Bij de zomercheck heeft mijn dealer geconstateerd dat de intercooler bol staat.
met 275km op de klok kan ik me voorstellen dat hij niet het eeuwig leven heeft.
Hoelang kan je hier bij normaal gebruik, maar wel lange afstanden, nog mee rijden?
En hoe komt het eigenlijk?
Is dit klusje zo vlak voor de vakantie zo gepiept?
intercooler staat bol
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
hoe lang wil je nog met de auto rijden ?
Klus van vervangen zelf is met paar uur wel gedaan en kan je zelf mits je wat handig bent.
Ik zou er zelf niet te lang mee doorrijden als het verder bol gaat staan danwel echt scheurt rijdt het minder prettig.
Oorzaak. turbo druk. de intercooler wordt steeds belast en onbelast en zet dus als het ware steeds iets uit en krimpt dan ook weer.
Klus van vervangen zelf is met paar uur wel gedaan en kan je zelf mits je wat handig bent.
Ik zou er zelf niet te lang mee doorrijden als het verder bol gaat staan danwel echt scheurt rijdt het minder prettig.
Oorzaak. turbo druk. de intercooler wordt steeds belast en onbelast en zet dus als het ware steeds iets uit en krimpt dan ook weer.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9306
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ik had hetzelfde met mijn S60 D5, en heb er misschien wel 100.000 km mee door gereden. Af en toe lekt het wat olie, maar echt heel weinig.
Uiteindelijk is er een nieuwe ingekomen bij Volvoservice.eu, 250 euro.
Uiteindelijk is er een nieuwe ingekomen bij Volvoservice.eu, 250 euro.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Nadeel van doorrijden is alleen dat wanneer het lek wat meer substantieel wordt je turbo consequent harder moet werken op de laaddruk te halen. Het komt nog al eens voor dat eerst de intercooler wordt vervangen en vervolgens de turbo bezwijkt
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28
Volgens mij klopt die redenering niet helemaal.. Je mototmanagement kan de tubo niet harder laten werken.
Het sneugelen van de turbo zal eerder komen door de kilometerstandn... de turbo heeft net als een interkoeler niet het eeuwigel ven..
En als de tegendruk dan opeens weer toeneemt door de nieuw gemonteerde interkoeler dan kan het hem net teveel worden ja...
( overigens kun je meestal voordelig alleen het draaiende fan gedeelte van je turbo vervangen...)
Het sneugelen van de turbo zal eerder komen door de kilometerstandn... de turbo heeft net als een interkoeler niet het eeuwigel ven..
En als de tegendruk dan opeens weer toeneemt door de nieuw gemonteerde interkoeler dan kan het hem net teveel worden ja...
( overigens kun je meestal voordelig alleen het draaiende fan gedeelte van je turbo vervangen...)
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
En hoe denk je dat al die tuners de laaddruk verhogen...mad2000 schreef: Volgens mij klopt die redenering niet helemaal.. Je motormanagement kan de tubo niet harder laten werken.
Bij een kapotte intercooler zal de turbo harder moeten werken om de gevraagde laaddruk te halen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Tja van het een komt het ander.
Wat JeroenSpock voor prijs opgeeft is wel heel goedkoop (250eu), ik weet dat de intercooler los zo'n 200eu kost.
mijn dealer vraagt 690 incl montage.
Wat mij door mijn hoofd spookt is de vakantie naar het zuiden die voor de deur staat.....kijk ik ben geen trapper, mijn vrouw overigens wel, ik neem geen caravan mee, en hou me aan de snelheid, watvoor last heb het,moeilijk moeilijk.
Word vervolgd
Wat JeroenSpock voor prijs opgeeft is wel heel goedkoop (250eu), ik weet dat de intercooler los zo'n 200eu kost.
mijn dealer vraagt 690 incl montage.
Wat mij door mijn hoofd spookt is de vakantie naar het zuiden die voor de deur staat.....kijk ik ben geen trapper, mijn vrouw overigens wel, ik neem geen caravan mee, en hou me aan de snelheid, watvoor last heb het,moeilijk moeilijk.
Word vervolgd
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Eigenlijk wil ik het zelf ook wel even zien, mijn dealer heeft het over een in matige staat.
Maar ik heb geen idee waar hij zit en hoe hij er uit ziet, foto's op dit fora en op google leveren niet het gewenste resultaat, ik zoek afbeeldingen.
Maar ik heb geen idee waar hij zit en hoe hij er uit ziet, foto's op dit fora en op google leveren niet het gewenste resultaat, ik zoek afbeeldingen.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9306
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Dat vond ik ook aardig goedkoop. Maar er gaan genoeg goede verhalen rond over de 'jongens uit Uden', dat ik er toen voor draagarmen en interooler naartoe ben gereden.
Inmiddels zitten ze in Elst (Gelderland). De IC is er eentje van Nissens, volgens mij origineel ook nog. Hij is toen ook direct gechipt door Volvotune.
Mijn IC stond nog niet eens echt bol, maar lekte aan de zijkant waar hij samenkomt met het kunststof deel waar de slang weer op komt. Lekte wel olie en was nat.
Na de reparatie heb ik een proefrit gemaakt, ook vanwege de chiptuning, en wat me gelijk op viel was het geluid van de turbo. Wat die deed was blazen, en steeds harder blazen bij meer toeren. Na chippen en nieuwe IC kwam hij op toeren, maar bleef net zo hard blazen. Echt wel verschil dus.
Inmiddels zitten ze in Elst (Gelderland). De IC is er eentje van Nissens, volgens mij origineel ook nog. Hij is toen ook direct gechipt door Volvotune.
Mijn IC stond nog niet eens echt bol, maar lekte aan de zijkant waar hij samenkomt met het kunststof deel waar de slang weer op komt. Lekte wel olie en was nat.
Na de reparatie heb ik een proefrit gemaakt, ook vanwege de chiptuning, en wat me gelijk op viel was het geluid van de turbo. Wat die deed was blazen, en steeds harder blazen bij meer toeren. Na chippen en nieuwe IC kwam hij op toeren, maar bleef net zo hard blazen. Echt wel verschil dus.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Nou hij doet het weer hoor! Tevreden? ja nu wel.
Wat gebeurde, omdat de dealer nogal de hoofdprijs vroeg (690) ben ik eens wezen vragen bij de garage waar mijn youngtimer altijd gekeurd wordt, dit is een specialist in vooral duits spul.
Omdat ik al de volgende dag terecht kon, oploop afstand zit, hij hard opzij dat de intercooler zo'n twee honderd kost en in drie uur geplaatst moet zijn, ben ik toch overstag gegaan.
De volgende dag was de auto niet klaar,ze hadden zich een beetje verkeken op het werk, en misschien de hitte.
Dag twee ikmaar eens bellen, ook vandaag blijft hij binnen want ze hebben twee afdichtingsrubbers nodig voor de airco aansluiting.
Dag drie, klaar! ik hem ophalen, keurig,de rekening...slik maar 50 euro goedkooper dan de dealer...snel naar huis rijden.
Mijn vrouw moest vrijwel direkt daarna een dikke rit maken.
Een kwartier later belde ze," Alarm rode lamp koelvloeistof te kort stop de wagen". ze stond bij een benzine station en werd goed geholpen met een litertje koelvloeistof, stoere meid.
Goed storing niet meer terug gekomen en airco is koud!
Zucht, achteraf had ik hem lekker bij de dealer moeten brengen.
Maar ja.
Nu maar hopen dat hij het allemaal volhoud met een trip richting het zuiden.
Wat gebeurde, omdat de dealer nogal de hoofdprijs vroeg (690) ben ik eens wezen vragen bij de garage waar mijn youngtimer altijd gekeurd wordt, dit is een specialist in vooral duits spul.
Omdat ik al de volgende dag terecht kon, oploop afstand zit, hij hard opzij dat de intercooler zo'n twee honderd kost en in drie uur geplaatst moet zijn, ben ik toch overstag gegaan.
De volgende dag was de auto niet klaar,ze hadden zich een beetje verkeken op het werk, en misschien de hitte.
Dag twee ikmaar eens bellen, ook vandaag blijft hij binnen want ze hebben twee afdichtingsrubbers nodig voor de airco aansluiting.
Dag drie, klaar! ik hem ophalen, keurig,de rekening...slik maar 50 euro goedkooper dan de dealer...snel naar huis rijden.
Mijn vrouw moest vrijwel direkt daarna een dikke rit maken.
Een kwartier later belde ze," Alarm rode lamp koelvloeistof te kort stop de wagen". ze stond bij een benzine station en werd goed geholpen met een litertje koelvloeistof, stoere meid.
Goed storing niet meer terug gekomen en airco is koud!
Zucht, achteraf had ik hem lekker bij de dealer moeten brengen.
Maar ja.
Nu maar hopen dat hij het allemaal volhoud met een trip richting het zuiden.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10666
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ja weet je, achteraf kijk je een koe in de Bips. Maar goed al leert gedoende zijt, zijt ge doende leert dan nog.... next time ga je naar de dealer. halve dag de auto kwijt maar dan is het ook gelijk goed, Geen gezeik en gemartel achteraf.
Maar ja daar moet je eerst zelf achter zien te komen..... dussss.
Fijn terechte zullen we maar zeggen.....
Maar ja daar moet je eerst zelf achter zien te komen..... dussss.
Fijn terechte zullen we maar zeggen.....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Soortgelijke ervaring ook ooit eens gehad.
Waar de dealer een hoge, vaste prijs voor een reparatie afgaf, gaf de universele garage een lagere schatting, maar op nacalculatie.
Uiteindelijk bleek die ook toen amper goedkoper dan de dealer.
Waar de dealer een hoge, vaste prijs voor een reparatie afgaf, gaf de universele garage een lagere schatting, maar op nacalculatie.
Uiteindelijk bleek die ook toen amper goedkoper dan de dealer.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9306
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Zo, die van mij zat er in een uur of anderhalf uur in, echt waar.
Bumper is er niet af geweest, kon van onderaf. Radiator moet ook los dus je verliest je koelvloeistof inderdaad. Er is daarna weer nieuwe in gekomen omdat ik regelmatig wat water had bijgevuld.
Wat ik al zei, zoek maar eens op de jongens uit Uden. Volvoservice.eu. Ik ben er ook heen gereden vanaf het hoge noorden. 250 euro voor de IC, 10 voor koelvloeistof, en 400 km aan diesel.
Wellicht dat ik er nog heen ga voor de airco, die lekt ergens. Sowieso de compressor, en waarschijnlijk de condensor ook.
Bumper is er niet af geweest, kon van onderaf. Radiator moet ook los dus je verliest je koelvloeistof inderdaad. Er is daarna weer nieuwe in gekomen omdat ik regelmatig wat water had bijgevuld.
Wat ik al zei, zoek maar eens op de jongens uit Uden. Volvoservice.eu. Ik ben er ook heen gereden vanaf het hoge noorden. 250 euro voor de IC, 10 voor koelvloeistof, en 400 km aan diesel.
Wellicht dat ik er nog heen ga voor de airco, die lekt ergens. Sowieso de compressor, en waarschijnlijk de condensor ook.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Dat is nu Elst geworden Jeroen. 
Linkje Dennis

Linkje Dennis
JeroenSpock schreef: Zo, die van mij zat er in een uur of anderhalf uur in, echt waar.
Bumper is er niet af geweest, kon van onderaf. Radiator moet ook los dus je verliest je koelvloeistof inderdaad. Er is daarna weer nieuwe in gekomen omdat ik regelmatig wat water had bijgevuld.
Wat ik al zei, zoek maar eens op de jongens uit Uden. Volvoservice.eu. Ik ben er ook heen gereden vanaf het hoge noorden. 250 euro voor de IC, 10 voor koelvloeistof, en 400 km aan diesel.
Wellicht dat ik er nog heen ga voor de airco, die lekt ergens. Sowieso de compressor, en waarschijnlijk de condensor ook.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9306
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ja klopt, voor mij iets dichterbij maar nog steeds 180 km.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Dit topic had ik nog niet gelezen, vandaar de late reactie. Mad2000 zit dichter bij de waarheid dan NielsPHEV.NielsPHEV schreef:En hoe denk je dat al die tuners de laaddruk verhogen...mad2000 schreef: Volgens mij klopt die redenering niet helemaal.. Je motormanagement kan de tubo niet harder laten werken.
Bij een kapotte intercooler zal de turbo harder moeten werken om de gevraagde laaddruk te halen
Wanneer de intercooler lekkage heeft, hoeft de turbo niet harder te werken. Het toerental wordt bepaald door de uitlaatgasstroom, wordt alleen beïnvloed door het gaspedaal. Het koppel dat de turbine moet leveren wordt bepaald door de compressor, komt die niet op druk door lekkage, vraagt dit geen extra koppel (druk=koppel). Alleen wanneer de laaddruk wordt verhoogd (bijvoorbeeld door tuning), moet de turbo harder werken, maar dat is hier niet aan de orde.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Mad2000, De laaddruk wordt wel degelijk door het motor management bepaaldErnst64 schreef:Dit topic had ik nog niet gelezen, vandaar de late reactie. Mad2000 zit dichter bij de waarheid dan NielsPHEV.NielsPHEV schreef:En hoe denk je dat al die tuners de laaddruk verhogen...mad2000 schreef: Volgens mij klopt die redenering niet helemaal.. Je motormanagement kan de tubo niet harder laten werken.
Bij een kapotte intercooler zal de turbo harder moeten werken om de gevraagde laaddruk te halen
Wanneer de intercooler lekkage heeft, hoeft de turbo niet harder te werken. Het toerental wordt bepaald door de uitlaatgasstroom, wordt alleen beïnvloed door het gaspedaal. Het koppel dat de turbine moet leveren wordt bepaald door de compressor, komt die niet op druk door lekkage, vraagt dit geen extra koppel (druk=koppel). Alleen wanneer de laaddruk wordt verhoogd (bijvoorbeeld door tuning), moet de turbo harder werken, maar dat is hier niet aan de orde.
Ernst64, wanneer de IC lekt komt de turbo moeilijker of niet op de druk als resultaat daarvan zal de motor management (zeker de "oudere") zijn best doen de gewenste laaddruk wel te halen, minder waste gate of bleedvalve gebruiken dus turbo zwaarder belasten. Praat eens met tuners als fasttech die deden destijds veel van dit type motoren en begonnen vaak met het controleren van de IC, Wanneer je nl gaat tunen maak je het probleem bij een lekke ic groter
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Wanneer een druk niet bereikt wordt, vraagt dat geen extra vermogen. Dat tuners niet kunnen werken met een lekke IC is logisch, beinvloed de vullingsgraad negatief en dat is precies wat ze niet willen. Bij minder waste gate draait de turbo wel harder, maar dat is geen probleem, de druk blijft laag.NielsPHEV schreef:Mad2000, De laaddruk wordt wel degelijk door het motor management bepaaldErnst64 schreef:Dit topic had ik nog niet gelezen, vandaar de late reactie. Mad2000 zit dichter bij de waarheid dan NielsPHEV.NielsPHEV schreef: En hoe denk je dat al die tuners de laaddruk verhogen...
Bij een kapotte intercooler zal de turbo harder moeten werken om de gevraagde laaddruk te halen
Wanneer de intercooler lekkage heeft, hoeft de turbo niet harder te werken. Het toerental wordt bepaald door de uitlaatgasstroom, wordt alleen beïnvloed door het gaspedaal. Het koppel dat de turbine moet leveren wordt bepaald door de compressor, komt die niet op druk door lekkage, vraagt dit geen extra koppel (druk=koppel). Alleen wanneer de laaddruk wordt verhoogd (bijvoorbeeld door tuning), moet de turbo harder werken, maar dat is hier niet aan de orde.
Ernst64, wanneer de IC lekt komt de turbo moeilijker of niet op de druk als resultaat daarvan zal de motor management (zeker de "oudere") zijn best doen de gewenste laaddruk wel te halen, minder waste gate of bleedvalve gebruiken dus turbo zwaarder belasten. Praat eens met tuners als fasttech die deden destijds veel van dit type motoren en begonnen vaak met het controleren van de IC, Wanneer je nl gaat tunen maak je het probleem bij een lekke ic groter
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Eh ja ik beken liever de dealer.
Om maar even ontopic te blijven, ik ga natuurlijk niet een heel end rijden omdat aan de anderekant van het land een goedkopere volvo specialist zit.
Hier van uit mijn huis heb ik in een straal van 20 kilometer heel wat volvo mensen.
TonVanKuijk Hoorn Purmerend, Schagen
HJ Lange Middelie
Estateservice Obdam
Nordicar Heerhugowaard.
Svala auto Zaandam
Om maar even ontopic te blijven, ik ga natuurlijk niet een heel end rijden omdat aan de anderekant van het land een goedkopere volvo specialist zit.
Hier van uit mijn huis heb ik in een straal van 20 kilometer heel wat volvo mensen.
TonVanKuijk Hoorn Purmerend, Schagen
HJ Lange Middelie
Estateservice Obdam
Nordicar Heerhugowaard.
Svala auto Zaandam
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985