik zag ook een straaltje op de weg liggen. Ik kon niet goed zien of het olie of iets anders is. Maar de regendruppels op het plasje doen vermoeden dat het olie is. Ik haar snel bellen dat ze terug moest komen maar ze nam de telefoon niet op. Pas op haar bestemming ( 95 km verderop) belde ze me terug. Ik heb haar even langs een algemene garage gestuurd om te kijken wat er loos is. Ze belde me later terug dat het geen goed nieuws is. Er moest een liter olie bij en de monteur had gezegd dat dit een forse reparatie gaat worden. Hij gaf niet echt aan wat het was maar zei er wel bij dat we in de gaten moesten houden of de auto het nog wel waard was om te repareren. :sick:

Dat is schrikken want ik ben nog steeds gek op die auto. Het is m'n grote vriend. Wat nu te doen? Eerst moet ik weten natuurlijk waar de olie vandaan lekt. Maar waar te beginnen? Volgens de monteur kan mijn vrouw nog wel naar huis rijden met de auto.

Ik vrees het ergste.

Iemand tips waar te beginnen? En welk checklijstje af te wikkelen alvorens een besluit te nemen? Ik zit niet te wachten op de Volvo dealer met torenhoge rekeningen. :'(

Verdikke, ik ben er even goed ziek van.
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Vervelend als dit soort dingen gebeuren!

Het klinkt niet echt alsof de monteur ook maar enige inzage heeft gegeven in wat er (mogelijk) aan de hand is.
Waarom bel je deze monteur niet op om te vragen wat er aan de hand is. Daarna zou ik overleggen met je eigen garage/monteur over wat te doen (is het verantwoord om naar huis te rijden).
(aan checklijstjes waag ik me niet, dat zou je niet helpen)

Succes!
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
hano1963
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.10.2011 - 11:54
Locatie: Lelystad

Ik las elders op het forum dat bij een T5 de retourleiding van de turbo lekte, kan dat bij een D5 ook het geval zijn? Het is geen AWD.
Ik las ook de boutjes van nokkenasdeksel controleren.

Best wel vreemd eigenlijk, hier op het forum kom ik niet zoveel tegen over olielekkage bij de V70 D5.

Mijn vrouw is nog steeds niet thuis...
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29552
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Met je auto naar je eigen garage gaan en de oorzaak van het olieverlies laten uitzoeken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Bij mijn D5 (476000) lekte de retourleiding van de turbo. Deze is vrij makkelijk te vervangen. Schijnt vaker voor te komen. Even langs de garage, op de brug, plaat onder de motor vandaan en dan kan je zien waar deze lekt.
Andere mogelijkheid is de vriesstop, maar dan zou de olie eruit gutsen. Lijkt mij dus niet het geval?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
JKGrun
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 01.04.2015 - 20:13
Locatie: Groningen

Er zit achter het vliegwiel een rubber dopje die er bij de d5 van 2000 tot 2005 nog wel eens uit wil gaan een bekend probleem bij de d5 het gevolg is een flinke hoeveelheid olie lekkage. Om deze te vervangen is een leuk klusje want je versnellingsbak,koppeling,vliegwiel moet er af. En met de km stand van 500.000km kun je er denk ik wel van uit gaan dat je koppeling en vliegwiel aan vervanging toe zijn. Dat is wel een redelijk duur grapje want zon vliegwiel is niet goedkoop en gaan er redelijk wat uurtjes in zitten om dit te vervangen als dit eenmaal gedaan is ben je er wel hele tijd van af en gaat de auto nog hele tijd mee.
hano1963
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.10.2011 - 11:54
Locatie: Lelystad

Mijn vrouw is inmiddels thuis. Ze hebben bij de niet-volvo garage een liter olie erbij gegooid. Is dus aardig wat weg want hij had 2 maanden geleden een grote beurt. Tijdens het rijden merk je helemaal niets aan de auto. Er gaan geen lampjes branden. Geen gekke geluiden of wat dan ook. Auto rijdt net zo goed als normaal.
Heb er niet echt verstand van maar volgens mij is het niet de intercooler. Denk inderdaad aan retourleiding van de turbo. Of inderdaad het k***e plugje achter het vliegwiel. Bij het laatste ben ik goed de Sjaak qua kosten. Het kan ook nog de krukaskeerring zijn las ik ergens.
Kortom, het kan heel erg duur worden of het kan meevallen. Laat ik het laatste maar hopen. Het zou de eerste keer zijn dat m'n grote vriend me in de steek laat. En financieel komt het me niet lekker uit op het moment.
Ik moet morgen wel met de auto weg naar een afspraak. Als ik het oliepeil goed in de gaten hou, kan ik toch nog wel even doordieselen?
Gebruikersavatar
JKGrun
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 01.04.2015 - 20:13
Locatie: Groningen

hano1963 schreef: Mijn vrouw is inmiddels thuis. Ze hebben bij de niet-volvo garage een liter olie erbij gegooid. Is dus aardig wat weg want hij had 2 maanden geleden een grote beurt. Tijdens het rijden merk je helemaal niets aan de auto. Er gaan geen lampjes branden. Geen gekke geluiden of wat dan ook. Auto rijdt net zo goed als normaal.
Heb er niet echt verstand van maar volgens mij is het niet de intercooler. Denk inderdaad aan retourleiding van de turbo. Of inderdaad het k***e plugje achter het vliegwiel. Bij het laatste ben ik goed de Sjaak qua kosten. Het kan ook nog de krukaskeerring zijn las ik ergens.
Kortom, het kan heel erg duur worden of het kan meevallen. Laat ik het laatste maar hopen. Het zou de eerste keer zijn dat m'n grote vriend me in de steek laat. En financieel komt het me niet lekker uit op het moment.
Ik moet morgen wel met de auto weg naar een afspraak. Als ik het oliepeil goed in de gaten hou, kan ik toch nog wel even doordieselen?
Ik zou zeker niet door rijden want 1 liter olie op 95 KM is wel heel erg veel. alles komt er onder te zitten zelfs je achter klep. dat het dopje er uit valt na het verversen van de olie is meestal zo. ik zou niet meer door rijden met de auto gewoon bij een de garage( liefst volvo specialist) neer zetten en die er na laten kijken als het dop je er uit ligt kunnen ze dit zo vast stellen. als je achter de auto staat en de linker onder kant van de auto onder de olie zit moet het haast het dopje wel zijn.
Laatst gewijzigd door JKGrun op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Mijn D5 heeft onlangs zwaar olieverlies gekend zodat de ganse voorzijde van de motor onder de troep zat. Oorzaak : een gescheurde O-ring in het deksel van het filterhuis. Slechts even paniek! Hopelijk bij jou niet erger.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Die komt inderdaad vaak voor bij de D5, de klepdekselpakking. Maar dan lekt er geen liter olie uit binnen 100 km. Even kijken waar de olie vandaan komt, zo kunnen we alleen maar naar raden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Wie zegt dat er een liter verdwijnt per 100km? Er staat dat mevrouw 95km gereden heeft tot ze naar een garage ging. Ook al kan er dan een litertje bij,dat zegt dan niets over het verbruik. We weten bijvoorbeeld niet hoeveel olie in het carter zat na de vorige beurt.
Als er een bodemplaat onder de auto zit (met zo'n mooie schuimlaag aan de binnenkant) komt daar eerst olie op te zitten voordat je een keer een plasje onder de auto ziet.

Ik zou gewoon het peil in de gaten houden en binnenkort langs een garage. Klaar.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
JKGrun
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 01.04.2015 - 20:13
Locatie: Groningen

Musicus schreef: Wie zegt dat er een liter verdwijnt per 100km? Er staat dat mevrouw 95km gereden heeft tot ze naar een garage ging. Ook al kan er dan een litertje bij,dat zegt dan niets over het verbruik. We weten bijvoorbeeld niet hoeveel olie in het carter zat na de vorige beurt.
Als er een bodemplaat onder de auto zit (met zo'n mooie schuimlaag aan de binnenkant) komt daar eerst olie op te zitten voordat je een keer een plasje onder de auto ziet.

Ik zou gewoon het peil in de gaten houden en binnenkort langs een garage. Klaar.
Als er een spoor op de weg ligt hebben we het hier niet over een kleine olie lekkage en blijft de olie dus ook niet op de bodem plaat liggen.
hano1963
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.10.2011 - 11:54
Locatie: Lelystad

Nou het is dus wel een vervelend geintje. De krukaskeerring moet vervangen worden. Vandaag op de brug geweest en inderdaad zag ik bij lopende motor dat het flink druppelt en de monteur gaf aan dat dit dus de krukaskeerring is.
Het is best een flinke lekkage. Het piest er niet echt uit, maar het druppelt flink.
Het was nog maar voor de diagnose dus ik weet nog niet wat ik ga doen.

Da's lekker dan. Voor zover ik weet moet nu de bak van de geartronic eruit. En met een geflushte bak van ruim 500.000 km kun je van alles tegenkomen denk ik.
De monteur tikte op zijn pc iets in en daar kwam uit dat het demonteren en monteren van de geartronic alleen al 7 uur duurt.
Dat tikt lekker aan.
Het materiaal is niet eens zo duur.

Iemand nog verdere tips? Zit er een goede betrouwbare Volvo specialist in de buurt van Flevoland? Ik heb namelijk niet zo'n zin in het uurtarief van de dealer.

Alles is welkom
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Schaap in Emmeloord, de dealer daar, is heel, schappelijk geprijsd, en wat beter is het zijn vakmensen daar
ooit op vakantie 1 keer geweest, zou er zo weer heen gaan
is alleen wat te ver uit de buurt voor mij :)
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

De bak zal eraf moeten dan krukas keerring vervangen en dan de bak er weer op. Keerring zelf zijn de kosten niet. Wel het werk van de bak eraf en erop. dat zijn helaas veel uren werk

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

De vraag is.... is dit wel rendabel voor een auto met zoveel kilometers. Je weet idd niet wat je tegenkomt en voor je het weet ben je zomaar duizenden euro's verder. Misschien een goede gelegenheid om ook eens een jongere V70 te overwegen?
Laatst gewijzigd door HansEindhovenV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

hano1963 schreef:
Da's lekker dan. Voor zover ik weet moet nu de bak van de geartronic eruit. En met een geflushte bak van ruim 500.000 km kun je van alles tegenkomen denk ik.
De monteur tikte op zijn pc iets in en daar kwam uit dat het demonteren en monteren van de geartronic alleen al 7 uur duurt.
Dat tikt lekker aan.
Het materiaal is niet eens zo duur.

Iemand nog verdere tips? Zit er een goede betrouwbare Volvo specialist in de buurt van Flevoland? Ik heb namelijk niet zo'n zin in het uurtarief van de dealer.

Alles is welkom
Neem contact op met Dennis van Volvo Service.eu,in Asten. Wellicht kan die wat meer voor je betekenen. Betalen moet je overal, maar niet teveel.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

GerardV70 schreef:
hano1963 schreef:
Da's lekker dan. Voor zover ik weet moet nu de bak van de geartronic eruit. En met een geflushte bak van ruim 500.000 km kun je van alles tegenkomen denk ik.
De monteur tikte op zijn pc iets in en daar kwam uit dat het demonteren en monteren van de geartronic alleen al 7 uur duurt.
Dat tikt lekker aan.
Het materiaal is niet eens zo duur.

Iemand nog verdere tips? Zit er een goede betrouwbare Volvo specialist in de buurt van Flevoland? Ik heb namelijk niet zo'n zin in het uurtarief van de dealer.

Alles is welkom
Neem contact op met Dennis van Volvo Service.eu,in Asten. Wellicht kan die wat meer voor je betekenen. Betalen moet je overal, maar niet teveel.
Foutje!! in Elst zit Dennis, heeft een eigen website.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
hano1963
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.10.2011 - 11:54
Locatie: Lelystad

Ik heb m'n grote vriend weer laten repareren. De olielekkage was inderdaad van het bekende stopje dat nog wel eens los gaat en daardoor forse olielekkage. Meteen is ook de keerring vervangen. Tot nu toe was de auto in onderhoud bij de officiële Volvo dealer, maar deze reparatie werd me echt te duur. Ik heb nog zitten twijfelen wat ik zou doen. Flink rondgebeld en uiteindelijk in Urk uitgekomen bij een Volvo Specialist. Geen idee of ik de naam hier mag noemen maar ik probeer het toch want ik ben zeer tevreden over het bedrijf. Het is Mudde & Kok uit Urk. Bij mij een half uurtje vandaan dus prima te doen.
Aan de telefoon herkende de receptionist al het probleem en gaf inderdaad aan dat de automaatbak eronder vandaan moest. Zij hadden dat al een paar keer gedaan en kenden het probleem met het stopje.
Zij waren veruit de goedkoopste. Ze hebben de reparatie gedaan voor € 525,00 in BTW. Dat valt me reuze mee want ik begreep dat er wel zo'n 7 uur werk aan zit. Ook nog netjes een gratis leenauto meegekregen. Echt een keurig bedrijf met een heel redelijk tarief. De auto rijdt weer fantastisch en de lekkage is weg.
Ik hoop dat ik het nu weer even gehad met kosten aan mijn grote vriend.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29552
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi dat het probleem van de olielekkage is opgelost en ook nog eens voor een hele fraaie prijs.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”