Volvo v50 2.4 aangeschaft

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Camino
2nd Gear member

Goedenmiddag.
Allereerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben Rene, 55 jr oud en mijn nickname gebruik ik op diverse andere fora, w.o. motorfora dus hanteer ik deze nickname ook maar hier.
Sinds kort ben ik de bezitter van een zwarte Volvo V50 2.4 vijfcilinder benzine. Vorige auto was een Audi A3 uit 2003 maar we wilden toch wat groter i.v.m. vervoer van een wat grotere hond. Ik ben niet zo merkvast en via een paar andere auto's kwam ik bij een bevriende autohandelaar per toeval op de V50.
Hij zei "ga nou eens gewoon rijden met dat ding en dan hoor ik het wel". Zo gezegd zo gedaan en ik was echt heel aangenaam verrast. Wat een power, wat een koppel en wat lekker stil is deze auto. Hij rijdt gewoon heel erg lekker.
Omdat ik de Audi ook bij dezelfde handelaar had gekocht kon ik deze goed inruilen. Een voor mij goede deal gemaakt en zo rijd ik nu dus Volvo.

Het betreft een V50 uit 2005, 2.4 benzinemotor, vijfcilinder, automaat,momentum uitvoering, km stand 146000, 140 pk (ik heb begrepen dat bij de 170 pk een i achter de 2.4 komt)
Eerste rijindrukken na een week zijn beslist positief te noemen. Ik vind hem m.n. behoorlijk pittig en ik heb dus niet echt behoefte aan een tuning naar 170 pk. Zit verder prima en meer dan voldoende ruimte in de auto.
Het enige waar ik aan moet wennen is toch wel de stugge kort afgeveerde vering. Op slecht wegdek is dit echt wel even wennen. Het is niet zozeer dat je alles voelt maar dat je ook veel hoort. Vering veroorzaakt echt een bonkend geluid. Volgens mij is toch alles in orde want de vering is gecontroleerd.
Wellicht dat dit bonken dus normaal is en als dit niet zo is of er wat aan te doen is dan hoor ik het graag.
O ja, het enigste wat er aan de auto beschadigd is betreft de bestuurdersstoel bekleding. In de wang aan de buitenzijde zit een scheurtje . Ik heb begrepen dat dit meer voorkomt. Het is ook een beetje onduidelijk materiaal. Op zicht lijkt het leer, maar dat is het niet.
Als iemand weet waar ik een stukje dergeljjke stof kan krijgen dan hoor ik dit ook graag zodat ik het zelf kan plakken.
Tenslotte nog twee fotootjes van de nieuwe aanwinst.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Camino op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
snorremans
5th Gear member

Welkom hier met je nieuwe aanwinst, het bonken wat je omschrijft zou niet moeten, ik heb zelf ook een 5 pitter 2.4 , maar deze is gewoon stil.
Het bonken is dat als je in de binnenstad rijd ? dit zouden dan wel eens de stabilisator stangetjes kunnen zijn, normaliter hoort de auto gewoon stil te zijn.

Ik weet niet of er autobekleder bij jullie in de buurt zit, maar een beetje autobekleder heeft het materiaal ( Dal-T tec ) in huis , of kan er aan komen om een nieuw stuk in de bekleding te zetten.

PS. de mijne is wel gekieteld ( Rica ) naar 2.4 I, maar je merkt wel degelijk verschil, de auto hangt veel beter aan het gaspedaal, en trekt veel beter door, vooral in de hogere toeren.
Laatst gewijzigd door snorremans op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Camino
2nd Gear member

Bonken is wellicht ook een overdreven aanduiding. Bij zeer slecht wegdek, bv kasseien wegdek merk ik dat de auto strak afgeveerd is en knotst het ook een beetje. Laat het in ieder geval even nakijken van die stabilisator stangetjes.

Dat tunen is trouwens wel redelijk prijzig. Heb even bij dat bedrijf (Rica) gekeken. Toch 453 eurootjes.
snorremans
5th Gear member

Camino schreef: Bonken is wellicht ook een overdreven aanduiding. Bij zeer slecht wegdek, bv kasseien wegdek merk ik dat de auto strak afgeveerd is en knotst het ook een beetje. Laat het in ieder geval even nakijken van die stabilisator stangetjes.

Dat tunen is trouwens wel redelijk prijzig. Heb even bij dat bedrijf (Rica) gekeken. Toch 453 eurootjes.
Ik heb destijds nog meer betaald, anders onze huis tuner Obbe van Volvotune eens benaderen wat een kietelbeurtje voor 2.4 kost en wat de verbeteringen van deze kietelbeurt zijn.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Opelman
2nd Gear member

Veel plezier met je nieuwe aanwinst en veilige kilometers gewenst!

Wat voor opties heb je?
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Camino
2nd Gear member

Ik ben nog redelijk onbekend in de Volvo wereld dus welke opties ik heb.....??
Volgens mij is de auto in deze uitvoering (momentum) redelijk origineel. Vandaar maar onderstaand lijstje zoals hij door verkoper aangeboden werd.

16" LV
ABS
achterbank neerklapbaar
airbag bestuurder
airbag passagier
airbags hoofd
airbags zij
armsteun achter
armsteun voor
buitentemperatuur meter
bumpers en spiegels in car.kleur
bumpers in carrosseriekleur
Zwarte dakrails
centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
climate control
cruise control
EBD
elek. ramen voor + achter
Verwarmde voorstoelen
hoofdsteunen achter
mistlampen voor
parkdistance control achter
parkeersensor
radio/cd-speler
regensensor
spiegels elektrisch
stuur in hoogte verstelbaar
stuurbekrachtiging
trekhaak
Laatst gewijzigd door Camino op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcN
2nd Gear member

Mooie auto! Ik heb ongeveer dezelfde uitvoering (ook uit 2005) maar dan een 2.0D diesel.

Verwarmde voorstoelen missen bij mij helaas. Ook parkeersensoren heb ik er nog niet opzitten maar ik overweeg wel om deze later in te bouwen.
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
lint
Geartronic member

Dat is een hele fraaie V50 geworden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Lijkt een momentum met een Winter Line (verwarmde voorstoelen + koplampsproeiers) en een Estate Line (PDC, dakrails en nivomats)

Als je een paar van die zaken niet hebt kunnen het ook los aangeschafte opties zijn.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Camino
2nd Gear member

Zou best kunnen. Hoe kan ik dat herkennen of de auto is voorzien van nivomats? Ik heb begrepen dat dit een zelfregelend levelling systeem is. Maar, zoals ik eerder vermelde, ik ben een verse Volvo rijder dus ik heb geen idee. Wellicht een domme vraag maar ik kan alleen maar wijzer worden door te vragen.
Laatst gewijzigd door Camino op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Nivomats kan je herkennen aan het uiterlijk maar vooral door het feit dat een zwaar beladen auto of met een zware aanhanger/caravan erachter de auto na een paar honderd met weer recht staat en niet doorgezakt blijft.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Camino
2nd Gear member

Camino schreef: Het enige waar ik aan moet wennen is toch wel de stugge kort afgeveerde vering. Op slecht wegdek is dit echt wel even wennen. Het is niet zozeer dat je alles voelt maar dat je ook veel hoort. Vering veroorzaakt echt een bonkend geluid. Volgens mij is toch alles in orde want de vering is gecontroleerd.
Vandaag even terug geweest bij verkoper. Daar is de auto op de brug geweest en stabilisatorstangen en wiellagers gecontroleerd. Nergens zit speling op.
Monteur is nog met me meegereden en volgens hem is dat geluid normaal omdat de auto stug afgeveerd is.
Daarna ben ik nog naar een Volvo subdealer geweest en is een Volvo monteur met me meegereden. Deze vertelde dat er m.n. rechtsvoor een zgn. "Knokkel" in zit waardoor dit geluid veroorzaakt wordt. Volgens hem kan dit veel beter maar waar het hem in zit kan hij zo niet zeggen. Er kan kennelijk op veel zaken speling zitten. Stabilisatorstangen, fusees, schokbrekers ed. of zelfs een combinatie van minimale speling op verschillende zaken.
Aangezien ik nog garantie heb zal ik toch weer terug moeten naar waar ik de auto gekocht heb. Van de techneuten onder ons hoor ik graag wat ik nu allemaal moet laten checken. Zoals ik het nu heb begrepen moet ik laten checken: nogmaals stabilisatorstangen, schokbrekers, veerschotels en fuseekogels. Op verkeersdrempels heb ik geen last maar het is m.n. op slechtdek of over putten rijden waar ik dat zgn "knokkelen" hoor.
Laatst gewijzigd door Camino op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”