Waar haal ik constante stroom voorin mijn V50?

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Ik heb een dashcam (voor de kenners: een Blackvue DR380G-HD) die ik een tijd lang tot volle tevredenheid in mijn Vectra heb gehad. Nu ik deze verkocht heb en een V50 heb gekocht, wil ik die hier in plaatsen.

Om te zorgen dat hij ook in parkeermodus kan filmen, heb ik constante stroom nodig, voor in de auto. Bij mijn Vectra heb ik die stroom weggehaald achter de radio. Kan dat bij de V50 ook? Of zijn er nog makkelijker/slimmere opties?

In het geval van de radio, welke (kleur) kabels moet ik dan hebben? Ik heb geen apparatuur om te weten waar stroom op staat. Ik zag bij een installatie video op internet dat ze de rood/gele draad gebruikten voor 12V en de zwart/rode kabel voor de aarde. Klopt dat? Ik weet alleen niet of dat dan constante stroom is.
Laatst gewijzigd door Opelman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Uit je zekeringenkastje. Met zo eentje:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door prwi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Heb je hier ervaring mee?

En op welke plekken zou ik ze moeten zetten?
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Opelman schreef: Heb je hier ervaring mee?

En op welke plekken zou ik ze moeten zetten?
Dat kun je meten met een 12 volt spanning zoeker, of multi meter op welke zekering spanning blijft staan als de auto uit staat en je sleutel uit het contact slot is .
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Zie eerste post; dat heb ik dus niet... Ik hoop dat iemand het weet. Liever nog of iemand weet welke draden constante spanning hebben, dan hoef ik ook niets extra aan te schaffen.
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

die koop je voor 3 cent
of zoiets....
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Opelman schreef: Zie eerste post; dat heb ik dus niet... Ik hoop dat iemand het weet. Liever nog of iemand weet welke draden constante spanning hebben, dan hoef ik ook niets extra aan te schaffen.
Als je een beetje wil klussen aan je auto en accessoires wil monteren is een spanning zoeker of een multi meter een must.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Inderdaad, een multimeter is eigenlijk onmisbaar.

De low budget uitvoering is gewoon een standaard lampje......je houdt de ene kant tegen massa, de andere kant tegen het punt wat je wilt meten.
Brandt het lampje, heb je 12V, brandt het lampje niet, staat er ook geen spanning op. Zo simpel is dat.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Dank voor de tips wat ik zou moeten aanschaffen. Ik wil echter vooralsnog geen gebruik maken van de zekeringkast.

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de bedrading achter de radio, zo heb ik dat in mijn Vectra ook gedaan. Weet niemand welke draden ik daar kan gebruiken? De radio moet immers ook zijn geheugen vasthouden, dus zal ergens constante stroom vandaan halen.
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Wat houdt je precies tegen om het niet met de zekeringskast te doen? Je kunt kijken welke constante stroom hebben, en dan een redelijk onschuldige pakken (van misschien wel je radio!) en hem daarop aansluiten. Scheelt wat gesloop en gerommel met je radio en bedrading. Ik zou het wel weten in ieder geval...
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Opelman schreef: Zie eerste post; dat heb ik dus niet... Ik hoop dat iemand het weet. Liever nog of iemand weet welke draden constante spanning hebben, dan hoef ik ook niets extra aan te schaffen.
In originele bedrading gaan knippen om een paar euro te besparen is verkeerde zuinigheid. Een kroonsteentje in een Opel, soit, maar niet in een Volvo.
Laatst gewijzigd door prwi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Opelman schreef: Heb je hier ervaring mee?

En op welke plekken zou ik ze moeten zetten?
Ja, ik heb op deze manier mijn dashcam van spanning voorzien. De oplossing is ook nog eens gezekerd.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Nou nou moraalridders... :-/

En op welke plekken heb jij deze gezet? Het is natuurlijk wel een nette oplossing. 8-)

Klopt het dat er onder het dasboardkastje ook een zekeringkast zit of heb ik dat nou verkeerd gezien?
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Maarru... hoe zorg je dat je dashcam de accu van de auto niet leegtrekt?
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan geschakelde spanning en niet een continue punt.

Aansluitingen en kleuren verschillen helaas per modeljaartype en audio type...

Persoonlijk zou ik voor geschakelde spanning kiezen (aanstekerpunt het liefst, dat circuit en die zekering is namelijk niet van belang voor vitale functies van je auto).

Continue spanning vind je verder alleen maar in de auto, er is nagenoeg niks geschakeld...
(Gaat allemaal via canbus en/of MOST bus (= digitaal netwerk) in je auto aan en uit)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Hee Bob, allereerst dank voor je reactie per mail.

Over leegtrekken van de accu maak ik me geen zorgen, dit ding gebruikt 1 watt en staat 90% van de tijd uit. Alleen bij detectie van beweging gaat hij aan. Zoals gezegd heb ik dit al een paar jaar in mijn Vectra gebruikt en nog nooit met een lege accu gestaan. Als ik de auto meerdere dagen zou laten staan (> 3 dgn) dan haal ik simpelweg even het stekkertje uit de camera.

Hij moet aan de constante stroom, omdat hij dus anders niet filmt/registreert in parkeermodus.

Even nog een noob-vraag O-) : kan ik de spanning ook meten met zo'n spanningzoeker:

Afbeelding

Zo eentje heb ik natuurlijk wel. En zou moet je dan de zekering er uit halen en de spanningzoeker er in steken...? (ben wel handig, maar weet nog niet veel van electronica, dus leer graag... O-) )
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Als je 220v wisselspanning in je auto zou hebben, zou die werken ;-)

Gewoon een multi metertje of een 12V-pen kopen is het advies.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Hahaha zo zie je maar weer wat voor noob ik op dat gebied ben :D O-) =)

Oke, oke, ik zal zo'n spanningzoeker gaan halen. Maar hoe meet ik dat dan? Moet de zekering er uit of kan die er in blijven zitten? En de klem van die spanningzoeker moet dan aan een stuk metaal, toch?
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Voor het vinden van een geschikte 12V+ continue in je auto plaats je 1 van de meetpennen op een massa.
Dit kan een chassis-deel zijn of een massa draad in de auto.

Vervolgens zorg je dat de auto met de deur open, sleutel er uit, minimaal 10 minuten niet gebruikt is voor enig ander doel dan stilstaan en wachten. Dit om te voorkomen dat er nog een geschakelde spanning actief is ergens die je wellicht als continue spanning aanziet daardoor.

Tot slot doe je dus alles verwijderen om je radio heen (ongeveer 45 minuten werk als je het voor het eerst doet), trek je de radio naar voren (CD's er UIT voor je dat ding kantelt!) en zoek je achterop de radio naar de koperdraad aansluitingen.
*(LET OP : hier loopt ook MOST bus (= glasvezel), deze NIET gebruiken/doorprikken/strippen/buigen etc).

Over het algemeen heeft een 2005 auto high-performance audio en zal derhalve de spanning in de MOST stekker zijn aangesloten.
Hier tref je dan paars, paars-wit en bruin aan.
Paars-wit zou dan continue spanning moeten zijn.

Heb je een losse stekker voor spanning of heeft de auto performance audio dan zal er een grijze stekker zitten met minimaal 3 draden er in aangesloten. Aan die kleur codering waag ik met niet, zijn te vaak veranderd (en zijn bij belgische auto's weer anders etc).

Kortom, zoals je ziet wellicht beter (zoals anderen al vertelden) netjes vanuit de zekering kast (waar het wat mij betreft hoort bij een losse externe accessoire) een 12V voeding zoeken en gelijk zekeren aldaar.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Dank voor de uitleg!

Ik heb helaas (volgens mij!) geen high-performance audio (zie alleen een plaatje van een V50 als ik de radio aan zet en heb geen tweeters in de a-stijl). Ik begin toch meer na te denken over de zekeringkast. Ik heb ergens gezien dat er (bij een S40) ook eentje onder het dashboardkastje zit. Klopt dat? Dat zou voor mij handig zijn, want ik wil de bekabeling via de bijrijderskant laten lopen.

Hoe meet ik de spanning in een zekeringkast?
Laatst gewijzigd door Opelman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

[nice mode]
Beste Opelman.
Wellicht is het verstandig de werkzaamheden aan de zeer gevoelige electronica van je net aangeschafte V50 door een specialist te laten doen. Hoeft niet veel te kosten, maar je bent dan toch wel verzekerd van goed werkende installatie en zekerheid omtrent je electronica.
[end nice more]

[not so nice mode]
Yo Opelman,
Denk dat je er beter aan doet (gezien je vragen, met alle respect) om NIET aan deze klus te beginnen en eerst een x mee te kijken met iemand die het vaker heeft gedaan. Je Volvo gaat op zijn gat als je sluiting maakt op een plek waar het niet mag, kosten lopen zo in de 100den euro's als het mis gaat...
[end not so nice mode]

Moraal; let op. bij twijffel niet doen. laat het doen.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”