LPI probleem 940 BJ.1995

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
bertvanspijker
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 26.11.2005 - 22:21

Hallo,ik heb sinds een paar weken het volgende probleem met mijn 940.(Gas LPI G3 Vialle)
Als de auto op gas rijdt dan begint hij soms spontaan enorm te bokken en schokken, dit meestal tijdens het optrekken.Als je dan overschakeld naar benzine is het probleem weg en als je dan een kilometer of 4 verder de auto weer overzet op gas dan gaat alles weer goed.Als hij dit schokken gedaan heeft en je blijft wel gewoon op gas rijden dan slaat hij bij het afremmen onmiddelijk af. Hij start daarna wel weer direct.Dit probleem heeft zich tot nu toe altijd voorgedaan als hij een nacht stil heeft gestaan of langer als ongeveer 5 uur.Het probleem doet zich ongeveer 1X in de 2 a 3 dagen voor.
Ik ben inmiddels bij de gasspecialist geweest en natuurlijk is er dan net geen probleem dus is het lastig meten voor hem maar hij heeft wel de pompdruk gemeten en deze was goed en stabiel.Ook heeft hij het verbrekerrelais visueel gecontroleerd en ook daar verwachte hij geen probleem.

Wie herkent dit probleem en heeft hiervoor een oplossing?

M.vr.gr,

Bert
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

de pompdruk is goed schrijf je, is dat onder belasting gemeten of gewoon stationair?.
in eerste instantie zou ik toch zeggen het is de pomp, de symptomen komen 100% overeen.

starten doet ie telkens op benzine, toch?.
wat gebeurt er als je tijdens optrekken iets minder gas geeft?.
van welk jaar is de installatie?.
hoe gebeurt het starten met koude motor, bv s'morgens?.
bertvanspijker
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 26.11.2005 - 22:21

Ludo, ik heb geen idee onder welke omstandigheden de pompdruk is gemeten.
De gasspecialist dacht ook meteen aan de pomp maar volgens hem past het het afslaan niet onder de symptonen.Je voelt het probleem als het ware aankomen want hij begint minder vermogen te leveren.De installatie is van het jaar 1995 en het is een twintank.Het starten met koude motor duurt een seconde of vier.Starten doet hij inderdaad op benzine.Als het probleem zich voor gaat doen kun je dat aan het overschakelen naar gas al iets merken want op het moment van overschakelen stottert die al iets en heeft hij niet het volle vermogen.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

bertvanspijker schreef: De gasspecialist dacht ook meteen aan de pomp maar volgens hem past het het afslaan niet onder de symptonen.
jawel hoor, dit hoort er wel degelijk bij.
er is geen pompdruk, er word dus geen vloeibaar lpg doorgepompt.
bij overschakelen heeft ie dus ook al te weinig druk, als je dan gaat optrekken en meer vermogen vraagt, moet de pomp op een hoger toerental gaan draaien, en dat doet ie dus heel moeizaam of welliswaar niet.
het stilvallen gebeurt dan omdat er geen of veel te weinig brandstof de motor ingaat.
let maar op, nu kan je nog (enigzins moeilijk) optrekken maar straks kan zelfs dat niet meer, dan valt ie onmiddelijk stil tijdens de overgang naar lpg.
dit zijn écht de symptomen van de pomp die volledig de geest gaat geven, helaas.
je hebt dus nog een van de eerste installaties waarbij de volledige tank (met pomp) moet vervangen worden. :?
woon je in Limburg?.
bertvanspijker
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 26.11.2005 - 22:21

Nee Ludo, ik woon in overijssel en de gasspecialist heeft mij al een prijsindicatie gegeven van ongeveer 800 euro inclusief montage. Is dit een normale prijs?
Hoe zou het kunnen dat als de auto een tijdje gereden heeft zich het probleem niet meer voordoet?

M.vr.gr,

Bert
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

bertvanspijker schreef:Hoe zou het kunnen dat als de auto een tijdje gereden heeft zich het probleem niet meer voordoet?
ik neem aan dat je dan op lpg rijd.
doet het zich dan niet voor als je plots veel gas bijgeeft. :?:
bertvanspijker
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 26.11.2005 - 22:21

Ja ik rijd dan op lpg.Nee, geen enkel probleem dan.
Zou het ook in de aansturing kunnen zitten van de pomp? De gasspecialist had het ook over een interface die defect zou kunnen zijn.

M.vr.gr,

Bert
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

de sturing kan idd ook nog.
k'weet niet of je een beetje handig bent, maar anders zou je dit kunnen testen door het blauwe draadje in het tankkastje aan de massa te leggen.
als de pomp dan niet sneller gaat draaien is het inderdaad de sturing zelf.
bertvanspijker
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 26.11.2005 - 22:21

Ludo, ik ben zelf ook werkzaam in de techniek dus dat zal wel lukken.
In ieder geval bedankt voor de tip, je hoort zeker nog van mij hoe het eea afloopt.

M.vr.gr,

Bert
bertvanspijker
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 26.11.2005 - 22:21

Ludo,toen ik op zoek was naar het blauwe draadje kwam ik tegen de rode draad aan welke toen spontaan uit zijn stekkerverbinding schoot.Zat dus heel losjes in elkaar en de isolatie van de stekker was al helemaal zwart door de hoge overgangsweerstand.Ik heb er een nieuwe stekker aangezet en een proefrit gemaakt.En het lijkt goed maar ik zal niet te vroeg juichen.
Wordt vervolgd.

M.vr.gr,

Bert
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

krijg nou wat. :lol:

zo zie je maar, soms zoeken we veels te ver.
Afbeelding
bertvanspijker
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 26.11.2005 - 22:21

Helaas, na een dagje Ameland op de terugweg zomaar ineens bij een snelheid van 140 begon hij weer een keer te stotteren en bij meer gas geven werd het nog erger, dus maar een beetje van het gas afgegaan en toen ging het redelijk. Na ongeveer 15 km heeft hij nog een keer "gehikt" en toen verder de hele weg geen last weer gehad.

Gr,

Bert
Eduard
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08.08.2006 - 12:16

Mogelijkerwijs een gekke suggestie, maar dit overkomt mij altijd als mijn gas bijna op is. Nu schakelt mijn systeem zoiezo niet automatisch over, maar als dat bij jou wel het geval was, dan zul je dat schokken nooit eerder gemerkt hebben tot hij ophield met automatisch overschakelen. Zou het hiermee te maken kunnen hebben, dat hij niet automatisch meer overschakelt? Het heeft in ieder geval naar ik vermoed wel met de druk te maken, bij mij is het als de tank zo goed als leeg is, en de druk dus erg laag. In jou geval dus met de pomp lijkt me?
bertvanspijker
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 26.11.2005 - 22:21

Ben weer een stap verder want vanmorgen ging het bij het overschakelen direct al mis.Hij begon toen al gelijk met het schokken en sloeg bij de eerste kruising al af. Opnieuw gestart en het beroerde lopen kwam bij overschakelen naar gas gelijk weer terug. Toen tijdens het slechte lopen de motorkap geopend en kwam toen tot de ontdekking dat tijdens het op gas lopen ook de injectoren voor benzine nog gewoon hun werk deden.Onderbreker relais dus defect en vrijdag gaat hij naar de gasspecialist voor het vervangen daarvan.

Gr,

Bert
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”