Nieuwe Volvo-rijder + Velgen kwestie

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
Mark_V
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 17.05.2015 - 16:40
Locatie: Den Helder

Mede Volvo-rijders,

Na lang kijken naar de prachtige Machine die de V40 is, ben ik bij jullie gelederen gekomen. Ik heb jaren lang Renault gereden en ik dacht het word eens tijd voor een echte auto. Uiteindelijk is het een prachtige V40 T4 Momentum geworden. Als extraatjes een intro & winterline, afneembare trekhaak, reserve wiel en nog veel meer. Het is van origine een Belgisch model en ik vind iedere keer weer opties waar ik op de NL optie-lijst de vinger maar niet op kan leggen.

Afbeelding

Ik heb hem nu een maand en het is en blijft een genot om in deze auto te rijden. Enige nadeel voor mijzelf is dat ik er zo weinig inzit, ik rijd namelijk maar 8-10 duizend km per jaar. Maar nu rijd ik ze in klasse.

Zoals jullie al op de foto zien zit er "maar" 16" lichtmetaal onder en dat kan natuurlijk niet bij een auto met 180pk O-) .
Ik ben al een beetje aan het zoeken naar een zomervelg, zodat ik deze Matres kan degraderen naar wintervelg. Maar er is verdorie zoveel keuze, dus vraag ik hier om wat adviezen.

Ik zit namelijk te twijfelen tussen 17" of 18" velgen. Waar ik vooral van gecharmeerd ben is de Portunus velg, welke in beide maten te verkrijgen is. De 17" variant heeft als aanbevolen bandenmaat 205/50/R17(+0,8% bandomtrek) en de 18" variant 235/40/R18(+2% bandomtrek). Als eerste natuurlijk de vraag of zo'n brede velg van het 18" model (8"j x 18" ET55) wel gaat passen? Hij staat in ieder geval niet in mijn boekje. En ik wil absoluut geen sjonnie auto, waar de banden/velgen uit de kasten steken, maar als ik het goed heb is dat weer afhankelijk van de et-waarde.

Er zijn hele lijsten voor en nadelen van bredere velgen. Nadelen zijn oa: Meer verbruik, minder comfort, meer geluid, kleinere draaicirkel? en eventueel in slechte weersomstandigheden is de (veilige maximum) snelheid die je kan rijden lager. In de winter hebben we daarom ook winterbanden :P
Voordeel van een grote velg/brede band is natuurlijk de looks, grip en ..... dat was het zo'n beetje. 99% van de wegen waar ik op rijd zijn netjes geasfalteerd, dus ik vraag me af of het comfort in de auto echt naar beneden gaat. Ik kan wel lastig inschatten was de precieze impact is van de nadelen. Ik hoop daarom ook op wat ervaringen.

Op naar nog vele veilige en comfortabele kilometers, maar wat ik zo lees op internet gaat dat me vast lukken.
Afbeelding Volvo V40 T4 Momentum MY13, Black Sapphire, Intro & Winter-line
Fab1Man
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.06.2014 - 11:49

Ik heb mijn V40 destijds besteld op 17" en ik heb deze inmiddels "gedegradeerd" tot wintervelgen en voor de 18" Ixion II gekozen (ik heb een R-Design). Ik heb dus beide velgensets nu gereden op zomerbanden. Hele andere banden en daarom neig ik ook enorm naar de 18" qua rolgeluid en zelfs comfort (ja ik weet het, bizar). De grip is velen malen beter, waar de 17" Pirelli P-Zero en de 18" Michelin Super Sport 3 zijn. Het verbruik vind ik nog altijd minimaal. Het is bij mij eerder 3% extra, maar de 18" zijn veel consistenter. Ik heb er met de D4 5,6 liter / 100 kilometer mee gehaald. De vorige rit, vergelijkbaar maar waarbij ik in het weekend naar Dusseldorf Airport moest met haast en dus bijna het hele stuk met 180 km/h gereden ben. Het uiteindelijke verbruik lag op 6,2.

Qua bandbreedte weet ik zeker dat het past. De velgen zullen ook niet uitsteken maar zelfs vrij gelijk met de carrosserie komen, ziet er mooi uit. De draaicirkel is wel een stuk groter. Ik heb dan ook uitslagbegrenzers geplaatst gekregen van de dealer bij deze bestelling van 18".
Gebruikersavatar
TimothyJames
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 09.07.2014 - 12:53

Qua comfort hoef je je absoluut geen zorgen te maken met de 18" modellen hoor. Ik rijd zelf ook een D4 die 10mm lager is gelegd dan een T4 (tenzij er een sport onderstel op zit, dan wordt ie automatisch al harder) en dat rijdt ondanks de 18" Midir's eronder nog prima. Ik weet niet hoeveel soepeler een 16" variant rijdt, maar 18" rijdt in ieder geval prima (ook op Michelin Super Sport 3), óók met regen overigens :)

Heb er al een aantal goeie plensbuien mee gehad inmiddels en dan kun je op snelheid nog gewoon rustig comfortabel sturen ermee.
Hier overigens de foto's van mijn exemplaar op de MIdir velgen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=

Zelf heb ik dus de Midir velgen, Ixion zou ik persoonlijk niet doen, die vind ik namelijk erg horen bij een R-Design.
Portunus vond ik zelf ook héle mooie velgen, helaas waren ze ruim duurder in aanschaf dan de Midir's bij bestelling van mijn V40.
(Jammer genoeg hebben ze bij een Ocean Race D4 Business de velgen er standaard af gesnoept :()

Wellicht dat je naast de Midir of Ixion velgen ook nog de Taranis velg kunt overwegen? Zie bijgevoegde afbeelding.
En, als non-volvo opties vind ik de volgende sets van mede forummers ook érg mooi uitzien:
BBS/KW V2: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=67231
18" Imitatie Bor velgen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... eal1367876

En, idd wel de uitslagbegrenzers (laten) monteren, liever altijd een grotere draaicirkel dan per ongeluk één keer schade :)

Succes met je keuze, en we zien de foto's t.z.t. wel tegemoet!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door TimothyJames op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

En voor wat betreft de draaicirkel, die neemt wel fors toe met 18".
De draaicirkel van onze V40 is beduidend groter dan die van de V60.
Maar als je dit weet en er rekening mee houd, valt er mee te leven.
De V40 thuis staat trouwens ook op Taranis in de zomer.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
TimothyJames
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 09.07.2014 - 12:53

Kurt1975... +1! :)

Mijn V40 moet ik bij een hele krappe bocht insteken,
waar ik mijn vorige S60 (ook op 18") direct kon plaatsen.... ondanks dat die een heel stuk langer was ;)
Gebruikersavatar
Mark_V
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 17.05.2015 - 16:40
Locatie: Den Helder

Dank jullie wel heren.

Op mijn shortlist staat inderdaad ook nog de Taranis. Ik weet het, het is een dure smaak, want qua prijs ontlopen de Taranis en de Portunus elkaar in ieder geval niet veel.
Ga ook nog even langs de dealer, want die vertelde mij dat ze nog een "zolder" vol met velgen hadden liggen die klanten besteld hadden, maar uiteindelijk toch niet zo mooi of als accessoire hadden aangeschaft (waarbij dus de originele over bleven).

En is het trouwens nog een prijzige aangelegenheid, het plaatsen van uitslagbeschermers en het aanpassen van de software? Anders moet ik toch nog even blijven sparen :D
Afbeelding Volvo V40 T4 Momentum MY13, Black Sapphire, Intro & Winter-line
rob en karin
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 16.01.2008 - 21:55

Mijn V40 staat op taranis met michelin pilot sport 3 . Ik ben er nu mee naar cherbourg gereden en in frankrijk langs de kust . Het stuurt goed maar wel wat stugger. comfort valt me niet tegen. ( had hiervoor een V70 ).
Rob

V60 B4 vapour grey 2024
V70 D4 Geartronic Nordic+ twilight bronze 2013.
V40 D4 Geartronic Summum titanium grey 2012.n
V70 D3 Geartronic R-design biarritz blue 2011.
V60 T5 Summum Ember black 2011.
C30 T5 Summum Electric silver 2010.
C30 2.0 Momentum Titanium grey 2008.
Gebruikersavatar
jeroenv_
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 06.07.2014 - 11:23

Mark_V schreef: En is het trouwens nog een prijzige aangelegenheid, het plaatsen van uitslagbeschermers en het aanpassen van de software? Anders moet ik toch nog even blijven sparen :D
Volgens mij bleek uit een ander recent topic dat de meesten dat niet laten doen. Ik zelf ook niet, en merk er niets van ;-)
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
Gebruikersavatar
MCN
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 20.07.2014 - 23:31

Lekker voor 18" Aylos gaan, met witte biezen. Zie je nergens, lekker de uniekerd uithangen. Oh ja, je moet ze wel mooi vinden. Zoals ik. Succes!
Gebruikersavatar
Mark_V
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 17.05.2015 - 16:40
Locatie: Den Helder

Ik heb in ieder geval reactie terug van de eerste dealer in de buurt. Portunus in de maat 18" (235/40 R18) zou niet passen. Raar, want in het boekje staat zelfs een grotere band/velg combinatie gemeld die wel past.

Daarnaast even geïnformeerd over het plaatsen van uitslagbegrenzers. Deze kosten inclusief montage €235.
Afbeelding Volvo V40 T4 Momentum MY13, Black Sapphire, Intro & Winter-line
HP4VOLVO
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 14.09.2014 - 18:51
Locatie: Vlaardingen

Beste Mark_V
Hou er wel rekening mee dat als je grotere velgen neemt dat het veerconfort afneemt.
Hoe groter de velgen, hoe kleiner de "wangen" van de band ofwel de band wordt stugger.
Toegegeven het staat wel super zo'n grote velg het is de vraag of je comfort wil inleveren
Ikzelf heb bewust voor de Matres velgen gekozen vanwege het conform.
Veel succes met het kiezen van de mooiste velg!
Mvg
HP4VOLVO
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
Soepkop
4th Gear member
Berichten: 675
Lid geworden op: 16.04.2011 - 09:09

Mark_V schreef: Ik heb in ieder geval reactie terug van de eerste dealer in de buurt. Portunus in de maat 18" (235/40 R18) zou niet passen. Raar, want in het boekje staat zelfs een grotere band/velg combinatie gemeld die wel past.
Mark_V: maten passen wel, maar de velgen zelf niet. De Portunus velgen in de maat 18" worden niet geleverd onder de V40, maar onder de S/V60, V70 en S80 en deze passen niet onder de V40 - althans officieel niet (heeft (heb ik mij laten vertellen door forumsponsor en dealer) te maken met afwijkende maten van de wielbouten). Dat gezegd hebbende: er rijden hier op het forum meerdere V40's rond met velgen van de V60. Volgens mij heeft dit nog niet tot problemen geleid. Ik kan mij echter voorstellen dat niet elke dealer hier aan mee wil werken. Het was voor mij destijds reden om geen V50 velgen (=gelijk aan V40 velg) onder mijn V60 te leggen.
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
Gebruikersavatar
Mark_V
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 17.05.2015 - 16:40
Locatie: Den Helder

Vandaag heeft mijn dealer gemeld dat de velgen passen onder een V40. Alles is identiek tussen de V40 en V60 velgen, behalve de ET waarde. Ik heb hier meermaals naar gevraagd en na een overleg tussen de monteurs bij de dealer is gezegd dat dit geen problemen zou moeten opleveren. Volgende week gaan ze eronder, uiteraard samen met de uitslagbegrenzers en een software update, want we gaan natuurlijk geen extra risico's nemen. De beschermers kosten bij deze dealer €100 inclusief alles, dus dat scheelt weer een slok op de borrel met een andere dealer die ik had aangeschreven.

Kan niet wachten op mijn unieke auto / velg combinatie :D
Afbeelding Volvo V40 T4 Momentum MY13, Black Sapphire, Intro & Winter-line
Soepkop
4th Gear member
Berichten: 675
Lid geworden op: 16.04.2011 - 09:09

Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Volgens mij zijn die 18inch ixions iets van 1500 euro en die uitslagbegrensen weet ik niet. Zal de rekening vast snel krijgen.

Ik vind die kleine 16inch wielen wiebeligrijden. Hou meer van strak, dus zomer 18inch en winter de C30 winterwielen (17inch)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
TimothyJames
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 09.07.2014 - 12:53

Mark_V... t.z.t. pics or it didn't happen ;)
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2215
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

En zijn er al plaatjes?? Want ik ben zeer benieuwd naar de combi met de 18" Ocean race wielen onder een V40 :D.
Gebruikersavatar
Mark_V
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 17.05.2015 - 16:40
Locatie: Den Helder

Nog eventjes geduld. Morgen ga ik langs Jelmer van Volvovelgen.com om mijn velgen met Michelin Pilot Sports (225/40 R18) op te halen.
Maandag naar de dealer om ze eronder te leggen, de uitslagbegrenzers plaatsen en software up te daten.

Dan nog even een andere vraag. Het viel me laatst op dat de auto gas geeft wanneer ik de koppeling laat opkomen. Daar moet ik zeker nog even aan wennen tijdens het file rijden, want die machine wil er gewoon vandoor. Het is niet mogelijk om initieel langzamer dan 10 km per uur te rijden. In ieder geval moet ik eerst minimaal 13-15km/u gaan, want dan is de koppeling pas geheel opgekomen en stop de wagen met gasgeven. Ik heb het eigenlijk alleen nog maar in zijn eerste versnelling gezien, want het valt niet zo op bij de andere verzetten of daar doet de auto het niet. Hebben we hier te maken met een feature of iets anders. Heb er weinig van terug kunnen vinden, of mijn google skills laten me deze avond in de steek.
Afbeelding Volvo V40 T4 Momentum MY13, Black Sapphire, Intro & Winter-line
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Dat is gewoon het koppel van de motor(auto geeft geen gas), weet niet wat je hiervoor reed? Bij een D5 en de nieuwe D4 hoef je bijvoorbeeld maar je koppeling op te laten komen en de auto trekt hem al een helling op. Rijdt erg ontspannen, zeker bij filerijden. :)
Gebruikersavatar
Mark_V
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 17.05.2015 - 16:40
Locatie: Den Helder

V50 R schreef: Dat is gewoon het koppel van de motor(auto geeft geen gas), weet niet wat je hiervoor reed? Bij een D5 en de nieuwe D4 hoef je bijvoorbeeld maar je koppeling op te laten komen en de auto trekt hem al een helling op. Rijdt erg ontspannen, zeker bij filerijden. :)
Als het toerental al toeneemt zonder de de koppeling al heeft aangegrepen bij het oplaten, denk ik toch niet dat het het koppel van de motor is. Het toerental neemt daadwerkelijk toe van de stationaire 750 rpm naar ongeveer 1250 rpm bij het laten opkomen van de koppeling in het eerste verzet. Dit maakt het rijden in een file, waarbij je graag koppelt rond stationair toerental om langzaam te rijden lastig.

En net langs Jelmer geweest :D Ze liggen gereed in de kofferbak om maandag gemonteerd te worden.
Afbeelding Volvo V40 T4 Momentum MY13, Black Sapphire, Intro & Winter-line
Plaats reactie

Terug naar “V40”