Remmen zelf vervangen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Jenzen
1st Gear member

Mijn auto, S40 2.4i uit december 2004, moet binnenkort apk gekeurd worden. Nou weet ik toevallig dat remschijven en blokken voor en achter aan vervanging toe zijn. Op mijn werk kan ik met korting deze onderdelen bestellen maar dan moet ik ze er wel zelf opzetten. Hoe haalbaar is dat? Heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig? en zijn er meer mensen die dit zelf hebben gedaan?

Ook mijn wiellager rechtsachter moet vervangen worden. Kan ik dit ook zelf doen zonder speciaal gereedschap? Als ik dan toch al de remmen eraf heb kan ik die net zo goed mee pakken dacht ik zo.

En verder heb ik ook nog een vraag over remmen en velgen. Ik wil namelijk over ongeveer een half jaar 17 of 18 inch velgen aanschaffen. Nu heb ik 16 inch. Moet ik hier rekening mee houden bij het aanschaffen van remschijven en blokken?
MN-NL
5th Gear member

Het antwoord op je laatste vraag is dat grotere velgen geen invloed op de remmen hebben.

Bij de andere 2 vragen: allemaal goed te doen maar als je geen idee hebt waar je aan begint zorg dan op zijn minst dat je een ervaren sleutelaar bij de hand hebt die je kan coachen en die helpt om alles goed en veilig in elkaar te krijgen. Het gaat wel om je veiligheid en die van medeweggebruikers.
mad2000
2nd Gear member

Het is best te doen zelf..... Ik doe het ook al jaren zelf en bij verschillende merken auto's die ik heb versleten. (Chevrolet, Cadillac, Honda motorfietsen,, Oldsmobile, 2 Volvo's.... )
Lees je eerst goed in door te zoeken naar info op internet of youtube. Bijv deze
Nog beter is een werkplaat handboek van je auto(type).

Gebruik 1e klas gereedschap... geen meuk doppensetjes van de Blokker. Of je moet met kapot gedraaide bouten naar je lokale garagist willen.. :-)
Neem de tijd... doe het dus niet op zondag maar begin vrijdag... dan heb je bijna drie dagen om het te klaren of om assistentie te vragen/zoeken.

Vergeet niet je remzuiger terug te drukken voor je nieuwe blokken in de klauw zet. En...!! Let op het remvloeistof nivo in je reservoirtje onder de motorkap.
Je wilt niet dat deze overloopt doordat je de zuiger terug drukt... remvloeistof is erg slecht voor je lakwerk. ( vreet in!)

Controleer goed of alles vast zit.... doe dat 2x. Je wilt niet dat er dingen los lopen onderweg he....

En... VOOR je gaat rijden je rem een aantal keren intrappen om de remzuigers weer tegen de blokken te drukken. Vergeet dat niet want anders heb je een hartverzakking bij je eerste rempoging onderweg. ...of een platte auto c.q. erger.. en dat wil je niet op je geweten hebben.

Wil je comfortabel sleutelen zoek dan een doe het zelf garage in de buurt...
Kom je er niet uit san is daar hulp aanwezig.. en je kunt gereedschap huren incl. een brug.

Een wiellager vervangen is trouwens geen beginners klusje.
Dat kun je beter de 1e keer onder toezicht doen.... (dhz garage)
Laatst gewijzigd door mad2000 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
mad2000
2nd Gear member

Hee.. en kiijk eens wat ik net op swedespeed zie staan...
http://forums.swedespeed.com/showthread ... h-pictures
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”