Ik ben nieuw hier maar rijdt al jaren Volvo. Begonnen met een mooie bruine 244 uit 79, 850 GLT en V70 2.4T. Nu rijden we na volle tevredenheid al 6 jaar in een XC70 2.5T uit 2003 met inmiddels 249000km op de teller. Tussen door nog wel wat uitstapjes gehad naar een BMW 328i en een Jeep Grand Cherokee V8, maar altijd weer teruggekeerd naar Volvo.
We rijden over 6 jr gerekend gemiddeld 18000km pj.
Maar na 6 jr vinden we het wel eens tijd voor een andere. Nu zijn mijn vrouw en ik wel gek van een XC60. Nu deze er maar weinig zijn op benzine (tenminste wat binnen het budget past) heb ik gekeken of een diesel ook uit zou kunnen. Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Diesel levert niets op maar kost ook niet veel extra.
Dus op zoek naar een een XC60. Na wat speurwerk een mooie gevonden. Een D5 met 205 pk AWD, handgeschakeld. Was aan de buitenkant wat opgeleukt met wat R-design spulletjes en mooie 19 inch velgen. Ik kannen en kruiken dus zou je zeggen. Maar tijdens een proefritje keken mijn vrouw en ik elkaar aan en zeiden eigenlijk op het zelfde moment "hij zoeft niet".

Dus eigenlijk viel hij ons qua comfort een beetje tegen. Hij is veel stugger dan onze XC70.
Ik ben toen maar op zoek gegaan naar een XC70. Ook dit is toch wel een mooie stoere auto. Omdat het niet zoveel uit maakt volgens mij, ook de benzine versie erbij betrokken. Ook nu na wat speurwerk een mooie gevonden. Betreft een zwarte XC70 3.2 summum. Na een proefritje was ik toch wel onder de indruk van het comfort. Wat een stilte en wat loopt zo'n 6 cil toch mooi! Mijn vrouw was niet mee maar die zou meteen hebben gezegd: "deze zoeft". Heel snel is ie niet maar de trekkracht viel me ook wel weer mee tov van onze 2.5. Natuurlijk heb je net even wat meer toeren nodig maar hij schakelt ook sneller op en af. Maar na een ritje vrees ik ook wel voor het verbruik. We rijden met de 2.5t tussen de 1 op 8 en 1 op 10. gecombineerd binnen en buiten de bebouwde kom. Op vakantie zo'n 1 op 11.
We gaan binnen kort nog een proefritje maken met een XC70 diesel om het verschil te ervaren.
Maar het wordt wel heel lastig zo. Een XC60 vinden we toch wel heel erg gaaf, maar een XC70 heeft meer comfort en is qua kofferbak ook iets ruimer. Dus we vragen ons het volgende af:
- XC70 3.2 benzine of diesel? (een T6 zie je bijna niet, zeker niet voor de prijscat waar wij in zoeken)
- Is de 3.2 net zo goed als de 5 cil? Kan er niet zoveel over vinden. Heeft iemand ervaring met dit blok?
- Wat verbruikt zo'n 3.2?
- Of toch en XC60?
Gut, ik wordt er daaps van

Thanx!