Zoals de titel zegt heb ik soms last van het trillen van de hele auto bij vollast. Wat niet trilt zijn de draagarmen en het koppelingspedaal. Het begint ongeveer vanaf 1600 toeren en is eigenlijk alleen merkbaar in de 2e en de 3e versnelling. Wat heb ik al gedaan:
- 2 nieuwe aandrijfassen
- 3 nieuwe motorsteunen
- auto uitgelijnd
- banden gebalanceerd
Er zit geen speling in de stuurkogels/endlinks. Ik merk dat ik niet meer weet waar ik het moet zoeken. De garage geeft aan dat ze het een lastige klacht vinden en dat ze ook niet zo weten waar ze het moeten zoeken. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Soms trillen bij vollast
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 30.01.2012 - 22:07
Hier een vergelijkbaar probleem. Mijn 2.0d heeft een aanzienlijke trilling die door de hele auto gaat onder vollast met warme motor. Bij mij komt de trilling alleen in de 4de versnelling vanaf 1650 /1700 toeren en houd aan tot ongeveer 2000 toeren om dan weer volledig weg te zijn. Ik heb nog niets vervangen omdat ik nog niet weet wat ik met de auto ga doen (doorrijden of niet), maar ik vermoed dat het uit de bak / koppeling / vliegwiel komt (aangezien de koppeling vrij laat aangrijpt).
Ik hou je topic even in de gaten
Ik hou je topic even in de gaten

- jtb81
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27
Ik heb overleg gehad met de dealer en het vliegwiel komt volgens een monteur aldaar nooit voor bij mijn type motor. Bij een diesel komt dit vaker voor. Ik heb geen trilling in de bak of aan het koppelingspedaal.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10705
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Gooi er eens een ander set banden met velgen op. Ga dan eens proberen....jtb81 schreef: Zoals de titel zegt heb ik soms last van het trillen van de hele auto bij vollast. Wat niet trilt zijn de draagarmen en het koppelingspedaal. Het begint ongeveer vanaf 1600 toeren en is eigenlijk alleen merkbaar in de 2e en de 3e versnelling. Wat heb ik al gedaan:
- 2 nieuwe aandrijfassen
- 3 nieuwe motorsteunen
- auto uitgelijnd
- banden gebalanceerd
Er zit geen speling in de stuurkogels/endlinks. Ik merk dat ik niet meer weet waar ik het moet zoeken. De garage geeft aan dat ze het een lastige klacht vinden en dat ze ook niet zo weten waar ze het moeten zoeken. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- jtb81
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27
Dat staat voor morgen inderdaad op de planning als het even droog is.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Die 18 inch Pegasus, imitatie of orgineel?
- jtb81
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27
Vandaag de winterbanden + velgen erop gelegd, geen verschil. Tevens zijn vorig jaar de draagarmrubbers vervangen.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 30.01.2012 - 22:07
Ook ik heb geen trillingen in mijn koppelingspedaal of bak. Het is echt een (hoogfrequente) siddering die door de hele trekt als ik vol doortrek in de 4 tussen de 1600 en 2000 toeren. Het is wel opvallend dat we allebei een vergelijkbaar probleem hebben met een andere motor en versnellingsbak. Het lijkt dan ook ergens anders vandaan te komen.jtb81 schreef: Ik heb overleg gehad met de dealer en het vliegwiel komt volgens een monteur aldaar nooit voor bij mijn type motor. Bij een diesel komt dit vaker voor. Ik heb geen trilling in de bak of aan het koppelingspedaal.

- jtb81
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27
Ik heb de auto met een bevriende monteur opgekrikt en laten lopen. In de vrij een heftige trilling met name tussen de 1900 en 2000 toeren. In de versnelling, met name de 2e, wordt die trillingen nog heftiger. Hij verdenkt het vliegwiel. In hoeverre kan dit? Voor zover ik weet is dit normaal geen slijtage ding bij 184000 km bij dit blok.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 30.01.2012 - 22:07
Als je de motor stil zet hoor je het vliegwiel dan niet klappen? In ieder geval bevestigd het mijn vermoeden van mijn eigen probleem. Heeft de 2.4 dan ook een 2 massa vliegwiel?
Bij mijn 2.0D begon de koppeling / vliegwiel met circa 210.000 dit gedrag te vertonen... ik ben inmiddels 15.000 verder en rij er zolang het kan mee door. Probeer in ieder geval vollast in vier te verkomen, maar dat lukt niet altijd helaas.
Bij mijn 2.0D begon de koppeling / vliegwiel met circa 210.000 dit gedrag te vertonen... ik ben inmiddels 15.000 verder en rij er zolang het kan mee door. Probeer in ieder geval vollast in vier te verkomen, maar dat lukt niet altijd helaas.
Laatst gewijzigd door Fuel_80 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- jtb81
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27
Ik hoor niets klapperen. De 2.4 heeft inderdaad een 2-massa vliegwiel.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
- jtb81
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27
Nou, ik heb vanwege het overweldigend aantal reacties maar een afspraak met de dealer gemaakt. Die gaan de bobines ook even testen, die blijken nog wel eens stuk te gaan.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 06.08.2014 - 07:54
Ik hoor/voel in mijn auto ook vaak iets rond de 200 á 2100 toeren.
Niet echt trillen maar meer een kleine vibratie, zeg maar een beetje een rauw randje.
Weet niet of dat is wat jij ook bedoeld? Jij zit wellicht al in een verder gevorderd stadium.
Niet echt trillen maar meer een kleine vibratie, zeg maar een beetje een rauw randje.
Weet niet of dat is wat jij ook bedoeld? Jij zit wellicht al in een verder gevorderd stadium.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 30.01.2012 - 22:07
Inmiddels een bezoekje gebracht aan de dealer? Meer duidelijkheid ten aanzien van de trilling?jtb81 schreef: Nou, ik heb vanwege het overweldigend aantal reacties maar een afspraak met de dealer gemaakt. Die gaan de bobines ook even testen, die blijken nog wel eens stuk te gaan.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik had ook een behoorlijke trilling in de V50, voornamelijk voelbaar in het stuur. goed optrekken, en vooral in de d\tweede en derde versnelling voelde je hem behoorlijk.
Het bleek de aandrijfassen te zijn, na verwisselen van de aandrijfassen vorige week totaal geen probleem meer.
Maar kan ook het vliegwiel zijn.......moeilijk van af een afstand te zeggen.
Het bleek de aandrijfassen te zijn, na verwisselen van de aandrijfassen vorige week totaal geen probleem meer.
Maar kan ook het vliegwiel zijn.......moeilijk van af een afstand te zeggen.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- jtb81
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27
De auto is gisteren bij de dealer geweest en het vermoeden bestaat dat het vliegwiel de geest gegeven heeft. Dit kan pas echt gecontroleerd worden als de bak los is. Duur grapje, maar als dat vervangen is, is mijn auto qua ophanging en aandrijving zo goed als nieuw met alles wat ik vervangen heb. Nu nog even kijken waar ik de reparatie laat uitvoeren. Het vliegwiel zelf is helaas super duur en uiteraard word de koppeling en drukgroep mee vervangen.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 30.01.2012 - 22:07
Oke, dat is vervelend.... (ook voor mezelf, aangezien ik dan waarschijnlijk ook aan de beurt ben voor een dure reparatie). Er is trouwens nog een topic waar iemand aangeeft een dergelijke trilling te hebben en waar het aan het vliegwiel lag (weliswaar een 2.0d) maar toch, ook vergelijkbare problemen.jtb81 schreef: De auto is gisteren bij de dealer geweest en het vermoeden bestaat dat het vliegwiel de geest gegeven heeft. Dit kan pas echt gecontroleerd worden als de bak los is. Duur grapje, maar als dat vervangen is, is mijn auto qua ophanging en aandrijving zo goed als nieuw met alles wat ik vervangen heb. Nu nog even kijken waar ik de reparatie laat uitvoeren. Het vliegwiel zelf is helaas super duur en uiteraard word de koppeling en drukgroep mee vervangen.