Pagina 1 van 2

Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 23.05.2015 - 21:08
door hano1963
Ik zat wat rond te neuzen in de occasions V70 en kwam er eentje tegen die misschien wel wat is. Ik heb nu een V70 D5 uit 2005 en dit is een 2.4 D uit 2008 (overigens wel hetzelfde model) Nu zat ik even bij de specificaties te kijken en zag bij de 2.4D dat het ook een vijfcilinder is. Wat is nou het exacte verschil tussen de D5 en 2.4 D ?

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 23.05.2015 - 21:17
door OGA244
heeft je D5 een 5 of een 6 bak?
een 5 bak heeft 163pk, een 6 bak 185pk
een 2.4D van 2008 heeft een 6 bak en 163pk

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 24.05.2015 - 00:05
door V70/2.4D/2003
Maar eentje uit 2003 heeft 131 PK, de beste configuratie die de mannen in Göteborg ooit hebben bedacht. En om het makkelijk te maken, daarna kwam de 126 PK.
De 131 is te tunen zonder problemen naar 163 PK, bij een 126 PK moet je dat laten.

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 24.05.2015 - 09:20
door 4wielen
V70/2.4D/2003 schreef: Maar eentje uit 2003 heeft 131 PK, de beste configuratie die de mannen in Göteborg ooit hebben bedacht. En om het makkelijk te maken, daarna kwam de 126 PK.
De 131 is te tunen zonder problemen naar 163 PK, bij een 126 PK moet je dat laten.
TS kijkt niet naar die fossielen... :D

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 24.05.2015 - 09:44
door Geus
Feitelijk is het allemaal hetzelfde motorblok, maar de configuratie eromheen/motormanagement verschilt. Oorspronkelijk euro3 (jouw huidige auto waarschijnlijk ook), vanaf 2006 (?) euro4 met roetfilter. Er zijn veel verschillende versies en de aanduiding kan per jaar verschillen en is niet heel consequent.
V70/2.4D/2003 schreef: ...bij een 126 PK moet je dat laten.
Kan je aangeven waarom je dat zou moeten laten, V70/2.4D/2003?

Volgens mij moet je gewoon gaan proefrijden met de auto die je op het oog hebt. Kans is groot dat het vermogen minder is, dat is aan jou of dat voldoet. Verbruik doet vast ter zake en met een euro4 zal je minder last krijgen met beperkende maatregelen eventueel in de toekomst.

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 24.05.2015 - 10:14
door OGA244
Een 5 bak die niet veel meer koppel aan kan en te kleine remmen in vergelijk met een D5

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 24.05.2015 - 10:35
door Geus
Had die 131 pk dan een andere bak en andere remmen? Lijkt me onwaarschijnlijk. De 126 pk is toch eigenlijk de euro4-versie van de euro-3 131 pk?

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 24.05.2015 - 11:11
door koster
Bij mijn weten is het anders.
De 131 pk is een Ford motor, met zwakkere koppeling en vliegwiel.
De 126 pk is een gedetunede Volvo d5 motor.

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 24.05.2015 - 11:24
door Geus
Nee, dit is vloeken in de kerk. In de S60/V70/S80 hebben nooit Forddieselmotoren gezeten. De basis was altijd dezelfde Volvo-vijfcilinder.

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 24.05.2015 - 11:53
door 4wielen
Geus schreef: Feitelijk is het allemaal hetzelfde motorblok, maar de configuratie eromheen/motormanagement verschilt. Oorspronkelijk euro3 (jouw huidige auto waarschijnlijk ook), vanaf 2006 (?) euro4 met roetfilter. Er zijn veel verschillende versies en de aanduiding kan per jaar verschillen en is niet heel consequent.
Vanaf MY2006 euro4 (zomer 2005 op de markt gekomen).

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 25.05.2015 - 21:34
door sbv
enkel de euro 4 126 pk had een 5 bak van de euro 4 versies de rest 6 bak.(bij handgeschakeld).

Remmen zijn allemaal gelijk is mijn ervaring enkel de awd euro4 is op 305 remmen geleverd. Mijn 185 pkD5 euro 4 had gewoon 280 erop zitten

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 29.05.2015 - 12:26
door Chrizzle D5
Hoi mensen,
ik haak even aan. Ik zit met mijn S60 2001 D5 inmiddels op 448.000 km, en heb besloten om de V70-dieselmarkt een beetje in de gaten te houden (zeg bouwjaren ca 2003-2008). Ik begrijp dat je vanaf ca 2005 of 2006 V70's met roetfilters hebt (euro4). Klopt het dat deze meer verbruik hebben? Zijn alle V70's vanaf die jaren met roetfilter?

alvast dank.

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 29.05.2015 - 12:28
door V70/2.4D/2003
Roetfilter = regeneratie = hoger verbruik.
Tenzij etc etc maar die discussie gaan we niet meer voeren, is genoeg over gezegd.

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 29.05.2015 - 12:41
door lint
Als de zoek functie wordt gebruikt kan je er echt alles over lezen.

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 29.05.2015 - 14:27
door Hans oet Twent
Geus schreef: Nee, dit is vloeken in de kerk. In de S60/V70/S80 hebben nooit Forddieselmotoren gezeten. De basis was altijd dezelfde Volvo-vijfcilinder.
Stimmt.... de 2.0 4 cylinder Diesel motoren waren de PSA motoren.
Geleverd in de Citroën, Peugeot, Volvo en Ford. Dat blokkie ligt ook in mijn Mondeo. Allen waren zo rond de 140PK en 320NM. Software matig en met een extra Turbootje kwam er bij Ford nog een 163PK versie in de prijslijst voor. Maarrrr wel met dubbele piepm onder de achterklep.

On-Topic
De 163PK diesel de 2.4D uit de 2008 modellen de V70NN had een enkel Turbootje. De D5 een dubbele Turbo en daardoor meer Peekaas.

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 29.05.2015 - 15:14
door Jers3n
Hans oet Twent schreef:
Geus schreef: Nee, dit is vloeken in de kerk. In de S60/V70/S80 hebben nooit Forddieselmotoren gezeten. De basis was altijd dezelfde Volvo-vijfcilinder.
Stimmt.... de 2.0 4 cylinder Diesel motoren waren de PSA motoren.
Geleverd in de Citroën, Peugeot, Volvo en Ford. Dat blokkie ligt ook in mijn Mondeo. Allen waren zo rond de 140PK en 320NM. Software matig en met een extra Turbootje kwam er bij Ford nog een 163PK versie in de prijslijst voor. Maarrrr wel met dubbele piepm onder de achterklep.

On-Topic
De 163PK diesel de 2.4D uit de 2008 modellen de V70NN had een enkel Turbootje. De D5 een dubbele Turbo en daardoor meer Peekaas.
In de V70N (2000-2008) en technisch verwante S60, XC70 & S80 zijn, zoals al gezegd, enkel 5-cilinders geleverd. Topic starter doelt op een V70N uit 2008 (jazeker, die zijn er ook in MY08) met 5-cyl 2.4D 163pk euro4 motor met enkele turbo en affabriek roetfilter.
Ook de eerste model jaren van de V70NN (MY08 & MY09) zijn met de 185pk sterke enkele turbo D5 en de 163pk 2.4D 5-cyl geleverd, maar de 4-cyl 2.0D was hierin ook leverbaar. De dubbele turbo D5 is pas medio 2009 bij MY10 geïntroduceerd, en had in eerste instantie 205 pk, later is dat 225 pk geworden. Bij een MY10 heeft de 2.4D 175pk (enkele turbo), bij MY11 is deze vervangen voor de 5-cyl 2.0 D3 met 163pk.

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 29.05.2015 - 15:19
door Hans oet Twent
Jers3n schreef: In de V70N (2000-2008) en technisch verwante S60, XC70 & S80 zijn, zoals al gezegd, enkel 5-cilinders geleverd. Topic starter doelt op een V70N uit 2008 (jazeker, die zijn er ook in MY08) met 5-cyl 2.4D 163pk euro4 motor met enkele turbo en affabriek roetfilter.
Nooit geweten, dacht dat het in 2007 exit was voor de V70N.

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 29.05.2015 - 16:15
door Jers3n
Het was, naar ik begrepen heb een soort van uitloop, het varianten aanbod was beperkt en het zullen er nooit veel zijn geweest omdat ook de V70NN MY08 er ook al was. Wellicht wel een 'goede deal' mbt de uitrusting vs prijs.
Van de XC70N was MY07 wel het laatste modeljaar, van de eerste S80 is MY06 de laatste en de S60N is natuurlijk nog een paar jaar langer in productie geweest tot de introductie van de V60/S60.

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 29.05.2015 - 16:40
door Diesel70
Wat ik "vroeger" altijd deed, was gewoon even kijken op de site van Volvo. Je kon daar van een heleboel jaar terug de betreffende folder van de auto downloaden.
Had je meteen de specificaties van de uitrustingen die mogelijk waren en de specs van de motor.

Nu heeft Volvo zijn site veranderd en kan ik ze helaas niet meer vinden...
Iemand een idee waar die informatie gebleven is?

Re: Verschil D5 en 2.4 D

Geplaatst: 29.05.2015 - 16:45
door lint