Hallo, ik zal me even voorstellen.
Mijn naam is Bernd en ik heb vorige week besloten dat ik nog maximaal 1 jaar met mijn oude auto doorrijd. Een BMW 3-serie coupé uit 2000 op LPG. Dit ivm met de o zo cliché gezinsuitbreiding. Nu is hij nog klein en makkelijk achterin te zetten, maar hij eet de oren van mijn hoofd en binnenkort heeft hij gewoon een eigen achteringang nodig. Ondanks dat ik dit pas vorige week besloten heb, denk ik er toch al uit te zijn v.w.b. de keuze van de auto. Een Volvo V50 heeft mijn voorkeur. Niet te groot (V70), maar wel een station die er gewoon super uitziet en toch wel de nodige ruimte heeft. Eigenlijk ideaal.
Ik ben sinds kort in mijn woonplaats gaan werken, dus de auto wordt nu maximaal 10.000 km per jaar gebruikt, dus de keuze is gevallen op een benzineversie. LPG had nog goedkoper geweest, maar die zijn er niet zo heel veel, en om er 1 in te bouwen in een auto van zo'n 8jr oud vind ik ook niet echt gunstig.
Nu de vraag, welke motor, welk bouwjaar, welke km-stand. Het budget zal volgend jaar zo rond de 8000 euro liggen. Ik had van te voren gedacht maximaal 8 jaar oud, maximaal 150.000 gereden. Dit is nergens op gebaseerd, maar dat had ik in mijn hoofd. Nu ben ik zojuist bij een Volvo specialist geweest en volgens hem moet ik me daar niet blind op staren. Hij had een hele mooie staan uit 2004 (1.8, dat wel) met 140.000 op de teller, met een uitstekende onderhoudshistorie voor 9500 euro volgens mij. Je koopt dan wel een auto van 11 á 12 jaar oud, maar hij kan nog makkelijk 5 jaar mee met 10.000 per jaar. Wel meer ook.
Dus ik heb besloten om het bouwjaar een beetje los te laten en eerst even wat te rijden in de verschillende modellen. Dan denk ik vooral aan een 2.0 handgeschakeld, een 2.0 automaat en een 2.4 geartronic. Aan de hand van die resultaten zal ik wat gaan rekenen v.w.b. verbruik e.d. en de kosten die dat met zich meebrengt per jaar. Ik denk dat een 1.8 het sowieso niet wordt, maar ik zal er voor de zekerheid ook even in gaan rijden.
Zoals gezegd, ik heb een jaar de tijd. Dus absoluut geen haast, maar ik wil wel een weloverwogen keuze maken en ik hoop dat ik van de 'kenners' en ervaringsdeskundigen hier de nodige tips en antwoorden op mijn vragen kan krijgen gedurende het proces.
Tot zover.
Groeten en bedankt alvast.
V50 keuzes maken
- berndw
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 25.08.2015 - 20:44
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28757
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Welkom.
Als je weinig kilometers gaat maken kan je een V50 kiezen die niet super zuinig is maar wel heerlijk rijdt. Een 2.4 met geartronic is een hele fijne combinatie. Een aankoopkeuring door een Volvodealer is altijd aan te raden.
Als je weinig kilometers gaat maken kan je een V50 kiezen die niet super zuinig is maar wel heerlijk rijdt. Een 2.4 met geartronic is een hele fijne combinatie. Een aankoopkeuring door een Volvodealer is altijd aan te raden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik vind € 9500 heel veel geld voor een V50 uit 2004 met de lichtste benzinemotor. Da's gewoon veel te veel, de helft is realistischer. Let wel: meer dan 10 jaar!
M'n zoon heeft een half jaartje geleden een V70 - D5 gekocht uit 2004, en was nog niet eens de helft kwijt.
Een V50 rond 2004 moet niet meer opbrengen dan rond de € 4000 - 6000.
Bijvoorbeeld:
- € 4200,00: ( 2.4) http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v50/13838661
- € 5650,00: (1.6) http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v50/13912791
- € 5900,00: (2.4) http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v50/13789941
En als je wat geduld hebt, en goed om je heen kijkt, zijn ze nog wel voor minder te krijgen.
Over km stand moet je je niet al te druk maken......3 á 4 ton is normaliter, mits redelijk onderhouden, geen probleem.
M'n zoon heeft een half jaartje geleden een V70 - D5 gekocht uit 2004, en was nog niet eens de helft kwijt.
Een V50 rond 2004 moet niet meer opbrengen dan rond de € 4000 - 6000.
Bijvoorbeeld:
- € 4200,00: ( 2.4) http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v50/13838661
- € 5650,00: (1.6) http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v50/13912791
- € 5900,00: (2.4) http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v50/13789941
En als je wat geduld hebt, en goed om je heen kijkt, zijn ze nog wel voor minder te krijgen.
Over km stand moet je je niet al te druk maken......3 á 4 ton is normaliter, mits redelijk onderhouden, geen probleem.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
De 2.4 en de 2.4i en de T5 zijn de mooiste motoren. 5 cylinders, fantastisch geluid en voldoende koppel onderin. Het enige verschil tussen de 2.4 en de 2.4i is de software (kan je laten tunen), en de overbrengverhoudingen in de bak. De T5 is de absolute top en heeft er een turbo bij. Deze is alleen niet heel goedkoop te rijden.
De 4 cylinders (1.6, 1.8 en 2.0) houden allemaal niet over qua koppel, en moeten het wat van hun toeren hebben. De 2.0 is dan uiteraard de beste keus.
Deze zijn dan wel weer wat zuiniger ten opzichte van de 5 pitters. Reken met een beetje goede wil voor de 2.0L 1:13 waar de 2.4 1:11 gedaan zou hebben. In de praktijk kom je snel bij 1:10 vs 1:12. Ook het onderhoud is bij de 4 pitters wat gunstiger. Distributieriem hoeft niet te worden vervangen, en je hebt een bougie minder. Ook zijn de onderdelen van de 2.0 wat goedkoper. Deze zit ook een categorie wegenbelasting lager, en zal vanwege een lagere nieuwprijs en gewicht vaak ook nipt goedkoper zijn in de verzekering.
Qua betrouwbaarheid staan alle benzinemotoren zeer goed bekend.
De geartronic zal hem zeker niet zuiniger maken, maar staat ook bekend als een betrouwbare bak. Zo ver ik weet is de automaat alleen geleverd bij de 5 cylinders.
Vanaf MY08 (najaar 2007) is er een facelift geweest die de auto m.i. een wat volwassener uitstraling heeft gegeven en meer opbergruimte in het interieur heeft gecreëerd. Ga je in dat jaar voor een edition 2, dan heb je een mooie uitvoering met leren bekleding erbij.
In ieder geval moet de onderhoudshistorie goed bekend zijn, en de auto geen beurten hebben gemist. Als je dan een auto kiest die er nog keurig uitziet weet je dat er goed op is gepast. In combinatie met een eventuele aankoop keuring, en eventuele garantie is het geen enkel probleem voor wat hogere kilometerstanden te gaan.
Succes met je zoektocht!
/edit
Voor €9.500 euro kan je gewoon een phase II (MY08-) kopen, die auto is idd echt veel te duur.
De 4 cylinders (1.6, 1.8 en 2.0) houden allemaal niet over qua koppel, en moeten het wat van hun toeren hebben. De 2.0 is dan uiteraard de beste keus.
Deze zijn dan wel weer wat zuiniger ten opzichte van de 5 pitters. Reken met een beetje goede wil voor de 2.0L 1:13 waar de 2.4 1:11 gedaan zou hebben. In de praktijk kom je snel bij 1:10 vs 1:12. Ook het onderhoud is bij de 4 pitters wat gunstiger. Distributieriem hoeft niet te worden vervangen, en je hebt een bougie minder. Ook zijn de onderdelen van de 2.0 wat goedkoper. Deze zit ook een categorie wegenbelasting lager, en zal vanwege een lagere nieuwprijs en gewicht vaak ook nipt goedkoper zijn in de verzekering.
Qua betrouwbaarheid staan alle benzinemotoren zeer goed bekend.
De geartronic zal hem zeker niet zuiniger maken, maar staat ook bekend als een betrouwbare bak. Zo ver ik weet is de automaat alleen geleverd bij de 5 cylinders.
Vanaf MY08 (najaar 2007) is er een facelift geweest die de auto m.i. een wat volwassener uitstraling heeft gegeven en meer opbergruimte in het interieur heeft gecreëerd. Ga je in dat jaar voor een edition 2, dan heb je een mooie uitvoering met leren bekleding erbij.
In ieder geval moet de onderhoudshistorie goed bekend zijn, en de auto geen beurten hebben gemist. Als je dan een auto kiest die er nog keurig uitziet weet je dat er goed op is gepast. In combinatie met een eventuele aankoop keuring, en eventuele garantie is het geen enkel probleem voor wat hogere kilometerstanden te gaan.
Succes met je zoektocht!
/edit
Voor €9.500 euro kan je gewoon een phase II (MY08-) kopen, die auto is idd echt veel te duur.
Laatst gewijzigd door MartenS40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- berndw
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 25.08.2015 - 20:44
Ok, duidelijk verhaal van jullie allemaal. Ik heb me trouwens vergist in de prijs. Hij staat voor 7950 te koop. Misschien nog iets aan de duurdere kant, maar wel realistischer. Trouwens wel met beurt, APK en 3 maanden garantie.
Ik blijf lekker lezen hier en vragen stellen als er in mijn zoektocht iets naar boven komt. Ik ben wel bang dat ik mezelf niet aan dat jaar ga houden, ik word er veel te enthousiast van. Maar goed dan moet ik wel financieel wat gaan schuiven, dus misschien is het toch verstandiger om te wachten. Haha wat een dilemma. Ik heb weer wat richtlijnen waar ik mee verder kan, merci.
-edit-
Trouwens bij elke auto op internet staat dat hij goed onderhouden is, hoe is dit te controleren? Moet ik dan alleen op de boekjes letten? En wat kost een aankoopkeuring bij de dealer?
Ik blijf lekker lezen hier en vragen stellen als er in mijn zoektocht iets naar boven komt. Ik ben wel bang dat ik mezelf niet aan dat jaar ga houden, ik word er veel te enthousiast van. Maar goed dan moet ik wel financieel wat gaan schuiven, dus misschien is het toch verstandiger om te wachten. Haha wat een dilemma. Ik heb weer wat richtlijnen waar ik mee verder kan, merci.
-edit-
Trouwens bij elke auto op internet staat dat hij goed onderhouden is, hoe is dit te controleren? Moet ik dan alleen op de boekjes letten? En wat kost een aankoopkeuring bij de dealer?
Laatst gewijzigd door berndw op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Aan de slijtage in interieur en exterieur kan je al goed zien of iemand zuinig is geweest op z’n auto. Onderhoudshistorie kan je controleren aan de hand van het onderhoudsboekje, aanwezige facturen, en evt. een garage opbellen waar de auto in onderhoud is geweest. Een aankoopkeuring bij de Volvo dealer kan voor € 95 zie ik. Misschien is die van de ANWB of Dekra wel wat grondiger.
En ga vooral wat proefritten maken!
En ga vooral wat proefritten maken!
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Misschien heb je tegen die tijd interesse in mijn Volvo.
Het is een V50 2.4 automaat.
Het is er eentje uit 2005 met momenteel 197000 op de klok. (bij 160000 is distributie vervangen)
Met volledig lederen interieur en eventueel 4x winterband op stalen velg erbij.
Het is een V50 2.4 automaat.
Het is er eentje uit 2005 met momenteel 197000 op de klok. (bij 160000 is distributie vervangen)
Met volledig lederen interieur en eventueel 4x winterband op stalen velg erbij.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Wat wordt de opvolger?Fons099 schreef: Misschien heb je tegen die tijd interesse in mijn Volvo.
Het is een V50 2.4 automaat.
Het is er eentje uit 2005 met momenteel 197000 op de klok. (bij 160000 is distributie vervangen)
Met volledig lederen interieur en eventueel 4x winterband op stalen velg erbij.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- berndw
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 25.08.2015 - 20:44
Wie weet!, hoeveel km rij je per jaar?Fons099 schreef: Misschien heb je tegen die tijd interesse in mijn Volvo.
Het is een V50 2.4 automaat.
Het is er eentje uit 2005 met momenteel 197000 op de klok. (bij 160000 is distributie vervangen)
Met volledig lederen interieur en eventueel 4x winterband op stalen velg erbij.
Ik heb nu deze berekening gemaakt? Kunnen jullie zeggen of dit in jullie ogen ongeveer klopt mbt afschrijving en onderhoudsbedragen?

ps heb bij de BMW even dezelfde bedragen ingevoerd voor afschrijving en onderhoud. Dit heb ik echter niet bijgehouden, dus geen idee hoeveel hij gekost heeft in de 5 jaar dat ik hem rijd.
Laatst gewijzigd door berndw op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
De opvolger... nog geen idee..
Zit te denken aan een c70 cabrio.
Ik rij 15000 per jaar.
En omdat het bedrijf waarvoor ik werk gaat verhuizen, kan ik in de toekomst te voet naar het werk.
Zit te denken aan een c70 cabrio.
Ik rij 15000 per jaar.
En omdat het bedrijf waarvoor ik werk gaat verhuizen, kan ik in de toekomst te voet naar het werk.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- berndw
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 25.08.2015 - 20:44
Dat is een goed teken, als meerdere mensen hetzelfde zeggen heb ik dat wat ruim ingeschat. Minder is natuurlijk altijd goed.breiro schreef: Rijdt zelf de 2.4 met GT, kan ik je zeker aanraden.
Zit even je lijstje te bestuderen maar 1000 euro onderhoud per jaar daar kom ik niet aan gelukkig.
Wat is bj en kmstand van jouw wagen? en bij welke kmstand gekocht?
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Eventjes over verbruik van mijn 2.4 automaat.
Afgelopen jaar zat ik op 7,8L/100km.
Door vakantie met fietsen achterop is het verbruik opgelopen naar 8,1L/100km.
Maar dit zal de komende weken wel weer zakken.
Afgelopen jaar zat ik op 7,8L/100km.
Door vakantie met fietsen achterop is het verbruik opgelopen naar 8,1L/100km.
Maar dit zal de komende weken wel weer zakken.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
€ 1000 onderhoud is wel heel ruim begroot. Kwa verbruik, met vooral snelweg zit ik nu op 9,3l/100km, heb een redelijk ‘actieve’ rijstijl. En oh wat rijdt die 2.4 met automaat toch fijn, ik zeg het over weinig dingen maar hier geniet ik toch echt dagelijks van. Het geluid, de souplesse, de hoeveelheid koppel, ik zou er zo weer eentje kopen
.

Laatst gewijzigd door ijsga op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Ik rij 50 km per dag woon werk verkeer over 100 km/h weg. Met wat kleine stadsritjes erbij haal ik hooguit 1 op 10-10,5 met een 2.4i GT.
Moet wel zeggen, met 17 inch rubber (OEM Sculptor velgen) en een bak die ik nog niet heb laten flushen (kan ook verbruik schelen)
Rijstijl, rustig en 90% van de tijd op Cruisecontrol, max snelheid met dit woonwerk verkeer 105 op de teller.
De 1 op 12,8 die ik lees met een 2.4, pfoei wish I could do that.
Moet wel zeggen, met 17 inch rubber (OEM Sculptor velgen) en een bak die ik nog niet heb laten flushen (kan ook verbruik schelen)
Rijstijl, rustig en 90% van de tijd op Cruisecontrol, max snelheid met dit woonwerk verkeer 105 op de teller.
De 1 op 12,8 die ik lees met een 2.4, pfoei wish I could do that.

Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27081
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik heb ooit wel eens rond de 1 op 14 met een S60 2.4 gereden.
Tank erna lukte dat al niet meer, schijnbaar een toevalstreffer al bleef het wel rond de 1 op 12,5 hangen.
Tank erna lukte dat al niet meer, schijnbaar een toevalstreffer al bleef het wel rond de 1 op 12,5 hangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- berndw
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 25.08.2015 - 20:44
Ok verbruik is me helder. Voor de berekening ga ik gewoon van het ongunstigste geval uit. 9.5l/100km. Ik ben een vrij zuinige rijder, rij bijna alles op cruisecontrol. Maar vind het wel lekker als snel moet accelereren, dat dat dan ook mogelijk is. Dit mis is nu bij mijn BMW. Is gewoon te zwaar voor de 1.8 4cil. Ik ga er vanuit dat dit bij de 1.8 van Volvo ook het geval is. De testritten zullen dit uit moeten gaan wijzen. Ik zal nog even zoeken voor een topic over onderhoudskosten, als ik deze niet kan vinden, zal ik er 1 aanmaken. Ben wel benieuwd naar wat de mensen kwijt zijn aan onderhoud voor hun auto. Als er mensen zijn die dit nauwkeurig bijhouden tenminste. Maar met een groot aantal liefhebbers zal dit wel het geval zijn.
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Bij de 1.8 en 2.0 zijn de onderhoudskosten vrij gering. Grote beurt doe ik zelf, en ik was nog geen 200 euro kwijt voor originele onderdelen. Kleine beurt kost mij 5 tientjes. Doe dat hooguit keer 2 als je het niet zelf doet, en dan zit je nog slechts op 400 het ene jaar, en 100 het andere. Dan gaat er misschien nog eens wat stuk, maar dat is bij mij in 6 jaar S40/V50 nooit zo spannend geweest. Een keer een Radiateurfan 240 euro, een lager van 160, een condensor van 240, veerpootlagers kwamen een keer voorbij maar dat is het dan ook wel. Banden is voor mij altijd de grootste klap, aangezien ik altijd voor Michelin ga, ben je dan zomaar 600 euro lichter voor 4. Af en toe een uitlijn beurtje misschien... Ik zou zeggen zo'n 500 euro per jaar gemiddeld gaat het bij een vrij probleemloze auto ook wel dekken.
7,5 op 100 voor de 2.0 is best wel optimistisch trouwens. Dat deed die van mij enkel en alleen de rit naar Frankrijk. In de praktijk ligt het meer rond de 8 á 8.5 /100. De 1.8 schijnt overigens wel iets zuiniger te zijn, die heb je nu gelijk staan.
7,5 op 100 voor de 2.0 is best wel optimistisch trouwens. Dat deed die van mij enkel en alleen de rit naar Frankrijk. In de praktijk ligt het meer rond de 8 á 8.5 /100. De 1.8 schijnt overigens wel iets zuiniger te zijn, die heb je nu gelijk staan.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- berndw
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 25.08.2015 - 20:44
Ok helder. Bedankt. Ook wat jou betreft is 1000 euro per jaar te veel. En voor wat betreft het verbruik, dit heb ik volgens mij van spritmonitor.de maar ik zal hem in mijn eigen bestand iets bijstellen. Daar wordt ook niet echt het grote verschil gemaakt qua kosten natuurlijk. Maar 5 jaar lang 1000 euro of 500 euro reserveren voor onderhoud/reparatie scheelt natuurlijk wel.
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 06.08.2014 - 07:54
Mijn v50 is van 2005 en heeft 139491km op de teller zag ik vandaagberndw schreef: Dat is een goed teken, als meerdere mensen hetzelfde zeggen heb ik dat wat ruim ingeschat. Minder is natuurlijk altijd goed.
Wat is bj en kmstand van jouw wagen? en bij welke kmstand gekocht?

Heb er zelf voor gekozen de bak olie te verversen en de computer te updaten naar de 170pk versie en zelfs met die kosten meegerekend kom ik nog niet aan de 1000 euro afgelopen jaar hoor.
Kijk als je pech hebt dan gaan er dure dingen stuk maar zou daar zelf niet vanuit gaan. Ik vermoed dat als je 500 euro aanhoud je wel goed zit. Doe anders gek en hou het op 750 euro maar nogmaals 1000 euro lijkt me echt teveel van het goede.
Laatst gewijzigd door breiro op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.