C30/S40/V50 4 cilinder benzine: Ford
Correctie:
C30/S40/V50 1.6 en 1.8: Ford
C30/S40/V50 2.0: Mazda motor
C30/S40/V50 4 cilinder diesels: PSA
Alle overige modellen: Volvo (De V8 is door Yamaha ontwikkeld)
Andere 'vreemde' motoren tref je aan in:
66/340 1.4, 1.7, diesel/440/460/480/S40-V40 diesel: Renault
240 (-260) diesel/740-760-780 diesel/940-960 diesel/850-S70-V70 diesel/V70 2.5D/S80 2.5D: VAG
S40-V40 1.8i: Mitsubishi
240-260 V6/760-780 V6: Volvo is.m. Renault en Peugeot
Of voor deze op wiki>> http://nl.wikipedia.org/wiki/PSA , altijd gedacht dat Renault er ook onder viel maar die heulen met Nissan tegenwoordig. volgens mij zit er nog een meerderheid staatsbelang in de PSA groep.
Aha, kijk aan jou heb ik wat!, Dank je wel hoor! is het zo dat de electronica van de Renault hetzelfde is als die bij Volvo?? Mijn zwager kon terug met een kapotte bak van een V6 van een bijbehoorende Espace..... Dat is nog niet zo erg, echter mijn dochter zit er ook in......
Vroeger had ik een vrouw, nu een Volvo! V70 2.5 D classic automaat diesel
Trouwens wikipedia is een online encyclopedie en wordt door internetgebruikers telkenmale aangevuld met hopelijk juiste informatie, je kan zo ontzettend veel vinden als je wiki gebruikt, met een heldere uitleg ook.
Dat weet ik, maar die zijn ook niet altijd up to date, Dacia valt ook onder Renault Nissan en dat staat er ook nog niet, of ik kijk niet goed, en binnenkort samen met GM?
Vroeger had ik een vrouw, nu een Volvo! V70 2.5 D classic automaat diesel
Maurice Pierik schreef:C30/S40/V50 4 cilinder diesel: PSA
Klopt gedeeltelijk Maurice:
De dieselmotoren zijn in samenwerking ontwikkeld (Ford/VOLVO/PSA). Net zoiets als de PRV 6 cylinders van destijds.
Dit in tegenstelling tot de Renault dieselmotoren uit de 440 en S/V40
Renkel schreef:Let wel het gaat hier om de motoren -over bodemplaten maar te zwijgen- niet uiterlijk.; nee ik heb nog geen bril nodig..... :roll:
Dat zeg je niet.
Maar wel grappig, een Focus ST heet een Volvo te zijn door zijn motor en aandrijflijn, die trekt zich op aan zijn "premiumbroer".
Men deelt de 1.6, 1.8, 1.6D, 2.0D en 2.0 motor van Ford met Mazda en Volvo, de 2.0D wordt ook gebruikt door Jaguar.
En de bodemplaat? die is niet 1 op 1 van een Focus onder een Volvo te plakken.
Ik kan me nog herinneren dat SAAB met de nieuwe 900 in 1993 op een "Vectra onderstel" uitkwam en toen was het ineens een Opel, net zoals jij een V50 een Focus noemt, bij die SAAB maakte het Vectra bodemplaatdeel slechts 40% van de bodemplaat van de SAAB uit, en toch was het een Vectra, tegen zoveel (domme) vooringenomenheid heeft het dus feitelijk geen zin om te ageren.
Maurice Pierik schreef:C30/S40/V50 4 cilinder diesel: PSA
Klopt gedeeltelijk Maurice:
De dieselmotoren zijn in samenwerking ontwikkeld (Ford/VOLVO/PSA). Net zoiets als de PRV 6 cylinders van destijds.
Dit in tegenstelling tot de Renault dieselmotoren uit de 440 en S/V40
Denk je? Volgens mij is het aandeel PSA wel errug hoog bij deze motoren. Overigens geldt voor de 'vreemde' motoren dat die niet 1-2-3 in een Volvo wordt gezet. De motoren zijn voor Volvo specificatie gemaakt, hetgeen ook gold voor de Renault motoren. Inspuiting, koeling zijn vaak behorlijk verschillend. In de tijd van de Volvo 340 moest een motor ineesn noord-zuid worden geplaatst. Dat heeft toch wel wat consequenties.
Renkel schreef:Let wel het gaat hier om de motoren -over bodemplaten maar te zwijgen- niet uiterlijk.; nee ik heb nog geen bril nodig..... :roll:
Dat zeg je niet.
Maar wel grappig, een Focus ST heet een Volvo te zijn door zijn motor en aandrijflijn, die trekt zich op aan zijn "premiumbroer".
Men deelt de 1.6, 1.8, 1.6D, 2.0D en 2.0 motor van Ford met Mazda en Volvo, de 2.0D wordt ook gebruikt door Jaguar.
En de bodemplaat? die is niet 1 op 1 van een Focus onder een Volvo te plakken.
Ik kan me nog herinneren dat SAAB met de nieuwe 900 in 1993 op een "Vectra onderstel" uitkwam en toen was het ineens een Opel, net zoals jij een V50 een Focus noemt, bij die SAAB maakte het Vectra bodemplaatdeel slechts 40% van de bodemplaat van de SAAB uit, en toch was het een Vectra, tegen zoveel (domme) vooringenomenheid heeft het dus feitelijk geen zin om te ageren.
Mazda gebruikt eigen een eigen 1.6 motor en past de 1.8 niet toe in de Mazda3. Grappig genoeg wordt in de Mazda5 (op het zelfde C1 platform!) een Mazda 2.0 diesel gebruikt.
Tot slot moet ik mezelf corrigeren: de 2.0 motor in de S40/V50 is van origine een Mazda motor.
Ik heb geen idee van het percentage PSA in de 1.6D en 2.0D maar hoe dan ook Ford/VOLVO hebben mee ontwikkeld.
En BS gaf het al aan VOLVO bouwt ze ook zelf.
(Dit in tegenstelling tot de 1.9 diesel die ingekocht werden en aangepast.)