Dynamo stuk tijdens de vakantie rit

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
marcelrood
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 03.03.2015 - 19:35

Afgelopen vakantie gingen we met de caravan op vakantie.

De volvo v50t5 gt trek de caravan van 1300kg makkelijk. Dit jaar waren we onderweg naar frankrijk. De rit ging soepel en comfortabel. In belgie hadden we best wel wat steile heuveltjes maar dat ging prima. Wat met opviel was dat het zo druk was bij de pompen, mensen stonden op de vluchtstrook te wachten om te kunnen tanken.
Ik vond dat beangstigend. Dus we sloegen een paar pompen over.

Op een helling die echt steil was, reed ik 100km/h in zijn 3gt tegen de berg op. Heerlijke roffel, het gaf mij echt een kik als ik naar mijn medeweggebruikers keek hoe langzaam zij reden. Op dat moment besef je wat er onder de motorkap hangt. Maar toen liep plots de temperatuur op... Vreemd, maar na de top ging het toeren tal weer naar beneden en de temperatuur ook. We reden nog verder en zagen een pomp die niet zo druk was. We zouden ff tanken. T5 was dorstig met dat soort heuvels.
We stonden in de rij te wachten toen plots een melding antiskid uitgeschakeld op het display verscheen. De stuurbekrachtiging werkte ook niet meer. Ik zette de auto uit en wilde hem weer starten...klikkerde klik. Accu leeg.
Na wat verboden woorden de Anwb gebeld, die alles prima hebben geregeld.

De dynamo was kapot. 130000km en dan de dynamo al stuk... Pfff wel snel hoor.

Wat ik alleen vreemd vind is dat wanneer je accu niet wordt opgeladen dan zou het accu lampje toch moeten gaan branden? Het lampje was niet stuk heb ik gecontroleerd.

Misschien heeft iemand nog een verklaring?
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ach jong toch, wees gelukkig. Bij de mijne gaf na 225.000 km de aircopomp de geest tijdens de terugreis vanaf het vakantieadres. En neem van mij aan, dat is net zo veel balen als wanneer de dynamo kapot is maar het voordeel was dan weer wel dat je er gewoon om kunt rijden en van airco moet schakelen naar ARKO en je tegen de 1000 euro lichter zult zijn na de reparatie.

Het zijn slijtagedelen dus het kan kapot. En dat gebeurd altijd op het moment dat het je niet past of hoogst ongelukkig is. Het is niet anders en dat kan je met net gelijk welke auto gebeuren.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28838
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Elk defect aan je auto is vervelend zeker als het op een ongelegen moment zich voordoet zoals in de vakantie en het kost altijd geld.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Peet67
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 20.06.2015 - 19:23

Ik denk dat je mazzel hebt gehad, als je langer was doorgereden had je de kans gehad (met een benzine motor) dat je was komen stil te staan langs de weg.
Simpel, een benzinemotor heeft stroom nodig voor o.a zijn bougies.

Ruim 25 jaar geleden eens meegemaakt, s' morgens vroeg (vijf uur) met een Ford Taunus v6 waarvan heel licht het accu lampje brandde, de motor begon met inhouden, de radio ging uit, lampen zwak en toen vermoede ik het probleem al. Na de verlichting en alle andere stroomverbruikers te hebben uitgezet, kon ik verder rijden met de auto tot aan m'n werk. (ja in het donker doorgereden)

Eigenlijk wil ik zeggen: misschien heeft het acculampje wel gebrand, maar niet zo fel als dat je gewend bent zodra je het contact omdraait.
Volvo v50 momentum 1.8 sapphire black.
Volvo C30 Summum 2.4i Black.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Wat ik alleen vreemd vind is dat wanneer je accu niet wordt opgeladen dan zou het accu lampje toch moeten gaan branden? Het lampje was niet stuk heb ik gecontroleerd.

Misschien heeft iemand nog een verklaring?
Een belangrijk nadeel van dat lampje is dat het nooit kan branden als je spoel is verbrandt van je dynamo, of de koolborstels zijn zo versleten dat ze geen verbinding meer maken met de sleepringen.
dus bij een van deze zaken gaat nooit je lamnpje branden van storing laadcircuit.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Peet67
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 20.06.2015 - 19:23

Beste Wim,

Ik wil geen discussie aangaan, maar toch wil ik het volgende nog even kwijt: de accuspanning wordt gemeten, zodra die te laag wordt zal je sowieso een melding krijgen op het dashboard (eigen ervaring) of dit met het oranje lampje was weet ik helaas niet meer, maar zeker weet ik wel dat er stond dat de accuspanning te laag was, dus de auto zou het wel moeten aangeven.
Punt is, dat hij dit tijdens het rijden al zou moeten weergeven.

Zover ik weet, zal de Volvo alle elektronica uitschakelen om te kunnen starten.
Volvo v50 momentum 1.8 sapphire black.
Volvo C30 Summum 2.4i Black.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik weet uit EIGEN ERVARING dat bij een defecte dynamo van een V70N benzine het laadstroomlampje NIET gaat branden!

Gelukkig gebeurde het bij mij in de buurt van huis en had ik de dag ervoor de accu bijgeladen, dus daar kon ik nog mee thuiskomen. Ik heb hem zelf vervangen, is een eenvoudige klus. Je kunt de oude bij de dealer inleveren en voor € 239,00 krijg je dan een gereviseerd exemplaar mee.

Succes!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
marcelrood
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 03.03.2015 - 19:35

Het verhaal van Peet, heb ik ook gehad. Voornamelijk toen de accu wat ouder was. Ff radio luisteren in de auto en na een 20min kreeg je een melding dat het een en ander uit gezet werd, zodat je nog prik genoeg over hou om te starten.
Dat heb ik deze keer niet gezien.

Ik besef me zeker dat we geluk bij een ongeluk hadden.

Bedankt voor het medenleven en jullie reacties!
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Leuk weetje,ook ivm die oude ford.
De hedendaagse wagens houden zichzelf aan de praat!

Ik bedoel: start de wagen, trek de motorkap open en maak je accu los.
Er zullen idd diverse systemen over de zeik gaan ivm lagere spanning (duh, extra accu Back-up ontbreekt.) maar de wagen zal wel blijven door lopen.
Toch moet je dit ook niet te gek lang willen, op ten duur word namelijk je dynamo kabel best wel ellendig heet.

Nu die antieke hokken van 25 jaar gele.
Voer hetzelfde uit en je zult zien dat de auto ter plekke doodvalt zodra de accu los word gekoppeld.
Het systeem (dynamo) zit namelijk niet doorgelust aan de kabel boom die de rest van je wagen in leven moet houden.

Even makkelijk uitgelegd zo, anders best nog een leuk technisch hoogstandje.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2810
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Wat een onzin, "je dynamokabel ellendig heet" waardoor zou die nu te heet worden, die moet altijd aan de bak, accu laden + leveren aan verbruikers.

En bij oude wagens zit ook de dynamo kabel doorgelust aan de rest van de wagen.

Het is meer de afgeregelde spanning die moeilijk kan doen, bij het ontbreken van een accu.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Fout.
Verdiep je er maar eens er verder in.

Kabel zit idd wel doorgelust, zolang er geen ecu's etc in een oude bak zit, en elektrische systemen die ze eind jaren 80/begin 90 hebben, kan je dat mooi vergeten.

Heb een mooi voorbeeld thuis staan over het geen wat ik boven noemde.

Daarnaast kan een dynamo kabel prima heetworden, als je het niet geloofd mag he het uit proberen ;)
Normalieter laad ie de accu bij, en de rest van de spanning gaat de auto in, trek je dat ding er tussen uit, moet de dynamo alles leveren om dan werkelijk ook alles aan te kunnen houden.

Geloof me, dat ding word heet !
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Normalieter laad ie de accu bij, en de rest van de spanning gaat de auto in, trek je dat ding er tussen uit, moet de dynamo alles leveren om dan werkelijk ook alles aan te kunnen houden.
Wat een onzin. Het eerste gedeelte klopt bij een draaiende motor:
de dynamo levert stroom aan alle gebruikers in de auto, PLUS de laadstroom van de accu.
Koppel je de accu los, levert de dynamo stroom ALLEEN aaan alle gebruikers in de auto. De laadstroom verdwijnt, dus in principe levert de dynamo bij losgekoppelde accu MINDER !!!!

Bij een draaiende motor levert de accu helemaal niets aan de gebruikers.......immers, de accu loopt dan leeg, en hij moet juist bijgeladen worden om de verbruikte startenergieweer aan te vullen, (door de dynamo)

En een dynamokabel heet worden? Dan is de kabel te dun, of je hebt er een stuk of 10 extra verstralers bij hangen........ook die stroom wordt door de dynamo geleverd, nooit door de accu, daar zorgt de spanningsregelaar voor, dat de uitgaande spanning ietsjes hoger is dan de klemspanning van de accu, zodat de accu nooit stroom kan leveren (bij draaiende motor).
Maar normaal af fabriek wordt de dynamokabel niet eens lauw, deze is door de fabriek voldoende dik berekend.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Peet67
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 20.06.2015 - 19:23

Beste mensen, sorry Marcelrood, dat ik ben begonnen over een auto uit een ver verleden, maar ik wil hier toch nog even op reageren.
Zelf heb ik eens een melding van mijn Volvo v50 gekregen (motor uit, Lampen uit alleen de radio aan) dat de accuspanning te laag werd, verder nog probleemloos tot aan zijn servicebeurt gereden. Maar de auto gaf het wel aan.
Uiteraard, de accu laten vervangen.

Nu even over de Ford. Ik had 35 jaar geleden, geleerd in de autotechniek, dus het probleem kwam voor mij niet erg onbekend voor.
Als je toen de accu loskoppelde en de dynamo goed was, bleef de motor gewoon lopen. Dynamo kapot, accu leeg lijkt me dus een duidelijk verhaal. Dat er kabels warm (niet heet) worden, is vrij normaal, immers er loopt stroom doorheen. Als een dynamo zijn stroom niet meer kwijt kan doordat er geen afname is, zal hij dit laten wegvloeien.

Mijn laatste opmerking: met de huidige dynamo's: zou ik het afraden om met draaiende motor, de accu eraf te halen!
Mogelijk is dat je de dynamo opblaast.
Volvo v50 momentum 1.8 sapphire black.
Volvo C30 Summum 2.4i Black.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”