Op de zijkant van de V50 zitten magneetborden met reclame. Ook zit er een dakbord op. ook met magneten
Altijd haal ik ze eraf als ik de wagen door de wasstraat gooi, en daarna bevestig ik ze direct weer.
Een maand geleden was de wagen extra smerig, en koos ipv het goedkoopste, een wat uitgebreidere programma met wax.....Daarna direct de borden erop.
Nu krijg ik die borden er niet meer vanaf.....als ik trek, bolt het plaatwerk gewoon mee, en op een gegevern moment scheurt het bord, maar de onderste laag blijft erop zitten.
Een beetje pulken maakt niets......het plaatwerk bolt gewoon mee.
Ik ben bang als ik echt hard trek, de hele lak meegaat, of is dat teveel angst?
Is er een soort oplosmiddel te koop zoals nagellak remover, aceton, (zoutzuur ) waarmee je dat kan oplossen en de magneetborden weer eraf gaan?
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ik heb jaren magneetfolie verkocht aan drukkerijen.
Altijd met het advies om ze zeer regelmatig van de auto te nemen.
Heb gevallen meegemaakt waar de lak volledig van de auto kwam bij een auto met metallic lak.
Ik zou de boel lokaal verwarmen en dan beetje voor beetje losmaken.
De magneetplaten kun je sowieso weggooien want de beschermende lak die op de bruine magneetkant zit is weg.
Dat geeft de TS moed Ben . Maar inderdaad - waarom zou je, als je voor magneetplaten kiest, deze niet met enige regelmaat verwijderen. Anders kun je de auto net zo goed (wellicht nog beter) met folie beplakken.
Maar - allemaal achteraf bezien. Vooral niet met agressieve middelen als aceton beginnen. Verwarmen en geduld zijn hier volgens mij de toverwoorden.
Ter info: ik haal altijd de magneetborden elke keer eraf als de wagen door de straat gaat.
maar als het wat droger is, en ik heb wat tijd, zal ik het eens proberen met de verfstripper of föhn........
bedankt voor de advies.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Stappenplan: verfstripper, als dat niet lukt breekijzer en als dat ook nog niet lukt een haakse slijper. Maar in het voorspel eerst met een föhn aan de gang lijkt mij ook de meest wijze optie. Je weet wel zeker dat die wax niet geschreven wordt als "lijm"?
Kan iemand mij uitleggen waarom iedereen adviseert om de magnetische plaat warm te maken?
Bij een sticker begrijp ik het, dan maak je de lijm vloeibaarder. Maar een magneet die warm wordt, blijft toch nog steeds magnetisch? Of verandert de moleculaire samenstelling van een magneet door verwarming?
Ik twijfel niet aan al jullie goede adviezen maar ik wil het gewoon begrijpen...
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design 240 GL bj 1990, Mellanblå Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
Op de magneetkant van de magneetplaat zit een beschermcoating.
Die heeft zich door de hitte waarschijnlijk gehecht aan de coating op de auto of zelfs aan de de autolak zelf.
De magneetplaat is als het ware een sticker geworden.
Door te verwarmen krijg je (in het beste geval zonder schade) de sticker van de auto.
Maar eerlijkgezegd zie ik het somber in.
Ik heb 4 van die magneetborden, 2 oudere op de achterdeur, 2 vrij nieuwe op de voordeur.
Die op de voordeur gingen met enige overtuiging wellos mbv de föhn.
toen de achterdeur.....de linker kant ging op een gegeven moment ook, al moet de magneetbord als verloren beschouwd worden.
De rechterkant is een ramp......ook hier verwarmen, maar de bovenkant van het geval laat gewoon los, de magneet blijft zitten op de lak.
Bij verwarmen wordt dit zacht, en is het gewoon erger. 9 van m'n 10 nagels zijn gescheurd, maar met een plamuurmesje durf ik (nog) niet.
Ik heb eens zitten snuffelen op het www, en diverse keren lees ik over een zgn caramelschijf.
Is een soort lamellenschijf, te monteren op je boormachine, maar is gemaakt van rubber. Zodoende spaart het de lak, maar je sticker, (zelfs sierstrips) vliegen eraf.
hij wordt bij diverse autobedrijven (schadeherstel) gebruikt om sierstrips, stickers en logo's in 1 keer eraf te rossen, voor het spuiten.
Heeft iemand ervaring met zo'n caramelschijf?
ik sta open voor gebruikerstips, ik heb er al eentje besteld.
PS: het is zeker niet bedoeld als reclame...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ik gebruik ze zelf ook en dat gaat als een tierelier op stikkers.
Durf niet te zeggen of het bij magneet platen ook zo goed gaat omdat die over het algemeen een stuk dikker zijn.
Ook hier een veelvuldig gebruiker van de caramelschijf.
Dit werkt uitstekend als je het metalen gedeelte er al af hebt, dus voor lijmresten en of stickerresten.
Het zal niet helpen bij een magneetplaat vrees ik...
Ook sierstrips heb ik er nog nooit met de caramelschijf verwijderd, wel eerst verwarmen en de strip verwijderen en dan met de caramelschijf de lijmresten van de strip verwijderen.
Maar baat het niet dan schaadt het niet.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs