ECC probleem
Geplaatst: 10.06.2015 - 19:20
Hallo allemaal,
ik heb een probleem met de ECC en wel dat deze niet koelt (dat heet, als deze aanstaat, blaast hij warme buitenlucht). Een kleine voorgeschiedenis...... Voordat ik de auto kocht heeft deze bijna 3 jaar stil gestaan. De auto mistte hier en daar een vloeistof, kon een goede wasbeurt gebruiken, nieuwe remblokjes en schijven en nieuwe banden.
Van de ECC wisten we niet zeker of deze wel of niet functioneerde. Ik heb geprobeerd me slim te lezen op het forum, maar daar vond ik niet het juiste antwoord (of het antwoord waarvan ik dacht dat het het juiste was).
Anyway, ik ben naar de garage gegaan om een aircocheck te laten uitvoeren en voel daar......een fris en koud briesje. De inhoudt van het systeem was dusdanig weinig (400 gr) dat de ECC niet kon werken. De inhoudt werd met 400 gr plus een fluoriserend middel verhoogd.
Een week hebben we hiervan kunnen genieten. Toen was het weer gedaan met het fris en koud briesje.
Ik ben toen eens onder de motorkap gaan kijken of ik iets van dat fluoriserende spul zag......alleen ben ik zo dom geweest (of niet slim geweest) om voor de aircocheck de motorruimte op fluoriserend spul te beijken.
Na de aircocheck zag ik onder de middelste motorsteun (bij de radiator) een fluoriserend goedje liggen. Alleen, zoals gezegd, weet ik dus niet of dat altijd daar heeft gelegen.
Een aantal dingen zijn me opgevallen;
* het kijkglaasje van de pot bij de accu had voor de check een groene kleur. Nu een zwarte.
* de leiding die vanuit het potje naar de compressor loopt is gloeiend heet. Hoort dat zo te zijn?
(ik heb een foto van de leiding toegevoegd)
Om een lang verhaal kort te maken, als ik een lek heb in een van deze leidingen betekent dat dan einde ECC? Ik ga gemakshalve uit van een lekke leiding, omdat ik helemaal geen ervaring met een ECC heb en dat spul zag lag liggen en zonder na te denken heb weggeveegd.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips.
Oh, het gaat om een V40 uit 2001 met een 1.8 motor.
Dank jullie, Wim
ik heb een probleem met de ECC en wel dat deze niet koelt (dat heet, als deze aanstaat, blaast hij warme buitenlucht). Een kleine voorgeschiedenis...... Voordat ik de auto kocht heeft deze bijna 3 jaar stil gestaan. De auto mistte hier en daar een vloeistof, kon een goede wasbeurt gebruiken, nieuwe remblokjes en schijven en nieuwe banden.
Van de ECC wisten we niet zeker of deze wel of niet functioneerde. Ik heb geprobeerd me slim te lezen op het forum, maar daar vond ik niet het juiste antwoord (of het antwoord waarvan ik dacht dat het het juiste was).
Anyway, ik ben naar de garage gegaan om een aircocheck te laten uitvoeren en voel daar......een fris en koud briesje. De inhoudt van het systeem was dusdanig weinig (400 gr) dat de ECC niet kon werken. De inhoudt werd met 400 gr plus een fluoriserend middel verhoogd.
Een week hebben we hiervan kunnen genieten. Toen was het weer gedaan met het fris en koud briesje.
Ik ben toen eens onder de motorkap gaan kijken of ik iets van dat fluoriserende spul zag......alleen ben ik zo dom geweest (of niet slim geweest) om voor de aircocheck de motorruimte op fluoriserend spul te beijken.
Na de aircocheck zag ik onder de middelste motorsteun (bij de radiator) een fluoriserend goedje liggen. Alleen, zoals gezegd, weet ik dus niet of dat altijd daar heeft gelegen.
Een aantal dingen zijn me opgevallen;
* het kijkglaasje van de pot bij de accu had voor de check een groene kleur. Nu een zwarte.
* de leiding die vanuit het potje naar de compressor loopt is gloeiend heet. Hoort dat zo te zijn?
(ik heb een foto van de leiding toegevoegd)
Om een lang verhaal kort te maken, als ik een lek heb in een van deze leidingen betekent dat dan einde ECC? Ik ga gemakshalve uit van een lekke leiding, omdat ik helemaal geen ervaring met een ECC heb en dat spul zag lag liggen en zonder na te denken heb weggeveegd.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips.
Oh, het gaat om een V40 uit 2001 met een 1.8 motor.
Dank jullie, Wim