Ik ben nieuw op dit forum dus zal me eerst ff kort voorstellen

Ik ben Benny, 30 jaar en woon te Gent (BE)
(Foto)lasser van beroep, ik las voornamelijk pijpleidingen in fabrieken.
Ik ben ook als zelfstandige bezig en hiervoor maak ik werkelijk vanalles

Momenteel rijd ik met een V40 van 1998. Een 1.9TD. Die met Renault motor (en vooral versnellingsbak

De wagen is met zijn 266000 km nog steeds vrij betrouwbaar, maar alles is gewoon versleten.
De motor begint ook wat vreemde bijgeluiden te maken enzo.
Wat wil je ook met een auto die 17 jaar oud is he...
Hier heb ik trouwens ook al een nieuw stuk carroserie in moeten lassen

De V50 is me al enige jaren opgevallen...het is een erg mooi model.
Nu ze wat ouder zijn, ook erg betaalbaar.
Ik lees er echter veel horrorverhalen van op het net, maar besef dat enkel het slechte op internet gedeeld wordt...
Nu kan ik van familie een V50 overnemen:
bouwjaar 2004
2.4 diesel
288000 km op teller
lederen bekleding
altijd tijdig onderhouden volgens het boekje
nieuwe remmen (schijf+blokken) rondom
afneembare trekhaak (geen caravans getrokken of zware aanhangwagens)
zowat een full option wagen
minpuntjes:
ingebouwde gps doet het niet meer
sleutel (afstandsbediening) doet het niet meer
2 banden versleten
1 naad lost beetje in de bestuurderszetel
nog de originele koppelling uit de fabriek!
Ik heb een paar vraagjes:
Is dit nu de D5 motor zonder turbo? Hoeveel pk heeft die nu juist?
Ik ga ervan uit dat een Volvo motor wel een pak meer km's aankan?
Zijn er bepaalde aandachtspunten voor specifiek deze motor?
Ik kan er vrij weinig over terugvinden, meeste info gaat over 1.6 of 2.0

Distributie wordt normaal om de 120000 km vervangen?
Vraagprijs is 3200€, exportbod is 2000€... Ik zou, als de wagen voor mij goedgekeurd is, ergens tussenin bieden.
Is dat een goede prijs?
Zo, erg veel vragen!

ben benieuwd naar jullie meningen!