traag bij kickdown?

Plaats reactie
roeloft
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2008 - 14:42

Het valt me op dat ik bij een kickdown bijna altijd denk: he, doet ie het wel? Teken dat ie naar mijn gevoel net iets te laat reageert. Als ik even snel nog voor die ander in wil halen en ik trap hem even kick-down dan reageert ie naar mijn gevoel net een seconde te traag. In ieder geval tov mijn V70 classic die ik hiervoor had, die reageerde echt heel direct. Kent iemand dit ook en is dit normaal bij deze bakken of duidt het toch op een tijd voor een flush of zelfs kleppenhuis....?
(V70, 2009, automaat, 280k)
V70, 2.4D Aut 2009
V70, 2.5 LPG Aut 1999
240 GL 1993
Amazon P121 1967
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28571
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Normaal voel je een duidelijke reactie bij het gebruik van de kick down. Je kan het flushen van de automaat overwegen gezien de km stand.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
roeloft
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2008 - 14:42

Dank voor je snelle reactie. Ik voel ook zeker reactie, en hij gaat er ook als een speer vandoor. Enige is dat ie naar mijn gevoel net iets te traag reageert, althans trager dan mijn Classic, maar weet dus niet goed wat normaal is bij deze bak.
V70, 2.4D Aut 2009
V70, 2.5 LPG Aut 1999
240 GL 1993
Amazon P121 1967
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28571
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien een keer met een vergelijkbare auto rijden om te vergelijken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20984
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Er was toch iets met het afstellen van de kickdownkabel? Zo werkte het wel bij de oudere 900-serie.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28571
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Heeft een V70 ook nog een kickdown kabel of gaat dat al elektronisch?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

ligt denk ik ook aan welke motor je heb
140 pk reageert anders ( sneller, agressiever) als 170 pk
ik zie net in je start-topic dat je een diesel heb, dat zal het wezen
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

roeloft schreef: Het valt me op dat ik bij een kickdown bijna altijd denk: he, doet ie het wel? Teken dat ie naar mijn gevoel net iets te laat reageert. Als ik even snel nog voor die ander in wil halen en ik trap hem even kick-down dan reageert ie naar mijn gevoel net een seconde te traag. In ieder geval tov mijn V70 classic die ik hiervoor had, die reageerde echt heel direct. Kent iemand dit ook en is dit normaal bij deze bakken of duidt het toch op een tijd voor een flush of zelfs kleppenhuis....?
(V70, 2009, automaat, 280k)
Software van de automaatbak en de motor kunnen beter op elkaar worden afgestemd. RICA tunen en het probleem was over. Ik heb dat in 2009 onmiddellijk laten doen (bij 15.000), want ik vond het "wachten" te link als je snel wilt accelereren bij inhalen. Inmiddels staat de teller op 193.000 en ik heb er geen moment spijt van gehad. Geen wachttijden meer en nog zuiniger ook.
Laatst gewijzigd door mad op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21040
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Daar komt bij dat de bak naar mijn mening bij kickdown 1 versnelling teveel terug gaat.
80 in zijn 5 dan gaat de bak terug naar 3 ipv 4, in dit soort gevallen zet ik de bak manueel terug naar 4 waarna het gas er op gaat op zowel koppel als pk er voorbij.
Op deze manier heb je direct snelheid en kracht en duurt de inhaal actie zo kort mogelijk.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28571
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

diesel01 schreef: Daar komt bij dat de bak naar mijn mening bij kickdown 1 versnelling teveel terug gaat.
80 in zijn 5 dan gaat de bak terug naar 3 ipv 4, in dit soort gevallen zet ik de bak manueel terug naar 4 waarna het gas er op gaat op zowel koppel als pk er voorbij.
Op deze manier heb je direct snelheid en kracht en duurt de inhaal actie zo kort mogelijk.
Dat gedrag kan je software matig laten aanpassen, vele tuners doen het zo, ook Polestar.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

dat kun je ookhandmatig doen met de automaat, zet hem voor de acceleratie in 4 of 3 dan trekt hij ook prima :)
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Als ik snel moet inhalen zet ik de bak in "S" en dan schakelt ie direct 1 versnelling terug en gaat als de brandweer
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”