Hallo !
Als Nederlander woon en werk in München Duitsland. Nadat ik mijn Nederlandse V50 aan mijn werkgever terug moest geven, heb ik hier een nieuwe V50 gekocht. Dat is een MY06, dus zonder MP3 mogelijkheid.
Sinds een paar maanden ben ik in "strijd" met Volvo Duitsland en Zweden over dit onderwerp. Dat is inmiddels nogal hoog opgelopen en zeer principieel geworden: ik begrijp heel goed dat ik geen "recht" heb op een upgrade maar het blijkt dat Volvo helemaal niet de moeite wil nemen om de software die nodig is (naast vervanging van de radion) ter beschikking te stellen; sterker nog: die software is "beveiligd", dealers mogen die NIET installeren op "oude" modellen.
Ik correspondeer nu al maanden zonder veel resultaat met Volvo over dit onderwerp.
Eea kunnen jullie nalezen op deze website: http://www.motor-talk.de/t1081916/f257/s/thread.html
Veel is natuurlijk in het Duits, maar mijn correspondentie met Volvo die daar vermeld wordt is uiteraard in het Engels.
Ik ben niet van plan om snel op te geven, het gaat nu om het principe dat Volvo "oude" klanten een software update niet willen geven ook al willen ze er voor betalen om een nieuwe radio/CD te laten installeren.
Als klap op de vuurpijl kreeg ik vorige week vrijdag van een Mevrouw van Volvo Zweden te horen dat ze in het vervolg met interesse mijn communicaties in het archief zal stoppen maar er verder niet op zal reageren. Ook moest ik weer terug naar Volvo Duitsland, die overigens gisteren lieten weten dat ik weer naar Volvo Zweden moet omdat het hen zelf nog niet gelukt was zoveel informatie te verzamelen als mij gelukt was.
Diezelfde Mevrouw heeft ook een keer geschreven dat ze niet begreep waarom ik me zo druk maakte, er waren toch ook andere MP3 oplossingen van Volvo. Daarbij bedoelde ze waarschijnlijk de iPod aansluiting voor de HU series radio's, maar die kun je niet in een S40/V50 installeren. Op mijn meerdere nadrukkelijk vragen WAT ze bedoelde is ze nooit teruggekomen, waarschijnlijk omdat ze haar eigen stommiteit heeft ingezien.
Al met al dus een bende bij Volvo. Wellicht helpen de postings op het bovenstaande webadres jullie in Nederland om ook de strijd tegen Volvo aan te binden.
Groeten uit warm München,
Cees
MP3 voor <=MY06 en correspondentie met Volvo Zweden hiero
-
- 2nd Gear member
Begrijp je reactie heel goed, ik heb namelijk hetzelfde probleem, kan er met mijn gezonde verstand niet bij dat de radio in de V50 geen MP3 mogelijkheid had..... nu er een software update is snap ik er des ter meer niets meer van dat men "haar"klanten geen update verleend al dan niet tegen betaling.
Ik heb naast dit probleem nog meer problemen met de auto, dit was de eerste en zeker de laatse volvo die ik aanschaf.
Wat een arrogantie en tegenwerkingen. In mijn werk staat klant hoog in het vaandel, die betalen immers mijn boterham.
Hen je een auto van ver in de 30.00 euroos, met veel elektronica en de nieuwste snufjes, maar geen MP3, en die optie van een Ipod is zeker een slechte oplossing.
Ik wens je veel succes, maar verwacht er maar niet te veel van.
Ik heb naast dit probleem nog meer problemen met de auto, dit was de eerste en zeker de laatse volvo die ik aanschaf.
Wat een arrogantie en tegenwerkingen. In mijn werk staat klant hoog in het vaandel, die betalen immers mijn boterham.
Hen je een auto van ver in de 30.00 euroos, met veel elektronica en de nieuwste snufjes, maar geen MP3, en die optie van een Ipod is zeker een slechte oplossing.
Ik wens je veel succes, maar verwacht er maar niet te veel van.
"Spee rijdt altijd mee"
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Als op de bestaande auto's die aanpassing technisch niet meer te maken is (en ik heb het idee dat velen het geprobeerd hebben, want niemand biedt het op dit moment voor Volvo aan) lijkt het mij geen arrogantie maar een simpele onmogelijkheid.
Software is doorgaans beveiligt omdat de productaansprakelijkheid bij een fabrikant ligt die die verantwoordelijkheid mijns inziens terecht verdedigt door manipulatie onmogelijk te maken, als er iets aan te rommelen is zullen derden dat ook direct doen.
Ik was overigens net zo teleurgesteld dat er geen 220 voltsaansluiting inzat maar heb me daar ondertussen bij neergelegd, mijn Volvo voldoet verder qua rijden uitstekend en daar had ik hem voor.
Software is doorgaans beveiligt omdat de productaansprakelijkheid bij een fabrikant ligt die die verantwoordelijkheid mijns inziens terecht verdedigt door manipulatie onmogelijk te maken, als er iets aan te rommelen is zullen derden dat ook direct doen.
Ik was overigens net zo teleurgesteld dat er geen 220 voltsaansluiting inzat maar heb me daar ondertussen bij neergelegd, mijn Volvo voldoet verder qua rijden uitstekend en daar had ik hem voor.
-
- 1st Gear member
Er was ook nergens in de verkoopbrochure toegezegd dat de auto voorbereid is op toekomstige elektrische aansluitpunten, en bovendien is dat nog niet echt standaard in auto's van dezelfde (en veel lagere!) prijsklassen - dat zijn toch twee vrij prinicipiele verschillen lijkt me.Ik was overigens net zo teleurgesteld dat er geen 220 voltsaansluiting inzat
Overigens heeft Volvo Cars Nederland mij in deze (MP3)-kwestie ook een afscheep-antwoord gestuurd.
Cees, we volgen je met belangstelling!
Opel Corsa 1.4i
VW Bora 1.9Tdi
V50 2.0D Momentum, apr.05, Barentz Blue pearl, Caligo ";16, Dala-5326, HighPerfSound, 30000km/jr
VW Bora 1.9Tdi
V50 2.0D Momentum, apr.05, Barentz Blue pearl, Caligo ";16, Dala-5326, HighPerfSound, 30000km/jr
-
- 1st Gear member
Er circuleepdat in Duitsland ook het bericht dat de CD wisselaar ALTIJD al MP3 hardwarematig ondersteund heeft. Volvo S weigert daar op te antwoorden.
Los daarvan heb ik begrepen dat de radiodisplay van de MY07 modellen niet meer dezelfde kleur heeft, ik heb iets opgevangen over meer beige achtig dan groenig/blauwig zoals nu. Dat zou ik persoonlijk zeker niet mooi vinden. Heeft iemand al een MY07 met zo'n andere display "live" gezien ?
Voor de goede order: ik stel ook niet dat het alleen maar een software update is: maar ook als je bereid zo zijn om de radio, de ICM module, de display en de bekabeling te laten vervangen, heb je geen MP3, die krijg je alleen als ook de software vervangen wordt en dat "mag" van Volvo niet.
Dat software kan botsen met andere modules kan ik ook begrijpen, daarom moeten ze dat ook testen. Uit een hele duidelijk brief van Volvo's Mr. Kenneay begrijp ik dat men die software eenvoudig weg niet ZAL testen.
Dat, en het gericht dat de CD wisselaar hardwarematig (firmwarematig) MP3 geschikt zou zijn, versterkt het idee dat het een commerciele "truuk" is. Dat kan ik enigzins begrijpen, maar geef dat dan als Volvo gewoon toe en "lieg" niet. In eerdere postings hier van een Belgische Volvo rijder heb ik ook weer het stukje tekst uit de Volvo folder gevonden (mijn Nederlandse folder ligt in mijn Nederlandse huis, ik ben nu in München) waar heel duidelijk staat dat toekomstige upgrade mogelijk zijn: niet dus !
Dus: het gaat om het principe niet om de praktijk.
Los daarvan heb ik begrepen dat de radiodisplay van de MY07 modellen niet meer dezelfde kleur heeft, ik heb iets opgevangen over meer beige achtig dan groenig/blauwig zoals nu. Dat zou ik persoonlijk zeker niet mooi vinden. Heeft iemand al een MY07 met zo'n andere display "live" gezien ?
Voor de goede order: ik stel ook niet dat het alleen maar een software update is: maar ook als je bereid zo zijn om de radio, de ICM module, de display en de bekabeling te laten vervangen, heb je geen MP3, die krijg je alleen als ook de software vervangen wordt en dat "mag" van Volvo niet.
Dat software kan botsen met andere modules kan ik ook begrijpen, daarom moeten ze dat ook testen. Uit een hele duidelijk brief van Volvo's Mr. Kenneay begrijp ik dat men die software eenvoudig weg niet ZAL testen.
Dat, en het gericht dat de CD wisselaar hardwarematig (firmwarematig) MP3 geschikt zou zijn, versterkt het idee dat het een commerciele "truuk" is. Dat kan ik enigzins begrijpen, maar geef dat dan als Volvo gewoon toe en "lieg" niet. In eerdere postings hier van een Belgische Volvo rijder heb ik ook weer het stukje tekst uit de Volvo folder gevonden (mijn Nederlandse folder ligt in mijn Nederlandse huis, ik ben nu in München) waar heel duidelijk staat dat toekomstige upgrade mogelijk zijn: niet dus !
Dus: het gaat om het principe niet om de praktijk.
-
- 1st Gear member
voor wat betreft 230 volt: ik ken alleen de VW Passat in vergelijkbare prijsklasse die zoiets als dure optie heeft. Er zijn echter heel betaalbare "omvormers" die van 12 volt DC, 230 volt AC maken. Ik heb er zo een, die sluit ik aan in de kofferbak op (optionele) 12 volt aansluitnig en laadt op die manier mijn laptop op. De omvomer zelf past tamelijk precies in het "gat" rechts van het deksel van het reservewiel.
-
- 1st Gear member
Ik bedoel dit stukje tekst (geleend van een Belgisch poster hier, in mijn hoofd is de Nederlandse tekst voor 99 % gelijk maar iets "zakelijker"):
Ik citeer uit de brochure pagina 45. “Dankzij het modulaire design kunnen deze systemen worden uitgebreid met de componenten die precies beantwoorden aan uw noden. Goed om weten is ook dat het audiosysteem van uw Volvo al in de fabriek is voorbereid op de toekomstige ontwikkeling in de boeiende wereld van infotainment. De allernieuwste technologie voor digitale informatie-overdracht met behulp van optische breedbandtechnologie zorgen ervoor dat het audiosysteem eenvoudig kan worden uitgebreid met nieuwe apparatuur”.
Ik citeer uit de brochure pagina 45. “Dankzij het modulaire design kunnen deze systemen worden uitgebreid met de componenten die precies beantwoorden aan uw noden. Goed om weten is ook dat het audiosysteem van uw Volvo al in de fabriek is voorbereid op de toekomstige ontwikkeling in de boeiende wereld van infotainment. De allernieuwste technologie voor digitale informatie-overdracht met behulp van optische breedbandtechnologie zorgen ervoor dat het audiosysteem eenvoudig kan worden uitgebreid met nieuwe apparatuur”.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Komt nog bij dat de software verder gaat dan alleen de radio maar ook de hele auto kan beinvloeden. Zo zijn er meer accessoires die niet achteraf ingebouwd kunnen worden.bart simpson schreef:Als op de bestaande auto's die aanpassing technisch niet meer te maken is (en ik heb het idee dat velen het geprobeerd hebben, want niemand biedt het op dit moment voor Volvo aan) lijkt het mij geen arrogantie maar een simpele onmogelijkheid.
Dit is dus een vermoeden, een "roddel". Goede basis om een discussie aan te gaan met Volvo...Er circuleepdat in Duitsland ook het bericht dat de CD wisselaar ALTIJD al MP3 hardwarematig ondersteund heeft. Volvo S weigert daar op te antwoorden.
Wat wordt je volgende project? Discussietje met Microsoft dat een bepaalde applicatie niet compatible is met XP?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 1st Gear member
Hallo VolvoMafia,
Mijn vraag aan Volvo is steeds geweest of dit "vermoeden", zoals u het noemt, juist is. Daar kwamen steeds ontwijkende antwoorden op.
Voor zover mij bekend is de software voor S40/V50 modulair opgebouwd. Dat er interactie tussen de modules kan zijn is logisch. Op de een of andere manier heeft Volvo het voor elkaar gekregen in MY07 versie om de "radio" software met MP3 weergave uit te breiden, zonder dat daardoor de hele auto "instabiel" geworden is.
Mijn andere vraag aan Volvo was dus ook steeds: bent u van plan om deze software ook voor andere jaren te testen? Antwoord, nee, (die moeite nemen we) niet.
Welke accessoires zijn naderhand niet in te bouwen? Ik ken het voorbeeld dat de parkeerhulp "simpel" chteraf ingebouwd kan worden, dus zonder melding op de radio display, maar weet ook dat die parkeerhulp tegen meerkosten ook achteraf met melding op de radio display mogelijk is.
Ik zie dit niet als een "project", dat klinkt als Volvo "pesten". Dat is niet mijn intentie, ik verwacht behoorlijke en complete antwoorden van Volvo en niet als het te inhoudelijk wordt een bericht in de trant van "wij geven u geen verdere antwoorden meer".
Heb ik u met mijn posting zo geprikkeld dat u "boos" bent?
MvrGr,
Cees Thoen
Mijn vraag aan Volvo is steeds geweest of dit "vermoeden", zoals u het noemt, juist is. Daar kwamen steeds ontwijkende antwoorden op.
Voor zover mij bekend is de software voor S40/V50 modulair opgebouwd. Dat er interactie tussen de modules kan zijn is logisch. Op de een of andere manier heeft Volvo het voor elkaar gekregen in MY07 versie om de "radio" software met MP3 weergave uit te breiden, zonder dat daardoor de hele auto "instabiel" geworden is.
Mijn andere vraag aan Volvo was dus ook steeds: bent u van plan om deze software ook voor andere jaren te testen? Antwoord, nee, (die moeite nemen we) niet.
Welke accessoires zijn naderhand niet in te bouwen? Ik ken het voorbeeld dat de parkeerhulp "simpel" chteraf ingebouwd kan worden, dus zonder melding op de radio display, maar weet ook dat die parkeerhulp tegen meerkosten ook achteraf met melding op de radio display mogelijk is.
Ik zie dit niet als een "project", dat klinkt als Volvo "pesten". Dat is niet mijn intentie, ik verwacht behoorlijke en complete antwoorden van Volvo en niet als het te inhoudelijk wordt een bericht in de trant van "wij geven u geen verdere antwoorden meer".
Heb ik u met mijn posting zo geprikkeld dat u "boos" bent?
MvrGr,
Cees Thoen
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Achteraf kan er (sinds m.y. 2006) geen RTI meer gemonteerd worden, en een geïntegreerde telefoon heeft nooit gekunt, die 2 componenten kunnen wel in de S60, V70, S80 classic.
Volvo for life
-
- 1st Gear member
Aha... dank voor deze infomatie. Ik meende dat er vanaf MY06 een af-fabriek optie "RTI voorbereiding" was, dus met het "rooster" in het dasboard en een gps ontvanger in de shark-fin. Niet dus. De telefoon daar had ik niet aan gedacht. Dan zijn ook de toetsen op de "stack" anders dus dat ik me ook om die reden voorstellen. Dank !
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Die RTI af fabriek voorbereiding (gat in dashboard en knop aan het stuur) was er vanaf de introductie, in 2005 verviel die.ceesthoen schreef:Aha... dank voor deze infomatie. Ik meende dat er vanaf MY06 een af-fabriek optie "RTI voorbereiding" was, dus met het "rooster" in het dasboard en een gps ontvanger in de shark-fin. Niet dus. De telefoon daar had ik niet aan gedacht. Dan zijn ook de toetsen op de "stack" anders dus dat ik me ook om die reden voorstellen. Dank !
Als je nu een premiumaudio hebt (met gat in dasboard) is er (ineens) geen software meer beschikbaar om een achteraf gemonteerde RTI te activeren.
Het is helaas niet anders.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Je betaald voor de centerspeaker bij het premiumsoundsystem, dan heb je het gat "gratis" (so to speak), maar ondanks het beschikbare "gratis gat" en het tegen betaling verkrijgbaar RTI systeem kun je vanaf m.y. 2006 geen RTI meer activeren.ceesthoen schreef:aha... dat is ook "lekker" als je daar voor dan betaald hebt ! Daar zou ik echt "de pest" over in hebben. Heeft iemand dat wel eens bij Volvo aangekaart ?
In de Mobility-line is het overigens qua prijs wel interessanter als voor die tijd, maar die is af fabriek.
Geen dealer zou deze fout maken, maar een enthousiaste amateur kan voor een voldongen feit komen staan na veel werk met een "setje van de sloop"
- Summum
- 6th Gear member
Maar betekent dit dan dat de mensen die tot M.Y. 2006 een RTI-voorbereiding hebben besteld nog wel achteraf de RTI kunnen laten inbouwen? Zou dat namelijk ook niet het geval zijn, dan heeft Cees helemaal gelijk met zijn opmerking dat je dan dus voor nop hebt betaald voor die "voorbereiding".
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Uiteraard, heb je de RTI voorbereiding kan er RTI in.
Ik bedoelde dat RTI achteraf vanaf m.y. 2006 uitgesloten is, zelfs al zou er een gat in het dashboard zitten.
(vrijwel niemand bestelde die voorziening overigens)
Ik bedoelde dat RTI achteraf vanaf m.y. 2006 uitgesloten is, zelfs al zou er een gat in het dashboard zitten.
(vrijwel niemand bestelde die voorziening overigens)
Volvo for life
-
- 1st Gear member
Aha... goed om te weten. De RTI voorbereiding hield ook een GPS antenne module in de sharkfin + bekabeling in, en natuurlijk het "gat" + de stuurbediening.
Dat je bij Premium Sound (is die nou echt veel beter dan High Performance ?) wel een "gat" hebt maar de "rest" van de voorbereiding niet maakt de zaak er natuurlijk ook niet gemakkelijker op.
Voor zover ik mij kan herinneren was die optie overigens zo ontzettend duur dat het niet gek is dat vrijwel niemand dat bestelde, ook omdat het achteraf inbouwen van een RTI zo verschrikkelijk duur is.
De arrow navigatie die Volvo in NL aanbiedt/bood is in Duitsland nooit in die vorm (in het dak) te leveren geweest: ik heb mijn dealer eens een NL folder laten zien en die was hoogst verbaasd. Nu in MY07 de binnenverlichting is gewijzigd lijkt mij dat die optie dus ook zal moeten vervallen ?
In een MY05 V50 die ik in NL had, had ik bij bestelling de mogelijkheid om een opbergvakje in die dakconsole te krijgen. Die optie stond NIET in de prijslijst, wel in het bestelsysteem. Heb ik helaas niet gedaan, ben wel nieuwgierig hoe dit er uit ziet.
Groet,
Cees
Dat je bij Premium Sound (is die nou echt veel beter dan High Performance ?) wel een "gat" hebt maar de "rest" van de voorbereiding niet maakt de zaak er natuurlijk ook niet gemakkelijker op.
Voor zover ik mij kan herinneren was die optie overigens zo ontzettend duur dat het niet gek is dat vrijwel niemand dat bestelde, ook omdat het achteraf inbouwen van een RTI zo verschrikkelijk duur is.
De arrow navigatie die Volvo in NL aanbiedt/bood is in Duitsland nooit in die vorm (in het dak) te leveren geweest: ik heb mijn dealer eens een NL folder laten zien en die was hoogst verbaasd. Nu in MY07 de binnenverlichting is gewijzigd lijkt mij dat die optie dus ook zal moeten vervallen ?
In een MY05 V50 die ik in NL had, had ik bij bestelling de mogelijkheid om een opbergvakje in die dakconsole te krijgen. Die optie stond NIET in de prijslijst, wel in het bestelsysteem. Heb ik helaas niet gedaan, ben wel nieuwgierig hoe dit er uit ziet.
Groet,
Cees
- menjo
- 7th Gear member
De arrow navigatie is naar het dashboard verhuisd.ceesthoen schreef: De arrow navigatie die Volvo in NL aanbiedt/bood is in Duitsland nooit in die vorm (in het dak) te leveren geweest: ik heb mijn dealer eens een NL folder laten zien en die was hoogst verbaasd. Nu in MY07 de binnenverlichting is gewijzigd lijkt mij dat die optie dus ook zal moeten vervallen ?