Maar verwaarlozing gedurende een jaar of dertien (de olie die eruit kwam was nog in de fabriek erin gestopt, leek het) heeft natuurlijk zijn sporen nagelaten. De bak vertoont nu wat kuren die onregelmatig optreden:
- bij het inschakelen van de achteruit 'klapt' die versnelling er behoorlijk hard in;
- de motor loopt hoog de toeren in op het moment dat ik verwacht dat de motor moet doorschakelen (met name tussen 3 en 4);
- soms gaat het schakelen met ongewenst geluid gepaard.
Niet dat ik direct ongerust wordt, maar er moet nu wel iets gaan gebeuren... Mevrouw Goliath heeft dat zelfs het liefst voor de vakantie geregeld, maar alles is betrekkelijk natuurlijk.
Maar getriggerd door Foekie (hij twijfelde tussen een XC90 en XC70 en heeft voor de laatste gekozen

1. De auto verkopen/inruilen en er een XC70 D5 voor terugzoeken met iets minder kilometers en van een jongere leeftijd;
2. De auto verkopen/inruilen en er een XC90 D5 voor terugzoeken van een iets jongere leeftijd;
3. De hersenpan (zuigerblok) van de automaatbak vervangen, niets aan de versnellingsbak doen en doorrijden;
4. Een algehele revisie uitvoeren van de automaat en bijbehorende onderdelen.
Even los te zien van het kostenplaatje, want dat heb ik zelf al doorgerekend. Er staat hier een aantal opties die voor mij niet haalbaar zijn al niet meer bij... En met de kanttekening dat deze auto mij uitstekend bevalt! Heerlijk weggedrag, fantastische uitvoering en ik ben gewend geraakt aan de extra's in de auto (maakt de spoeling voor opties 1 en 2 meteen behoorlijk dunner). Gaan dieselen is een keuze, dat blok is domweg fantastisch...
Even per optie wat overwegingen:
1. Ik ga een jongere auto rijden met minder kilometers, de verwachting is dan dat onderhoud minimaal zal blijven voorlopig. Onvoorziene omstandigheden tellen uiteraard nooit mee...
2. Er komt een grotere auto voor terug met meer ruimte voor mijn opgroeiende kinderen (hoewel ze nu ook meer dan genoeg ruimte hebben). Maar ik heb altijd al een XC90 willen hebben, fantastische auto! In benzine is overigens alleen de V8 interessant.
3. Zal een hoop problemen oplossen, maar als de automaatbak er een keer de brui aan geeft, moet dit onderdeel ook opnieuw vervangen worden. En dan heb je het over een desinvestering. Ik kan helaas niet in de bak (laten) kijken op dit moment.
4. Natuurlijk kan dit, maar is dit ook de keuze om voorlopig in deze auto (en dus benzine) te blijven rijden. Anders hebben we het hier gewoon over het weggooien van geld.
Wat is nu wijsheid? Wat zouden jullie doen??? Ik weet het namelijk even niet...