Beste,
De afgelopen dagen veel gelezen over de gebreken en oplossingen.
Nu heb ik onlangs een 2.4 gekocht. Bijna klaar en dus hopelijk heerlijk en vele jaren in rijden.
Een ding viel me op en ik voel een lichte spijt opkomen.
Een 2.4 komt er niet goed af op het forum. De 2.5 heeft ieders voorkeur.
Mijn vraag is nu of de 2.4 ook een minder goede motor is.
Even los van snelheid en geluid, wat is het grote verschil?
Gr, Harry
2.4 verkeerde koop?
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
er is niets mis met de 2.4. Er zijn technische verschillen, de 2.5 kan beter tegen gas tenzij de 2.4 een af fabriek BiFuel is. Er gaan een hoop verhalen de ronde over gasklephuizen maar laat je daardoor niet zenuwachtig maken. Mijn 2.4 valt ook in de serie risicoauto's maar die heeft nog geen klap verkeerd gegeven.
Vergeet niet dat je online vaak alleen de horrorverhalen leest... Gewoon gasgeven en genieten van je nieuwe auto
Vergeet niet dat je online vaak alleen de horrorverhalen leest... Gewoon gasgeven en genieten van je nieuwe auto

Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 1st Gear member
Fijn om te horen Walter!
Trouwens, ik zag dat er vorig jaar een nieuwe gashuisklep is geplaatst door dealer. Een fikse rekening, maar voor mij een zorg minder.
Zijn er verder nog zaken waar ik speciaal op moet letten bij deze motoren?
Trouwens, ik zag dat er vorig jaar een nieuwe gashuisklep is geplaatst door dealer. Een fikse rekening, maar voor mij een zorg minder.
Zijn er verder nog zaken waar ik speciaal op moet letten bij deze motoren?
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Hele fijne motor.
Loopt al 13 jaar te snorren.
Steilste helling met 1540kg caravan erachter 25% (ook even 29% gehad)
Doorsnee bergpassen zijn ergens rond de 12%
Lees ook de auto-caravan en reis-ervaringen op www.caravanforum.nl, zelfde naam.
Het gaat er niet om hoe snel je bent,
maar of je altijd weg kan komen.........en blijft rijden.
Loopt al 13 jaar te snorren.
Steilste helling met 1540kg caravan erachter 25% (ook even 29% gehad)
Doorsnee bergpassen zijn ergens rond de 12%
Lees ook de auto-caravan en reis-ervaringen op www.caravanforum.nl, zelfde naam.
Het gaat er niet om hoe snel je bent,
maar of je altijd weg kan komen.........en blijft rijden.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- jalex_h
- 6th Gear member
Even een correctie op de link van Mees: het is caravan-forum.nl
Hij heeft mij zo de verkeerde kant op gestuurd, maar ik ben toch nog goed terecht gekomen.
Hij heeft mij zo de verkeerde kant op gestuurd, maar ik ben toch nog goed terecht gekomen.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- Johan s60
- 6th Gear member
Mijn vorige s60 2,4 170 PK op GAS 450000 gelopen, nog nooit iets aan de motor gehad, zelfs nog de originele gasklep (witte sticker) erop.Harry107 schreef: Beste,
De afgelopen dagen veel gelezen over de gebreken en oplossingen.
Nu heb ik onlangs een 2.4 gekocht. Bijna klaar en dus hopelijk heerlijk en vele jaren in rijden.
Een ding viel me op en ik voel een lichte spijt opkomen.
Een 2.4 komt er niet goed af op het forum. De 2.5 heeft ieders voorkeur.
Mijn vraag is nu of de 2.4 ook een minder goede motor is.
Even los van snelheid en geluid, wat is het grote verschil?
Gr, Harry
Bij deze stand verkocht aan mijn broer die heeft er nog 50000 bij gezet, geen speciale kleppen en deze stonden nog ruim binnen de fabrieks tolerantie bij 5 ton.
Dus ik zou me geen zorgen maken, heb ik ook nog nooit gedaan

S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 1st Gear member
Vanochtend opgehaald.
Wat een wagen. Heerlijk rijden!!! Stuurt strak en wegligging uitstekend. Een heerlijke basic auto. Zonder cruise, turbo, climatecontrol, elektrische stoelverwarming.
Wel zeer goede airco en prima onderhouden.
Nu wachten tot het droog gaat worden. 2 plekjes bijwerken en van binnen goed poetsen. Verder nog een goede radio.
Een puntje wat me puzzelt. De afstandsbediening doet een beetje vreemd. Op slot en even later weer van het slot werkt niet. Het is net of er even tijd tussen moet zitten.
Nieuwe batterijen zijn geplaatst. Moet ik ze opnieuw in laten lezen of doe ik iets verkeerd?
Gr
Wat een wagen. Heerlijk rijden!!! Stuurt strak en wegligging uitstekend. Een heerlijke basic auto. Zonder cruise, turbo, climatecontrol, elektrische stoelverwarming.
Wel zeer goede airco en prima onderhouden.
Nu wachten tot het droog gaat worden. 2 plekjes bijwerken en van binnen goed poetsen. Verder nog een goede radio.
Een puntje wat me puzzelt. De afstandsbediening doet een beetje vreemd. Op slot en even later weer van het slot werkt niet. Het is net of er even tijd tussen moet zitten.
Nieuwe batterijen zijn geplaatst. Moet ik ze opnieuw in laten lezen of doe ik iets verkeerd?
Gr
-
- 3rd Gear member
Ja HArry, nu zijn we natuurlijk geinteresseerd in het hele verhaal met foto's als het kan ...
-
- 1st Gear member
Komen nog...geduld:)
Vandaag wat wezen poetsen. Was wel erg vies van binnen. Alles nagelopen en enkele zaken gezien waar ik wat aan wil doen.
Radio is van mindere kwaliteit. Past er ook niet goed in. Een idee welke mooi past?
Een paneel links zit wat los. Een lampje in de deur klemt niet goed. Allemaal prima op te lossen.
Verder poetsspullen gekocht en helaas regende het, dus het poetsen maar even uitstellen. Daarna de foto's!
Kleur 019 Black....
Groet
Vandaag wat wezen poetsen. Was wel erg vies van binnen. Alles nagelopen en enkele zaken gezien waar ik wat aan wil doen.
Radio is van mindere kwaliteit. Past er ook niet goed in. Een idee welke mooi past?
Een paneel links zit wat los. Een lampje in de deur klemt niet goed. Allemaal prima op te lossen.
Verder poetsspullen gekocht en helaas regende het, dus het poetsen maar even uitstellen. Daarna de foto's!
Kleur 019 Black....
Groet
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Contacteer:
S60?
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
-
- 1st Gear member
Haha...
Lekker aan het poetsen geweest. Lak ziet er beter uit, maar zal haar
een keer naar de poetser brengen.
Ook maar eens naar een sloperij voor een originele radio. Ziet er beter uit denk ik
Zit even te kijken hoe ik foto's moet uploaden met een iPad.
Een van de laatste series v70 1 van februari 2000 Black stone. Zwart van buiten en ook geheel van binnen.
Gr
Lekker aan het poetsen geweest. Lak ziet er beter uit, maar zal haar

Ook maar eens naar een sloperij voor een originele radio. Ziet er beter uit denk ik
Zit even te kijken hoe ik foto's moet uploaden met een iPad.
Een van de laatste series v70 1 van februari 2000 Black stone. Zwart van buiten en ook geheel van binnen.
Gr
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
Hallo Harry!
als eerste wil ik je veel plezier wensen met je aankoop, een 70 Series is altijd een genot om in te rijden!
Wat betreft de 2.4/2.5 blokken, ik heb zelf een S70 2.5 (aantal maand geleden LPG in laten bouwen), rijdt als een trein en laat mij nooit staan (momenteel 306000km).
Nou heb ik veel kennissen die ook Volvo Classics rijden, onder andere een V70 2.4 met achteraf ingebouwde LPG installatie (ongeveer 380000) en een S70 2.4 benzine (ongeveer 320000km).
Zoals eerder gezegd, de 2.5 10 klepper die ik rijd, heeft net even wat meer tolerantie wat betreft de LPG installatie dan de V70 2.4, deze hokt af en toe is een keer, verder niet ernstig.
De S70 met een 2.4 op benzine rijdt prima en heeft geen problemen wat betreft de motor, hier merk ik het verschil wel met de V70 op LPG, rijdt gewoon net even wat beter.
De 2.4 blokken hebben een aantal punten waarop gelet moet worden, enkele zwakke punten zijn de de bobines (dit zijn er 5 elke cilinder heeft er 1, het 2.5 blok heeft 1 bobine op het blok). Deze zijn wel gevoelig en vooral met hogere kilometerstanden gaan ze wel is een keer kapot (loop hij op 4 cilinders merk je direct). Houdt die gewoon in de gaten en kijk is of ze misschien al is vervangen zijn.
Verder zijn de 2.4 blokken voorzien van een luchtmassameter, dit zijn echt ondingen en als ze kapot gaan dan gaat je motor heel beroerd lopen, vervangen is best prijzig en ze gaan bij een wat hogere kilometerstand wel is kapot. Vervangen is overigens wel makkelijk zelf te doen, dat scheelt dan wel weer iets. De 2.4 heeft net even een wat andere opbouw en is iets gevoeliger dan de 2.5 maar hij is nog steeds hartstikke sterk en loopt erg mooi.
Beide blokken zijn trouwens wel gevoelig voor het verstoppen van de carterventilatie, houd dit in de gaten!
Veel plezier met je Zweedse tank!
als eerste wil ik je veel plezier wensen met je aankoop, een 70 Series is altijd een genot om in te rijden!
Wat betreft de 2.4/2.5 blokken, ik heb zelf een S70 2.5 (aantal maand geleden LPG in laten bouwen), rijdt als een trein en laat mij nooit staan (momenteel 306000km).
Nou heb ik veel kennissen die ook Volvo Classics rijden, onder andere een V70 2.4 met achteraf ingebouwde LPG installatie (ongeveer 380000) en een S70 2.4 benzine (ongeveer 320000km).
Zoals eerder gezegd, de 2.5 10 klepper die ik rijd, heeft net even wat meer tolerantie wat betreft de LPG installatie dan de V70 2.4, deze hokt af en toe is een keer, verder niet ernstig.
De S70 met een 2.4 op benzine rijdt prima en heeft geen problemen wat betreft de motor, hier merk ik het verschil wel met de V70 op LPG, rijdt gewoon net even wat beter.
De 2.4 blokken hebben een aantal punten waarop gelet moet worden, enkele zwakke punten zijn de de bobines (dit zijn er 5 elke cilinder heeft er 1, het 2.5 blok heeft 1 bobine op het blok). Deze zijn wel gevoelig en vooral met hogere kilometerstanden gaan ze wel is een keer kapot (loop hij op 4 cilinders merk je direct). Houdt die gewoon in de gaten en kijk is of ze misschien al is vervangen zijn.
Verder zijn de 2.4 blokken voorzien van een luchtmassameter, dit zijn echt ondingen en als ze kapot gaan dan gaat je motor heel beroerd lopen, vervangen is best prijzig en ze gaan bij een wat hogere kilometerstand wel is kapot. Vervangen is overigens wel makkelijk zelf te doen, dat scheelt dan wel weer iets. De 2.4 heeft net even een wat andere opbouw en is iets gevoeliger dan de 2.5 maar hij is nog steeds hartstikke sterk en loopt erg mooi.
Beide blokken zijn trouwens wel gevoelig voor het verstoppen van de carterventilatie, houd dit in de gaten!
Veel plezier met je Zweedse tank!

-
- 1st Gear member
Dankjewel emmenaar!
Het voelt na wat dagen rijden al lekker vertrouwd. Stuurt uitstekend en ligt als een blok op de weg.
Door de jaren heen zijn er al wel wat zaken vervangen. Ook de wat duurde dingen zoals gasklephuis.
Ik heb gelukkig een goed adres voor het onderhoud.
Morgen ga ik wat rondneuzen op de sloop. Hoop een radio te scoren.
Foto's lukt me nog niet.
Gr
Het voelt na wat dagen rijden al lekker vertrouwd. Stuurt uitstekend en ligt als een blok op de weg.
Door de jaren heen zijn er al wel wat zaken vervangen. Ook de wat duurde dingen zoals gasklephuis.
Ik heb gelukkig een goed adres voor het onderhoud.
Morgen ga ik wat rondneuzen op de sloop. Hoop een radio te scoren.
Foto's lukt me nog niet.
Gr
-
- 7th Gear member
TheDutchTango schreef: Hallo Harry!
Veel plezier met je Zweedse tank!![]()
Plus dat vanaf maart 1999 de kleppen stelbaar zijn,dus geen hydraulische stoters meer.
-
- 3rd Gear member
Ik word wel een beetje weemoedig bij het lezen van dit topic, heb zelf een 850 uit 96 op het oog, maar ik krijg hem financieel niet verantwoord, taksen plus verbruik (ik reken 12l/100km), kan beter een nieuwe kopen.
Harry, hoe doe jij dat/ Die 2.4 zal financieel toch te vergelijken zijn met een 2.5?
Harry, hoe doe jij dat/ Die 2.4 zal financieel toch te vergelijken zijn met een 2.5?