Trilling in splinternieuwe V60 D6 Twin Engine

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
ErikV60ll
Starter

Hallo mede Volvorijders,

Ik heb 2 weken geleden mijn nieuwe V60Hybride model 2016 mogen ophalen bij de dealer en ben er helaas nog niet heel blij mee. Hij is al terug geweest voor de eerste software update i.v.m. oplaadprobleem en heftige trillingen in het stuur. Na de update en het uitbalanceren van de wielen zit er nog steeds een trilling in de auto.

Wat zijn de problemen:
1. Er is een trilling in de gehele auto voelbaar bij aandrijving van de dieselmotor bij snelheden vanaf 70 km per uur die over je lichaam kriebel veroorzaakt (...).
2. Het stuur van de auto trilt hevig bij aandrijving van de achterwielen bij rijden in de elektrische stand vanaf 60 km per uur.
3. Bij gas los in dieselstand gaat de auto terug op elektrisch en trilt stuur bij geen gas geven.
4. Als auto in elektrische modus rijdt trilt het stuur behoorlijk, ik schakel de bak naar handmatig en diesel gaat aan neemt stuur trillen sterk af.
4. In zijn algemeenheid zit er veel "onaangenaam gevoel" in het stuur door rijbaanoneffenheden.

De auto is voorzien van 18inch Titania velgen, Conti Potenza XL banden, 2,8 bar spanning. Ik weet dat de D5 altijd wat meer levendig maar dit rijdt wel heel onplezierig. De proefrit auto destijds bij de Volvodealer had dezelfde velgen maar had niet de trillingen.....

Donderdag gaat hij voor de 2e keer naar de Volvodealer. Dit soort klachten hebben ze natuurlijk liever niet en de chef werkplaats reageerde nogal ongeïnteresseerd op mijn klachten.

Herkent iemand deze trillingklachten?
R.Bijl
3rd Gear member
Contacteer:

ik denk dat je banden van Bridgestone zijn en dat is een sportieve band met een stugge wang, ik ervaar deze band als een band met een ochtendhumeur. na een nacht komen er wat platte kanten op die na het op temperatuur komen weer verdwijnen.

ook mij is opgevallen dat de trilling afneemt als de diesel de aandrijving overneemt, wat dat is weet ik ook niet..

wellicht ben je met een conti of michelin van dit fenomeen af...
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
dbosker
6th Gear member

TS schrijft dat hij Conti banden heeft en geen Bridgestone

laatste Volvo (960) verkocht
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Potenza is van Bridgestone en niet van Continental. Wij hadden deze banden ook en we hebben er meer dan 60.000 km plezier van gehad. Ik herken totaal niet wat je beschrijft.

Kan het met de uitlijning te maken hebben? Trillingen in het stuur wijzen volgens mij toch vaak op een onbalans ergens? Nu ben ik niet zo technisch en zeg maar wat in mij op komt.

Ps: wij hebben ook 18" Titania velgen. Trouwens ik heb de banden op 2,9 bar.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ErikV60ll
Starter

R.Bijl heeft gelijk. Ik heb me vergist. Het zijn Bridgestone banden.
R.Bijl
3rd Gear member
Contacteer:

dbosker schreef: TS schrijft dat hij Conti banden heeft en geen Bridgestone
waarschijnlijk is het Bridgestone potenza s001, strakke band maar wel stug..
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
NielsPHEV
7th Gear member

Ik zou even een setje andere wielen monteren van een auto die niet trilt, kan je in 1 keer de wielen uitsluiten, of de oorzaak vaststellen !
jp-v60
4th Gear member

trilling in het stuur komt bijna altijd van de voorwielen, onbalans in de achterwielen trilt het stuur niet van.
V60Majolee
2nd Gear member
Contacteer:

ErikV60ll schreef: Hallo mede Volvorijders,

Ik heb 2 weken geleden mijn nieuwe V60Hybride model 2016 mogen ophalen bij de dealer en ben er helaas nog niet heel blij mee. Hij is al terug geweest voor de eerste software update i.v.m. oplaadprobleem en heftige trillingen in het stuur. Na de update en het uitbalanceren van de wielen zit er nog steeds een trilling in de auto.

Wat zijn de problemen:
1. Er is een trilling in de gehele auto voelbaar bij aandrijving van de dieselmotor bij snelheden vanaf 70 km per uur die over je lichaam kriebel veroorzaakt (...).
2. Het stuur van de auto trilt hevig bij aandrijving van de achterwielen bij rijden in de elektrische stand vanaf 60 km per uur.
3. Bij gas los in dieselstand gaat de auto terug op elektrisch en trilt stuur bij geen gas geven.
4. Als auto in elektrische modus rijdt trilt het stuur behoorlijk, ik schakel de bak naar handmatig en diesel gaat aan neemt stuur trillen sterk af.
4. In zijn algemeenheid zit er veel "onaangenaam gevoel" in het stuur door rijbaanoneffenheden.

De auto is voorzien van 18inch Titania velgen, Conti Potenza XL banden, 2,8 bar spanning. Ik weet dat de D5 altijd wat meer levendig maar dit rijdt wel heel onplezierig. De proefrit auto destijds bij de Volvodealer had dezelfde velgen maar had niet de trillingen.....

wat we allemaal ervaren hebben is 2 dingen
1. de auto als geheel moet zich 'zetten' dat kan de nodige km duren. De auto zakt dan (door zijn gewicht) iets in de veren. duurt nog al wat km
2. nieuwe banden moeten zich ook 'zetten'. Ik merk het nu zelf ook weer. Een Volvo is altijd gevoelig voor balanceren en uitlijnen zeggen de bandenspecilialisten. Mijn Michelins (alleen voor) heb ik net gemonteerd en na 2.000 km opnieuw laten balanceren. Dus balanceren moet echt goed gebeuren.

Donderdag gaat hij voor de 2e keer naar de Volvodealer. Dit soort klachten hebben ze natuurlijk liever niet en de chef werkplaats reageerde nogal ongeïnteresseerd op mijn klachten.

Herkent iemand deze trillingklachten?
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
Tukker999
4th Gear member

Een ongeïnteresseerde chef werkplaats is dodelijk voor ieder bedrijf.
De klant is toch koning?

Wat betreft de velg kan je ook denken aan een slingerende velg. Dan kan je balanceren wat je wilt maar het blijft zo. Draai het wieletje maar eens rond.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
volvofrits2013
2nd Gear member

heb ik ook gehad.... hoogte slag in de banden... banden vervangen en probleem opgelost.
Een Volvo XC60 T6 recharge en een Golf V GTI…. een mooie stel! Daarvoor een V60 CC D4, XC70D4 en een V60D6.
vaudi
5th Gear member

idd.
stap 1, wielen uitsluiten, helaas hebben ze dat de 1e keer niet gedaan. onbegrijpelijk toch?

De klachten die hier beschreven worden zijn echt niet afhankelijk van het merk/type band.
Zeker bij nieuwe banden zijn ze nog niet scheef afgesleten, dus dat zou
zeker binnen de marge moeten liggen.

Wellicht is een velg niet goed rond door een beschadiging ergens in het leveringen traject. Je weet nooit.
Maar het zal zeker goed komen, we hebben hier immers nog nooit eerder gehoord van dit probleem?
RoaldH
6th Gear member

volvofrits2013 schreef: heb ik ook gehad.... hoogte slag in de banden... banden vervangen en probleem opgelost.
Dat denk ik ook. Mijn bandenleverancier let daar altijd op voordat hij eea monteert.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
volvofrits2013
2nd Gear member

volvofrits2013 schreef: heb ik ook gehad.... hoogte slag in de banden... banden vervangen en probleem opgelost.
Ik had hoogte slag in de banden waar nog geen 5 km meegereden was....
Een Volvo XC60 T6 recharge en een Golf V GTI…. een mooie stel! Daarvoor een V60 CC D4, XC70D4 en een V60D6.
vaudi
5th Gear member

Als de auto lange tijd heeft stilgestaan zonder dat deze verreden is kun je ook diteffect krijgen.
Heb je nieuwe banden gekregen? Gelukkig dat het de banden zijn en dat het niet in het onderstel zelf zit.
erwinv60

inderdaad eerst uitsluiten of het probleem uit de banden/wielen komt of niet. en het moet gewoon goed worden opgelost!

mijn vorige auto (BMW 320d) haalde ik nieuw op bij de dealer, er trilde direct iets van achteren en was al vanaf lage snelheden voelbaar.
Ik dacht, balen achterwiel links achter zal niet goed gebalanceerd zijn. Volgende dag terug naar de dealer en wat bleek na een paar uur
zoeken...... de linker aandrijf-as zat onbalans in. Oplossing van Ekris was een op voorraad staande nieuwe 320d uit elkaar slopen en bij mij
die nieuwe aandrijfassen erin. Het probleem was zichtbaar door op de brug met vrijhangende wielen een beetje gas te geven. Hierdoor draaiden
de wielen en zag je overduidelijk dat mijn linker achterwiel heftig schudde.
Was een dag later helemaal blij want ik kon gaan genieten van mijn auto zonder trilling. Bizar dat dit eigenlijk kan bij een
hagelnieuwe auto..... advies laat de kaas niet van je brood eten, je moet gewoon tevreden zijn over de auto!
RoaldH
6th Gear member

erwinv60 schreef: inderdaad eerst uitsluiten of het probleem uit de banden/wielen komt of niet. en het moet gewoon goed worden opgelost!

mijn vorige auto (BMW 320d) haalde ik nieuw op bij de dealer, er trilde direct iets van achteren en was al vanaf lage snelheden voelbaar.
Ik dacht, balen achterwiel links achter zal niet goed gebalanceerd zijn. Volgende dag terug naar de dealer en wat bleek na een paar uur
zoeken...... de linker aandrijf-as zat onbalans in. Oplossing van Ekris was een op voorraad staande nieuwe 320d uit elkaar slopen en bij mij
die nieuwe aandrijfassen erin. Het probleem was zichtbaar door op de brug met vrijhangende wielen een beetje gas te geven. Hierdoor draaiden
de wielen en zag je overduidelijk dat mijn linker achterwiel heftig schudde.

Was een dag later helemaal blij want ik kon gaan genieten van mijn auto zonder trilling. Bizar dat dit eigenlijk kan bij een
hagelnieuwe auto..... advies laat de kaas niet van je brood eten, je moet gewoon tevreden zijn over de auto!
Oeps...
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Roald wil je verklaren waarom je oeps zei? Ben daar wel benieuwd naar.
RoaldH
6th Gear member

rsnhakan schreef: Roald wil je verklaren waarom je oeps zei? Ben daar wel benieuwd naar.
Ik vind het wel een misser dat een cruciaal en defect onderdeel door de kwaliteitscontrole van BMW (en de toeleverancier) is gekomen en gemonteerd is in een auto.
Je zou maar van de weg raken omdat de handling van de auto niet goed is. Stel dat er dan persoonlijk letsel zou ontstaan. Dat wil je toch niet op je geweten hebben als producent.
erwinv60

Het blijft inderdaad een apart verhaal, zou niet mogen gebeuren.
Ik verwacht eigenlijk wel dat je dit bij ieder merk problemen kunt hebben
hoe goed of duur een auto ook is. Verwachten jullie dat er geen problemen
zijn bij autos van 200k+? Ik ben het wel eens dat dit niet door de kwaliteitscontrole
had moeten kunnen komen. Oeps dus
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”