Pagina 1 van 2
d5 auto of manueel?
Geplaatst: 26.07.2006 - 19:55
door Pritchard
Ik ben van plan een d5 aan te schaffen, is het dan best te wachten tot de manuele zesbak te verkrijgen is? Of is de automaat beter??
Geplaatst: 26.07.2006 - 20:09
door Ben
Ik ben tevreden met m'n automaat en vind schakelen een overbodige handeling

Geplaatst: 26.07.2006 - 20:42
door Rien
er gaat echt niks boven een automaat... blij dat ik glij

...snel weg en je voelt hem niet schakelen
Geplaatst: 26.07.2006 - 20:46
door pimp
Ik denk dat de automaat prima is, maar de grote vraag is of je een automaat wilt. Wij hebben thuis al jaren automaten en willen niks anders.
De handgeschakelde gaat 400nM leveren ips de 350nM van de automaat, dus zal meer kracht hebben. Maar wanneer die precies gaat komen is bij volvo altijd de grote vraag, waarschijnlijk MY2008???
Een verkoper vertelde ons dat de d5 met automaat waarschijnlijk iets duurder gaat worden wanneer er een handgeschakelde versie beschikbaar komt.
Je kan ook een 2.0d nemen en chippen, hoef je niet te wachten op een handgeschakelde.
Geplaatst: 26.07.2006 - 20:53
door bart simpson
Er zijn nog geen verdere technische gegevens van een D5 met handbak, maar ga er rustig van uit dat die ook een lager koppel heeft als de D5 die in de S60 en V70 gebruikt wordt.
Geplaatst: 27.07.2006 - 16:16
door danielk
De berichtgeving tot nu toe is juist dat de handbak een hoger koppel aankan en dus ook meer vermogen zal krijgen. De D5-automaat is enkel teruggetuned omdat de automatische bak aangepast moest worden om hem onder de motorkap te kunnen krijgen. Daarentegen zal de huidige 2.0D-bak aangepast moeten worden om hem het hogere vermogen te kunnen laten verwerken. Mijn bak heeft al aardig wat moeite met de 380 Nm die hij nu voor de kiezen krijgt.
Geplaatst: 27.07.2006 - 17:30
door Lambert
ik heb een s60 D5 met een handroer 6-bak en ben er uitermate tervreden over... lekker sportief rijden.... de 1 is erg kort om zen power deruit te blazen.... tenminste dat gaat erg hard en daarna heerlijk, door het hoge koppel is het in de 5 en 6 gewoon een automaat hoor...dan kun je gerust naar 70 terugzakken
Geplaatst: 27.07.2006 - 18:01
door bart simpson
danielk schreef:De berichtgeving tot nu toe is juist dat de handbak een hoger koppel aankan en dus ook meer vermogen zal krijgen. De D5-automaat is enkel teruggetuned omdat de automatische bak aangepast moest worden om hem onder de motorkap te kunnen krijgen. Daarentegen zal de huidige 2.0D-bak aangepast moeten worden om hem het hogere vermogen te kunnen laten verwerken. Mijn bak heeft al aardig wat moeite met de 380 Nm die hij nu voor de kiezen krijgt.
Dat zullen bij Volvo best leuk vinden om te horen, tot op heden beweren ze daar namelijk toch echt wat anders.
Geplaatst: 27.07.2006 - 18:03
door Pritchard
Dus een automaat rijdt lekker, maar heeft minder vermogen en hoger verbruik dan de manuele zesbak? Of ben ik zo verkeerd? Maar aan jullie reacties te horen zouden jullie zeker gaan voor de automaat.
@rien: welk toerental heb je aan 130km/u?
Geplaatst: 27.07.2006 - 18:05
door menjo
danielk schreef:De D5-automaat is enkel teruggetuned omdat de automatische bak aangepast moest worden om hem onder de motorkap te kunnen krijgen.
Ik dacht dat ook het hele spruitstuk anders was met een geintegreerde turbo (ook om het allemaal te laten passen) en dat daardoor de D5 juist minder vermogen heeft in de V50/S40
Geplaatst: 27.07.2006 - 18:06
door bart simpson
menjo schreef:danielk schreef:De D5-automaat is enkel teruggetuned omdat de automatische bak aangepast moest worden om hem onder de motorkap te kunnen krijgen.
Ik dacht dat ook het hele spruitstuk anders was met een geintegreerde turbo (ook om het allemaal te laten passen) en dat daardoor de D5 juist minder vermogen heeft in de V50/S40
Zoiets dachten ze bij Volvo nu ook....
Geplaatst: 28.07.2006 - 15:46
door danielk
bart simpson schreef:
Zoiets dachten ze bij Volvo nu ook....
Beperken jouw toevoegingen zich nu uitsluitend tot melden wat ze bij Volvo denken? Voor wat betreft het blok heeft menjo wel gelijk trouwens, ik haalde twee dingen door elkaar.
Desondanks vat ik niet helemaal waarom een geïntegreerde turbo en intercooler 12,5% minder koppel zou opleveren en tegelijk slechts een krappe 3% minder pk's.
Geplaatst: 28.07.2006 - 15:57
door V480-S60
@danielk
BS is een zeer gewaardeerd forummer die behoorlijk wat weet van VOLVO en de VOLVO organisatie.
Zijn manier van schrijven is misschien niet even tactisch (de mijne ook niet) maar hij heeft het wel 100% bij het rechte eind. Want idd dat dacht VOLVO ook.
En met een motor met turbo ben je eerder koppel dan vermogen kwijt als je er wat mee gaat downtunen. Dat is helaas nu eenmaal zo.
Ohw ja zou ik bijna vergeten antwoord te geven op de vraag van Topicstarter.
Waarom wachten op een manuele bak, terwijl de automaat zoveel smeuïger rijdt. En ook in België komen meer files dus is het ook daar nog eens prettiger rijden.
Geplaatst: 28.07.2006 - 16:07
door menjo
danielk schreef:
Desondanks vat ik niet helemaal waarom een geïntegreerde turbo en intercooler 12,5% minder koppel zou opleveren en tegelijk slechts een krappe 3% minder pk's.
pk = koppel * toerental
Het maximum aantal pk's ligt dus gewoon bij een ander toerental dan het maximum koppel. Bij het toerental waar het maximum aantal pk's ligt is het koppel maar 3% gedaald (of dat toerental ligt gewoon hoger of lager bedenk ik me nu).
Geplaatst: 29.07.2006 - 00:25
door Rien
Pritchard schreef:
@rien: welk toerental heb je aan 130km/u?
Net ff geprobeerd bij 130km 2500 toeren en bij 140km 2700 toeren
Het optrekken is gewoon een sensatie. Ik zit wel eens bij iemand in de wagen en die heeft ook 6 versnellingen...en maar roeren in dat potje dan weer naar z'n 5 en maar weer terug naar z'n 6 van z'n 6 naar de 3, enz enz...en maar schokken.
ff iets anders bij my 2007 kun je ook het geluid van de radio instellen als je harder rijdt gaat het geluid ook harder, ga je weer zachtjes past het volume zich ook weer aan...(misschien was dit bij eerdere modellen ook wel zo?)
btw er zit ook geen reserve wiel meer in maar een compressor.
Geplaatst: 29.07.2006 - 00:38
door HMG
ff iets anders bij my 2007 kun je ook het geluid van de radio instellen als je harder rijdt gaat het geluid ook harder, ga je weer zachtjes past het volume zich ook weer aan...(misschien was dit bij eerdere modellen ook wel zo?)
Sinds de 850 met Volvo audio al standaard, en daarna op alle modellen mits je (duurdere) originele audio hebt.
Geplaatst: 29.07.2006 - 00:49
door Rien
en de compressor?
Geplaatst: 29.07.2006 - 08:49
door danielk
V480-V40 schreef:@danielk
BS is een zeer gewaardeerd forummer die behoorlijk wat weet van VOLVO en de VOLVO organisatie.
Zijn manier van schrijven is misschien niet even tactisch (de mijne ook niet) maar hij heeft het wel 100% bij het rechte eind. Want idd dat dacht VOLVO ook.
Gezien zijn postcount geloof ik dat graag, bovendien zeg ik nergens dat hij geen gelijk heeft
En met een motor met turbo ben je eerder koppel dan vermogen kwijt als je er wat mee gaat downtunen. Dat is helaas nu eenmaal zo.
Dat zal best zo zijn, ik vraag me alleen af waarom

Bij opvoeren is het in de meeste gevallen juist zo dat het vermogen doorgaans procentueel meer toeneemt dan het koppel (bij mijn tuning is het koppel met 18% gestegen, het vermogen echter met 35%)
menjo schreef:pk = koppel * toerental
Het maximum aantal pk's ligt dus gewoon bij een ander toerental dan het maximum koppel. Bij het toerental waar het maximum aantal pk's ligt is het koppel maar 3% gedaald (of dat toerental ligt gewoon hoger of lager bedenk ik me nu).
De rekensom voor koppel is dan pk / toerental. Wetend dat het maximum koppel voor de S40/V50 D5 volgens fabrieksopgave op 1750 rpm ligt en voor de 'normale' D5 op 2000 rpm zou dat op moeten leveren dat de S40/V50 D5 bij het lagere toerental een relatief hoger vermogen levert.
Overigens zou ik zelf nooit de handbak nemen, een dikke diesel in combinatie met een goede automaat rijdt echt heel erg relaxed.
Geplaatst: 29.07.2006 - 11:23
door Pritchard
Het lijkt me duidelijk dat jullie allemaal voorstander zijn van de automaat. Ik ben altijd een manuele bak gewoon geweest, heb wel eens met een d5 gereden (vervangwagen), is natuurlijk wel leuk, maar vroeg me af of je het schakelen niet gaat missen na een tijdje...
Geplaatst: 29.07.2006 - 11:25
door Pritchard
@danielk: ik zie dat je een 2.0d hebt die beetje getuned is, dus in principe mis je een automaat dus???