Extra verwarming: op brandstof of op stroom?

Plaats reactie
Tov
1st Gear member

Beste forum leden, ik rijd sinds 2 weken een V70 T4 GT Classic edition (lease), en ben uiteraard weer zeer tevreden! Vorige auto was een V70 2.0d uit 2009, ook daar heb ik altijd met heel veel plezier in gereden.

Mijn vraag gaat over de parkeerverwarming. In de handleiding lees ik verwarrende informatie. Sommige motoren hebben een extra verwarming op stroom, sommige motoren hebben een extra verwarming op stroom. En dat is dan ook nog afhankelijk van het klimaat in het betreffende land....
Weten jullie misschien welke standkachel in mijn T4 is gemonteerd?

Daarnaast kun je in de auto de automatische verwarming op 'automatisch aan' zetten.
Betekent dit dat dan dat de extra verwarming (op stroom of op brandstof) meedraait terwijl de auto rijdt, om er zo voor te zorgen dat de motor sneller op temperatuur komt, wat dan weer beter is voor de motor en de uitstoot?

Ik ben benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen.
Alvast bedankt!
Johan s60
6th Gear member

Een zgn. bijvewarming op brandstof, zal afh. van de buiten temp. en wellicht nog andere condities, automatisch mee helpen om de motor en interieur op temp te brengen/ houden.

Een elektrische ook als dit een 12v heater is, meestal wordt dit een quick heater genoemd, en als het een 220 volt heater is, is dit een voorverwarmings systeem.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Jers3n
5th Gear member

Classic edition is toch standaard met een standkachel (voorverwarming met timer) geleverd? Dat lijkt mij een variant op brandstof, in dit geval benzine dus.
Electrisch (220V) lijkt mij niet, dan moet er nl ook een stekker ingeplugd worden.

De bijverwarming (automatische functie onder bepaalde buitentemperatuur indien motor draait) is bij mijn weten vooral bedoeld voor diesels, voor die voldoende warm zijn om het interieur te verwarmen duurt nl. vrij lang. Dus of die functie ook bij een benzine motor werkt weet ik niet.
Indien er een standkachel aanwezig is voorziet die ook in de bijverwarmingsfunctie, zo niet dan is er een alternatief 12V systeem (enkel bij diesels dacht ik). Maar volgens mij zijn die twee er, bij uitzondering van de PIH's, niet tegelijk.

Kortom lijkt me dat je een standkachel op brandstof hebt. Hoe bedien je hem en wat gebeurt er als je hem activeert? (Buiten)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Tov
1st Gear member

Dank voor jullie reacties. Ik heb de voorverwarming een aantal keer gebruikt via de VoC app. De motor en de binnentemperatuur worden dan voorverwarmd. Hiervoor wordt de standkachel ofwel de parkeerverwarming ofwel de extra verwarming gebruikt. Volgens mij allemaal namen voor hetzelfde. Als de standkachel draait hoor ik een geluid vanonder de motorkap, wat lijkt op een brandstofmotor. Maar dat weet ik niet zeker.

Als de standkachel op benzine draait, dan kost dit dus wat brandstof en waarschijnlijk ook wat stroom om de aanjager te laten draaien. Voordeel is dat de motor niet koud hoeft te starten met als gevolg minder motorslijtage en minder uitstoot. Per saldo dus goed om te doen.

Het automatisch laten meedraaien van de extra verwarming bij starten van de auto heb ik uitstaan, maar het klinkt voor mij logisch dat de standkachel op brandstof dan weer gaat meedraaien om de motor sneller op temperatuur te krijgen, met weer als positief gevolg minder slijtage en uitstoot. Ik overweeg om deze functie aan te zetten, alhoewel deze standaard uit staat. Wat doen jullie met deze functie?

Tot slot heb je ook nog preconditioning op afstand, waarbij je de motor van de motor start via de VoC app. Volgens mij gebruik je deze functie om ol warme dagen de temperatuur via de airco te laten dalen. Dit is weer war anders en dit is volgens mij puur belastend voor de uitstoot en motor, zal ik niet vaak gaan gebruiken.

Ik denk dat ik alle functies een beetje beginntenbegrijpen, al brengt de handleiding van de auto en de support info op de website van volvo eerder verwarring dan duidelijkheid...
Johan s60
6th Gear member

Zo te lezen heb je idd een standkachel op brandstof, dat je deze ook kan gebruiken als bijverwarming wist ik nog niet, maar lijkt me met een benzine motor niet echt nodig.

Ik zou hem zoveel mogelijk (maar niet onnodig) gebruiken als stand kachel, maar pas dan wel op met kleine stukjes rijden , want brandttijd is ong. rijtijd ivm uitputting vd accu, want voorgloeien vd kachel kost best stroom evenals de aanjager die ook draait.

Zo toch een duidelijke handleiding van moeten zijn, mijn instr.boekje is daar iig wel duidelijk over, maar heb een wat oudere Volvo.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Jers3n
5th Gear member

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb gisteren even in het MY15 instructieboekje gekeken, maar mij was meteen duidelijk dat er meerdere mogelijkheden zijn die op je auto 'zouden kunnen zitten'...
Ook de gebruikte woordkeuze qua benaming was voor mij niet meteen verduidelijkend, maar dat kan ook zijn omdat ik net als JohanS60 een wat ouder Volvo heb en bijbehorende instructie termologie gewend ben. Hier dus geen sensus ed met alle instel- en keuzemogelijkheden, de preconditioning is dan ook 'beperkt' met enkel standkachel met timer in de BC (en via CFE met sleutel in/uit te schakelen) en bijverwarming (diesel hè) onder de +4 graden door zelfde standkachel. Het blijft wel een heerlijke optie!
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Tov
1st Gear member

Het verbaast mij inderdaad ook in positieve zin wt er allemaal mogelijk is.
Ik dacht aanvankelijk dat de parkeerverwarming puur voor de luxe is, maar het is leuk om te lezen dat voorverwarmen van de motor ook een positief effect heeft op de uitstoot en minder slijtage voor de motor. Goed over nagedacht door de Zweden!
De huidige uitloopmodellen zijn allemaal standaard voorzien van wat voorheen 'winterline' en ' scandinavian line' heette. En dat is echt wel leuk: parkeerverwarming, verwarmde voorruit, verwarmde voorstoelen, Xenon verlichting, laat de winter maar komen!
Rudyvg
4th Gear member

Tov schreef: Het verbaast mij inderdaad ook in positieve zin wt er allemaal mogelijk is.
Ik dacht aanvankelijk dat de parkeerverwarming puur voor de luxe is, maar het is leuk om te lezen dat voorverwarmen van de motor ook een positief effect heeft op de uitstoot en minder slijtage voor de motor. Goed over nagedacht door de Zweden!
De huidige uitloopmodellen zijn allemaal standaard voorzien van wat voorheen 'winterline' en ' scandinavian line' heette. En dat is echt wel leuk: parkeerverwarming, verwarmde voorruit, verwarmde voorstoelen, Xenon verlichting, laat de winter maar komen!
+1 Zelfs nu het nog niet vriest is het al lekker...
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”