Keus V50

Geleverd vanaf 2003
BjornVrijburg
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 06.10.2015 - 21:21

Beste mensen,

Met interesse heb ik een hele hoop berichtjes gelezen hier op dit forum en ook op een aantal vragen antwoord gevonden. Maar toch zou ik graag jullie advies willen voor de aanschaf van een V50.

Ik ben Bjorn Vrijburg en ik ben woonachtig in Rotterdam en werkzaam in Utrecht. Daarnaast ben ik actief als muzikant in heel Nederland. Ik maak dus best wel wat kilometers op jaarbasis (ik schat een ruime 30.000 km), dus ik ben aan het kijken naar een diesel :D
Nu lees ik diverse ervaringen met een V50 1.6D (eventueel DrivE), wat er op neer komt, weinig power, aardig wat reparatiekosten, etc. Ook lees ik diverse ervaringen met een 2.0D, maar deze zijn over het algemeen positiever dan die van de 1.6D.
Ik hoef (vooralsnog) geen caravan te trekken, ik vind het wel fijn dat als ik het gas intrap boven de 120 km/h er ook wat gebeurt, ik wil er toch zeker 5 jaar mee rijden.

Nu heb ik wat rondgestruind op het Internet en ben ik een paar mooie wagens tegen gekomen.

http://www.milano.nl/html/occasions_vol ... 679A42D807}
http://www.vanrijswijkautos.nl/occasion ... ct=9977586
http://www.carsaleshillegom.nl/autos/14 ... o-V50.html
http://www.autotrader.nl/auto/6jxzu/detail/

Dit zijn wel allemaal 1.6D, ik kom niet veel 2.0D tegen met een max. van €8500. Ik ben zelf heel erg gecharmeerd van de tweede auto, mooie kleur, volgens mij scherpe prijs (zag wel op zomoto dat hij 5 eigenaren heeft gehad).

Wie o wie kan mij van kritiek voorzien en er voor zorgen dat ik nog beter ga zoeken eventueel? :D

En nog een andere vraag, kan ik ook goed zoeken op V50's met een kilometerstand boven de 2 ton?

Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties!
Volvo V50 D2 Momentum, MY11, Barentzblue, navigatie, beige leder
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Ik zou eerder voor een 2.0D gaan met 240.000km op de klok die al distributieriem e.d. heeft vervangen dan een 1.6D met 160.000.
Toevallig vanmiddag nog een proefrit gemaakt in een D2, dus een 1.6D. Vooral het nagelen onder in de toeren stoort mij.
Daarbij de 2.0D is een stuk soepeler al mist die onderin ook wat trekkracht. En de 2.0D kent problemen met het roetfilter (niet genereren en dus verstopt roetfilter)

Na de proefrit is voor mij de keus eigenlijk een 2.0D maar wel met aandacht voor het filter, of een 2.4 benzine want ik rijd niet zoveel.

Bij de 1.6D check of EGR en dis-riem zijn vervangen, op zich is dit geen slechte motor maar heeft wat aandacht nodig.
Voor mij persoonlijk, de loopcultuur van de 1.6 is niet helemaal mijn ding.

Check ook dit topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27367
En zie welke motor het meest vertegenwoordigd is met hoge km standen.


Succes met de zoektocht!
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Die bij Carsales Hillegom is toch echt bij lange na geen full option V50.

Die 1.6D heeft een maatje van mijn ongelofelijk veel getrut mee gehad en uiteindelijk maar verkocht. Ik zeg of een 2.0 of een D5, als laat het budget deze niet echt toe.

Is een Phase I V50 ook een optie? Die zijn in de regel iets gunstiger qua prijs.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
ammie 69
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.10.2015 - 21:02

Ik heb zelf sinds 3 weken een 2.0D met 121.000 gekocht ik dacht eersg ook ongeveer €8500 uit geven
Maar toch wat verhoogd om phase II te kopen
Alleen incourante kleuren zijn goedkoper te krijgen cq te importeren .
2003/2015 v40 1.8i lpg g3 bj 2000 357.645 km
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28739
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Ik denk dat een V50 2.0D de betere auto is, succes met de zoektocht.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

sebastiaan84 schreef: Die bij Carsales Hillegom is toch echt bij lange na geen full option V50.
Klopt, ik mis bv al de stoelverwarming. :-)
V40 T2 Nordic+
BjornVrijburg
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 06.10.2015 - 21:21

sequence schreef:
sebastiaan84 schreef: Die bij Carsales Hillegom is toch echt bij lange na geen full option V50.
Klopt, ik mis bv al de stoelverwarming. :-)

Heren (daar ga ik even vanuit), ik ben nu de gelukkige bezitter van een Suzuki Baleno 1.6GLX uit 1998 met 258.000 km op de teller, dus stoelverwarming is voor mij geen broodnodige optie ;-)
Volvo V50 D2 Momentum, MY11, Barentzblue, navigatie, beige leder
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Niet schelden op het forum! zoezoeki???? :-)

alhoewel, ik rijd momenteel VW.....

Opties zijn leuk, maar netheid van de auto en kmstand is belangrijkte.

Ik heb een fase1 2.0D van 150.000 naar 230.000 gereden zonder motorische problemen.
Met jouw jaarlijkse kilometrage is een 2.0D of een D5 de beste optie. Je kunt dan meer genieten van het rijden t.o.v. een 1.6
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
BjornVrijburg
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 06.10.2015 - 21:21

Excuus...... ;-)

@sequenze, zou je me wellicht kunnen helpen met een paar linkjes van leuke wagens? Ik zie op het moment door de bomen de v50's niet meer. Zoiets beter http://auto.autoscout24.nl/Volvo-V50-Di ... -278256743 is wel met stoelverwarming :-)

En wat is er trouwens tegen de tweede link, behalve dat het geen 2.0D is? Het verbruik van zo een is toch best leuk :-)
Laatst gewijzigd door BjornVrijburg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 D2 Momentum, MY11, Barentzblue, navigatie, beige leder
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Ik kan even zoeken, wat is het max bedrag ongeveer?

Die 2e is niks mis mee, alleen even goed kijken naar onderhoudshistorie, en inderdaad het verbruik is gunstig.
Let er wel op, deze zuinige motoren zijn vooral ontwikkeld om interessant te worden in de bijtelling. Qua loopcultuur en betrouwbaarheid wordt er dan vaak ingeleverd.
wat ik al eerder schreef, het nagelen bij optrekken in de 1.6 vind ik geen prettig geluid. Dus die valt voor mij af, dat wil niet zeggen dat de motor slecht is, deze is in duizenden auto's geleverd van Peugeot, Citroen, Ford en Volvo.
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
BjornVrijburg
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 06.10.2015 - 21:21

sequence schreef: Ik kan even zoeken, wat is het max bedrag ongeveer?



Die 2e is niks mis mee, alleen even goed kijken naar onderhoudshistorie, en inderdaad het verbruik is gunstig.
Let er wel op, deze zuinige motoren zijn vooral ontwikkeld om interessant te worden in de bijtelling. Qua loopcultuur en betrouwbaarheid wordt er dan vaak ingeleverd.
wat ik al eerder schreef, het nagelen bij optrekken in de 1.6 vind ik geen prettig geluid. Dus die valt voor mij af, dat wil niet zeggen dat de motor slecht is, deze is in duizenden auto's geleverd van Peugeot, Citroen, Ford en Volvo.
Maximaal €8000 (n dan hopen dat er nog wat af kan gaan :-)

Wat bedoel je met nagelen? En stel dat ik voor deze auto zou gaan, kan ik er dan in 5 jaar 1,5 ton bij zetten (ik weet het we hebben geen waarzeggersbol)
Laatst gewijzigd door BjornVrijburg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 D2 Momentum, MY11, Barentzblue, navigatie, beige leder
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Ik heb vanmiddag in een soortgelijke auto gereden, nagelen lijkt een beetje op pingelen maar dan weet je denk ik nog niets :-)
Het is een beetje een tikgeluid, en elke diesel heeft dat eigenlijk wel, is inherent aan de zelfontbrander.
Je kunt eigenlijk het best een stuk in die auto gaan rijden, qua rijeigenschappen is het wel een fijne auto. Je kunt snel een verzet hoger, dit een 5-bak ik heb de 6-bak gereden.
Die zit bij 80km per uur rond de 1400 toeren, van deze weet ik dat niet maar zal een laag toerental zijn, max 1700.

Wanneer je benzine gewend bent, is diesel rijden wel heel anders. Ik vind het meer relaxt.
Tja 1,5 ton erbij, ik denk het wel, je kunt de normale slijtage dingen verwachten, een lager misschien of een dynamo. Maar bij 30.000 per jaar zou ik om de 15.000 olie verversen en geen langere intervallen hanteren.
De lange ritten zijn in ieder geval gunstig voor de motor, deze komt goed op temperatuur en de regeneratie van het roetfilter gaat dan ook goed.

Edit: deze auto heeft wel de goede opties, bekleding is goed, navigatie en een fijne audio installatie. Is van 1e eigenaar en heeft een hele scherpe prijs als ik vergelijk.
Kan 50km om Rotterdam heen niet beter vinden zo op papier. Of wil je wel veel verder kijken?
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

BjornVrijburg schreef: Excuus...... ;-)

@sequenze, zou je me wellicht kunnen helpen met een paar linkjes van leuke wagens? Ik zie op het moment door de bomen de v50's niet meer. Zoiets beter http://auto.autoscout24.nl/Volvo-V50-Di ... -278256743 is wel met stoelverwarming :-)

En wat is er trouwens tegen de tweede link, behalve dat het geen 2.0D is? Het verbruik van zo een is toch best leuk :-)


Die link, tja de fase1 kan mij niet meer zo bekoren eerlijk gezegd. Qua uiterlijk dan.
Dit is een 2.0D met waarschijnlijk retrofit roetfiler waar je geen problemen mee krijgt dat is een voordeel.
Maar deze auto zit tegen de 140.000 beurt aan, dus distributieriem, spanrollen waterpomp en nog wat andere zaken.
Dit is een beurt van rond de 1000 euro, houdt daar rekening mee.

Edit: ik zie bij rdw dat er een af-fabriek filter onder zit...
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
BjornVrijburg
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 06.10.2015 - 21:21

Ik heb in een vroeger leven als taxichauffeur gewerkt, inderdaad diesel rijdt heerlijk. Maar had tot nu toe niet de noodzaak om een diesel aan te schaffen (ong. 25.000 km op jaarbasis)

Het lijkt me sowieso een hele verandering, lees verbetering, een V50 :-). De rijeigenschappen zullen vele malen beter zijn, dan mijn huidige auto.

Het enige wat ik wel vind van deze advertentie is dat hij al een tijd online staat. Volgens mij is het een auto die behoorlijk scherp geprijsd is voor zijn km-stand, opties??

Ik vind het trouwens ook een kleur die lekker opvalt, je ziet er niet zoveel hiervan rijden.

Vond trouwens deze ook nog, http://www.garagegijsberts.nl/occasions ... 56359.html
Wellicht een betere keus?
Volvo V50 D2 Momentum, MY11, Barentzblue, navigatie, beige leder
BjornVrijburg
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 06.10.2015 - 21:21

sequence schreef: Ik heb vanmiddag in een soortgelijke auto gereden, nagelen lijkt een beetje op pingelen maar dan weet je denk ik nog niets :-)
Het is een beetje een tikgeluid, en elke diesel heeft dat eigenlijk wel, is inherent aan de zelfontbrander.
Je kunt eigenlijk het best een stuk in die auto gaan rijden, qua rijeigenschappen is het wel een fijne auto. Je kunt snel een verzet hoger, dit een 5-bak ik heb de 6-bak gereden.
Die zit bij 80km per uur rond de 1400 toeren, van deze weet ik dat niet maar zal een laag toerental zijn, max 1700.

Wanneer je benzine gewend bent, is diesel rijden wel heel anders. Ik vind het meer relaxt.
Tja 1,5 ton erbij, ik denk het wel, je kunt de normale slijtage dingen verwachten, een lager misschien of een dynamo. Maar bij 30.000 per jaar zou ik om de 15.000 olie verversen en geen langere intervallen hanteren.
De lange ritten zijn in ieder geval gunstig voor de motor, deze komt goed op temperatuur en de regeneratie van het roetfilter gaat dan ook goed.

Edit: deze auto heeft wel de goede opties, bekleding is goed, navigatie en een fijne audio installatie. Is van 1e eigenaar en heeft een hele scherpe prijs als ik vergelijk.
Kan 50km om Rotterdam heen niet beter vinden zo op papier. Of wil je wel veel verder kijken?
Dat laatste vraag ik me af, als ik op zomoto.nl kijk zie ik er 5 waaronder twee leasebedrijven.

Edit: waar zit eigenlijk de cd-speler? Of is die niet aanwezig? :-)
Laatst gewijzigd door BjornVrijburg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 D2 Momentum, MY11, Barentzblue, navigatie, beige leder
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

CD speler, is een wisselaar voor 6 cd's die zit achter de console. De sleuf zit boven het display.
V40 T2 Nordic+
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

BjornVrijburg schreef:

Vond trouwens deze ook nog, http://www.garagegijsberts.nl/occasions ... 56359.html
Wellicht een betere keus?

Is ook een hele nette en van een Volvo specialist, maar die krijgt ook vrij snel de 240.000 beurt. met deze zou ik onderhandelen om af te leveren incl die beurt dan kun je even vooruit.
Dat BLIS heb ik trouwens nog nooit gezien :-)
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
BjornVrijburg
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 06.10.2015 - 21:21

Ik zag dat BLIS toevallig in een filmpje op YouTube, dan weet je of er iets in de dode hoek rijdt
Laatst gewijzigd door BjornVrijburg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 D2 Momentum, MY11, Barentzblue, navigatie, beige leder
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Mijn ouweheer heeft Blis en alle extra optionele systemen op een V40 zitten.

Leuke feature, maar of je het heel veel gebruikt, meer een stukje extra awearness zegmaar.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
AlexSL
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.04.2015 - 19:01

Hoi Björn,

Even terugkomend op de blauwe V50 uit de tweede link.

Wij (mijn vrouw en ik) rijden sinds een half jaar precies zo'n zelfde V50, zelfde kleur, zelfde motor. De 1,6D Drive bevalt mij prima. Ok, het is geen snelheidsmonster, maar hij rijdt echt heerlijk. Ik kom eigenlijks niets te kort. Al moet ik zeggen dat de auto ook uitnodigt tot een rustige rijstijl ;-)
Wij hadden hiervoor een Astra met 2.0 liter diesel en automaat met sportonderstel. De Volvo ligt als een huis op de weg.

Hij is lekker zuinig en dat is wel een plus als je er 45.000 - 50.000 km per jaar mee gaat rijden (wat wij doen).
De auto heeft recent een nieuw roetfilter gekregen (117.000 km) en kan er dus weer even tegenaan.
De tip die ik van de Volvo dealer kreeg is toch om de 10.000 km even olie te verversen. Onderhoud is bij deze motor wel belangrijk. Geen beurten overslaan in ieder geval. Dan ontstaan de problemen volgens de ervaring van de dealer.

Alex
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”