Geartronic zelf schakelen

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 367
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Ik heb tijdens de vakantie een beetje geoefend met zelf schakelen. In de bergen vond ik dat de auto wat laag in toeren bleef dus ik schakelde zelf. Geen aanhanger, maar wel 5 personen en volle belading aan boord. Het ging allemaal top, maar ik meen me te herinneren dat iemand hier zei dat het wijs is om gas los te laten als je zelf schakeld. Doet de gt dat niet zelf?
Wie o wie?

Gr Alex
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Je kunt gewoon doortikken, a la tiptronic, en je hoeft niet van het gas, regelt de auto zelf.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V70/2.4D/2003 schreef: Je kunt gewoon doortikken, a la tiptronic, en je hoeft niet van het gas, regelt de auto zelf.
+1
Ik blijf gas geven, verder mag de auto het zelf regelen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Inderdaad, dat is toch ook het idee van de automaat (in manual stand)?
Het is dan niet ineens een half-automaat geworden ofzo... Volgens mij heeft Volvo dat ook nooit gehad..?
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28394
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat zelf schakelen met de geartronic is alleen nodig in heuvelachtig terrein met een aanhanger of caravan achter de auto. Ik gebruik het in Nederland nooit.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Als het steil bergop gaat zet ik de automaat in de S-stand, dan blijft ie wat hoger in de toeren en pakt na haarspeldbochten wat beter op, is gewoon fijner rijden zo (ik heb het dan over behoorlijk bergachtige wegen zoals in de Alpen). Steil naar beneden doe ik volledig handmatig, hetzij handmatig overrulen inde normale D-stand met de stuurpaddles (de bak keert dan normaal na enkele seconden terug naar volautomatisch, maar als het naar beneden gaat en je op de motor remt, schakelt de bak niet op, en dit om de motorrem te kunnen benutten). Dit alles met de 8-traps geartronic, ik weet niet hoe dat met oudere baken precies zit.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Fulaks schreef: Als het steil bergop gaat zet ik de automaat in de S-stand, dan blijft ie wat hoger in de toeren en pakt na haarspeldbochten wat beter op, is gewoon fijner rijden zo (ik heb het dan over behoorlijk bergachtige wegen zoals in de Alpen). Steil naar beneden doe ik volledig handmatig, hetzij handmatig overrulen inde normale D-stand met de stuurpaddles (de bak keert dan normaal na enkele seconden terug naar volautomatisch, maar als het naar beneden gaat en je op de motor remt, schakelt de bak niet op, en dit om de motorrem te kunnen benutten). Dit alles met de 8-traps geartronic, ik weet niet hoe dat met oudere baken precies zit.
+1
onder de 1600rpm doet de D5 185pk helemaal niets daar kan Polestar (205pk) niets aan veranderen.
Boven de 2000rpm is hij lekker bij de les en krijg je een schop onder de kont, 205pk en 450nm is dan erg lekker.
Zelfs de Zuid Franse muggen in de vorm van Clio en andere trutteschudder rijd je dan redelijk zoek.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Hihi, trutteschudder, die kende ik nog niet
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

......met jarretelaandrijving......want dat hebben die dingen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28394
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Niet spotten met de jarretelaandrijving, is volgens mij een uitvinding geweest van DAF.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3706
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bij mijn GT5 komt de shiftlock er amper tot niet in als je in D blijft rijden met een caravan (ook in NL)
Met handschakelen gaat wel na 2 seconden die shiftlock erin. (3, 4 en 5)
In 5 rijden is sowieso niet aan te raden ivm koeling van voor alles wat extra koeling nodig heeft.
Met koppelomvormer er bij, ook niet ivm zijn koeling.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1254
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ik heb het eens nagevraagd bij mijn dealer (Harrie Arendsen).

Hun verhaal is dat ik op vlak terrein gewoon de GT zijn werk kan laten doen, bij heuvels/bergen is het verstandig met de hand te schakelen.

Ik zet bij het optrekken de GT in de S stand vanwege de wat hogere toeren. Als ik dan rond de 80 rij dan schakelt de GT door naar de hoogste versnelling en daardoor is het toerental te laag. Ik zet 'm dan handmatig in 4, toerental rond de 2400. Op de snelweg zet ik de CC op 95 en de bak handmatig op 5, toerental 2100.
Enige lastige vind ik dat als ik moet stoppen ik de pook eerst weer naar D en dan weer naar S moet zetten. Of hebben jullie daar een andere methode voor?

Binnenkort ga ik het in het buitenland (Frankrijk?) serieus proberen :-)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

FritsieV70 schreef: Ik heb het eens nagevraagd bij mijn dealer (Harrie Arendsen).

Hun verhaal is dat ik op vlak terrein gewoon de GT zijn werk kan laten doen, bij heuvels/bergen is het verstandig met de hand te schakelen.

Ik zet bij het optrekken de GT in de S stand vanwege de wat hogere toeren. Als ik dan rond de 80 rij dan schakelt de GT door naar de hoogste versnelling en daardoor is het toerental te laag. Ik zet 'm dan handmatig in 4, toerental rond de 2400. Op de snelweg zet ik de CC op 95 en de bak handmatig op 5, toerental 2100.
Enige lastige vind ik dat als ik moet stoppen ik de pook eerst weer naar D en dan weer naar S moet zetten. Of hebben jullie daar een andere methode voor?

Binnenkort ga ik het in het buitenland (Frankrijk?) serieus proberen :-)
De bak gaat in manueel wel terug in versnellingen wanneer je snelheid terug loopt.
Opschakelen doet hij pas uit zichzelf wanneer je in de toerenbegrenzer gaat in de manuele stand..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Het zal allemaal wel met die automaten. Ik lees te vaak en te veel ellende met die dingen en de rekeningen die daaruit voortvloeien zijn een ware nachtmerrie. Ik blijf bij de handbak, waarvan akte.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28394
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb al jaren automaat en geartronic gehad en dat is uitstekend bevallen, ook een handgeschakelde auto geeft op den duur kosten zoals koppeling en vliegwiel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V70/2.4D/2003 schreef: Het zal allemaal wel met die automaten. Ik lees te vaak en te veel ellende met die dingen en de rekeningen die daaruit voortvloeien zijn een ware nachtmerrie. Ik blijf bij de handbak, waarvan akte.
Ik had hem laatst in manueel staan en was dat dus even vergeten, dacht even snel in te voegen..
Brult mij dat ding ineens de toerenbegrenzer in en bij de 2e hik legt de bak zelf de 3e versnelling in, hufterproof dus.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20904
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik snap die opmerking van Ger niet zo goed: nooit problemen met mijn automaten gehad in al mijn Volvo's. Ja, ze worden erg warm bij zware belasting maar dat heb ik zelf op gelost door een extra koeler, maar verder ... Niets aan de loos.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

Net weer dik 3000 km gereden met een D5 185pk met GT en 1500 kilo aan de haak. Bergopwaarts gewoon je toerental in de gaten houden. Zodra ik merk dat die onder de 2000 wil komen, even gas erop (automaat schakelt dan terug) of inderdaad even handmatig schakelen. En dan ook bergaf handmatig in een lagere versnelling houden. (versnelling bergop is versnelling bergaf).

Auto gaat nog steeds veel te snel bergop volgens de Franse Gendarme (103 geklokt waar 90 is toegestaan) Kruipstrook is voor watjes,daar komt die nooit. Ook na even foutgereden te zijn (wegomleiding) en daarna met de caravan aan de haak haarspeldbochten met 15% hellingen te moeten rijden, geeft de GT geen krimp. Loopt ook niet warm of iets dergelijks.

Volgens mij is de truc je toerental op minimaal 2000 te houden en de GT heeft nergens last van. Je hoort het trouwens ook wel aan de D5, zodra die niet meer zo lekker gaat klinken, wordt het tijd om te schakelen.
Volvo XC60 My17
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”