2.4D kopen of niet?...

Geleverd vanaf 2003
bennyV50
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.07.2015 - 21:44

hoy allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal me eerst ff kort voorstellen :-)
Ik ben Benny, 30 jaar en woon te Gent (BE)
(Foto)lasser van beroep, ik las voornamelijk pijpleidingen in fabrieken.
Ik ben ook als zelfstandige bezig en hiervoor maak ik werkelijk vanalles :lol:

Momenteel rijd ik met een V40 van 1998. Een 1.9TD. Die met Renault motor (en vooral versnellingsbak :'( )
De wagen is met zijn 266000 km nog steeds vrij betrouwbaar, maar alles is gewoon versleten.
De motor begint ook wat vreemde bijgeluiden te maken enzo.
Wat wil je ook met een auto die 17 jaar oud is he...
Hier heb ik trouwens ook al een nieuw stuk carroserie in moeten lassen :P


De V50 is me al enige jaren opgevallen...het is een erg mooi model.
Nu ze wat ouder zijn, ook erg betaalbaar.
Ik lees er echter veel horrorverhalen van op het net, maar besef dat enkel het slechte op internet gedeeld wordt...

Nu kan ik van familie een V50 overnemen:
bouwjaar 2004
2.4 diesel
288000 km op teller
lederen bekleding
altijd tijdig onderhouden volgens het boekje
nieuwe remmen (schijf+blokken) rondom
afneembare trekhaak (geen caravans getrokken of zware aanhangwagens)
zowat een full option wagen

minpuntjes:
ingebouwde gps doet het niet meer
sleutel (afstandsbediening) doet het niet meer
2 banden versleten
1 naad lost beetje in de bestuurderszetel
nog de originele koppelling uit de fabriek!

Ik heb een paar vraagjes:
Is dit nu de D5 motor zonder turbo? Hoeveel pk heeft die nu juist?
Ik ga ervan uit dat een Volvo motor wel een pak meer km's aankan?
Zijn er bepaalde aandachtspunten voor specifiek deze motor?
Ik kan er vrij weinig over terugvinden, meeste info gaat over 1.6 of 2.0 :-/
Distributie wordt normaal om de 120000 km vervangen?

Vraagprijs is 3200€, exportbod is 2000€... Ik zou, als de wagen voor mij goedgekeurd is, ergens tussenin bieden.
Is dat een goede prijs?

Zo, erg veel vragen! :lol:
ben benieuwd naar jullie meningen!
Laatst gewijzigd door bennyV50 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28860
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Een V50 met de 2.4 D motor is een goede keus, betrouwbare dieselmotor van Volvo zelf.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8460
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Als dezelfde redenering opgaat als voor de V70N, is deze 24D dezelfde motor als een D5, alleen terug getuned naar 126pk in plaats van de 163 van de D5 van die periode.

Niks mis mee, zeker in een V50 voldoende krachtig, zonder roetfilter nog destijds dus verbruik moet erg goed liggen voor een 2400cc.

Ik zou en aankoopkeuring laten doen, ofwel bij een dealer ofwel bij de VAB in Zwijndrecht.
Ik heb dat destijds ook gedaan met mijn V70N, kost ongeveer 100euro maar je krijgt een erg gedetaillerd verslag mee.

288.000km is niet weinig maar dit blok moet, mits correct onderhoud makkelijk 500.000km aankunnen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
bennyV50
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.07.2015 - 21:44

hmm ik dacht 140pk?
achja ik overweeg toch chiptuning...
Als ik deze zou kopen tenminste

Ik ga morgen kijken 8-)
Laatst gewijzigd door bennyV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Weet je zeker dat het geen typfoutje is? 2.4 en 140 pk in een V50 moet haast wel een benzine zijn.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28860
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Even op het motortypeplaatje kijken en je weet het zeker.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
bennyV50
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.07.2015 - 21:44

O-)
misverstandje...
de wagen die bij familie weg gaat was dus helaas geen v50 maar een v70!
een v70 is minder mn ding dus (nog) even geen nieuwe auto...
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8460
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mmmm ik zou altijd een V70 boven een V50 kiezen ! :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28860
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Inderdaad de V70 is veel meer auto dan de V50.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ik had mijn zinnen gezet op een V70 maar uiteindelijk geëindigd bij de V50. Met beide gereden, de V70 is meer auto maar een stuk minder dynamisch naar mijn idee.

Mijn grootste reden om de V50 te kopen, met de 2.4i en een geartronic een heerlijke auto en een klap lichter dan de V70. Vergeet niet dat de V70 je een beste smak in de motorrijtuigenbelasting extra kost tov een V50. Beide een 2.4i benzine 5 cilinder de V70 200 pk (turbo) en de V50 170 pk.

Pak hem beet 1550-1600 kg voor de V70 tov een 1350-1400 kg voor de V50. Scheelde in mijn geval 50 euro in de 3 maanden.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

tja, dat zijn persoonlijke afwegingen, zelf zou ik zeker voor de v70 kiezen als het verschil in belasting zo weinig uit maakt
@benny, succes met je zoektocht, hou je ons op de hoogte ?
keep calm!, your randomizer is running
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

sebastiaan84 schreef: Vergeet niet dat de V70 je een beste smak in de motorrijtuigenbelasting extra kost tov een V50. [...] Scheelde in mijn geval 50 euro in de 3 maanden.
Eh... Zou je dan niet beter een Toyota Aygo kopen?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ieder zo zijn overwegingen natuurlijk. Wat voor de één maar 50 euro is kan voor de ander toch significant zijn, ik heb in ieder geval niet een eindeloos diepe pocket met centen.

Tel daarbij op de een V70 die zwaarder is ook wat meer brandstof verstookt en door de hogere catalogusprijs wat meer kost aan verzekering (WA beperkt casco) en je zit zo op een 100 euro wat een V70 maandelijks meer kost aan terugkomende kosten.

Om dan direct maar te zeggen dat je dan maar beter een Aygo kopen kan is in mijn ogen beetje een kortzichtige blik. TS vraagt om advies, ik geef op basis van mijn ervaring een advies en een ander doet dat op basis van zijn ervaring.

Moet je dan een Volvo willen rijden als je die duur zou vinden in aanschaf en maandelijkse kosten? Dat moet een ieder zelf weten, ik heb het geld er voor over maar kijk wel kritisch naar mijn uitgaven en maak een weloverwogen keuze.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Als je niet de ruimte van een V70 nodig hebt, zou ik ook een V50 kopen. Rijdt veel dynamischer en inderdaad goedkoper m.b.t. de maandlasten.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8460
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

TS woont in Belgie, hier wordt verzekering en wegenbelasting gebaseerd op vermogen en motorinhoud, dus of je nu zeg maar een V50 D5 of een V70 D5 koopt, je betaalt exact hetzelfde....

Alleen verbruik van de V70 zal wel ietsje hoger liggen dan de V50 wegens het extra gewicht.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
bennyV50
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.07.2015 - 21:44

idd hier in BE maakt het gewicht niks uit voor de belasting. Vermogen van de motor bepaald alles...

ik blijf verder kijken naar een V50. Waarschijnlijk komt er pas deze winter ééntje.
Dan moet de huidige V40 weer naar de keuring. Ik verwacht kosten... <_<


ik schop nu vast elke V70 eigenaar tegen de schenen maar:
Een V70 spreekt me niet aan qua looks. Elk zijn smaak natuurlijk.
En ik heb ook echt niet zoveel plaats nodig als de V70 biedt.
Ik denk persoonlijk dat een V50 lekkerder stuurt. Al kan ik helemaal niet vergelijken, ik heb nog met geen van beiden gereden!


jullie zullen zeker nog wat vernemen wanneer ik nog iets interessant tegenkom ^_^
Ik heb mijn zinnen gezet op een V50!
Laatst gewijzigd door bennyV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Een V50 heeft net als S40 (in de eerdere modellen iig) een ford focus onderstel, die staan best goed bekend.
Het is maar net wat je bedoelt met lekkerder sturen, onze V70 rijdt wat fijner met lange ritten maar de s40 doet het beter als je wat sportiever wilt rijden.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8460
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

t5power schreef: Een V50 heeft net als S40 (in de eerdere modellen iig) een ford focus onderstel, die staan best goed bekend.
Het is maar net wat je bedoelt met lekkerder sturen, onze V70 rijdt wat fijner met lange ritten maar de s40 doet het beter als je wat sportiever wilt rijden.
+1, als 50+ verkies ik de V70, (erger nog, de XC70 zelfs), maar in mijn jonge jaren zou ik er niet aan gedacht hebben een V70 te kopen :-)

Succes met je zoektocht !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28860
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is wel weer waar, een V70 is niet echt een auto voor een jongere bestuurder meer een auto voor mensen met een bepaalde leeftijd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

lint schreef: Dat is wel weer waar, een V70 is niet echt een auto voor een jongere bestuurder meer een auto voor mensen met een bepaalde leeftijd.
Hè hee hee... Spreek even lekker voor jezelf.... >_<

Ik rij vanaf mijn 33e V70 en heb nooit een V50 geambieerd, veel te stug naar mijn smaak, zeker op de snelweg, dan wil ik rust in een voiture, en daarom koos ik destijds voor de V70. Nu 8 jaar later, ben ik nog steeds gelukkig als ik in de (inmiddels 3e) V70 rond mag toeren. Gelukkig kan ik het me ook permitteren/heb ik daar de prioriteit liggen.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”