Ola!
Gisteren kwam mijn vrouw thuis met de melding dat de airco niet meer koelde. Ik vandaag naar een aircobedrijf in de veronderstelling dat hij bijgevuld moest worden, maar de uitslag was iets pijnlijker. Het complete aircosysteem moet vervangen worden. Aircopomp is vastgelopen en alles nu kapot (condensor, multiriem, weet ik wat al niet meer). De monteur raadde me aan absoluut niet meer met de auto de weg op te gaan want hij zou ieder moment kunnen afslaan. Er was 'iets' oververhit geraakt en een bepaald rubber was aan het smelten. Dat heb ik gezien en geroken. Enfin, zo ver het verhaal van een leek. Mijn auto moeten achterlaten en maandag kan ik hem als het goed is weer komen ophalen voor het lieve sommetje van .... Ik zeg het liever niet hardop. Klinkt dit plausibel? Ik krijg toch altijd een naar gevoel als ik niet bij de Volvo-dealer ben, maar de mijne zit 200 kilometer verderop en gezien het advies er niet meer mee te rijden... Ik durfde het toch echt niet aan. Dus ik hoop natuurlijk dat jullie zeggen: kan gebeuren, gewoon heel veel pech, etc. Overigens reed de monteur zelf een 850 met 550.000 op de teller. Ik neem dus aan dat hij weet waar hij het over heeft.
Complete airco vervangen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Als je aircopomp echt aan gort gedraaid is kan het zijn dat slijpsel door het hele systeem komt te zitten. Maar dan moet je het wel heel bont gemaakt hebben hoor. Als ze complete systemen gaan vervangen 'zou' dat het geval kunnen zijn geweest maar daar hoort wel een onderbouwde diagnose bij lijkt me. Ook gezien het niet flauwe prijskaartje...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Dat zei hij ja, dat het hele systeem moet worden schoongespoeld. Hij hoefde er niet eens naar te kijken door het geluid, de geur en het gesmolten rubber. Was hij nog niet eerder in zo'n mate bij een Volvo tegen gekomen...MN-NL schreef: Als je aircopomp echt aan gort gedraaid is kan het zijn dat slijpsel door het hele systeem komt te zitten. Maar dan moet je het wel heel bont gemaakt hebben hoor. Als ze complete systemen gaan vervangen 'zou' dat het geval kunnen zijn geweest maar daar hoort wel een onderbouwde diagnose bij lijkt me. Ook gezien het niet flauwe prijskaartje...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
- Locatie: Noord - Nederland
Als de pomp is vastgelopen dan móet je er van uit gaan dat overal slijpsel door het systeem zit. Dat is geen kwestie van bont maken, dat is realiteit, 99% zeker. Vervang je de boel zonder spoelen en de juiste onderdelen allemaal te vervangen dan sta je bijna gegarandeerd in no time weer op de stoep met een kapotte pomp.
Dat wordt dus nieuwe compressor, systeem spoelen volgens juiste procedure, nieuwe orifice of
blok/expansieventiel (weet niet welk systeem in jouw auto zit), nieuwe filterdroger/accumulator en afhankelijk van of je een spoelbare condensor hebt, moet die ook vernieuwd. De verdamper kan gespoeld dus die hoeft niet vernieuwd.
Vervolgens weer op lekkage testen en vullen met juiste hoeveelheid koudemiddel en olie.
Dus dat verhaal kan wel kloppen, dat veel vernieuwd moet.
Ga hier niet mee naar een goedkope knoeier, maar naar een airco specialist.
Dat wordt dus nieuwe compressor, systeem spoelen volgens juiste procedure, nieuwe orifice of
blok/expansieventiel (weet niet welk systeem in jouw auto zit), nieuwe filterdroger/accumulator en afhankelijk van of je een spoelbare condensor hebt, moet die ook vernieuwd. De verdamper kan gespoeld dus die hoeft niet vernieuwd.
Vervolgens weer op lekkage testen en vullen met juiste hoeveelheid koudemiddel en olie.
Dus dat verhaal kan wel kloppen, dat veel vernieuwd moet.
Ga hier niet mee naar een goedkope knoeier, maar naar een airco specialist.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Dit lijkt wel het verhaal. Ik ben ook bij een echte specialist geweest, doet enkel airco's. Hij vertelde dat met spoelen e.d. er wel een dag werk in zit. Ik vertrouw er maar op. Wel een erge domper, ik dacht met een paar tientjes klaar te zijn...glenfiddich1983 schreef: Als de pomp is vastgelopen dan móet je er van uit gaan dat overal slijpsel door het systeem zit. Dat is geen kwestie van bont maken, dat is realiteit, 99% zeker. Vervang je de boel zonder spoelen en de juiste onderdelen allemaal te vervangen dan sta je bijna gegarandeerd in no time weer op de stoep met een kapotte pomp.
Dat wordt dus nieuwe compressor, systeem spoelen volgens juiste procedure, nieuwe orifice of
blok/expansieventiel (weet niet welk systeem in jouw auto zit), nieuwe filterdroger/accumulator en afhankelijk van of je een spoelbare condensor hebt, moet die ook vernieuwd. De verdamper kan gespoeld dus die hoeft niet vernieuwd.
Vervolgens weer op lekkage testen en vullen met juiste hoeveelheid koudemiddel en olie.
Dus dat verhaal kan wel kloppen, dat veel vernieuwd moet.
Ga hier niet mee naar een goedkope knoeier, maar naar een airco specialist.

V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
De aircopomp heeft 2 "kanten", de pompkant (het deel waar het aircogas zich bevind) en het draaiende deel. Afhankelijk welk gedeelte van de pomp vast loopt zal er wel of geen gruis in je systeem zitten.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- Kwartel
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
- Locatie: Bemmel
Ik weet niet waar je woont (hoe warm) maar je kunt er ook nog voor kiezen om de hele handel af te koppelen/verwijderen en zonder airco door te gaan. Gezien het feit dat je er nu een bak geld tegenaan smijt denk ik echter dat je deze afweging al hebt gemaakt 

Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
als een optie bij mij op de auto zit zal het werken. Zonder airco is persoonlijk geen optie maar dat mag een ieder voor zich uitmaken
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Ik heb het overwogen, maar ik begreep dat dat nog niet zo eenvoudig was. Maar eerlijk gezegd wil ik ook niet meer zonder airco, zowel in de winter als in de zomer zo aangenaam...Kwartel schreef: Ik weet niet waar je woont (hoe warm) maar je kunt er ook nog voor kiezen om de hele handel af te koppelen/verwijderen en zonder airco door te gaan. Gezien het feit dat je er nu een bak geld tegenaan smijt denk ik echter dat je deze afweging al hebt gemaakt![]()
Anyway, de werkzaamheden zijn uitgevoerd:
+ nieuwe airco compressor
+ metaalvervuiling en 30 cc olie met spoelen verwijderd
+ nieuwe condensor met filter
+ o-ringen vervangen
+ lekonderzoek
+ UV contrast vloeistof + compressor olie
+ demontage + montage
Was een dure klus, maar het werkt wel weer. En aangezien de D5 pas net is ingereden

V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
ik gok 1600 euro, zit dat een beetje in de richting?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Gok je INCL of EXCL BTW...?edraket schreef: ik gok 1600 euro, zit dat een beetje in de richting?

V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Willempie5
- 3rd Gear member
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
- Locatie: Twello
Ik ga volgende week de aircopomp laten vervangen, omdat deze in extreme omstandigheden niet meer voldoende aanslaat (magneetkoppeling). Dit komt incl. alle werkzaamheden en vullen op 850 euro. De condensor was vorig jaar al aan de beurt ivm lekkage, dus ik ben ook weer nieuw.
De 1600 die je noemt klinkt aannemelijk
"Airco in Volvo's" en ik zijn helaas nooit vrienden geweest.
De 1600 die je noemt klinkt aannemelijk
"Airco in Volvo's" en ik zijn helaas nooit vrienden geweest.
Laatst gewijzigd door Willempie5 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
heel net bedrag. Waar heb je het laten doen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
http://www.aircohelper.nledraket schreef: heel net bedrag. Waar heb je het laten doen?
Aardige kerel. Heeft me twee keer gebracht en gehaald vanaf station Baarn.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
ziet er netjes uit, om te onthouden denk ik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Kobus gaat naar Appelscha
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 10.08.2007 - 11:21
Onthoud dan ook dat de aircohelper mij 7 jaar geleden vertelde dat mijn airco, na diagnose bij de dealer van 'speling in de inlaat', 'helemaal was opengepompt' en dat hij het systeem 'helemaal opnieuw moest opbouwen'. Kostte toen € 1.200,-, heb t niet laten doen, maar heb de mails nog.
Zo aan de berichten te lezen kan ik dat 300dkm en en een klein corrigerend tikje op de speling, daar nu wel,met een gerust hart laten doen. Tis alleen wat duurder geworden, maar elke ervaring heeft zijn prijs....... 't Was overigens idd een vriendelijke man die mij prees om mijn oog voor kwaliteit wat hij ook zag in mijn Thule fietsendrager voor 3.
Zo aan de berichten te lezen kan ik dat 300dkm en en een klein corrigerend tikje op de speling, daar nu wel,met een gerust hart laten doen. Tis alleen wat duurder geworden, maar elke ervaring heeft zijn prijs....... 't Was overigens idd een vriendelijke man die mij prees om mijn oog voor kwaliteit wat hij ook zag in mijn Thule fietsendrager voor 3.
V70 D5 Summum (full options) MY 2005 457 dkm
V70 2.5 D 210 dkm MY 2000 (zaliger)
Kobus gaat niet meer naar Erik Huzen in Holten
V70 2.5 D 210 dkm MY 2000 (zaliger)
Kobus gaat niet meer naar Erik Huzen in Holten