Pagina 1 van 1
cilinderkoppakking
Geplaatst: 26.08.2015 - 20:47
door Quido
Ben vandaag bij de dealer langs geweest voor een kleine nazicht van de achterklep.
Mijn verbazing was groot toen ik er verschillende xc60's 2.4 D5/D3, bouwjaar 2010, zag staan met dezelfde problemen nl. dat de cilinderkoppakking bij 200.000km de geest heeft gegeven. Zelfs 1e met barsten in de cilinderkop/-bus. Blijkbaar een probleem met de motoren vanaf bj. 2010.
Graag had ik geweten of er nog eigenaars zijn die met dezelfde problemen kampen.

Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 26.08.2015 - 21:45
door Ramon&Ramon
Dat klopt heb er hier eentje staan uit 2012..
Bouwt enorm veel druk op na drie minuten lopen al.
Gescheurde cilinderbus is het meest voor de hand liggend,deze heeft 150000km gelopen en er zit geen coulance meer op helaas..
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 26.08.2015 - 23:02
door lint
Dat wordt dan een dure reparatie of is een ruilmotor minder prijzig bij dit soort euvels?
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 27.08.2015 - 14:44
door Ramon&Ramon
Een motor uit een schade auto of sloop auto is een risico,misschien heeft deze het zelfde probleem.
Het is een bij Volvo bekend euvel.
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 27.08.2015 - 21:13
door evert65
dus er moet een nieuwe bus in, wat kost zo'n grapje gewoonlijk?
niet dat ik het nodig heb, gewoon interesse
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 27.08.2015 - 21:55
door edraket
Waardoor wordt dit veroorzaakt? Bij de vroegere modellen komt dit niet voor, dus blijkbaar is er iets veranderd aan het blok.
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 28.08.2015 - 07:04
door bart simpson
veranderde overheidseisen met euro 5, euro 6, euro 6B
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 28.08.2015 - 08:32
door Quido
edraket schreef:
Waardoor wordt dit veroorzaakt? Bij de vroegere modellen komt dit niet voor, dus blijkbaar is er iets veranderd aan het blok.
Blijkbaar waren de eerste motoren uit gietijzer, vanaf 2010 uit aluminium, heb ik mij laten vertellen.

Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 28.08.2015 - 12:11
door edraket
Blok is vanaf eerste uur van aluminium geweest, anders was het een volledig ander blok geworden.
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 28.08.2015 - 13:48
door Mart van der Steeg
Lang leve het milieu maar weer!
iedere keer blijkt dat door milieu-eisen er toevoegingen komen aan motoren wat de betrouwbaarheid minder maakt.
Het zou toch te gek zijn als een D3 maar 2 ton kan meegaan, alsof een nieuwe motor geen belasting is voor het milieu.
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 28.08.2015 - 13:56
door Rippie V70
Verbazingwekkend inderdaad.
Ik blijf voorlopig nog maar doortuffen in mijn 2.4D euro 3.....
Ik dacht dat de D3 in basis een 2.4 5 cilinder was met een aanpassing.
Het duurzaamheidsimago van Volvo begint bij de huidige modellen voor mij zo langzamerhand aardig te verdwijnen....
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 28.08.2015 - 14:17
door edraket
bart simpson schreef:
veranderde overheidseisen met euro 5, euro 6, euro 6B
Tijd geleden overigens Bart!
Maar kun je uitleggen wat er is veranderd aan de motor dat het fout gaat met de cilinderbussen? Heeft dat met de hogere inspuit drukken te maken (lijkt me niet).. Milieu eisen doen mi niet zoveel met de zuigers en cilinders an sich mits de constructie en koeling in orde is.
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 28.08.2015 - 14:59
door lint
Toch raar dat die aanpassingen voor het halen van de nieuwe zuinigheids en uitstoot voorwaarden een negatief effect heeft op de levensduur van de motor.
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 28.08.2015 - 15:27
door OGA244
die hebben feitelijk ook een negatief resultaat op het verbruik
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 28.08.2015 - 16:00
door snorremans
lint schreef:
Toch raar dat die aanpassingen voor het halen van de nieuwe zuinigheids en uitstoot voorwaarden een negatief effect heeft op de levensduur van de motor.
Als de fabrikant maar aan zijn normen voldoet is het oké, dat je als consument word opgezadeld met enorme kosten daar hebben ze het niet over, wat te denken "roetfilter, EGR klep, enz. "
Je word als consument door de dealer er ook niet op gewezen, dat als je de auto op kleinere afstanden gebruikt, je de kans beloopt op extra reparatie kosten, omdat het roetfilter niet goed word geregenereerd, enz.
Kortom allemaal leuk bedacht die eisen, maar het komt er op neer dat je als consument flink in de buidel moet tasten om de reparatie's te betalen, van al die milieu beperkende eisen, die in de praktijk blijkbaar niet goed functioneren en waar complete motoren van in de soep lopen.
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 28.08.2015 - 18:37
door edraket
Dat is nog maar de vraag. Ik zou wel eens willen weten wat de werkelijke oorzaak is van dit euvel.
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 28.08.2015 - 19:05
door OGA244
snorremans schreef:Je word als consument door de dealer er ook niet op gewezen, dat als je de auto op kleinere afstanden gebruikt, je de kans beloopt op extra reparatie kosten, omdat het roetfilter niet goed word geregenereerd, enz.
Stel ik zo'n vraag krijg ik de tegenvraag waar ik me mee bemoei..
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 01.09.2015 - 09:32
door Quido
Krijg je dit euvel door verkeerd gebruik of kan je het voorkomen door evt. aangepast gebruik? Zelf heb ik een sportief rijgedrag.
Re: cilinderkoppakking
Geplaatst: 30.06.2016 - 20:15
door Gouwe
Mijn broertje heeft eind vorig jaar ook problemen met de koppakking van zijn S80D3 MY2011 gehad.
Moest een nieuwe kop + pakking op. Toch goed voor een rekening van bijna 4000,- euro.
De dealer en Volvo NL hebben samen 50% coulance betaald en dat vind ik netjes, maar geeft wel aan dat het inderdaad een bekend euvel is.
Ik begreep alleen dat Volvo in de latere bouwjaren D3 motoren een andere koppakking heeft toegepast??