hikje geartronic

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
busclub
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:18
Locatie: Loil (Didam), Gld

Beste volvonisten,

Ik heb een hikje in mijn d5 geartronic zitten, bij het terugschakelen van de 3 naar de 2. De vorige eigenaar heeft de bak laten reviseren kon ik in de papieren terugvinden. Vorige week heb ik de schakelservo laten vervangen maar dit zonder resultaat.
Weet iemand raad?
Volvo V50 D5 automaat edition I MY2006
Gebruikersavatar
busclub
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:18
Locatie: Loil (Didam), Gld

Niemand ervaring hiermee of een idee?
Volvo V50 D5 automaat edition I MY2006
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3798
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Een poosje handmatig schakelen bij hogere toerentallen.
Flink belasten met een caravan helpt bij mij ook.....
Als ik daarna weer met normaal verkeer de automaat zijn werk laat doen,
'zakt' hij weer in en begint weer met bonken.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Zou 15 minuten de accu eraf halen de geartronic kunnen "resetten"? Of anders de geartronic laten flushen?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

RoaldH schreef: Zou 15 minuten de accu eraf halen de geartronic kunnen "resetten"? Of anders de geartronic laten flushen?
Ik ergens op dit forum gelezen dat iemand ooit met een lege accu stond en hier een hoop gezeik en foutcodes mee heeft gehad. Dus kijk daar mee uit zou ik zeggen. :-/
Even kijken of ik het topic kan vinden...
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Dat gezeik heb ik ook gehad, ik zou het er af halen van de accu echt niet aanraden, daar zijn onze auto’s nogal gevoelig voor.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
breiro
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06.08.2014 - 07:54

busclub schreef: Beste volvonisten,

Ik heb een hikje in mijn d5 geartronic zitten, bij het terugschakelen van de 3 naar de 2. De vorige eigenaar heeft de bak laten reviseren kon ik in de papieren terugvinden. Vorige week heb ik de schakelservo laten vervangen maar dit zonder resultaat.
Weet iemand raad?
Is dat hikje bij manueel of automatisch schakelen?
Terugschakelen manueel is hij niet altijd zo'n ster in maar in de automatische stand zou je het zeker niet mogen merken.
Gebruikersavatar
busclub
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:18
Locatie: Loil (Didam), Gld

Manueel en handmatig. Is het hikje voelbaar. Heb over een paar weken een afspraak met het bedrijf wat de bak destijds heeft gereviseerd. Zelf denk ik aan een Solenoid die niet goed werkt.
Volvo V50 D5 automaat edition I MY2006
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28757
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Verstandig om terug te gaan naar het bedrijf dat de bakrevisie heeft gedaan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
marcelrood
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 03.03.2015 - 19:35

Bij mijn auto heb ik dat hikje ook, net of ie de koppeling te hard laat opkomen. In de automatische stand merk je het niet, met caravan al wat minder vanwege het gewicht van de caravan. Ik schakel dan ook terug naar twee bij erg laag toeren in drie.
Heb de bak al laten flushen, maakt in mijn geval niet uit.

Ben benieuwd wat de oplossing word.
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

marcelrood schreef: Bij mijn auto heb ik dat hikje ook, net of ie de koppeling te hard laat opkomen. In de automatische stand merk je het niet, met caravan al wat minder vanwege het gewicht van de caravan. Ik schakel dan ook terug naar twee bij erg laag toeren in drie.
Heb de bak al laten flushen, maakt in mijn geval niet uit.

Ben benieuwd wat de oplossing word.
Vergeet dat de GT in manual af en toe, vooral met terugschakelen, niet erg soepel schakelt. Als ik in manual zet om wat sportiever te rijden, en ik wil terugschakelen om af te remmen op de motor, dan koppelt ie ook niet erg soepel. Het voelt niet slecht of vervelend aan (denk niet dat er iets mis is met mijn bak), maar ik zou het zelf soepeler kunnen.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
busclub
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:18
Locatie: Loil (Didam), Gld

Ik heb de oplossing inmiddels gevonden. Bij twee revisiebedrijven geweest en deze kwamen beide niet tot een oplossing. Eerste bedrijf heeft de kooplingservo vervangen. Tweede bedrijf, waar de bak gereviseerd was had een planning van 3 wkn... grr, toen moest diagnose gesteld worden. Kostte me kleine 100 euro ze adviseerde me de bak te spoelen?? Had ik eigenlijk weinig vertrouwen in aangezien de bak pas ca 40000 km terug gereviseerd was. 3 wkn later dus weer afspraak om te spoelen en idd geen resultaat dus. Toen zelf maar op zoek, heel internet af gezocht. Ik kwam een artikel tegen over herkenning va type brein en hier stond het probleem beschreven!
Bij de revisie was de bak dus gereviseerd en het brein ook compleet vernieuwd.
Bij varioclean het brein gedemonteerd en uitelkaar gehaald en jawel het revisiebedrijf die de bak gereviseerd had was een veertje vergeten een veertje te monteren achter de b5 schuif...... Hier dus een nieuw veertje gemonteerd en geheel weer dichtgebouwd en afgevuld met nieuwe olie. Proefrijden en wat blijkt het probleem is over!!
De bak schakeld als een nieuwe!! Echt super. Zo zie je dat je weinig hebt aan diverse revisiebedrijven als het komt op diagnose... en dus zelf met de oplossing moet komen!
Volvo V50 D5 automaat edition I MY2006
Gebruikersavatar
busclub
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:18
Locatie: Loil (Didam), Gld

Hier artikel waar ik het over had. Hier worden de verschillend herkenningspunten beschreven en op blad 2 mijn probleem.
Volvo V50 D5 automaat edition I MY2006
Gebruikersavatar
berndw
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.08.2015 - 20:44

Ik zie geen artikel, maar wel complimenten voor je doorzettingsvermogen. Klasse.
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)

Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

busclub schreef: Ik heb de oplossing inmiddels gevonden. Bij twee revisiebedrijven geweest en deze kwamen beide niet tot een oplossing. Eerste bedrijf heeft de kooplingservo vervangen. Tweede bedrijf, waar de bak gereviseerd was had een planning van 3 wkn... grr, toen moest diagnose gesteld worden. Kostte me kleine 100 euro ze adviseerde me de bak te spoelen?? Had ik eigenlijk weinig vertrouwen in aangezien de bak pas ca 40000 km terug gereviseerd was. 3 wkn later dus weer afspraak om te spoelen en idd geen resultaat dus. Toen zelf maar op zoek, heel internet af gezocht. Ik kwam een artikel tegen over herkenning va type brein en hier stond het probleem beschreven!
Bij de revisie was de bak dus gereviseerd en het brein ook compleet vernieuwd.
Bij varioclean het brein gedemonteerd en uitelkaar gehaald en jawel het revisiebedrijf die de bak gereviseerd had was een veertje vergeten een veertje te monteren achter de b5 schuif...... Hier dus een nieuw veertje gemonteerd en geheel weer dichtgebouwd en afgevuld met nieuwe olie. Proefrijden en wat blijkt het probleem is over!!
De bak schakeld als een nieuwe!! Echt super. Zo zie je dat je weinig hebt aan diverse revisiebedrijven als het komt op diagnose... en dus zelf met de oplossing moet komen!
Poeh, wat een verschil zoiets kleins kan maken. Super dat je dit zelf hebt kunnen uitvogelen. Link naar het artikel mis ik hier ook trouwens.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
busclub
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:18
Locatie: Loil (Didam), Gld

Sorry, vergeten te 'plakken'
Bij deze: http://www.vanmatic.com/files/aw5550vb.pdf
Volvo V50 D5 automaat edition I MY2006
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Wat kostte de revisie trouwens? Ik lees wel eens over bedragen van een paar duizend euro namelijk..
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
busclub
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:18
Locatie: Loil (Didam), Gld

De bakrevisie was net uitgevoerd voordat ik hem kocht, anders had ik de Volvo niet gekocht met deze km stand. Maar een revisie kost zeker 3000 euro.
Volvo V50 D5 automaat edition I MY2006
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Maatje van mij heeft zijn V70 D5, een 2006 met nu 220K op de klok, net terug na een totale bakrevisie van de GT. Quanta Costa der Witz? Gewoon 4200 keiharde euro's!
Mijn advies aan hem was inruilen toen het gedoe met de bak begon maar nee hoor, kwam allemaal goed en er was niets aan de hand. De rest is geschiedenis zullen we maar zeggen.
Waarde lezers: Neemt een handbak in uwe Volvo en u zult niet (zo snel) leeglopen op een bakrevisie!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Poeh, wat een bak geld zeg, en al helemaal om iets te laten fixen wat je echt niet kapot hebt gewild :)
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”