XC70 3.2 benzine, diesel of misschien wel een XC60?

MichelWXC70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.08.2015 - 19:09

Dag allemaal,
Ik ben nieuw hier maar rijdt al jaren Volvo. Begonnen met een mooie bruine 244 uit 79, 850 GLT en V70 2.4T. Nu rijden we na volle tevredenheid al 6 jaar in een XC70 2.5T uit 2003 met inmiddels 249000km op de teller. Tussen door nog wel wat uitstapjes gehad naar een BMW 328i en een Jeep Grand Cherokee V8, maar altijd weer teruggekeerd naar Volvo.

We rijden over 6 jr gerekend gemiddeld 18000km pj.

Maar na 6 jr vinden we het wel eens tijd voor een andere. Nu zijn mijn vrouw en ik wel gek van een XC60. Nu deze er maar weinig zijn op benzine (tenminste wat binnen het budget past) heb ik gekeken of een diesel ook uit zou kunnen. Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Diesel levert niets op maar kost ook niet veel extra.

Dus op zoek naar een een XC60. Na wat speurwerk een mooie gevonden. Een D5 met 205 pk AWD, handgeschakeld. Was aan de buitenkant wat opgeleukt met wat R-design spulletjes en mooie 19 inch velgen. Ik kannen en kruiken dus zou je zeggen. Maar tijdens een proefritje keken mijn vrouw en ik elkaar aan en zeiden eigenlijk op het zelfde moment "hij zoeft niet". :lol: . De diesel kon me op zich wel bekoren. Mooi geluid voor een diesel en meer dan voldoende kracht.

Dus eigenlijk viel hij ons qua comfort een beetje tegen. Hij is veel stugger dan onze XC70.

Ik ben toen maar op zoek gegaan naar een XC70. Ook dit is toch wel een mooie stoere auto. Omdat het niet zoveel uit maakt volgens mij, ook de benzine versie erbij betrokken. Ook nu na wat speurwerk een mooie gevonden. Betreft een zwarte XC70 3.2 summum. Na een proefritje was ik toch wel onder de indruk van het comfort. Wat een stilte en wat loopt zo'n 6 cil toch mooi! Mijn vrouw was niet mee maar die zou meteen hebben gezegd: "deze zoeft". Heel snel is ie niet maar de trekkracht viel me ook wel weer mee tov van onze 2.5. Natuurlijk heb je net even wat meer toeren nodig maar hij schakelt ook sneller op en af. Maar na een ritje vrees ik ook wel voor het verbruik. We rijden met de 2.5t tussen de 1 op 8 en 1 op 10. gecombineerd binnen en buiten de bebouwde kom. Op vakantie zo'n 1 op 11.

We gaan binnen kort nog een proefritje maken met een XC70 diesel om het verschil te ervaren.

Maar het wordt wel heel lastig zo. Een XC60 vinden we toch wel heel erg gaaf, maar een XC70 heeft meer comfort en is qua kofferbak ook iets ruimer. Dus we vragen ons het volgende af:
- XC70 3.2 benzine of diesel? (een T6 zie je bijna niet, zeker niet voor de prijscat waar wij in zoeken)
- Is de 3.2 net zo goed als de 5 cil? Kan er niet zoveel over vinden. Heeft iemand ervaring met dit blok?
- Wat verbruikt zo'n 3.2?
- Of toch en XC60?

Gut, ik wordt er daaps van o.O . Misschien kunnen we op basis van jullie ervaringen de keuze wat makkelijker maken.

Thanx!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24597
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Bij de XC70 was de diesel goedkoper dan een benzine, daardoor zijn er niet veel benzine verkocht. Maffe omslagpunt berekening levert dat op. Gebruikt is dat anders maar als je puur naar verschil in verbruik en belasting kijkt, kan diesel er snel uit. Daarbij zullen de dieseladepten hier je overtuigen van de soepelste etc. Zelf vind ik de 3.2 ook een heerlijke motor, lekker stil. Voor mijn werk haal ik wel eens een S80 3.2 op, geen awd. Die wordt weinig voor stadsverkeer gebruikt en het gemiddeld verbruik staat op 9ltr/100km. Niet slecht toch? Red ik met de v70 niet... Ik denk dat een verbruik dat vergelijkbaar is met jouw huidige XC
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21040
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja indien ik mijn hart zou volgen was de XC70 met D5 onze auto.
De reden dat we nu al weer 2.5 jaar naar volle tevredenheid in de XC60 rijden was omdat we 1 konden vinden die op dat moment maar 46k had gelopen voor een hele nette prijs waarbij vergelijkbare XC70 meer had gelopen en fors duurder waren.
Ook zit er dik 200kilo verschil in gewicht in het voordeel van de XC60 en dat moet ook allemaal betaalt worden.
Ik kwam uit een V70N uit 2007 met D5 185pk en heb nu een D5 185pk met Polestar update, de XC60 is idd strak af geveerd en standaard veel stugger dan een XC70 maar met fourC kun je zelf de demping kiezen comfort, sport of advance en dat is best een prettige optie.
Ik ben al jaren groot fan van diesel omdat de motoren lekker op koppel gereden kunnen worden, voor dat zelfde gevoel moet je denk ik toch wel een T6 hebben.
Ik ervaar de 5 cilinder roffel nooit als storend maar een ieder heeft zijn voorkeur.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Volgens mij is het niet moeilijk. Zoeven betekent XC70 en jouw kilometrage, verbruik van een 3,2 en betere beschikbaarheid van diesels maken dat het een D5 moet worden. Alvast gefeliciteerd, erg fijne auto!
MichelWXC70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.08.2015 - 19:09

Bedankt voor de reacties tot zover!

Ik zie idd wel dat het dieselaanbod veel groter is wat het kiezen natuurlijk makkelijker maakt. Maar heb wel gereden in de 3.2 en die is nog beschikbaar. Kreeg hier ook een heel goed inruil bod op onze XC70. Wat een enorm verschil trouwens in bedragen. Ben al wat garage's (minimaal Bovag) afgeweest en op ongeveer de zelfde aanschafprijs zit op het inruil bedrag € 3000,= verschil!

Maar lees nog geen mensen die echt ervaring hebben met een 3.2? Over de diesels is genoeg geschreven volgens mij.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik was ook verliefd op het uiterlijk van de XC60 en heb die in 2012 gekocht, maar na 2 jaar weer ingeruild voor een XC70, ik kon echt nie wennen aan het stuggere weggedrag van de XC60.

In NL lukt het nog wel, maar over de Belgische betonwegen is het niet altijd een pretje.

Ik rij nu al 18 maand in een XC70 D3 AWD en die zoeft, zelfs op 18" :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28571
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een XC70 met 3.2 motor is een hele fijne en comfortabele auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MichelWXC70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.08.2015 - 19:09

Heb even Spritmonitor gekeken maar een gemiddelde van rond 12 ltr op 100km is wel normaal voor de 3.2. Terwijl de D5 rond de 8,5 ltr op 100km schommelt. Als je dat doorrekend in de wegenbelasting en de brandstof kosten dan lijkt het me wel duidelijk dat de diesel een stuk voordeliger is.
Maar ja, hij reed zo lekker....
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26998
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat is het je waard? Als het kan met het verbruik en je vind het blok heerlijk rijden is dat misschien nog waardevoller dan het geldbedrag.

Realistisch gezien is een diesel een stukje goedkoper en een 5 cilinder diesel is zeker geen straf. Zou er eens mee gaan rijden, gewoon puur ter vergelijking en dan de keuze maken.
Zit zelf ook met een schuin oog naar beide auto's te kijken en ook met lichte voorkeur voor de XC70.
Echter is dat iets voor over een paar jaar pas aan bod :)
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
swen
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 09.11.2006 - 11:45

Prijzen tussen 3.2 en t6 schelen toch niet zoveel?
Volvo V70 T6 2007
Volvo S60 2.4 (LPG) 2001
Volvo 480 turbo 1990
Mercedes 190D 1985
Mini 1971
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2729
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Tja, als je zoeven belangrijk vindt, heb je qua model je keuze wel gemaakt.
Of je benzine of diesel wilt, is vooral een kwestie van wat je er voor over hebt. Aan de andere kant, je rijdt nu ook al benzine, dus blijf je daar bij dan ga je niet heel veel meer betalen dan je nu al doet.
Tenzij je echt wil bezuinigen, kun je dus "gewoon" kopen wat je lekker vindt rijden.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
MichelWXC70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.08.2015 - 19:09

Bedankt allemaal! Grappig hoe iedereen er weer anders tegenaan kijkt. Maar we gaan binnenkort maar eens een rondje rijden in XC70 diesel. Kijken hoe dat bevalt.

Maar Swen, er staan maar twee T6en op gaspedaal waarvan 1 op LPG van 28. De andere is dik boven de 30. Dat gaat bruin echt niet trekken. En met 2 is de keuze wel heel beperkt
MichelWXC70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.08.2015 - 19:09

fredhead schreef: Wat is het je waard? Als het kan met het verbruik en je vind het blok heerlijk rijden is dat misschien nog waardevoller dan het geldbedrag.

Realistisch gezien is een diesel een stukje goedkoper en een 5 cilinder diesel is zeker geen straf. Zou er eens mee gaan rijden, gewoon puur ter vergelijking en dan de keuze maken.
Zit zelf ook met een schuin oog naar beide auto's te kijken en ook met lichte voorkeur voor de XC70.
Echter is dat iets voor over een paar jaar pas aan bod :)
Nou Fredhead. Da's toevallig! Die van mij is te koop :D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20984
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Kwestie van rekenen en dus krijgt de portemonnee de voorkeur. Maar als je met je hart een auto zou kopen blijft een 6-in-lijn een heel lekkere keuze (zegt hij die inmiddels in z'n derde 6 cilinder Volvo rijdt).
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28571
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een 6 cilinder Volvo is een geweldige auto maar het moet wel bij de portemonnee passen of anders gezegd het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik zou zeker niet voor de 3,2 gaan maar voor de T6 of D5 je zou eens op mobile.de kunnen kijken daar staan over het algemeen meer Volvo's met dikke motoren dan in NL
xc7032
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 28.08.2015 - 10:43

Na 5 jaar een XC 70 2.5t uit 2004 te hebben gereden, ben ik mei jl. overgestapt op een XC 70 3.2 uit 2009 met ruim 114.000 km op de teller. Afgelopen augustus zijn we daar mee, volbeladen en 4 personen, naar Italië geweest en ruim 5200 km gereden. De verbruiksmeter toonde na thuiskomst een gemiddeld verbruik van 10.5 liter per 100 kilometer en dat is nauwelijks meer dan mijn 2.5t, terwijl we toch flink doorgereden hebben. Voor wat betreft het andere karakter van deze auto vergeleken met zijn voorganger was het wennen dat je nu niet meer op koppel kunt rijden, maar meer toeren moet maken. Als je dat eenmaal gewend bent, is hij net zo vlot als de 2.5t plus heb je steeds het plezier van het bijzonder fijne geluid van de 6 cylinder. Overigens staat het comfort van dit nieuwe model op een veel hoger niveau dan dat van zijn voorganger, het is wat dat betreft meer een limousine dan een 4x4, terwijl hij in het terrein (steile onverharde binnenweggetjes) ook zijn mannetje staat. Kortom ik heb geen spijt van de overstap en kan hem je zeker aanraden.
MichelWXC70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.08.2015 - 19:09

Er zijn dus echt mensen die in een XC70 3.2 rijden. Was al bang. Bedankt xc7032! Fijn dat ie bevalt!
Ben nog niet aan een proefritje met een diesel toegekomen maar ga ik zeker doen en laat het weten
Laatst gewijzigd door MichelWXC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26998
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

MichelWXC70 schreef:
fredhead schreef: Wat is het je waard? Als het kan met het verbruik en je vind het blok heerlijk rijden is dat misschien nog waardevoller dan het geldbedrag.

Realistisch gezien is een diesel een stukje goedkoper en een 5 cilinder diesel is zeker geen straf. Zou er eens mee gaan rijden, gewoon puur ter vergelijking en dan de keuze maken.
Zit zelf ook met een schuin oog naar beide auto's te kijken en ook met lichte voorkeur voor de XC70.
Echter is dat iets voor over een paar jaar pas aan bod :)
Nou Fredhead. Da's toevallig! Die van mij is te koop :D
XC70NN en een D5 en 1 op 1 inruilen op een fantastische S60? :D 8-)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn schoonvader heeft 10 jaar een XC70 D5 MY04 gereden en is sinds 2014 overgestapt naar een XC70 D4 AWD MY14.

Het enige minpuntje ivm de MY04 vindt hij comfort, de MY04 stond op 16" en de MY14 op 18" wat natuurlijk iets stugger is.

Indien hij nu terug een auto zou kopen zou hij terug de XC70 nemen maar dan op 17".

Opmerking hij woont aan een erg slechte Belgische betonweg, dus elke dag moet hij het "kedeng, kedeng" gevoel beleven.

De XC70N was zachter afgeveerd maar reed in mijn ogen een beetje als een dweil op 16".
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”