Daar kom je natuurlijk achter als je ze nodig hebt: ruitenwissers defect... Gelukkig regende het niet al te hard en was ik niet ver van huis, maar vervelend is het wel!
Het probleem: eerst deden de ruitenwissers het normaal, maar opeens was er een knal en veel herrie onder het dashboard. Ruitenwisser aan de bestuurderskant had het begeven, aan de passagierskant niet.
Wat ik al heb gedaan: deze zaterdag gebruikt om eens op onderzoek uit te gaan. De aandrijfstang van de ruitenwisser aan de bestuurderskant blijkt los te zijn geschoten. Lastig is dat het allemaal op de tast moet: de ruitenwissermotor en -aandrijving zijn niet bepaald sleutelvriendelijk gemonteerd... Plastic afdekscherm oner dashboard gedemonteerd, maar zelfs dan blijft het behelpen. Hoe dan ook: op de tast ontdekt waar de aandrijfstang van de passagierskant op de ruitenwissermotor is aangesloten. Daar was ook ruimte om de andere aandrijfstang aan te verbinden, dat paste precies. Ruitenwissers weer geprobeerd, en nu doen ze allebei niets... Ik hoor de ruitenwissermotor draaien, maar er zit geen beweging in de ruitenwissers. Terwijl als ik van buiten de ruitenwissers beweeg, ze keurig met elkaar meegaan. Ik snap er dus niets meer van! Geprobeerd de aandrijfstang weer los te maken, maar die krijg ik niet meer los.
Wie weet de oplossing?!
Ruitenwissers defect
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31
In de aandrijfstangen zitten ijzeren kabeltjes die vastgehaakt zitten aan een katrol/wiel. Beide ruitenwissers hebben onder het dashboard zo'n katrol.
Als een kabeltje van een katrol is geschoten dan is het een enorm gepriegel om het er weer op te krijgen.
Als een kabeltje van een katrol is geschoten dan is het een enorm gepriegel om het er weer op te krijgen.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Zeker niet nee. Bij de 140 zijn het platte stangen. Ik denk dat het palletje dat op het plaatje zit dat aan de motor vastzit is afgebroken. Doordat het plaatje aan het einde die pal heeft is de aandrijving excentrisch.
Bijna zeker, want de ruitenwissers zijn wel aan elkaar verbonden. Motortje uitbouwen (twee boutjes) en dan zie je het. (Ik zeg altijd dat Volvo op de productielijn een kachel had en daar de auto omheen heeft gebouwd, maar het mechanisme van de ruitenwissers was het tweede: je kunt er dus wel bij, maar dan zie je niet wat je doet. Of je ziet het, maar dan kun je er niet bij.
(Volvo heeft waarschijnlijk klachten gekregen van de dealers, want vanaf MY 1973 zit de boel buiten op het brandbord onder de motorkap!)
Als je wilt kan ik je een plaatje uit het onderdelenboek sturen, dan zie je wat ik bedoel.
PB me maar
Bijna zeker, want de ruitenwissers zijn wel aan elkaar verbonden. Motortje uitbouwen (twee boutjes) en dan zie je het. (Ik zeg altijd dat Volvo op de productielijn een kachel had en daar de auto omheen heeft gebouwd, maar het mechanisme van de ruitenwissers was het tweede: je kunt er dus wel bij, maar dan zie je niet wat je doet. Of je ziet het, maar dan kun je er niet bij.
(Volvo heeft waarschijnlijk klachten gekregen van de dealers, want vanaf MY 1973 zit de boel buiten op het brandbord onder de motorkap!)
Als je wilt kan ik je een plaatje uit het onderdelenboek sturen, dan zie je wat ik bedoel.
PB me maar
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Succes, maar ik denk dat het nu wel gaat lukken! Pas op met de stangetje, die zijn scherp!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- hmv
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
- Locatie: Franeker
Inmiddels weer een paar weken verder, dat krijg je met een vakantie tussendoor...
Ik ben bij de garage geweest, die hebben de ruitenwissermotor gedemonteerd, en toen was het probleem duidelijk. Uit de ruitenwissermotor komt een asje dat de ruitenwissers aandrijft. Dit asje zit los in de motor, zie foto. Het asje slipt: hij kan vrij ronddraaien in plaats van dat hij op de motor aangrijpt.
Hoe kan ik dit oplossen? Deze ruitenwissermotoren blijken slecht verkrijgbaar te zijn. Voor 90 euro kan hij wel gereviseerd worden, maar aangezien het probleem niet in de motor zelf maar in de overbrenging zit, lijkt dat mij vooral veel overbodig werk. Heeft iemand de gouden tip om dit zelf te repareren? Een of andere superlijm misschien? Een plaatje om het asje heen buigen om het te verdikken? Wie weet een creatieve oplossing?
Ik ben bij de garage geweest, die hebben de ruitenwissermotor gedemonteerd, en toen was het probleem duidelijk. Uit de ruitenwissermotor komt een asje dat de ruitenwissers aandrijft. Dit asje zit los in de motor, zie foto. Het asje slipt: hij kan vrij ronddraaien in plaats van dat hij op de motor aangrijpt.
Hoe kan ik dit oplossen? Deze ruitenwissermotoren blijken slecht verkrijgbaar te zijn. Voor 90 euro kan hij wel gereviseerd worden, maar aangezien het probleem niet in de motor zelf maar in de overbrenging zit, lijkt dat mij vooral veel overbodig werk. Heeft iemand de gouden tip om dit zelf te repareren? Een of andere superlijm misschien? Een plaatje om het asje heen buigen om het te verdikken? Wie weet een creatieve oplossing?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
is gewoon te koop hoor bij alle Volvo-klassieker specialisten voor 89 euro. Volvo nummer is 271863. Je kunt proberen om het asje dmv een las en afslijpen iets op te dikken, maar ik vrees dat je hem niet meer helemaal gecentreerd krijgt. Ivm de beroerde plek onder het dashboard zou ik gewoon een nieuwe kopen.
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Bij Scandcar vind ik hem gewoon op de site?
En ik vind hem ook bij mijn duitse leverancier, SKANDIX.
Daar staat hij in het groen en dat betekent: in voorraad. http://www.skandix.de/en/search/?q=2718 ... 59f16b2be4
Bij de club hebben ze trouwens een gebruikte voor 60 euris. Maar alleen voor leden.....
En ik vind hem ook bij mijn duitse leverancier, SKANDIX.
Daar staat hij in het groen en dat betekent: in voorraad. http://www.skandix.de/en/search/?q=2718 ... 59f16b2be4
Bij de club hebben ze trouwens een gebruikte voor 60 euris. Maar alleen voor leden.....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- hmv
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
- Locatie: Franeker
Bij die van Scandcar staat dat het voor modellen na 1973 is en voor de 240 serie, oftewel: voor de versie met ruitenwissermotor op de logische plek.
Bij Skandix staat het er niet expliciet bij, maar wel een afbeelding van bevestiging onder de motorkap. Met Scandcar heb ik ook telefonisch contact gehad, zij hebben geen ruitenwissermotor voor mijn bouwjaar. Het enige wat zij kunnen is een revisie, dat zou wellicht nog een optie zijn.

- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Ah, inderdaad, je moet volgens mij de 681473 hebben: deze bijvoorbeeld?
http://www.cvi-automotive.se/en/article ... 164-72-nla
http://www.cvi-automotive.se/en/article ... 164-72-nla
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Als je googled op "volvo 681473" komt er nog wel eens iets uit, soms gebruikt...
Succes!
Succes!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Mooi joh!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/