Aanschaf 2.0D 2004-2005 advies

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Frits86
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21.09.2015 - 12:48

Grappig om te zien dat ik niet de enige ben die terug naar zijn 'roots' gaat en dus terug naar Volvo, het merk waar ik vroeger mee opgegroeid ben. Mijn ouders reden nauwelijks anders. Heb zelf echter alleen VW gereden als eigen auto en nu eindelijk m'n vriendin weten te overtuigen dat Volvo it is! Geen kids, wel 2 middelgrote honden en vanaf oktober een andere baan op afstand. Volvo, compacte station, diesel. V50 dus. Hoe meer occasions ik bekijk, hoe meer rij-ervaringen ik lees en des te enthousiaster ik wordt. Uiteraard lees ik ook de 'probleemgevallen' mee en ben daar scherp op, maar de keuze is gemaakt :love: .

Over die keuze zou ik graag wat advies willen. Ik heb hier al wel eea gelezen (super voor elkaar zo'n forum!) maar toch mijn geval:
Door de plotselinge wissel van baan moet er dus een diesel komen. Auto budget reikt echter niet veel verder dan 5000.. Het liefst zonder roetfilter als ik de veel voorkomende problemen mag geloven, dus model 2004-2005. Eisen die ik heb vallen mee: 2.0D, mistlampen en een donkere kleur is een must. Geen lichtgrijs/beige/blauw. En geen km stand boven de 300k, liefst natuurlijk zo min mogelijk. Onderhoudsbeurten moeten bekend zijn en de auto gewoon rijklaar. Aankoopkeuring is een goede begrijp ik, ga je dan tijdens de proefrit met de auto langs een onafhankelijke garage? En sowieso, zijn er mensen die met mijn 'eisenpakket' ervaring hebben? Alles tips en trucs zijn welkom :-)

Bedankt en groet,

Frits
It's a Volvo thing.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28804
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Goede keus een V50, wel met een auto met ervaring een aankoopkeuring doen bij een Volvodealer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
6264jh
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 11.04.2009 - 20:14

Geweldige auto hoor! Zelf een V50 2.0d uit 2004 gekocht, 6,5 jaar mee gereden (210k)en heeft ons NOOIT in de steek gelaten.. Nu met ruim 335k ingeruild, maar kan hem iedereen aanbevelen.
Hebben idd geen PDF gehad, dus nooit problemen daarmee. Enige waar wij regelmatig last van hadden was de buitentemp sensor. Deze was nogal eens van slag. (is een weerstandje in linkerbuitenspiegel) zelf makkelijk te vervangen, maar kwam gemiddeld 2 keer per jaar terug. Veel plezier met zoeken en je keus!
Gebruikersavatar
MarcN
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 27.08.2015 - 21:31
Locatie: Noord-Brabant

Ik heb nu iets minder dan een maand mijn V50 2.0 uit 2005. In mijn geval zit er volgens de RDW gegevens wel een roetfilter in. Deze wil ik later waarschijnlijk preventief laten verwijderen.

In mijn geval was er weinig over de onderhoudshistorie bekend, maar alles zag er goed uit en de auto had 2 maanden voordat ik hem kocht nog een kleine beurt gehad. Achteraf bij de garage die deze beurt uitgevoerd heeft de onderhoudshistorie opgevraagd en gelukkig weet ik nu wat er het laatste jaar aan de auto vervangen is. Een aankoopkeuring is natuurlijk altijd beter.

De buitentemperatuursensor is een bekend probleem en komt bij mij ook voor. Ook heb ik een krakende bestuurdersstoel wat ook een bekend probleem is. Gelukkig zijn dit kleine dingen die ik zelf kan oplossen, maar het is wel iets om even op te letten tijdens de proefrit.
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Ik zou wel een roetfilter nemen. Kun je tenminste gewoon de Duitse binnensteden in, en in Nederland zullen milieuzones ook steeds meer gewoongoed worden. En niet voor niets!!!

Die problemen met roetfilters zijn volgens mij prima te voorkomen. Wat ik heb begrepen is dat je deze auto's niet (vaak) moet gebruiken voor korte ritjes. Jaarlijks in Duitsland even schoonblazen (kwartiertje > 180 rijden) kan geen kwaad. En in de gaten houden of je geen EGR-cyclus onderbreekt. Prima te doen hoor.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

4wielen schreef: Ik zou wel een roetfilter nemen. Kun je tenminste gewoon de Duitse binnensteden in, en in Nederland zullen milieuzones ook steeds meer gewoongoed worden. En niet voor niets!!!
Dan zou ik voor een VW diesel gaan zit je altijd goed :D gezien de berichten de laatste tijd over de VW's :D :D 8-)
Laatst gewijzigd door snorremans op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Frits86
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21.09.2015 - 12:48

Bedankt voor jullie reacties, kan ik wat mee. hah VW Diesel inderdaad. Iets met betrouwbare ingebouwde software ofzo toch? :p

@4wielen, ik snap je argumenten maar ik blijf erbij. het liefst géén roetfilter.
It's a Volvo thing.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

MarcN schreef: Ik heb nu iets minder dan een maand mijn V50 2.0 uit 2005. In mijn geval zit er volgens de RDW gegevens wel een roetfilter in. Deze wil ik later waarschijnlijk preventief laten verwijderen.

In mijn geval was er weinig over de onderhoudshistorie bekend, maar alles zag er goed uit en de auto had 2 maanden voordat ik hem kocht nog een kleine beurt gehad. Achteraf bij de garage die deze beurt uitgevoerd heeft de onderhoudshistorie opgevraagd en gelukkig weet ik nu wat er het laatste jaar aan de auto vervangen is. Een aankoopkeuring is natuurlijk altijd beter.

De buitentemperatuursensor is een bekend probleem en komt bij mij ook voor. Ook heb ik een krakende bestuurdersstoel wat ook een bekend probleem is. Gelukkig zijn dit kleine dingen die ik zelf kan oplossen, maar het is wel iets om even op te letten tijdens de proefrit.
Roetfilter verwijderen lijkt me geen slim idee...
De apk regels betreffende roetfilters gaat veranderen en het is een vorm van fraude, er is immers subsidie voor afgegeven.
Gebruikersavatar
MarcN
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 27.08.2015 - 21:31
Locatie: Noord-Brabant

Ramon&Ramon schreef: Roetfilter verwijderen lijkt me geen slim idee...
Ik rijd redelijk wat snelweg kilometers dus zolang het geen technische problemen geeft mag hij blijven zitten.
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Als het effe kan, de V50 is in produktie gegaan in 2004, heb zelf zo eentje gehad van dat modeljaar, veel problemen gehad. Ik zeg niet dat elke MY04 slecht is, maar ik zou voor een MY05 gaan.
Roetfilter zelf levert geen problemen, kost alleen geld om hem te vervangen.
Heb nu een MY2006, pas koppeling en vliegwiel moeten laten vervangen, dat was effe slikken. Hoe kon je dat merken; koppeling deed helemaal niet raar, maar gas geven vanf 1500 tot een 2500, al rijdend, dan voel je een onnatuurlijke trilling.
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Bouwjaren 2004 - 2006 hebben volgens mij een retro-filter. Dus een half open filter welke na een bepaald aantal km eigenlijk niet veel meer doet.
En in de praktijk worden ze ook nooit vervangen. Persoonlijk heb ik dit liever dan een regenererend filter waar best wel vaak problemen over worden geschreven.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
MarcN
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 27.08.2015 - 21:31
Locatie: Noord-Brabant

sequence schreef: Bouwjaren 2004 - 2006 hebben volgens mij een retro-filter. Dus een half open filter welke na een bepaald aantal km eigenlijk niet veel meer doet.
En in de praktijk worden ze ook nooit vervangen. Persoonlijk heb ik dit liever dan een regenererend filter waar best wel vaak problemen over worden geschreven.
Dit naar aanleiding van je bericht nog eens nagekeken en in mijn geval wordt er bij RDW inderdaad een 'Retrofit roetfilter' aangegeven. Dit betekent dat deze later ingebouwd is en dus ook niet regenereert omdat het een ander type filter is? Raakt deze filter na verloop van tijd niet verstopt?
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Klopt helemaal Marc, een retrofit filter is half open en heeft geen regeneratiefunctie zoals de af-fabriek filters
Heb een 2.0D gehad bj 2005. erg fijne auto!
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28804
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

sequence schreef: Klopt helemaal Marc, een retrofit filter is half open en heeft geen regeneratiefunctie zoals de af-fabriek filters
Heb een 2.0D gehad bj 2005. erg fijne auto!
Met zo'n retrofit roetfilter heb je inderdaad veel minder problemen maar of er nu echt veel wordt gefilterd is maar de vraag.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
MarcN
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 27.08.2015 - 21:31
Locatie: Noord-Brabant

sequence schreef: Klopt helemaal Marc, een retrofit filter is half open en heeft geen regeneratiefunctie zoals de af-fabriek filters
Heb een 2.0D gehad bj 2005. erg fijne auto!
Dat zou in mijn geval wel positief zijn, laten we hopen dat de RDW info klopt. Ik wist eerlijk gezegd niet dat hier verschil in zat omdat je op internet vooral veel over de regenereer problemen leest. Ik ging er dus al bijna vanuit dat dit standaard was bij de 2.0D motor, maarja ik heb de auto nog geen maand in mijn bezit dus ik heb nog veel te leren over de V50 8-)

Ik moet binnenkort sowieso even naar de Volvo specialist dus dan zal ik de auto daar meteen eens op de brug rijden en laten controleren wat er nu precies voor een filter onder zit. Ik denk dat deze info voor de topicstarter 'Frits86' ook wel interessant is tijdens zijn zoektocht.
lint schreef: Met zo'n retrofit roetfilter heb je inderdaad veel minder problemen maar of er nu echt veel wordt gefilterd is maar de vraag.
Vooral het stijgende oliepeil lijkt me niet zo prettig. Dus ik was uit voorzorg al wekelijks aan het peilen, maar gelukkig blijf het oliepeil stabiel.
Met een retrofit roetfilter hoef ik me daar dus ook niet zo'n zorgen om te maken begrijp ik.

En qua filtering.. Tja wat moet ik daar over zeggen, volgens mij zijn daar de meningen over verdeeld. Ik werk vlakbij een vliegveld en je wil niet weten wat daar dagelijks aan uitstoot de lucht ingeblazen wordt ^_^
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

MarcN schreef: Dat zou in mijn geval wel positief zijn, laten we hopen dat de RDW info klopt.
De rdw gegevens kloppen, roetfilter af fabriek kwam gedeeltelijk pas bij MY06 en is pas helemaal zeker bij MY07.

lint schreef: Met zo'n retrofit roetfilter heb je inderdaad veel minder problemen maar of er nu echt veel wordt gefilterd is maar de vraag.
30-35% van het roet wordt afgevangen als ie nieuw is, las ik destijds toen ik nog een MY04 had...
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”