Even voorstellen, Rebel Blue V40 T3 R-Design

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
larssw
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 24.07.2014 - 16:44

Beste forumleden, mijn naam is Lars, 25 jaren jong en ik heb eergisteren mijn eerste Volvo aangeschaft: een MY15 Volvo V40 T3 R-Design in de enige juiste kleur; Rebel Blue!

Voorzien van de volgende opties:
- R-Design
- Business Pack Pro (navi Sensus connect, etc.)
- Winter Line (verwarmbare voorruit, adaptieve xenon, stoelverwarming)
- 18" Ixion II velgen met Michelin Pilot Sport 3 banden
- Polestar Rica chiptuning -> 200 PK / 304 NM

Ik heb nog maar één fotootje van de achterzijde, meer foto's volgen spoedig 8-)

Gelijk een vraagje aan andere T3 (of T2, T4) eigenaren: wat is jullie ervaring met Rica tuning? Garantie blijft in dit geval een dingetje, maar ik vraag me vooral af of hoe de auto zich houdt met deze tuning zodat ik het risico kan inschatten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door larssw op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
2015 Volvo V40 T3 R-Design | [bcolor=#0080FF]Rebel Blue[/bcolor] | 18" Ixion II | Business Pack Pro + Winter Line | RICA tuning | K&N luchtfilter | Eibach 30mm verlaagd
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Mooie auto met idd de juiste kleur.
Maar waarom Rica, als de auto al Polestar is aangepast?
Gebruikersavatar
larssw
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 24.07.2014 - 16:44

Thanks!
Omdat Rica meer koppel uit de motor tovert, en Polestar helaas niet...
2015 Volvo V40 T3 R-Design | [bcolor=#0080FF]Rebel Blue[/bcolor] | 18" Ixion II | Business Pack Pro + Winter Line | RICA tuning | K&N luchtfilter | Eibach 30mm verlaagd
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Dat kan zo zijn maar met Polestar heb je in ieder geval garantie. Zou in jouw geval voor het zekere gaan,
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Mooie voiture! Dat wordt genieten! Zoals silver r al zegt zou ik zeker nu je garantie hebt niet voor de rica gaan. Polestar is daarnaast een prijzige optie, dus waarom die er af halen en nog eens extra geld uitgeven... Die paar nm merk je echt niet. Gaspedaal respons kan anders zijn, en vermogen kan anders zijn opgebouwd, maar vergeet niet dat je al een keurige snelle auto rijdt.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Mooie wagen

idd zoals al gezegd wordt heb je al tuning van degene die het meeste ervaring met Volvo heeft, al wil ik Rica ook niet onder de mat schuiven.

Ik begrijp dat je de auto gekocht hebt, dus dat het een priveauto is, dan zou ik eigenlijk al helemaal geen tuning adviseren, eenvoudigweg omdat door de mogelijk hogere belasting e.e.a. sowieso sneller
slijt maar ook sneller kapot kan gaan.
Het kan trouwens nog wel eens zo zijn dat Polestar er een blokkade in geprogrammeerd heeft die alleen Polestar er weer af kan halen, dus mogelijk kan Rica er weinig mee, of vraagt extra geld.
Als je Pk's zo belangrijk vindt had je beter een T4 of 5 kunnen halen, maar dan betaal je vermoedelijk teveel naar je zin voor de extra Pk's

Onze eigen D2 met 115Pk kun je ook prima laten tunen, maar aangezien ik heb nog een wel even wil houden blijft hij lekker origineel (wat overigens zeker niet traag is)
Laatst gewijzigd door V40-4ever op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
larssw
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 24.07.2014 - 16:44

@V50 R: Thanks, absoluut genieten geblazen! Polestar is inderdaad prima, de auto is vlot zat, maar die +60 Nm van Rica zou toch wel lekker zijn hoor - minder toeren hoeven maken om toch vlot te versnellen.

Ik ben puur even benieuwd hoe andere eigenaren Rica tuning ervaren, ik geef m'n garantie niet zomaar op natuurlijk. Daarnaast zijn er nog andere, veiligere opties voor meer vermogen (inlaat- en uitlaatsysteem verbeteren) die al op het to-do lijstje staan ;-)

@V40-4ever: Het liefst natuurlijk een T5, maar die ligt inderdaad boven budget haha!
2015 Volvo V40 T3 R-Design | [bcolor=#0080FF]Rebel Blue[/bcolor] | 18" Ixion II | Business Pack Pro + Winter Line | RICA tuning | K&N luchtfilter | Eibach 30mm verlaagd
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Als je echt wat wil aanpassen en niet bang bent voor wat problemen ( :D ), lees dit topic van joeri even. Die heeft zn hele volvo C30 verbouwd en vervangen. Qua tuning mogelijkheden komt er heel wat leuks voorbij. :)
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=67405
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooie V40 geworden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Mooie auto. Veel plezier ermee!
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Ik zie dat Polestar idd het koppel op 240Nm laat staan, dat is vrij behouden, maar toont wel een stukje professionaliteit cq verstand.

De aandrijflijn (met het vliegwiel op 1) gaat kapot van koppel, meestal niet van Pk's.

Wat Rica doet (200Pk/304Nm) vind ik gedurfd, en is absoluut over iedere marge die de fabrikant ingebouwd heeft, al zal iedere tuner zeggen dat ze binnen de marges tunen.
Als je het vermogen niet aanspreekt zal er niets gebeuren, maar je hebt tuning niet voor niets of voor het gebruik maar gewoon voor de power.
En begrijp vooral het verschil in garantie op de tuning en garantie op schade als gevolg van tuning :)

Ik denk als je een keer je neus gestoten hebt aan tuning je daar niet weer in trapt (is mijn ervaring)
Laat je niet verleiden door de tuner met de hoogste getalletjes, wees gewoon blij met de beschaafde tuning die je nu hebt.
Je zou nog een sportluchtfilter kunnen overwegen, dan heb je misschien nog wat winst, zeker omdat het een turbomotor betreft. Als je mazzel hebt zit je dan op zo'n 185Pk / 250Nm
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

en aan welke neus heb jij je dan gestoten ?slechte ervaring met een tuner? en zo ja bij wie dan?
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Het Polestar verhaal laat alleen maar commercieel belang zien. Naast dat de tuning eigenlijk reteduur is voegt het weinig toe. Alleen helemaal plankgas zul je het verschil merken en alleen als je boven de 4000-4500 toeren komt. Ik kan je vertellen dat er weinig mensen zijn die dat echt doen. Kijk je vervolgens naar de T4, exact dezelfde motor, dan gaat het koppel ineens wel omhoog naar 285Nm. Komt er dus op neer dat Polestar verschil wil houden tussen een T3 en T4 terwijl dat niet hoeft.
Ik ben het er volledig mee eens dat de Polestar software in het voordeel is vanwege het behouden van de garantie maar als ik naar de cijfers kijk dan had ik het er niet op laten zetten. Weggegooid geld.

Kijk je naar de cijfers van RICA dan liggen deze meer in lijn met wat er met deze Ford 1.6 Ecoboost motor mogelijk is. De firma Mountune, huistuner van Ford, brengt dezelfde motor naar 200PK en 320Nm koppel in een Ford Focus 3 met behoud van garantie. Welliswaar wel met toevoeging van een andere intercooler en een aangepaste airbox hoofdzakelijk voor geluid.

Zit de Polestar software er al op ga dan gewoon lekker rijden en kijken of en inderdaad regelmatig 100% gasklep boven de 4000 toeren doet. Zo niet dan zou je de RICA aanpassing alsnog kunnen overwegen. De auto zelf blijft dan als Polestar "Geoptimaliseerd" in de Volvo database staan.
Laatst gewijzigd door Johann op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Sportlichtfilter is de grootste onzin. Winst is zeer beperkt. En de berijder sloopt de auto, niet de tuning. Daarnaast brengt volvo de t4 wel naar ik meen zo'n 200pk, en het is net als de t2 hetzelfde blok met alleen andere software. Dus zijn er nog mensen die beide hebben gereden om te vergelijken voor lars?
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

heb mijne ook laten tunen van standaard gemten 150 PK 288NM naar 190 pk 333Nm
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

CHRISITO schreef: en aan welke neus heb jij je dan gestoten ?slechte ervaring met een tuner? en zo ja bij wie dan?
Ik ga die tuner niet zwart maken, ik had er zelf voor gekozen, de tuner de schuld geven getuigt van lafheid

Was een 1.4 turbo van alfa/fiat van 150 naar 200 pk en van 240 naar 340Nm (op Dyno bank)
Schade: versnellingsbaklager, vliegwiel, koppeling, homokineet
Ik geef toe, ik heb de tuning ook stevig aangesproken, ik tune niet alleen om te kunnen vertellen hoeveel Pk ik heb, maar gebruik het ook.
Wel reed ik ruim warm en koelde goed af voor uitzetten, dus ondanks redelijke zorg toch schade.
Was prive, dus eigen schuld dikke bult.
Vandaar blijft de D2 lekker braaf 115Pk.
Gebruikersavatar
larssw
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 24.07.2014 - 16:44

Ik vind de Polestar tuning wel meevallen qua kosten eigenlijk. €795 voor 30 échte extra pk's, inclusief behoud van garantie en zonder toename in brandstofverbruik. Dat er geen Nm's bijkomen is jammer, maar relatief is het gewoon relatief goed geprijsd als je álle aspecten van tuning laat meewegen. Nu moet ik wel zeggen dat ik de Polestar tuning cadeau heb gekregen bij de aankoop van m'n V40.

Zelf heb ik hiervoor altijd getunede auto's gereden, op een Porsche 911/996 na (o.a. 2x Subaru Impreza GT Turbo met 300+ pk, Subaru WRX STI met 330 pk en 2x Golf MKV GTI met 275 pk). Voor mij persoonlijk maakt dat het autorijden nóg leuker; het motorisch tunen en personaliseren van auto's. Met uiteraard in het achterhoofd dat bepaalde onderdelen sneller slijten dan normaal. Dat weet je, dat calculeer je in. Dat met Rica de boel sneller slijt zal gerust, maar als je dat zoals ik incalculeert hoeft dat niet erg perse te zijn.

@V50 R: een simpel paneelfilter zal geen voelbare vermogenswinst opleveren, hooguit 3-4 pk bij koude buitentemperaturen en een iets betere gasrespons, maar een airbox met een verbeterd inlaattraject absoluut wel, zeker bij dit soort turboblokjes. Ik las dat de V40 T3 demo van European Tuning met de K&N 57i kit i.c.m. RON98 brandstof zo'n 13 pk en 30 Nm meer vermogen leverde - en dat nog zonder enige vorm van ECU tuning waarbij de turbodruk (en dus airflow) wordt verhoogd. Op mijn GTI's (meest vergelijkbaar) leverde dit soort air intakes i.c.m. goede ECU tuning altijd zo'n 20-25 extra pk's. Dus absoluut de moeite waard! 8-)
2015 Volvo V40 T3 R-Design | [bcolor=#0080FF]Rebel Blue[/bcolor] | 18" Ixion II | Business Pack Pro + Winter Line | RICA tuning | K&N luchtfilter | Eibach 30mm verlaagd
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Een knappe verzameling auto's , zeker op jouw leeftijd.
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

je hoort nog thans veel tegenstrijdigheden op het internet over deze intake systemen! dat het zeer slecht is voor de motor en sensoren ivm fijnstof dat door deze filters gaat en dan in de turbo komt.
Gebruikersavatar
larssw
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 24.07.2014 - 16:44

Silver_R schreef: Een knappe verzameling auto's , zeker op jouw leeftijd.
Ja gaaf hé, het is een hobby ^_^
CHRISITO schreef: heb mijne ook laten tunen van standaard gemten 150 PK 288NM naar 190 pk 333Nm
Mooi koppel hoor. Bij Rica? En is dat een chip op maat of hun standaard software 'van de plank'?
2015 Volvo V40 T3 R-Design | [bcolor=#0080FF]Rebel Blue[/bcolor] | 18" Ixion II | Business Pack Pro + Winter Line | RICA tuning | K&N luchtfilter | Eibach 30mm verlaagd
Plaats reactie

Terug naar “V40”