Zware olielekkage

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Maxplus
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer met een probleem. De auto lekt momenteel veel olie. Het is zwarte olie, dus de olie van het motorblok. Na verwijdering van de bodemplaat lijkt het of het tussen het blok en de automaatbak vandaan komt. Hebben jullie enig idee? Het forum ga ieder geval aan dat het een krukaskeering of een dopje zou kunnen zijn. Net weer kosten gehad van de verstuivers nu dit weer wordt er niet vrolijk van. Kan de auto woensdag pas wegbrengen hopelijk weet ik deze dag meer. Maar begin aardig te balen van deze Volvo.

Groet Maxplus
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dat is een krukas-kering of de vriesstop (of hoe dat ding ook mag heten). Is een bekend probleem, bak moet los/er uit, kering kost een eurotje, de klus totaal 1000 euro (met wat marge naar boven of beneden). Ik snap dat je de balen hebt maar de schrale troost is dat dit vaker gebeurd, je bent dus niet de enige.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

De vraag blijf dan, hoe kan het dat die kering er uit is geklapt ???

Bij mij was dat het gevolg van een verstopte carterventilatie maar jij hebt een d5 en ik weet niet hoe dat daar zit ??
Ik was overigens 800,- euro kwijt incl. nieuwe koppelingsplaten maar ook dat is anders bij een automaat.

Blijft mooi balen in ieder geval.

Succes !!
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

SuperKnutsel schreef: De vraag blijf dan, hoe kan het dat die kering er uit is geklapt ???

Bij mij was dat het gevolg van een verstopte carterventilatie maar jij hebt een d5 en ik weet niet hoe dat daar zit ??
Ik was overigens 800,- euro kwijt incl. nieuwe koppelingsplaten maar ook dat is anders bij een automaat.

Blijft mooi balen in ieder geval.

Succes !!
Hoe controleer je de carterventilatie (om verstopping voor te zijn) ?
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

in dit filmpje staat eigenlijk alles:


Behoorlijk geniale gast trouwens, heeft een hoop goede en leuke filmpjes! :)
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Filmpje is mooi maar ik weet niet of dat geheel betrouwbaar is, ik heb hier reacties gelezen van forum members die daar anders over denken.

Bij mijn huidige V70 was de carterventilatie wederom verstopt maar ik heb dit gelukkig op tijd en preventief door de dealer laten checken, kostenpost van 600,- euro maar gelukkig zonder verdure schade.
prwi schreef:
SuperKnutsel schreef: De vraag blijf dan, hoe kan het dat die kering er uit is geklapt ???

Bij mij was dat het gevolg van een verstopte carterventilatie maar jij hebt een d5 en ik weet niet hoe dat daar zit ??
Ik was overigens 800,- euro kwijt incl. nieuwe koppelingsplaten maar ook dat is anders bij een automaat.

Blijft mooi balen in ieder geval.

Succes !!
Hoe controleer je de carterventilatie (om verstopping voor te zijn) ?
Laatst gewijzigd door SuperKnutsel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

SuperKnutsel schreef: Filmpje is mooi maar ik weet niet of dat geheel betrouwbaar is, ik heb hier reacties gelezen van forum members die daar anders over denken.

Bij mijn huidige V70 was de carterventilatie wederom verstopt maar ik heb dit gelukkig op tijd en preventief door de dealer laten checken, kostenpost van 600,- euro maar gelukkig zonder verdure schade.
Welk onderdeel van het filmpje betwijfel je dan? Er zijn meerdere voorbeelden van mensen die hun PCV testen door simpelweg vacuüm/druk te meten bij de olievuldop. Het zal vast geen holy grail zijn maar het is m.i. een hele goede eerste indicatie.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Toen ik het vermoeden had van een verstopte carterventilatie heeft dat filmpje mij niet geholpen in ieder geval.
Kwartel schreef:
SuperKnutsel schreef: Filmpje is mooi maar ik weet niet of dat geheel betrouwbaar is, ik heb hier reacties gelezen van forum members die daar anders over denken.

Bij mijn huidige V70 was de carterventilatie wederom verstopt maar ik heb dit gelukkig op tijd en preventief door de dealer laten checken, kostenpost van 600,- euro maar gelukkig zonder verdure schade.
Welk onderdeel van het filmpje betwijfel je dan? Er zijn meerdere voorbeelden van mensen die hun PCV testen door simpelweg vacuüm/druk te meten bij de olievuldop. Het zal vast geen holy grail zijn maar het is m.i. een hele goede eerste indicatie.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
Maxplus
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17

Hallo Allemaal,

Vandaag nog geen diagnose uitgevoerd. Maar ik heb wel gevraagd om de carterventilatie na te kijken. Ik zou het namelijk niet zo leuk vinden als het euvel van de olielekkage is opgelost en dat blijkt dat de carterventilatie verstopt zit. Zodra ik de uitslag heb, en die verwacht ik morgen zal ik hem op dit forum posten.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Maxplus
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik heb zojuist ook even de 2 methoden, zoals gesuggereerd in het youtube filmpje, uitgeprobeerd.
Bij warme motor geen rook uit de pijlstok (Enos, you dipstick! -=Dukes of Hazzard=- :P ).
Daarna een latexhandschoen op de opening v/d vuldop geplaatst en die werd bij stationair toerental, dus zonder gas te geven, al de dop ingezogen.

Ook geen sludgesporen in de pijlstokopening, aan de pijlstok zelf of aan/bij de olievuldop, dus geen mega verstoppingen denk ik dan zo, maar zekerheid geeft dat dus niet begrijp ik uit dit topic. Alleen met een controle van.. -van wat eigenlijk?- is dat dan te controleren?

Ik wil het bij de APK en beurt in januari door de garage laten doen, maar ben benieuwd hoe die dat dan doen en wat de standaard procedure daarvoor is.
Hoe schrijft Volvo dit voor? Kan iemand dat achterhalen uit Vida o.i.d.?

Heb in mijn 855 turbo tijd op dat toenmalige forum wel begrepen dat sludge vorming en daarna volgende carterverstopping voornamelijk ontstaat door korte ritjes met niet voldoende opgewarmde motor?
Nu rijden wij ook wel relatief veel korte ritjes. Daarom maak ik zo af en toe ook een noodzakelijke rit om de boel goed warm te rijden, sludge te voorkomen en roet uit de pijp te blazen (=tip v/d dag!).

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Edwin schreef: Ik heb zojuist ook even de 2 methoden, zoals gesuggereerd in het youtube filmpje, uitgeprobeerd.
Bij warme motor geen rook uit de pijlstok (Enos, you dipstick! -=Dukes of Hazzard=- :P ).
Daarna een latexhandschoen op de opening v/d vuldop geplaatst en die werd bij stationair toerental, dus zonder gas te geven, al de dop ingezogen.

Ook geen sludgesporen in de pijlstokopening, aan de pijlstok zelf of aan/bij de olievuldop, dus geen mega verstoppingen denk ik dan zo, maar zekerheid geeft dat dus niet begrijp ik uit dit topic. Alleen met een controle van.. -van wat eigenlijk?- is dat dan te controleren?

Ik wil het bij de APK en beurt in januari door de garage laten doen, maar ben benieuwd hoe die dat dan doen en wat de standaard procedure daarvoor is.
Hoe schrijft Volvo dit voor? Kan iemand dat achterhalen uit Vida o.i.d.?

Heb in mijn 855 turbo tijd op dat toenmalige forum wel begrepen dat sludge vorming en daarna volgende carterverstopping voornamelijk ontstaat door korte ritjes met niet voldoende opgewarmde motor?
Nu rijden wij ook wel relatief veel korte ritjes. Daarom maak ik zo af en toe ook een noodzakelijke rit om de boel goed warm te rijden, sludge te voorkomen en roet uit de pijp te blazen (=tip v/d dag!).

gr. Edwin.
Ik ben ook erg benieuwd naar de 'offciele' manier om de PCV te checken (liefst zonder het halve blok af te breken ;) ) maar wat ik tot nu toe heb gevonden leunt het hele verhaal toch vooral op een lichte onderdruk(vacuüm) in het systeem.

Het lijkt me eigenlijk wel een leuke operatie om zelf uit te voeren maar moet dan wel een weekendje over een (warme) garage o.i.d. beschikken en de auto niet nodig hebben. Volgens mij is het vervangen niet moeilijk maar vooral heel veel werk. (materiaalkosten zijn rond de 80 euro voor een hele set incl. nieuwe pakking voor het inlaatspruitstuk)

@Superknutsel: in hoeverre was jouw PCV verstopt bij je huidige Volvo? Ik neem aan dat er verschillende gradaties in verstoptheid (nieuw woord? :) ) zijn dus wellicht is het leuk om te weten wanneer een dealer de PCV verstopt acht en wanneer hij daadwerkelijk schade op kan gaan leveren zoals bij TS misschien het geval is.
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

retour slang van de carterventilatie loshalen is de enigste en beste methode om uitsluitsel te krijgen.
Nadeel is dat je dit eigenlijk aleen kan doen als hij op een brug staat.

success !
Edwin schreef: Ik heb zojuist ook even de 2 methoden, zoals gesuggereerd in het youtube filmpje, uitgeprobeerd.
Bij warme motor geen rook uit de pijlstok (Enos, you dipstick! -=Dukes of Hazzard=- :P ).
Daarna een latexhandschoen op de opening v/d vuldop geplaatst en die werd bij stationair toerental, dus zonder gas te geven, al de dop ingezogen.

Ook geen sludgesporen in de pijlstokopening, aan de pijlstok zelf of aan/bij de olievuldop, dus geen mega verstoppingen denk ik dan zo, maar zekerheid geeft dat dus niet begrijp ik uit dit topic. Alleen met een controle van.. -van wat eigenlijk?- is dat dan te controleren?

Ik wil het bij de APK en beurt in januari door de garage laten doen, maar ben benieuwd hoe die dat dan doen en wat de standaard procedure daarvoor is.
Hoe schrijft Volvo dit voor? Kan iemand dat achterhalen uit Vida o.i.d.?

Heb in mijn 855 turbo tijd op dat toenmalige forum wel begrepen dat sludge vorming en daarna volgende carterverstopping voornamelijk ontstaat door korte ritjes met niet voldoende opgewarmde motor?
Nu rijden wij ook wel relatief veel korte ritjes. Daarom maak ik zo af en toe ook een noodzakelijke rit om de boel goed warm te rijden, sludge te voorkomen en roet uit de pijp te blazen (=tip v/d dag!).

gr. Edwin.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Kwartel schreef:
Edwin schreef: Ik heb zojuist ook even de 2 methoden, zoals gesuggereerd in het youtube filmpje, uitgeprobeerd.
Bij warme motor geen rook uit de pijlstok (Enos, you dipstick! -=Dukes of Hazzard=- :P ).
Daarna een latexhandschoen op de opening v/d vuldop geplaatst en die werd bij stationair toerental, dus zonder gas te geven, al de dop ingezogen.

Ook geen sludgesporen in de pijlstokopening, aan de pijlstok zelf of aan/bij de olievuldop, dus geen mega verstoppingen denk ik dan zo, maar zekerheid geeft dat dus niet begrijp ik uit dit topic. Alleen met een controle van.. -van wat eigenlijk?- is dat dan te controleren?

Ik wil het bij de APK en beurt in januari door de garage laten doen, maar ben benieuwd hoe die dat dan doen en wat de standaard procedure daarvoor is.
Hoe schrijft Volvo dit voor? Kan iemand dat achterhalen uit Vida o.i.d.?

Heb in mijn 855 turbo tijd op dat toenmalige forum wel begrepen dat sludge vorming en daarna volgende carterverstopping voornamelijk ontstaat door korte ritjes met niet voldoende opgewarmde motor?
Nu rijden wij ook wel relatief veel korte ritjes. Daarom maak ik zo af en toe ook een noodzakelijke rit om de boel goed warm te rijden, sludge te voorkomen en roet uit de pijp te blazen (=tip v/d dag!).

gr. Edwin.
Ik ben ook erg benieuwd naar de 'offciele' manier om de PCV te checken (liefst zonder het halve blok af te breken ;) ) maar wat ik tot nu toe heb gevonden leunt het hele verhaal toch vooral op een lichte onderdruk(vacuüm) in het systeem.

Het lijkt me eigenlijk wel een leuke operatie om zelf uit te voeren maar moet dan wel een weekendje over een (warme) garage o.i.d. beschikken en de auto niet nodig hebben. Volgens mij is het vervangen niet moeilijk maar vooral heel veel werk. (materiaalkosten zijn rond de 80 euro voor een hele set incl. nieuwe pakking voor het inlaatspruitstuk)

@Superknutsel: in hoeverre was jouw PCV verstopt bij je huidige Volvo? Ik neem aan dat er verschillende gradaties in verstoptheid (nieuw woord? :) ) zijn dus wellicht is het leuk om te weten wanneer een dealer de PCV verstopt acht en wanneer hij daadwerkelijk schade op kan gaan leveren zoals bij TS misschien het geval is.
Bij mijn oude V70 2.4T zat hij echt nokkie vol, dat was ook de reden dat mijn krukaskering er uit klapte.
Waar je ook aan kan zien (was bij mij toen) of dat hij echt goed verstopt zit is als er olie onder aan de slang zit die naar je gasklephuis loopt (en dan aan de kant van de radiator).
Bij mijn huidige 2.5T hebben ze de retour van de carterventilatie losgehad om te checken.

carterventilatie is een vaak vergeten onderhoudsinterval item wat grote ellende kan veroorzaken !!
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Bedankt voor je info! Misschien dat ik binnenkort deze punten ook eens ga checken, zoals jij het beschrijft kun je nog redelijk wat checken zonder het hele systeem te moeten ontmantelen.

Mijn V70 is tot 250dkm dealeronderhouden en netjes afgestempeld maar ik weet niet of en waar de PCV in het standaard onderhoudsprogramma van Volvo valt.
Wat je zegt in je laatste zin in helemaal waar; volgens mij weten de meeste mensen niet eens dat het op hun auto zit ;)
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Maxplus
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17

Hallo Allemaal,

De diagnose is gesteld, de stop in het blok is eruit vandaar de olielekkage. De volgende zaken zijn naast de olielekkage geconstateerd. De twee onderste motorsteunen zijn gaar. Verder een scheur in de EGR buis. Kortom er moeten een aantal dingen worden vernieuwd cq gerepareerd.
- Onderste motorsteunen (2x) worden vervangen;
- Automaat bak wordt gedemonteerd;
- nieuwe plug wordt in de motor gemonteerd;
- nieuwe kering wordt in de motor gemonteerd;
- EGR buis wordt vervangen.
- uitlijnen auto
De prijs voor al deze werkzaamheden en onderdelen is 1080 euro. Het is veel geld maar vindt het gezien de onderdelen en arbeidsloon heel erg netjes.
Kortom kan toch enigszins blij zijn, want het had allemaal veel duurder kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Maxplus
Laatst gewijzigd door Maxplus op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
Gebruikersavatar
Maxplus
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17

Hallo Allemaal,

Even een update, de olielekkage is verholpen, het was een lekkende keering. Omdat de automaatbak er toch af was is de beruchte kunststof stop ook vervangen door een metalen exemplaar. Maar ik heb de auto nog steeds niet terug. Het volgende is voorgevallen, de auto was compleet in elkaar gezet, en tijdens de testrit kwamen ze erachter dat de automaat heel erg bonkt. Ze hebben de automaat gespoeld maar dit bleek totaal niet te helpen.
Ze hebben het brein van de automaat gedemonteerd en gereinigd, ook dit heeft niet geholpen. Nu wordt de automaatbak uit elkaar gehaald om te achterhalen waar het defect zit. Dus het zal nog wel even wachten zijn wanneer ik hem kan komen halen. Toen ik de auto bracht schakelde de auto prima. Dus wat er aan de hand is weet ik niet, maar hoop dat ze het snel vinden.

Groet,

Maxplus
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Staat het zaakje wel recht tegenover elkaar dan?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29548
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is minder goed nieuws, hopelijk wordt het probleem met de automaat opgelost.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Maxplus
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17

Het bedrijf waar ik de auto heb gebracht gaf aan, dat de kosten die hier uit voortvloeien voor hun rekening komt. Ze gaven mij aan dat ik de auto vwb de automaat in goed werkende staat heb gebracht, en dat dit mij geen extra geld kost. Dit vindt ik zeer klantvriendelijk en ben hier zeer over te spreken. Het bedrijf gaf aan alleen wat extra tijd nodig te hebben. Ik heb van hun een leenauto, dus wat mij betreft geen probleem. Het is wel geen Volvo maar een Renault :D :D .

We wachten af. Ik ben benieuwd wat ze aantreffen als de bak uit elkaar is gehaald.
Alleen heb ik nog wel een vraag. De automaatbak was voorzien van de nieuwste software, blijft deze software behouden als de automaatbak uit elkaar gaat??
Het is namelijk geen Volvodealer. Maar een universeel garagebedrijf.

Groet Maxplus
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ramon&Ramon, kom er eens in! Jij zou daar een antwoord op moeten kunnen geven.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”