Pagina 1 van 3

Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 17:54
door CHRISITO
Hallo , ik ben iemand die weinig km maakt. 14000KM sinds nov.13. Nu maak ik korte ritten nog geen 1 a 2 km en krijg voordurend lage accu spanning als ik de deur open doe op het scherm.
Denk wel dat het infoscherm veel stroom verbruikt en zo. Maar hebben meer mensen hier last mee?

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 17:57
door rsnhakan
CHRISITO schreef: Hallo , ik ben iemand die weinig km maakt. 14000KM sinds nov.13. Nu maak ik korte ritten nog geen 1 a 2 km en krijg voordurend lage accu spanning als ik de deur open doe op het scherm.
Denk wel dat het infoscherm veel stroom verbruikt en zo. Maar hebben meer mensen hier last mee?
Ik denk dat de accu niet voldoende bijgeladen kan worden doordat je zo veel korte ritten maakt. Maak eens een leuk ritje op de snelweg en kijk of het probleem daarna nog aanwezig is :)

Kan ook zijn dat je accu minder is geworden, maar dat lijkt mij sterk na krap 2 jaar?

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 17:59
door lint
Je kan de accu laten opmeten bij de dealer dan weet je de conditie. De tip van Hakan kan ook, een goede lange rit maken en kijken op het probleem er nog is.

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 18:14
door CHRISITO
Heb de wagen een half uurtje laten draaien stationair! Hij draaide een tijd heel onregelmatig stationair nadien was het beter ! Hij zakte regelmatig in zijn toeren of ie bijna stil viel..

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 18:16
door rsnhakan
Stationair draaien heeft volgens mij niet heel veel zin. Je zal gaan moeten rijden denk ik (en niet in de bebouwde kom).

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 18:19
door CHRISITO
Merk wel dat dit eigen is aan de v40. Heel dat info en display systeem vreet energie. Ga zonnepanelen op de wagen zetten ;)

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 18:40
door CHRISITO
Heeft een druppellader zin?

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 18:44
door Marcnij
De fiets pakken voor die korte ritjes?
Dergelijke ritjes zijn ook niet zo goed voor een auto, wordt nooit warm.

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 19:11
door CHRISITO
Idd de fiets:) het is een benzine mijn vorige diesel was caduk door e korte ritjes

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 19:14
door rsnhakan
Ruilen met onze PIH?

Oh en een druppellader zal de accu inderdaad opladen. Doen ze bij de dealer ook tijdens sw updates. Trouwens zo erg is het toch niet om een ritje te maken? Even ice coffee drinken bij de mac ;)

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 19:42
door Ernst64
Die van mij hangt permanent (bij stilstand op het eigen erf ☺️) aan een druppellader, ook wegens de voornamelijk korte ritjes en de vele elektrische hulpmiddelen aan boord.

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 22:33
door CHRISITO
En hoe werkt een druppellader? Zelfde alss een normale accu lader?

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 22:45
door lint
Een druppel probeert een normale oplaadcyclus te imiteren en dat lukt vaak prima, een normale lader laadt alleen maar op.

Re: Lage accustand

Geplaatst: 19.08.2015 - 22:47
door Paron
Feitelijk merk jezelf geen verschil. De accu wordt gewoon opgeladen. Als de accuspanning erg laag is zal de de laadspanning en stroom hoog zijn (bij een mijn optimale voor de motor 13,8 V 0,8 A.) een normale lader laadt hier standaard mee.) maar dan in pulsjes, een paar seconde laden , een paar seconde rust. Is de accu vol, dan zal de acculader met gezette tijden het energieniveau controleren. Is dit weer een beetje gedaald, dan wordt er weer een klein beetje bijgeladen totdat de accu vol is. De accu gecontroleerd en indien nodig druppelgewijs weer een beetje bijgeladen.

Re: Lage accustand

Geplaatst: 20.08.2015 - 06:46
door CHRISITO
En zo een lader sluit je aan direct op de polen van de batterij? Geen schade voor de gevoelige electronica? En wat zijn goede merknamen voor deze lader?

Re: Lage accustand

Geplaatst: 20.08.2015 - 21:53
door Ernst64
Mijn druppellader is van Ctek, bij dat Duitse elektronica-bedrijf uit Oldenzaal vandaan. Een 12V contactdoos in de grill en de lader in een waterdicht kastje. De contactdoos via een zwevende zekering op de accu aangesloten. De opstelling is zodanig, dat wanneer je de kabel vergeet, deze uit de contactdoos wordt getrokken. De lader die Volvo levert als optie, wordt in de auto gebouwd, met een 230V aansluiting in de bumper, ook een mogelijkheid, maar gevaarlijker wanneer je het niet met de originele materialen uitvoert.

Re: Lage accustand

Geplaatst: 20.08.2015 - 22:10
door CHRISITO
Heb mijn morgen ook ctek. Weet alleen dat je niet mag rechtstreeks op batterij aansluiten
.min poool op carrrosserie en plus aan een plaats op de zekeringkast. Klopt dit?

Re: Lage accustand

Geplaatst: 21.08.2015 - 22:34
door Ernst64
Wanneer je hem vast hebt aangesloten maakt het niet meer uit. Waar het om gaat is dat er geen vonken overspringen in de buurt van de accu, daar zou waterstofgas kunnen hangen en dat is explosief. Dit geldt dus metname wanneer je met startkabels twee accu's verbindt. Eerst de verbinding met de acculader maken en dan aanzetten en er is niets aan de hand. Overigens is een massapunt op de carrosserie en een pluspunt in de zekeringenkast de eenvoudigste manier.

Re: Lage accustand

Geplaatst: 25.08.2015 - 17:48
door CHRISITO
Nu heb ik veel gelezen ivm aansluiten van de comfort aansluitingen bij een ctek druppellader. Mag de massa via een massapunt of moet ie op de - pool van de accu? Volgens sommige moet ie via een massapunt op de carrosserie aangesloten worden ivm ibm sensor of zo iets? Nu las ik ook dat je de auto ook altijd moet afsluiten s avonds zodat alle stroomverdelers daadwerkelijk zijn afgesloten! Bij mij is ie nooit gesloten staat op binnenplaats .

Re: Lage accustand

Geplaatst: 26.08.2015 - 02:09
door volvo-s40
Massa is massa.