Automaatbak hapert, wat te doen?

Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

Bij de aanschaf van mijn auto (XC70 2001 2.4T) wist ik al dat de automaatbak niet helemaal fris meer was. Dus heb ik 'm heel snel laten flushen. En dat hielp behoorlijk!

Maar verwaarlozing gedurende een jaar of dertien (de olie die eruit kwam was nog in de fabriek erin gestopt, leek het) heeft natuurlijk zijn sporen nagelaten. De bak vertoont nu wat kuren die onregelmatig optreden:
- bij het inschakelen van de achteruit 'klapt' die versnelling er behoorlijk hard in;
- de motor loopt hoog de toeren in op het moment dat ik verwacht dat de motor moet doorschakelen (met name tussen 3 en 4);
- soms gaat het schakelen met ongewenst geluid gepaard.
Niet dat ik direct ongerust wordt, maar er moet nu wel iets gaan gebeuren... Mevrouw Goliath heeft dat zelfs het liefst voor de vakantie geregeld, maar alles is betrekkelijk natuurlijk.

Maar getriggerd door Foekie (hij twijfelde tussen een XC90 en XC70 en heeft voor de laatste gekozen :D ) ben ik ook weer gaan nadenken over wat ik hiermee wil. En kom dan zo'n beetje tot de volgende mogelijkheden:
1. De auto verkopen/inruilen en er een XC70 D5 voor terugzoeken met iets minder kilometers en van een jongere leeftijd;
2. De auto verkopen/inruilen en er een XC90 D5 voor terugzoeken van een iets jongere leeftijd;
3. De hersenpan (zuigerblok) van de automaatbak vervangen, niets aan de versnellingsbak doen en doorrijden;
4. Een algehele revisie uitvoeren van de automaat en bijbehorende onderdelen.

Even los te zien van het kostenplaatje, want dat heb ik zelf al doorgerekend. Er staat hier een aantal opties die voor mij niet haalbaar zijn al niet meer bij... En met de kanttekening dat deze auto mij uitstekend bevalt! Heerlijk weggedrag, fantastische uitvoering en ik ben gewend geraakt aan de extra's in de auto (maakt de spoeling voor opties 1 en 2 meteen behoorlijk dunner). Gaan dieselen is een keuze, dat blok is domweg fantastisch...

Even per optie wat overwegingen:
1. Ik ga een jongere auto rijden met minder kilometers, de verwachting is dan dat onderhoud minimaal zal blijven voorlopig. Onvoorziene omstandigheden tellen uiteraard nooit mee...
2. Er komt een grotere auto voor terug met meer ruimte voor mijn opgroeiende kinderen (hoewel ze nu ook meer dan genoeg ruimte hebben). Maar ik heb altijd al een XC90 willen hebben, fantastische auto! In benzine is overigens alleen de V8 interessant.
3. Zal een hoop problemen oplossen, maar als de automaatbak er een keer de brui aan geeft, moet dit onderdeel ook opnieuw vervangen worden. En dan heb je het over een desinvestering. Ik kan helaas niet in de bak (laten) kijken op dit moment.
4. Natuurlijk kan dit, maar is dit ook de keuze om voorlopig in deze auto (en dus benzine) te blijven rijden. Anders hebben we het hier gewoon over het weggooien van geld.

Wat is nu wijsheid? Wat zouden jullie doen??? Ik weet het namelijk even niet...
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10481
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Wat je ook doet, geluk kun je er niet bij kopen.
Je weet wat je hebt en je weet nooit wat je krijgt. Als deze kostenpost acceptabel is voor jou dan zou k het laten reviseren. Zijn er dingen aan jouw huidige auto die je niet meer zinnen, dan kijk rond naar een mooie opvolger. Kip en Ei verhaal lijkt mij.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

ga eens praten met een transmissieboer
die kan je zo vertellen of alleen het brein reviseren voldoende is, of dat de hele bak gereviseerd moet worden
in jouw geval zou ik voor optie 3 gaan, mocht dat niet helpen dan scheelt het gereviseerde brein wel wat op een bakrevisie
keep calm!, your randomizer is running
VOLVO V40 T4
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 14.09.2010 - 00:15

Lastige keuze zelf zou ik het liefst voor een ruilbak (met garantie) kiezen als er verder geen kosten aan de auto zitten. Nu weet je wat je hebt als je een andere auto neemt dan kun je ook tegen onverwachte reparaties aanlopen. Wat je ook besluit het gaat geld kosten! Ideale situatie zou zijn om een donor auto te vinden en onderdelen die je niet nodig hebt te verkopen. Veel succes!

Vraag: Wie was er eerst de kip of het ei?
Antwoord: De haan (god schiep van de haan zijn rib de kip)
Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

VOLVO V40 T4 schreef: Vraag: Wie was er eerst de kip of het ei?
Antwoord: De haan (god schiep van de haan zijn rib de kip)
Die variant kende ik nog niet....

't Is lastig inderdaad, vandaar dat ik de vraag hier ook voorleg.

@V40T4: met een ruilbak weet je nog steeds niet precies wat je koopt, hoewel ik hier ook goede verhalen over heb gelezen. Daar ga ik me nog even in verdiepen inderdaad!

@Evert: ik heb een transmissieboer gesproken die het over de bak heeft, een andere heeft het weer over het brein. Toch maar eens een derde mening vragen dan, zie ook mijn reactie hiervoor.

@Han(s): dit is de eerste auto die ik tweedehands heb gekocht met echt veel geluk (knock on wood). De andere waren levenslessen, zullen we maar zeggen. Ik had meer wijsheid met motoren kopen of lease auto's uitzoeken. Nu moet ik het weer zelf doen.

Maar er borrelt weer iets...
Laatst gewijzigd door Goliath op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3699
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Je typt dat de auto je bevalt.
Houden dus en er een gereviseerde bak in laten zetten.
...een jongere auto zal ook mankementen hebben en heeft veel meer afschrijving (dus kosten om te kopen)...
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

t gat niet geweldig in de revisiebranche
dus er zijn er die elke klant als een geldboompje zien en praten ze gelijk de duurste variant aan
vroegah, toen ik nog niet wijzer was had ik met flushen zwarte olie
een transmissieboer( eentje die nog helemaal niks van flushen wil weten) zei tegen me je bak is versleten die moet worden gereviseerd
ik heb m ervoor bedankt, nooit gedaan, alleen heb brein gereviseerd.
we zijn nu een ton verder en de bak draait nog steeds als een zonnetje
dus , flushen 1e stap, brein reviseren de 2e
maar misschien is alleen de b4servo aan vervanging toe dat is een goedkoop klusje
varioclean kan ik je ook wel aanraden
keep calm!, your randomizer is running
foekie
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 20.06.2010 - 16:03
Locatie: Winterswijk

Ik zou persoonlijk gaan voor een jongere xc70 met minder kilometers, of zoals hierboven omschreven contact leggen met varioclean.
Ze hebben voor jouw bak een verbeterd schakelbrein liggen
Laatst gewijzigd door foekie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Iets vergeten
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
foekie
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 20.06.2010 - 16:03
Locatie: Winterswijk

Heb je inmiddels al nieuws?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

Zo, de kogel is door de kerk...

Omdat de auto me zo bevalt gaan we het zaakje maar even grondig aanpakken. Dus stapsgewijs kijken wat er moet gebeuren. Ik heb de kennis niet, dus laat ik de specialist in een stappenplan bepalen wat er moet gebeuren. Dat zal over anderhalve week gebeuren. De update zet ik hier dan ook weer neer...
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
foekie
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 20.06.2010 - 16:03
Locatie: Winterswijk

Goeie keuze!!
Keep the goliath rolling!!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
Gebruikersavatar
Frank Selen
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
Contacteer:

Goliath schreef: Omdat de auto me zo bevalt gaan we het zaakje maar even grondig aanpakken.
Succes. Ben benieuwd!
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

Afgelopen dinsdag was het zover. Met de auto naar Varsseveld naar Arthur van Varioclean om er een nieuw kleppenhuis in te schroeven. Zijn monteur heeft dat vakkundig gedaan en ik heb er bij staan kijken hoe het allemaal in zijn werk ging. Ik blijf de techniek immers interessant vinden en omdat ik visueel ben ingesteld vind ik het prettig om eerst wat zaken te bekijken voordat ik zelf de moersleutels ter hand neem... Bovendien had ik dit echt niet zelf gekund op mijn oprit... Maar het is mooi om te zien hoe de onderdelen vrij worden gemaakt, verwijderd en schoongemaakt worden en hoe de vervangende unit erin geplaatst wordt. Erg nauwkeurig allemaal.

Daarna alles weer in elkaar schroeven en de auto aan de computer voor een reset. Stukje sturen door de omgeving (het is ook nog mooi daar!) en terug om te controleren op lekkages of andere mogelijk ontbrekende zaken. Afdekplaten er weer onder, opnieuw in de leermodus en terug naar huis met een soepel schakelende bak.

Omdat het de afgelopen dagen wat druk was en ik geen tijd had om te reageren op het forum heb ik al wel een aantal kilometers laten passeren weer, en ik kan zeggen dat ik bij de terugreis al direct een glimlach op mijn gezicht had, maar die is nu alleen maar breder geworden. Boterzacht door de versnellingen heen, echt geweldig. Waar het in R zetten eerst met een behoorlijke klap gepaard ging, is dat ook helemaal weg. Ik moet nu controleren of ik wel in de goede versnelling sta. Zal wel snel wennen, vrees ik...

Bernardo en Arthur: bedankt voor de service, het prettige verblijf en reparatie aan mijn auto. Ik heb er een adresje bij!
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank Selen
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
Contacteer:

Mooi!!

Heeft de visueel ingestelde bestuurder ook foto's gemaakt van de operatie?
Laatst gewijzigd door Frank Selen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
foekie
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 20.06.2010 - 16:03
Locatie: Winterswijk

Mooi! Fijn dat de auto weer zo fijn rijdt!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
NicoXC70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 24.05.2015 - 20:43

Goed om te lezen dat je zo goed geholpen bent en weer kan genieten van de auto.

ik voorzie dat dit bij mijn XC70 ook nodig zal gaan zijn en zal dit adres onthouden!
Gebruikersavatar
Frank Selen
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
Contacteer:

Goliath schreef: ....om er een nieuw kleppenhuis in te schroeven.
En, hoe is het nu?
En, lijkt dit nu een oplossing voor veel problemen met de geartronic? Zie een paar draadjes op dit moment in dit subforum.
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3699
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Frank,
je zal die andere draadjes ook wel lezen...
Maar, toch nog even:
onze (tig keer in korte tijd) geflushte (ruil)bak, voorzien van nieuwe solenoïds,
liep geweldig; voor enkele weken, toen begon de ellende weer.
En op vakantie met 1550kg op de trekhaak?
100% wegens het op toeren houden en de zwaardere belasting.
....niet onder de 2200 rpm komen en schakelen pas bij 3000 en alles met de hand
om de koppelomvormer te sparen en de shiftlock er in te laten komen....

Weer thuis en gewoon met het verkeer mee in D? Foute boel weer.....
Tenzij ik handschakel en doortrek in toeren.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

wat bedoel je met foute boel?
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3699
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bonken vooral naar R
en soms van 2 naar 3 en van 3 naar 4
en vooral de vrijloop dan bij die schakel momenten.

Bijvoorbeeld: rijdt je in de stad met het (tragere)verkeer mee....
het schakelen gaat zo vroeg en dan 35 naar z'n 3.
Bij warme automaat geeft dat dan eerst een vrijloop (met koersverhoging) en dan pakt hij hem pas.

Bij ruiger door trekken in de automaat
en vooral bij handschakelen een paar keer heen en weer schakelen (tip van Obbe)
doet hij het goed....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”