Hallo allemaal,
ik heb een probleem met de ECC en wel dat deze niet koelt (dat heet, als deze aanstaat, blaast hij warme buitenlucht). Een kleine voorgeschiedenis...... Voordat ik de auto kocht heeft deze bijna 3 jaar stil gestaan. De auto mistte hier en daar een vloeistof, kon een goede wasbeurt gebruiken, nieuwe remblokjes en schijven en nieuwe banden.
Van de ECC wisten we niet zeker of deze wel of niet functioneerde. Ik heb geprobeerd me slim te lezen op het forum, maar daar vond ik niet het juiste antwoord (of het antwoord waarvan ik dacht dat het het juiste was).
Anyway, ik ben naar de garage gegaan om een aircocheck te laten uitvoeren en voel daar......een fris en koud briesje. De inhoudt van het systeem was dusdanig weinig (400 gr) dat de ECC niet kon werken. De inhoudt werd met 400 gr plus een fluoriserend middel verhoogd.
Een week hebben we hiervan kunnen genieten. Toen was het weer gedaan met het fris en koud briesje.
Ik ben toen eens onder de motorkap gaan kijken of ik iets van dat fluoriserende spul zag......alleen ben ik zo dom geweest (of niet slim geweest) om voor de aircocheck de motorruimte op fluoriserend spul te beijken.
Na de aircocheck zag ik onder de middelste motorsteun (bij de radiator) een fluoriserend goedje liggen. Alleen, zoals gezegd, weet ik dus niet of dat altijd daar heeft gelegen.
Een aantal dingen zijn me opgevallen;
* het kijkglaasje van de pot bij de accu had voor de check een groene kleur. Nu een zwarte.
* de leiding die vanuit het potje naar de compressor loopt is gloeiend heet. Hoort dat zo te zijn?
(ik heb een foto van de leiding toegevoegd)
Om een lang verhaal kort te maken, als ik een lek heb in een van deze leidingen betekent dat dan einde ECC? Ik ga gemakshalve uit van een lekke leiding, omdat ik helemaal geen ervaring met een ECC heb en dat spul zag lag liggen en zonder na te denken heb weggeveegd.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips.
Oh, het gaat om een V40 uit 2001 met een 1.8 motor.
Dank jullie, Wim
ECC probleem
- lint
- Geartronic member
Je kan het aircosysteem laten controleren op lekkages door een druktest. Als er een onderdeel lekt kan je dat vervangen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- volvo-s40
- 4th Gear member
die pot (filter/droger) is wel aan vervanging toe (die zijn meestal wel op na 10 a 15 jaar) en kost rond de 90 euro (ook nieuwe boutjes erbij vragen, de oude breken 9 van de 10x af).
Leidingen zijn meestal van de sloop af te trekken (wel voor de zekerheid controleren op vloeistof (zie volgende alinia, anders krijg je een stoomboot op de sloop)), hoef je alleen bij de dealer wat nieuwe afdicht ringetjes te halen (in dit geval 5. Aircopomp uit, condensor in, condensor uit, naar pot in en pot uit. (paar euro)
leiding kan je eventueel zelf leeg laten lopen (blabla mag niet, gevaarlijk, milieu enzo)
dopje van de druk ventiel afhalen, en iets tegen aan leggen, niet met je snoet in gaan staan btw. Na 5 min is het wel leeg gelopen.
desbetreffende leiding vervangen, nieuwe o ringetje erop, en de pot vervangen.
naar de airco boer tuffen en opnieuw vullen.
Ga je weer fijn de zomer in met raampjes dicht en klappertandend achter het stuur.

(heb achteraf airco in mijn S40 gevrot)
ps: 1 kant word de leiding warm, andere kant word dermate koud dat als je op een P plek staat, en je vraagt je af waar dat vloeistof op de tegels vandaan komen, dat de condens er van afdrupt.
zie afbeelding

veel plezier ermee en knutsel ze
(heb er nu wel genoeg van na 8x bewerken)
Leidingen zijn meestal van de sloop af te trekken (wel voor de zekerheid controleren op vloeistof (zie volgende alinia, anders krijg je een stoomboot op de sloop)), hoef je alleen bij de dealer wat nieuwe afdicht ringetjes te halen (in dit geval 5. Aircopomp uit, condensor in, condensor uit, naar pot in en pot uit. (paar euro)
leiding kan je eventueel zelf leeg laten lopen (blabla mag niet, gevaarlijk, milieu enzo)
dopje van de druk ventiel afhalen, en iets tegen aan leggen, niet met je snoet in gaan staan btw. Na 5 min is het wel leeg gelopen.
desbetreffende leiding vervangen, nieuwe o ringetje erop, en de pot vervangen.
naar de airco boer tuffen en opnieuw vullen.
Ga je weer fijn de zomer in met raampjes dicht en klappertandend achter het stuur.

(heb achteraf airco in mijn S40 gevrot)
ps: 1 kant word de leiding warm, andere kant word dermate koud dat als je op een P plek staat, en je vraagt je af waar dat vloeistof op de tegels vandaan komen, dat de condens er van afdrupt.
zie afbeelding

veel plezier ermee en knutsel ze

Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 8 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dank je wel voor het duidelijke en uitgebreidde antwoord. Ik ga eens op onderzoek uit, kijken of ik een sloopauto met ECC kan vinden.
Wim
Wim