Problemen met de GT8 bak qua schakelgedrag

De eerste generatie XC60
...

Ik had hier al eerder een topic geplaatst met vraag of het de DSG bak was of met vloeistofkoppeling. Dit naar aanleiding van het schakelgedrag van onze automaat.

Heeft vooral betrekking de 1e drie versnellingen en als je de auto in drive, achteruit of parc zet. Bij schakelen zijn de overgangen van deze versnellingen echt ruw en vaak traag met veel slip. Bij parc, in achteruit en in drive zetten heftige beweging in de aandrijflijn. Kan hiervoor niet goed zijn !! Bij lagere temperatuur meer dan bij hoge(re) temperaturen.

Vandaag heeft auto eerste beurt gehad en dealer heeft geconstateerd dat de automatenbak niet schakeld zoals het
hoort. Ook de reactie bij in parc zetten, in de achteruit of in drive is niet normaal, ook volgens de dealer.

Nu is er net een Service Bulletin van Volvo uitgekomen die dit probleem behandeld. DUS hebben meer mensen dit probleem !!

Oplossing volgens de dealer:
* Eerst nieuwe software laden, en dan testprogramma laten draaien (test duurt ongeveer 40 minuten) en daarna testrit.

Dealer wil de auto echter graag de HELE dag !

Het zit ons niet mee met deze auto !! Auto is nu net 1 jaar oud en is afgelopen jaar al 3 keer extra naar de dealer geweest vanwege motormanagementproblemen. Ook is de labdasonde al vervangen. Nu problemen met de automaat !! MAANDAGMORGEN auto ?

VRAAG|
MEER mensen met dit probleem of wellicht iemand die hetzelfde probleem had en waar het al opgelost is ?
OGA244
8th Gear member

de dealer wil het probleem goed voor je oplossen, daarbij is een dag geen echt gekke vraag, ik zou de dealer daarbij vooral niet teveel in de weg gaan lopen
Hans oet Twent
8th Gear member

@Alderu;
Ik zeg je mag zeer tevreden zijn met jou dealer. Ze doen er alles aan om jou te helpen. Ik vindt het een goed voorstel om de auto één dag te vragen. Zodat ze alle tijd hebben om er serieus mee aan de slag te gaan. Ik zeg gebak voor die jongens als blijk van waardering voor hun inzet......
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
NielsPHEV
7th Gear member

ik ben altijd blij als men het grondig aanpakt en een dagje een andere Volvo is geen probleem toch !
...

Voor alle duidelijkheid; wij hebben niets tegen de dealer (Serva Amersfoort). Integendeel, zij pakken alles goed en gedegen aan.

Wat ons zwaar teleurstelt is de kwaliteit van de Volvo XC60. Eerst afgelopen jaar 3x auto meerdere dagen naar dealer vanwege motormanagementproblemen.

Nu de automatenbak, welke problemen gaat die geven ?

Zijn wij niet gewent en wij denken dat je voor ruim € 60.000 ook best kwaliteit mag verwachten. Auto is nu net 1 jaar oud, nieuw gekocht en pas 23.000 km gereden ! Auto is trouwens een prive auto, dus geen leasebak. Wellicht dat je bij een prive auto ook meer betrokken bent bij de auto.

In het kwaliteitsbeeld van Volvo zijn we wel teleurgesteld. Als problemen, ongeacht wat voor ding het is, terugkeren c.q. nieuwe problemen opduiken, kan de service nog zo goed zijn maar je vertrouwen in het object wordt aangetast. En ook treed er dan irritatie op. Ook al is de dealer nog zo goed. 8-)
Hans oet Twent
8th Gear member

alderu schreef:Wat ons zwaar teleurstelt is de kwaliteit van de Volvo XC60. Eerst afgelopen jaar 3x auto meerdere dagen naar dealer vanwege motormanagementproblemen.

Nu de automatenbak, welke problemen gaat die geven ?

Zijn wij niet gewent en wij denken dat je voor ruim € 60.000 ook best kwaliteit mag verwachten. Auto is nu net 1 jaar oud, nieuw gekocht en pas 23.000 km gereden ! Auto is trouwens een prive auto, dus geen leasebak. Wellicht dat je bij een prive auto ook meer betrokken bent bij de auto.
Ja weet je..... Je hebt er niets aan I know maar ook bij Audi, ook bij VW, ook bij BMW, ook bij Mercedes, ook bij Ford en bij ieder ander merk heb je ook diverse problemen. En dat heeft niets met de waarde van de auto te doen. het is nu eenmaal zo dat de techniek steeds fijner wordt en dat de techniek door computers/software geregeld wordt. Tja en daar zitten wel eens Buckjes in.

Ja ik heb ooit een Laguna en een C5 met veel problemen gehad. Tevens een Passat waarbij midden in Zweden alles zwart onder motorkap werd...... Geluk krijg je er nu eenmaal niet bij. Blijft allemaal wel heel vervelend absoluut.

VWB privé of lease..... Wel ik heb mijn auto geleased en neem van mij aan dat ik er super zuinig mee omga. Wellicht moet een leaserijder er wel meer bij betrokken zijn dan de privé rijder. Gewoonweg omdat je als leaserijder er knetterhard op afgerekend wordt als iets niet in orde is zodra je de auto in gaat leveren. Alle schades groot/klein en onvolkomenheden krijg je als leaserijder zo doorberekend.
Ik parkeer dus op een lege parkeerplaats meestal helemaal achterin omdat dar de kans minder groot aanwezig is dat er een idioot zijn deur in mijn deur duwt.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
lint
Geartronic member

Je hebt gewoon pech met je XC60, ik heb in mijn V70 ook een T5 motor met 8 traps geartronic en dat werkt tot op heden erg goed.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
...

lint schreef: Je hebt gewoon pech met je XC60, ik heb in mijn V70 ook een T5 motor met 8 traps geartronic en dat werkt tot op heden erg goed.
@Lint Uiteraard zullen niet alle T5 motoren en/of automatenbakken problemen geven. Zou Volvo geen bestaansrecht hebben, toch ? 8-)

Maar het feit dat er al diverse software updates geweest zijn, geeft wel aan dat meerdere auto's problemen hebben. men gaat echt niet voor een enkele auto updates ontwikkelen !

Waarschijnlijk hebben wij "gewoon" pech. Echter al meerdere malen.

Fijn dat je V70 T5 het wel goed doet c.q. doet wat de auto zou moeten doen...... Ongestoord rijden.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Laat die dealer zijn garantieding nou maar doen, kun jij een hele dag genieten van de leenauto die je mee krijgt. Het is allemaal techniek, kan wel eens een misser tussen zitten. Maar daar heb je garantie voor dus.....
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
...

UPDATE:
De auto is 1,5 week terug bij de dealer geweest. Erkent onze problemen, heeft 2x alle software vervangen door andere en vervolgens adaptie (?) ritten gereden. En toen kregen wij de auto weer terug. Verzoek om ongeveer 500 km te rijden ivm o.a. zelflerende van de bak. Eerste ervaring was dat in ieder geval het inschakelen van de R en D nu nagenoeg onvoelbaar gebeurt. Echter weer uitschakelen van D of R geeft nog wel een schok. Ook schakelt de bak (zowel warm als koud, maar koud nog meer) veel sneller op naar hogere versnelling. Echter terugschakelen bij inhalen duurt ook veel langer, de bak wil de ingelegde versnelling vasthouden !! De eerste paar versnellingen ook nog geen oplossing. Nog steeds schok bij wegrijden, bij het overschakelen naar de 2e versnelling eerst veel slip, die dan teruggeregeld wordt ( weet niet hoe ik het anders zou moeten omschrijven). Dit bovenstaande gedrag wijzigde niet na ongeveer 500 km rijden.
Dealer na 500 km. weer gesproken, gaat een servicebericht maken voor Volvo met daarin zijn en onze ervaringen. Wellicht vervanging van regeleenheid (dealer had het over zoiets dacht ik). Even afwachten wat Volvo zegt, kan wel een week duren voordat er bericht is. Dealer zei ook dat er met de T5 meer van dit soort problemen zijn dan bij de diesel, waar nagenoeg dezelfde bak in zit. Komt volgens hem o.a. door meer "explosievere" karakter van de T5.
Wie heeft welke ervaringen met de GT8 bak ? Welke motor ?
lint
Geartronic member

Ik herken je problemen niet, ik heb een V70 T5 met GT8 bak en die combinatie werkt prima.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BlackcurrantV70
7th Gear member

De dealer doet exact wat nodig is, en heeft contact opgenomen met Volvo.
Wij hebben jaren geleden met een C70 2.0D powershift ook bakproblemen gehad en dat is destijds door de dealer opgelost.

De GT8 wordt niet door Volvo ontworpen of gebouwd, net zoals onze Powershift destijds.

Zolang de dealer je blijft helpen zou ik die steunen en zijn gang laten gaan, daar heb je immers garantie voor.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Volvosleutelaar
1st Gear member

Wat vervelend dat je zoveel gedoe hebt met zo'n mooie nieuwe auto. Zou wel even in de gaten houden of de slip niet erger wordt, mijn gevoel zegt dat er iets in de hardware moet zitten, ipv die software updates. Zijn het kleine schokjes of flinke haperingen bij overschakelen?
Ook zelf een goed dossier bij houden mbt de communicatie met de dealer ivm garantie en wellicht problemen na deze periode.
...

@Lint Bedankt voor je reactie ! Zo hoort het natuurlijk ook !

@BlackcurrentV70 Bedankt voor je advies !

@Volvosleutelaar. Welkom op het forum, zag dat je net member was. Ook jij bedankt voor het advies.
...

Verdere update:
A.s. dinsdag brengt de dealer de auto naar Volvo in Beesd voor analyse. Ben benieuwd of dat de oplossing brengt. Beetje bij beetje komen we er wel...... laatste update van de software van de automaat heeft wel verbetering gebracht. Maar nog steeds de eerste paar versnellingen gaan niet lekker en er wordt kunstmatig slip opgewekt + nog de ongewenste reacties van R naar P en van D naar N. Dus van ingeschakeld naar "vrij". Bij inschakelen niet (meer). Ook schakeld de bak nu heel erg snel naar hoge versnelling en draait de motor bijna constant beneden de 2000 rpm. Meestal zelfs ongeveer 1500 rpm. Wil je echter versnellen dan worden (sinds de update) de versnellingen lang vastgehouden. En schakelt dan met vertraging een versnelling terug en daarna pas meer. Erg ten nadele van vlotte inhaalaktie en wil niet altijd bak in SPORT zetten !! Maar eens kijken wat de expertise van de inporteurswerkplaats gaat opleveren
jalex_h
6th Gear member

Knap vervelend dat je nog steeds met dit probleem opgezadeld zit. En begrijpelijk dat, hoe goed de dealer en de importeur ook hun best doen, her er tabak van begint te krijgen. Maar helaas, ook al zijn alle elektronica nog zo slim, in één keer zeggen waar het probleem zit, kunnen ze nog steeds niet. Maar in ieder geval wordt je serieus genomen.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
...

Update d.d. 08-10-2015;
Auto is afgelopen maandag naar de dealer gegaan en dinsdag naar Beesd gebracht naar de importeur. Vanmiddag belde de dealer dat het nog wel even gaat duren. Er zijn mensen van de fabrikant, waaronder die van de automatenbak, meerdere dagen bij de importeur. Men heeft al vele testen gedaan zowel koud als warm en ook morgen nog testen. Dan een beslissing hoe op te lossen. Wellicht nieuwe bak ? Zo ja, dan zal dat bij de importeur gaan gebeuren. Dealer gaat zich uiterlijk volgende week woensdag weer melden ! Of eerder indien er nieuws is.

Wordt vervolgd ................
...

Update 13/10/2015

Kreeg hedenmiddag telefoontje van de Chef WPL van de dealer. Deze had zelf maar initiatief genomen en contact gezocht met de importeur (prima ❗️) Bleek dat de techneut van de Volvo/automatenfabrikant al weer doorgereisd was naar Frankrijk. Daarom had men nog geen goede en definitieve diagnose voor de dealer beschikbaar, moest nog worden uitgewerkt. Er zijn echter wel afwijkingen in het gedrag van de automaat geconstateerd. Men gaat "broeden" op een oplossing. Ga morgen onze auto wee ophalen. Had veel eerder gekund áangezien ik op onze Volvo On Call gezien heb dat de auto afgelopen donderdag al geparkeerd is op hun parkeerterrein en tot vandaag de dealer de auto ophaalde niet meer van de plaats geweest is. Jammer, erg slordig !!
Summum
6th Gear member

Vervelend dat er nog geen oplossing is. Maar er wordt in ieder geval nog aan gewerkt.

Ik heb bij mijn V60 vergelijkbare problemen gehad met de automaatbak (weliswaar een Powershift i.c.m. 2.0T, maar die motor is in de basis gelijk aan een T5). Na enkele vergeefse pogingen van de dealer is uiteindelijk onder garantie de complete versnellingsbak vervangen. Sindsdien geen centje pijn meer gehad!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
NielsPHEV
7th Gear member

BlackcurrantV70 schreef: De dealer doet exact wat nodig is, en heeft contact opgenomen met Volvo.
Wij hebben jaren geleden met een C70 2.0D powershift ook bakproblemen gehad en dat is destijds door de dealer opgelost.

De GT8 wordt niet door Volvo ontworpen of gebouwd, net zoals onze Powershift destijds.

Zolang de dealer je blijft helpen zou ik die steunen en zijn gang laten gaan, daar heb je immers garantie voor.
De "oude" GT6 bakken worden ook niet door volvo ontworpen en zijn van dezelfde fabrikant als de GT8 (Aisin Warner)
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”