Daar ben ik weer met een probleem. De auto lekt momenteel veel olie. Het is zwarte olie, dus de olie van het motorblok. Na verwijdering van de bodemplaat lijkt het of het tussen het blok en de automaatbak vandaan komt. Hebben jullie enig idee? Het forum ga ieder geval aan dat het een krukaskeering of een dopje zou kunnen zijn. Net weer kosten gehad van de verstuivers nu dit weer wordt er niet vrolijk van. Kan de auto woensdag pas wegbrengen hopelijk weet ik deze dag meer. Maar begin aardig te balen van deze Volvo.
Groet Maxplus
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 13.10.2015 - 05:48
door V70/2.4D/2003
Dat is een krukas-kering of de vriesstop (of hoe dat ding ook mag heten). Is een bekend probleem, bak moet los/er uit, kering kost een eurotje, de klus totaal 1000 euro (met wat marge naar boven of beneden). Ik snap dat je de balen hebt maar de schrale troost is dat dit vaker gebeurd, je bent dus niet de enige.
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 13.10.2015 - 09:13
door SuperKnutsel
De vraag blijf dan, hoe kan het dat die kering er uit is geklapt ???
Bij mij was dat het gevolg van een verstopte carterventilatie maar jij hebt een d5 en ik weet niet hoe dat daar zit ??
Ik was overigens 800,- euro kwijt incl. nieuwe koppelingsplaten maar ook dat is anders bij een automaat.
Blijft mooi balen in ieder geval.
Succes !!
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 13.10.2015 - 12:22
door prwi
SuperKnutsel schreef:
De vraag blijf dan, hoe kan het dat die kering er uit is geklapt ???
Bij mij was dat het gevolg van een verstopte carterventilatie maar jij hebt een d5 en ik weet niet hoe dat daar zit ??
Ik was overigens 800,- euro kwijt incl. nieuwe koppelingsplaten maar ook dat is anders bij een automaat.
Blijft mooi balen in ieder geval.
Succes !!
Hoe controleer je de carterventilatie (om verstopping voor te zijn) ?
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 14.10.2015 - 00:22
door Kwartel
in dit filmpje staat eigenlijk alles:
Behoorlijk geniale gast trouwens, heeft een hoop goede en leuke filmpjes!
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 14.10.2015 - 10:11
door SuperKnutsel
Filmpje is mooi maar ik weet niet of dat geheel betrouwbaar is, ik heb hier reacties gelezen van forum members die daar anders over denken.
Bij mijn huidige V70 was de carterventilatie wederom verstopt maar ik heb dit gelukkig op tijd en preventief door de dealer laten checken, kostenpost van 600,- euro maar gelukkig zonder verdure schade.
prwi schreef:
SuperKnutsel schreef:
De vraag blijf dan, hoe kan het dat die kering er uit is geklapt ???
Bij mij was dat het gevolg van een verstopte carterventilatie maar jij hebt een d5 en ik weet niet hoe dat daar zit ??
Ik was overigens 800,- euro kwijt incl. nieuwe koppelingsplaten maar ook dat is anders bij een automaat.
Blijft mooi balen in ieder geval.
Succes !!
Hoe controleer je de carterventilatie (om verstopping voor te zijn) ?
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 14.10.2015 - 12:58
door Kwartel
SuperKnutsel schreef:
Filmpje is mooi maar ik weet niet of dat geheel betrouwbaar is, ik heb hier reacties gelezen van forum members die daar anders over denken.
Bij mijn huidige V70 was de carterventilatie wederom verstopt maar ik heb dit gelukkig op tijd en preventief door de dealer laten checken, kostenpost van 600,- euro maar gelukkig zonder verdure schade.
Welk onderdeel van het filmpje betwijfel je dan? Er zijn meerdere voorbeelden van mensen die hun PCV testen door simpelweg vacuüm/druk te meten bij de olievuldop. Het zal vast geen holy grail zijn maar het is m.i. een hele goede eerste indicatie.
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 14.10.2015 - 20:41
door SuperKnutsel
Toen ik het vermoeden had van een verstopte carterventilatie heeft dat filmpje mij niet geholpen in ieder geval.
Kwartel schreef:
SuperKnutsel schreef:
Filmpje is mooi maar ik weet niet of dat geheel betrouwbaar is, ik heb hier reacties gelezen van forum members die daar anders over denken.
Bij mijn huidige V70 was de carterventilatie wederom verstopt maar ik heb dit gelukkig op tijd en preventief door de dealer laten checken, kostenpost van 600,- euro maar gelukkig zonder verdure schade.
Welk onderdeel van het filmpje betwijfel je dan? Er zijn meerdere voorbeelden van mensen die hun PCV testen door simpelweg vacuüm/druk te meten bij de olievuldop. Het zal vast geen holy grail zijn maar het is m.i. een hele goede eerste indicatie.
carterventilatie
Geplaatst: 14.10.2015 - 20:46
door Maxplus
Hallo Allemaal,
Vandaag nog geen diagnose uitgevoerd. Maar ik heb wel gevraagd om de carterventilatie na te kijken. Ik zou het namelijk niet zo leuk vinden als het euvel van de olielekkage is opgelost en dat blijkt dat de carterventilatie verstopt zit. Zodra ik de uitslag heb, en die verwacht ik morgen zal ik hem op dit forum posten.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten Maxplus
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 14.10.2015 - 21:35
door Edwin
Ik heb zojuist ook even de 2 methoden, zoals gesuggereerd in het youtube filmpje, uitgeprobeerd.
Bij warme motor geen rook uit de pijlstok (Enos, you dipstick! -=Dukes of Hazzard=- ).
Daarna een latexhandschoen op de opening v/d vuldop geplaatst en die werd bij stationair toerental, dus zonder gas te geven, al de dop ingezogen.
Ook geen sludgesporen in de pijlstokopening, aan de pijlstok zelf of aan/bij de olievuldop, dus geen mega verstoppingen denk ik dan zo, maar zekerheid geeft dat dus niet begrijp ik uit dit topic. Alleen met een controle van.. -van wat eigenlijk?- is dat dan te controleren?
Ik wil het bij de APK en beurt in januari door de garage laten doen, maar ben benieuwd hoe die dat dan doen en wat de standaard procedure daarvoor is.
Hoe schrijft Volvo dit voor? Kan iemand dat achterhalen uit Vida o.i.d.?
Heb in mijn 855 turbo tijd op dat toenmalige forum wel begrepen dat sludge vorming en daarna volgende carterverstopping voornamelijk ontstaat door korte ritjes met niet voldoende opgewarmde motor?
Nu rijden wij ook wel relatief veel korte ritjes. Daarom maak ik zo af en toe ook een noodzakelijke rit om de boel goed warm te rijden, sludge te voorkomen en roet uit de pijp te blazen (=tip v/d dag!).
gr. Edwin.
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 14.10.2015 - 23:54
door Kwartel
Edwin schreef:
Ik heb zojuist ook even de 2 methoden, zoals gesuggereerd in het youtube filmpje, uitgeprobeerd.
Bij warme motor geen rook uit de pijlstok (Enos, you dipstick! -=Dukes of Hazzard=- ).
Daarna een latexhandschoen op de opening v/d vuldop geplaatst en die werd bij stationair toerental, dus zonder gas te geven, al de dop ingezogen.
Ook geen sludgesporen in de pijlstokopening, aan de pijlstok zelf of aan/bij de olievuldop, dus geen mega verstoppingen denk ik dan zo, maar zekerheid geeft dat dus niet begrijp ik uit dit topic. Alleen met een controle van.. -van wat eigenlijk?- is dat dan te controleren?
Ik wil het bij de APK en beurt in januari door de garage laten doen, maar ben benieuwd hoe die dat dan doen en wat de standaard procedure daarvoor is.
Hoe schrijft Volvo dit voor? Kan iemand dat achterhalen uit Vida o.i.d.?
Heb in mijn 855 turbo tijd op dat toenmalige forum wel begrepen dat sludge vorming en daarna volgende carterverstopping voornamelijk ontstaat door korte ritjes met niet voldoende opgewarmde motor?
Nu rijden wij ook wel relatief veel korte ritjes. Daarom maak ik zo af en toe ook een noodzakelijke rit om de boel goed warm te rijden, sludge te voorkomen en roet uit de pijp te blazen (=tip v/d dag!).
gr. Edwin.
Ik ben ook erg benieuwd naar de 'offciele' manier om de PCV te checken (liefst zonder het halve blok af te breken ) maar wat ik tot nu toe heb gevonden leunt het hele verhaal toch vooral op een lichte onderdruk(vacuüm) in het systeem.
Het lijkt me eigenlijk wel een leuke operatie om zelf uit te voeren maar moet dan wel een weekendje over een (warme) garage o.i.d. beschikken en de auto niet nodig hebben. Volgens mij is het vervangen niet moeilijk maar vooral heel veel werk. (materiaalkosten zijn rond de 80 euro voor een hele set incl. nieuwe pakking voor het inlaatspruitstuk)
@Superknutsel: in hoeverre was jouw PCV verstopt bij je huidige Volvo? Ik neem aan dat er verschillende gradaties in verstoptheid (nieuw woord? ) zijn dus wellicht is het leuk om te weten wanneer een dealer de PCV verstopt acht en wanneer hij daadwerkelijk schade op kan gaan leveren zoals bij TS misschien het geval is.
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 15.10.2015 - 08:50
door SuperKnutsel
retour slang van de carterventilatie loshalen is de enigste en beste methode om uitsluitsel te krijgen.
Nadeel is dat je dit eigenlijk aleen kan doen als hij op een brug staat.
success !
Edwin schreef:
Ik heb zojuist ook even de 2 methoden, zoals gesuggereerd in het youtube filmpje, uitgeprobeerd.
Bij warme motor geen rook uit de pijlstok (Enos, you dipstick! -=Dukes of Hazzard=- ).
Daarna een latexhandschoen op de opening v/d vuldop geplaatst en die werd bij stationair toerental, dus zonder gas te geven, al de dop ingezogen.
Ook geen sludgesporen in de pijlstokopening, aan de pijlstok zelf of aan/bij de olievuldop, dus geen mega verstoppingen denk ik dan zo, maar zekerheid geeft dat dus niet begrijp ik uit dit topic. Alleen met een controle van.. -van wat eigenlijk?- is dat dan te controleren?
Ik wil het bij de APK en beurt in januari door de garage laten doen, maar ben benieuwd hoe die dat dan doen en wat de standaard procedure daarvoor is.
Hoe schrijft Volvo dit voor? Kan iemand dat achterhalen uit Vida o.i.d.?
Heb in mijn 855 turbo tijd op dat toenmalige forum wel begrepen dat sludge vorming en daarna volgende carterverstopping voornamelijk ontstaat door korte ritjes met niet voldoende opgewarmde motor?
Nu rijden wij ook wel relatief veel korte ritjes. Daarom maak ik zo af en toe ook een noodzakelijke rit om de boel goed warm te rijden, sludge te voorkomen en roet uit de pijp te blazen (=tip v/d dag!).
gr. Edwin.
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 15.10.2015 - 08:57
door SuperKnutsel
Kwartel schreef:
Edwin schreef:
Ik heb zojuist ook even de 2 methoden, zoals gesuggereerd in het youtube filmpje, uitgeprobeerd.
Bij warme motor geen rook uit de pijlstok (Enos, you dipstick! -=Dukes of Hazzard=- ).
Daarna een latexhandschoen op de opening v/d vuldop geplaatst en die werd bij stationair toerental, dus zonder gas te geven, al de dop ingezogen.
Ook geen sludgesporen in de pijlstokopening, aan de pijlstok zelf of aan/bij de olievuldop, dus geen mega verstoppingen denk ik dan zo, maar zekerheid geeft dat dus niet begrijp ik uit dit topic. Alleen met een controle van.. -van wat eigenlijk?- is dat dan te controleren?
Ik wil het bij de APK en beurt in januari door de garage laten doen, maar ben benieuwd hoe die dat dan doen en wat de standaard procedure daarvoor is.
Hoe schrijft Volvo dit voor? Kan iemand dat achterhalen uit Vida o.i.d.?
Heb in mijn 855 turbo tijd op dat toenmalige forum wel begrepen dat sludge vorming en daarna volgende carterverstopping voornamelijk ontstaat door korte ritjes met niet voldoende opgewarmde motor?
Nu rijden wij ook wel relatief veel korte ritjes. Daarom maak ik zo af en toe ook een noodzakelijke rit om de boel goed warm te rijden, sludge te voorkomen en roet uit de pijp te blazen (=tip v/d dag!).
gr. Edwin.
Ik ben ook erg benieuwd naar de 'offciele' manier om de PCV te checken (liefst zonder het halve blok af te breken ) maar wat ik tot nu toe heb gevonden leunt het hele verhaal toch vooral op een lichte onderdruk(vacuüm) in het systeem.
Het lijkt me eigenlijk wel een leuke operatie om zelf uit te voeren maar moet dan wel een weekendje over een (warme) garage o.i.d. beschikken en de auto niet nodig hebben. Volgens mij is het vervangen niet moeilijk maar vooral heel veel werk. (materiaalkosten zijn rond de 80 euro voor een hele set incl. nieuwe pakking voor het inlaatspruitstuk)
@Superknutsel: in hoeverre was jouw PCV verstopt bij je huidige Volvo? Ik neem aan dat er verschillende gradaties in verstoptheid (nieuw woord? ) zijn dus wellicht is het leuk om te weten wanneer een dealer de PCV verstopt acht en wanneer hij daadwerkelijk schade op kan gaan leveren zoals bij TS misschien het geval is.
Bij mijn oude V70 2.4T zat hij echt nokkie vol, dat was ook de reden dat mijn krukaskering er uit klapte.
Waar je ook aan kan zien (was bij mij toen) of dat hij echt goed verstopt zit is als er olie onder aan de slang zit die naar je gasklephuis loopt (en dan aan de kant van de radiator).
Bij mijn huidige 2.5T hebben ze de retour van de carterventilatie losgehad om te checken.
carterventilatie is een vaak vergeten onderhoudsinterval item wat grote ellende kan veroorzaken !!
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 15.10.2015 - 09:36
door Kwartel
Bedankt voor je info! Misschien dat ik binnenkort deze punten ook eens ga checken, zoals jij het beschrijft kun je nog redelijk wat checken zonder het hele systeem te moeten ontmantelen.
Mijn V70 is tot 250dkm dealeronderhouden en netjes afgestempeld maar ik weet niet of en waar de PCV in het standaard onderhoudsprogramma van Volvo valt.
Wat je zegt in je laatste zin in helemaal waar; volgens mij weten de meeste mensen niet eens dat het op hun auto zit
Diagnose is gesteld
Geplaatst: 16.10.2015 - 14:32
door Maxplus
Hallo Allemaal,
De diagnose is gesteld, de stop in het blok is eruit vandaar de olielekkage. De volgende zaken zijn naast de olielekkage geconstateerd. De twee onderste motorsteunen zijn gaar. Verder een scheur in de EGR buis. Kortom er moeten een aantal dingen worden vernieuwd cq gerepareerd.
- Onderste motorsteunen (2x) worden vervangen;
- Automaat bak wordt gedemonteerd;
- nieuwe plug wordt in de motor gemonteerd;
- nieuwe kering wordt in de motor gemonteerd;
- EGR buis wordt vervangen.
- uitlijnen auto
De prijs voor al deze werkzaamheden en onderdelen is 1080 euro. Het is veel geld maar vindt het gezien de onderdelen en arbeidsloon heel erg netjes.
Kortom kan toch enigszins blij zijn, want het had allemaal veel duurder kunnen zijn.
Met vriendelijke groet,
Maxplus
nog geen auto
Geplaatst: 23.10.2015 - 21:31
door Maxplus
Hallo Allemaal,
Even een update, de olielekkage is verholpen, het was een lekkende keering. Omdat de automaatbak er toch af was is de beruchte kunststof stop ook vervangen door een metalen exemplaar. Maar ik heb de auto nog steeds niet terug. Het volgende is voorgevallen, de auto was compleet in elkaar gezet, en tijdens de testrit kwamen ze erachter dat de automaat heel erg bonkt. Ze hebben de automaat gespoeld maar dit bleek totaal niet te helpen.
Ze hebben het brein van de automaat gedemonteerd en gereinigd, ook dit heeft niet geholpen. Nu wordt de automaatbak uit elkaar gehaald om te achterhalen waar het defect zit. Dus het zal nog wel even wachten zijn wanneer ik hem kan komen halen. Toen ik de auto bracht schakelde de auto prima. Dus wat er aan de hand is weet ik niet, maar hoop dat ze het snel vinden.
Groet,
Maxplus
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 23.10.2015 - 22:01
door V70/2.4D/2003
Staat het zaakje wel recht tegenover elkaar dan?
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 23.10.2015 - 22:23
door lint
Dat is minder goed nieuws, hopelijk wordt het probleem met de automaat opgelost.
topbedrijf
Geplaatst: 24.10.2015 - 08:12
door Maxplus
Het bedrijf waar ik de auto heb gebracht gaf aan, dat de kosten die hier uit voortvloeien voor hun rekening komt. Ze gaven mij aan dat ik de auto vwb de automaat in goed werkende staat heb gebracht, en dat dit mij geen extra geld kost. Dit vindt ik zeer klantvriendelijk en ben hier zeer over te spreken. Het bedrijf gaf aan alleen wat extra tijd nodig te hebben. Ik heb van hun een leenauto, dus wat mij betreft geen probleem. Het is wel geen Volvo maar een Renault .
We wachten af. Ik ben benieuwd wat ze aantreffen als de bak uit elkaar is gehaald.
Alleen heb ik nog wel een vraag. De automaatbak was voorzien van de nieuwste software, blijft deze software behouden als de automaatbak uit elkaar gaat??
Het is namelijk geen Volvodealer. Maar een universeel garagebedrijf.
Groet Maxplus
Re: Zware olielekkage
Geplaatst: 24.10.2015 - 08:25
door V70/2.4D/2003
Ramon&Ramon, kom er eens in! Jij zou daar een antwoord op moeten kunnen geven.