Pagina 1 van 3
Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 19.05.2015 - 18:54
door Mark_V
Mede Volvo-rijders,
Na lang kijken naar de prachtige Machine die de V40 is, ben ik bij jullie gelederen gekomen. Ik heb jaren lang Renault gereden en ik dacht het word eens tijd voor een echte auto. Uiteindelijk is het een prachtige V40 T4 Momentum geworden. Als extraatjes een intro & winterline, afneembare trekhaak, reserve wiel en nog veel meer. Het is van origine een Belgisch model en ik vind iedere keer weer opties waar ik op de NL optie-lijst de vinger maar niet op kan leggen.
Ik heb hem nu een maand en het is en blijft een genot om in deze auto te rijden. Enige nadeel voor mijzelf is dat ik er zo weinig inzit, ik rijd namelijk maar 8-10 duizend km per jaar. Maar nu rijd ik ze in klasse.
Zoals jullie al op de foto zien zit er "maar" 16" lichtmetaal onder en dat kan natuurlijk niet bij een auto met 180pk

.
Ik ben al een beetje aan het zoeken naar een zomervelg, zodat ik deze Matres kan degraderen naar wintervelg. Maar er is verdorie zoveel keuze, dus vraag ik hier om wat adviezen.
Ik zit namelijk te twijfelen tussen 17" of 18" velgen. Waar ik vooral van gecharmeerd ben is de Portunus velg, welke in beide maten te verkrijgen is. De 17" variant heeft als aanbevolen bandenmaat 205/50/R17(+0,8% bandomtrek) en de 18" variant 235/40/R18(+2% bandomtrek). Als eerste natuurlijk de vraag of zo'n brede velg van het 18" model (8"j x 18" ET55) wel gaat passen? Hij staat in ieder geval niet in mijn boekje. En ik wil absoluut geen sjonnie auto, waar de banden/velgen uit de kasten steken, maar als ik het goed heb is dat weer afhankelijk van de et-waarde.
Er zijn hele lijsten voor en nadelen van bredere velgen. Nadelen zijn oa: Meer verbruik, minder comfort, meer geluid, kleinere draaicirkel? en eventueel in slechte weersomstandigheden is de (veilige maximum) snelheid die je kan rijden lager. In de winter hebben we daarom ook winterbanden
Voordeel van een grote velg/brede band is natuurlijk de looks, grip en ..... dat was het zo'n beetje. 99% van de wegen waar ik op rijd zijn netjes geasfalteerd, dus ik vraag me af of het comfort in de auto echt naar beneden gaat. Ik kan wel lastig inschatten was de precieze impact is van de nadelen. Ik hoop daarom ook op wat ervaringen.
Op naar nog vele veilige en comfortabele kilometers, maar wat ik zo lees op internet gaat dat me vast lukken.
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 19.05.2015 - 23:02
door Fab1Man
Ik heb mijn V40 destijds besteld op 17" en ik heb deze inmiddels "gedegradeerd" tot wintervelgen en voor de 18" Ixion II gekozen (ik heb een R-Design). Ik heb dus beide velgensets nu gereden op zomerbanden. Hele andere banden en daarom neig ik ook enorm naar de 18" qua rolgeluid en zelfs comfort (ja ik weet het, bizar). De grip is velen malen beter, waar de 17" Pirelli P-Zero en de 18" Michelin Super Sport 3 zijn. Het verbruik vind ik nog altijd minimaal. Het is bij mij eerder 3% extra, maar de 18" zijn veel consistenter. Ik heb er met de D4 5,6 liter / 100 kilometer mee gehaald. De vorige rit, vergelijkbaar maar waarbij ik in het weekend naar Dusseldorf Airport moest met haast en dus bijna het hele stuk met 180 km/h gereden ben. Het uiteindelijke verbruik lag op 6,2.
Qua bandbreedte weet ik zeker dat het past. De velgen zullen ook niet uitsteken maar zelfs vrij gelijk met de carrosserie komen, ziet er mooi uit. De draaicirkel is wel een stuk groter. Ik heb dan ook uitslagbegrenzers geplaatst gekregen van de dealer bij deze bestelling van 18".
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 20.05.2015 - 10:48
door TimothyJames
Qua comfort hoef je je absoluut geen zorgen te maken met de 18" modellen hoor. Ik rijd zelf ook een D4 die 10mm lager is gelegd dan een T4 (tenzij er een sport onderstel op zit, dan wordt ie automatisch al harder) en dat rijdt ondanks de 18" Midir's eronder nog prima. Ik weet niet hoeveel soepeler een 16" variant rijdt, maar 18" rijdt in ieder geval prima (ook op Michelin Super Sport 3), óók met regen overigens
Heb er al een aantal goeie plensbuien mee gehad inmiddels en dan kun je op snelheid nog gewoon rustig comfortabel sturen ermee.
Hier overigens de foto's van mijn exemplaar op de MIdir velgen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Zelf heb ik dus de Midir velgen, Ixion zou ik persoonlijk niet doen, die vind ik namelijk erg horen bij een R-Design.
Portunus vond ik zelf ook héle mooie velgen, helaas waren ze ruim duurder in aanschaf dan de Midir's bij bestelling van mijn V40.
(Jammer genoeg hebben ze bij een Ocean Race D4 Business de velgen er standaard af gesnoept

)
Wellicht dat je naast de Midir of Ixion velgen ook nog de Taranis velg kunt overwegen? Zie bijgevoegde afbeelding.
En, als non-volvo opties vind ik de volgende sets van mede forummers ook érg mooi uitzien:
BBS/KW V2:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=67231
18" Imitatie Bor velgen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... eal1367876
En, idd wel de uitslagbegrenzers (laten) monteren, liever altijd een grotere draaicirkel dan per ongeluk één keer schade
Succes met je keuze, en we zien de foto's t.z.t. wel tegemoet!
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 20.05.2015 - 10:55
door Kurt1975
En voor wat betreft de draaicirkel, die neemt wel fors toe met 18".
De draaicirkel van onze V40 is beduidend groter dan die van de V60.
Maar als je dit weet en er rekening mee houd, valt er mee te leven.
De V40 thuis staat trouwens ook op Taranis in de zomer.
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 20.05.2015 - 15:58
door TimothyJames
Kurt1975... +1!
Mijn V40 moet ik bij een hele krappe bocht insteken,
waar ik mijn vorige S60 (ook op 18") direct kon plaatsen.... ondanks dat die een heel stuk langer was

Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 20.05.2015 - 17:34
door Mark_V
Dank jullie wel heren.
Op mijn shortlist staat inderdaad ook nog de Taranis. Ik weet het, het is een dure smaak, want qua prijs ontlopen de Taranis en de Portunus elkaar in ieder geval niet veel.
Ga ook nog even langs de dealer, want die vertelde mij dat ze nog een "zolder" vol met velgen hadden liggen die klanten besteld hadden, maar uiteindelijk toch niet zo mooi of als accessoire hadden aangeschaft (waarbij dus de originele over bleven).
En is het trouwens nog een prijzige aangelegenheid, het plaatsen van uitslagbeschermers en het aanpassen van de software? Anders moet ik toch nog even blijven sparen

Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 20.05.2015 - 20:14
door rob en karin
Mijn V40 staat op taranis met michelin pilot sport 3 . Ik ben er nu mee naar cherbourg gereden en in frankrijk langs de kust . Het stuurt goed maar wel wat stugger. comfort valt me niet tegen. ( had hiervoor een V70 ).
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 21.05.2015 - 07:12
door jeroenv_
Mark_V schreef:
En is het trouwens nog een prijzige aangelegenheid, het plaatsen van uitslagbeschermers en het aanpassen van de software? Anders moet ik toch nog even blijven sparen
Volgens mij bleek uit een ander recent topic dat de meesten dat niet laten doen. Ik zelf ook niet, en merk er niets van

Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 21.05.2015 - 12:53
door MCN
Lekker voor 18" Aylos gaan, met witte biezen. Zie je nergens, lekker de uniekerd uithangen. Oh ja, je moet ze wel mooi vinden. Zoals ik. Succes!
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 21.05.2015 - 17:17
door Mark_V
Ik heb in ieder geval reactie terug van de eerste dealer in de buurt. Portunus in de maat 18" (235/40 R18) zou niet passen. Raar, want in het boekje staat zelfs een grotere band/velg combinatie gemeld die wel past.
Daarnaast even geïnformeerd over het plaatsen van uitslagbegrenzers. Deze kosten inclusief montage €235.
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 21.05.2015 - 21:03
door HP4VOLVO
Beste Mark_V
Hou er wel rekening mee dat als je grotere velgen neemt dat het veerconfort afneemt.
Hoe groter de velgen, hoe kleiner de "wangen" van de band ofwel de band wordt stugger.
Toegegeven het staat wel super zo'n grote velg het is de vraag of je comfort wil inleveren
Ikzelf heb bewust voor de Matres velgen gekozen vanwege het conform.
Veel succes met het kiezen van de mooiste velg!
Mvg
HP4VOLVO
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 21.05.2015 - 22:14
door Soepkop
Mark_V schreef:
Ik heb in ieder geval reactie terug van de eerste dealer in de buurt. Portunus in de maat 18" (235/40 R18) zou niet passen. Raar, want in het boekje staat zelfs een grotere band/velg combinatie gemeld die wel past.
Mark_V: maten passen wel, maar de velgen zelf niet. De Portunus velgen in de maat 18" worden niet geleverd onder de V40, maar onder de S/V60, V70 en S80 en deze passen niet onder de V40 - althans officieel niet (heeft (heb ik mij laten vertellen door forumsponsor en dealer) te maken met afwijkende maten van de wielbouten). Dat gezegd hebbende: er rijden hier op het forum meerdere V40's rond met velgen van de V60. Volgens mij heeft dit nog niet tot problemen geleid. Ik kan mij echter voorstellen dat niet elke dealer hier aan mee wil werken. Het was voor mij destijds reden om geen V50 velgen (=gelijk aan V40 velg) onder mijn V60 te leggen.
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 27.05.2015 - 17:27
door Mark_V
Vandaag heeft mijn dealer gemeld dat de velgen passen onder een V40. Alles is identiek tussen de V40 en V60 velgen, behalve de ET waarde. Ik heb hier meermaals naar gevraagd en na een overleg tussen de monteurs bij de dealer is gezegd dat dit geen problemen zou moeten opleveren. Volgende week gaan ze eronder, uiteraard samen met de uitslagbegrenzers en een software update, want we gaan natuurlijk geen extra risico's nemen. De beschermers kosten bij deze dealer €100 inclusief alles, dus dat scheelt weer een slok op de borrel met een andere dealer die ik had aangeschreven.
Kan niet wachten op mijn unieke auto / velg combinatie

Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 27.05.2015 - 20:41
door Soepkop
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 28.05.2015 - 07:02
door Paul
Volgens mij zijn die 18inch ixions iets van 1500 euro en die uitslagbegrensen weet ik niet. Zal de rekening vast snel krijgen.
Ik vind die kleine 16inch wielen wiebeligrijden. Hou meer van strak, dus zomer 18inch en winter de C30 winterwielen (17inch)
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 28.05.2015 - 13:39
door TimothyJames
Mark_V... t.z.t. pics or it didn't happen

Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 05.06.2015 - 16:37
door Poolrev
En zijn er al plaatjes?? Want ik ben zeer benieuwd naar de combi met de 18" Ocean race wielen onder een V40

.
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 05.06.2015 - 21:47
door Mark_V
Nog eventjes geduld. Morgen ga ik langs Jelmer van
Volvovelgen.com om mijn velgen met Michelin Pilot Sports (225/40 R18) op te halen.
Maandag naar de dealer om ze eronder te leggen, de uitslagbegrenzers plaatsen en software up te daten.
Dan nog even een andere vraag. Het viel me laatst op dat de auto gas geeft wanneer ik de koppeling laat opkomen. Daar moet ik zeker nog even aan wennen tijdens het file rijden, want die machine wil er gewoon vandoor. Het is niet mogelijk om initieel langzamer dan 10 km per uur te rijden. In ieder geval moet ik eerst minimaal 13-15km/u gaan, want dan is de koppeling pas geheel opgekomen en stop de wagen met gasgeven. Ik heb het eigenlijk alleen nog maar in zijn eerste versnelling gezien, want het valt niet zo op bij de andere verzetten of daar doet de auto het niet. Hebben we hier te maken met een feature of iets anders. Heb er weinig van terug kunnen vinden, of mijn google skills laten me deze avond in de steek.
Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 06.06.2015 - 09:55
door V50 R
Dat is gewoon het koppel van de motor(auto geeft geen gas), weet niet wat je hiervoor reed? Bij een D5 en de nieuwe D4 hoef je bijvoorbeeld maar je koppeling op te laten komen en de auto trekt hem al een helling op. Rijdt erg ontspannen, zeker bij filerijden.

Re: Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie
Geplaatst: 06.06.2015 - 13:17
door Mark_V
V50 R schreef:
Dat is gewoon het koppel van de motor(auto geeft geen gas), weet niet wat je hiervoor reed? Bij een D5 en de nieuwe D4 hoef je bijvoorbeeld maar je koppeling op te laten komen en de auto trekt hem al een helling op. Rijdt erg ontspannen, zeker bij filerijden.
Als het toerental al toeneemt zonder de de koppeling al heeft aangegrepen bij het oplaten, denk ik toch niet dat het het koppel van de motor is. Het toerental neemt daadwerkelijk toe van de stationaire 750 rpm naar ongeveer 1250 rpm bij het laten opkomen van de koppeling in het eerste verzet. Dit maakt het rijden in een file, waarbij je graag koppelt rond stationair toerental om langzaam te rijden lastig.
En net langs Jelmer geweest
Ze liggen gereed in de kofferbak om maandag gemonteerd te worden.