Pagina 1 van 2
Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 11:47
door Ben
Nu is het duidelijk dat Volvo de sprong moet nemen naar een volledig elektrische auto. Het nieuwe CMA platform zal te zien zijn in de vorm van een nieuwe XC40 in 2017, in combinatie hiermee zal Volvo ook een nieuwe hybride aandrijflijn presenteren, vergelijkbaar T8 Twin Engine voor voorwielaangedreven auto's.
De volledig elektrische auto die zal worden gebaseerd op hetzelfde platform, Waarschijnlijk worden gestart in modeljaar 2019. Waarschijnlijk zal de nieuwe 40-serie worden geëlektrificeerd. Dus een middenklasse die zal dan de volgende Tesla Model 3 een uitdaging bieden.
- We zijn er zeker van dat tien procent van de wereldwijde verkoop van Volvo zal bestaan uit geëlektrificeerde voertuigen binnen twee jaar, zegt CEO van Volvo Hakan Samuelsson.
Bron: Teknikens Värld
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 12:26
door lint
Ik ben benieuwd en wacht de ontwikkelingen af.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 12:49
door Ben
Wereldwijde strategie voor uitbouw elektrisch rijden
Volvo Cars zet in op plug-in hybride
Volvo Cars voegt in de nabije toekomst overal in het modellengamma plug-in hybrides toe. De autofabrikant ontwikkelt een geheel nieuwe reeks compactere auto’s met deels elektrische aandrijving én een volledig elektrische auto die in 2019 verschijnt. Volvo Cars verwacht dat modellen met elektrische aandrijving op de middellange termijn goed zijn voor zo’n 10 procent van de totale autoverkoop.
De eerste stap in Volvo’s ‘elektrificatiestrategie’ is de introductie van plug-inhybrideversies van de 60- en 90-modellen, op basis van het nieuwe platform, de zogenoemde Scalable Product Architecture (SPA). Volvo is daar al mee begonnen met de introductie van de T8 Twin Engine All-Wheel Drive plug-inhybrideversie van de nieuwe Volvo XC90. Een plug-inhybrideversie van de nieuwe S90 staat op de planning en andere modellen volgen.
Volvo breidt ook het gamma plug-inhybrideauto’s uit met de introductie van een nieuwe voorwielaangedreven Twin Engine-variant.
Nieuwe reeks compactere modellen
Ook op stapel staat een geheel nieuwe reeks (compactere) modellen van de 40-serie op basis van de nieuw ontwikkelde Compact Modular Architecture (CMA). Net als de SPA is de CMA ontworpen voor elektrische aandrijving. Hiermee is Volvo een van de weinige autofabrikanten die twee gloednieuwe platforms heeft voor zowel plug-inhybride als louter elektrische aandrijflijnen. Onlangs bevestigde Volvo dat een volledig elektrisch model is gepland voor introductie in 2019. Meer informatie hierover volgt spoedig.
Elektrische aandrijving geen niche meer
Håkan Samuelsson, President en CEO van Volvo Cars, vertelt: ‘Wij vinden dat auto’s met elektrische aandrijving geen niche-producten meer zijn, maar dat ze inmiddels behoren tot het reguliere aanbod. We zijn ervan overtuigd dat binnen twee jaar 10 procent van de wereldwijde verkoop van Volvo bestaat uit auto’s met elektrische aandrijving.’
Volvo gelooft dat plug-inhybrideauto’s de beste combinatie van efficiëntie, actieradius en gebruiksgemak bieden. De Volvo XC90 T8 Twin Engine bijvoorbeeld is een van de schoonste en krachtigste zevenpersoons SUV’s op de markt. Met een vermogen van 300 kW (407 pk), een CO2-emissie van slechts 49 g/km, een puur elektrische actieradius van ongeveer 43 km, een ongeëvenaard verbruik van 2,1 l/100 km en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 5,6 seconden. Deze combinatie van kracht, efficiëntie en milieuvriendelijkheid zijn de kenmerken van alle nieuwe Volvo-modellen met elektrische aandrijving.
‘We weten inmiddels veel over de manier waarop mensen auto’s met elektrische aandrijving gebruiken, dankzij ons actuele modellenaanbod’, zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research and Design. ‘Onderzoek toont aan dat mensen in onze Twin Engine-modellen ongeveer de helft van de tijd in de elektrische modus rijden. Dat betekent dat onze plug-inhybrides al een echt alternatief bieden voor auto’s met een conventionele aandrijflijn.’
‘Met ongeveer veertig jaar ervaring op het gebied van elektrische aandrijving heeft Volvo Cars veel kennis in huis van accumanagement. Daardoor bieden wij de grootste actieradius per kilowattuur in de auto-industrie. Inmiddels valt de balans van de kosten versus de baten bijna uit in het voordeel van elektrische aandrijving. De accutechniek is verbeterd, de kosten gaan omlaag en de acceptatie van elektrische aandrijving bij het publiek groeit’, besluit Mertens.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 13:05
door Mart van der Steeg
Hoe moet het nu met de petrol-heads. Krijgen we straks elektro-heads?
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 13:28
door lint
Dat zal vast wel een keer gebeuren maar de echte petrol-heads zullen altijd blijven bestaan al is het maar als herinnering aan de goede oude tijden.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 13:56
door Paul
Mooi heel goed nieuws, nog 4 jaar wachten maar dan ga ik in elk geval niet wachten op een Tesla! Mooi kan ik gewoon bij Volvo blijven!
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 13:57
door RichieB
Mart van der Steeg schreef:
Hoe moet het nu met de petrol-heads. Krijgen we straks elektro-heads?
Riep iemand me?

Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 14:23
door JeroenSpock
Petrol heads zullen blijven bestaan tot men de laatste belastingcenten uit olie heeft geperst.
Daarna komen ze met het wonderbaarlijke nieuws dat er een nieuwe manier van energie opwekken is gevonden.
Ik ben gisteren nog uren aan het lezen geweest over auto's ombouwen tot EV. Als Volvo het niet doet, doe ik het zelf wel. Oude S60 met motorproblemen, (2x) Warp 13 motor er in en knallen.
Wel veel werk, eerst maar eens proberen een motorfiets om te bouwen.
De techniek is er al lang om morgen nog te stoppen met fossiele brandstoffen. Erg jammer dat we het niet gebruiken.
Goed dat Volvo nu ook met EV's begint voor massaproductie.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 14:35
door Fulaks
Paul schreef:Mooi heel goed nieuws, nog 4 jaar wachten maar dan ga ik in elk geval niet wachten op een Tesla! Mooi kan ik gewoon bij Volvo blijven!
Dat gevoel heb ik nou ook. Doe mij binnen een jaar of twee drie maar een V90 T8.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 17:55
door Quota
lint schreef:
Dat zal vast wel een keer gebeuren maar de echte petrol-heads zullen altijd blijven bestaan al is het maar als herinnering aan de goede oude tijden.
Klopt, je hebt nu ook nog oude bromsnorren die keuvelen en kwijlen bij stoommachines....

Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 18:15
door lint
Quota schreef:
lint schreef:
Dat zal vast wel een keer gebeuren maar de echte petrol-heads zullen altijd blijven bestaan al is het maar als herinnering aan de goede oude tijden.
Klopt, je hebt nu ook nog oude bromsnorren die keuvelen en kwijlen bij stoommachines....
Daar is op zich niets mis mee, kan een hele leuke hobby zijn net zoals later nog een echte auto op benzine bezitten.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 18:24
door Fredhead
Zolang de actieradius beperkt blijft die ik er ook de nodige nadelen van.
Rijd meerdere keren per week een aantal honderd kilometer op een dag zonder dat ik bij zou kunnen laden.
En ja ik juich het ook echt toe, ben erg benieuwd naar zeg over 10 jaar op welk niveau we dan zijn in de autowereld
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 19:04
door JeroenSpock
Over 4 jaar moeten de accu's het toch gewoon laten we zeggen 800 km vol houden.
Tesla haalt nu 600 km?
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 20:54
door Ben
Het gaat niet om de afstand maar de tijd die je nodig hebt om de accu's weer te vullen.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 21:11
door Marc Apeldoorn
Nou Ben, ik wil liever 1000 km electrisch rijden en dan 5 uur moeten opladen dan 400 km en 15 minuten opladen............
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 21:12
door Ben
Nou ik niet hoor. Vroeger reed ik ook een tank leeg maar tegenwoordig stop ik toch elke 200 km wel even.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 21:14
door wim de jong
Het is wel aardig dat er meer elektrische auto's komen, helaas zijn er beduidend nadelen:
1. actie radius. In mijn tijd als serv eng reed ik door heel europa, met zo'n 800 - 1200 km per dag. Op jaarbasis reed ik 120.000 - 140000. Dat zie ik met een elek auto niet gebeuren, aangezien de max radius rond de 600 km is, dan direct een laadcyclus van tegen de 8-10 uur. Nu kan je het vergeten om met de elek auto met vakantie te gaan naar Spanje, Oostenrijk, Italië etc (met caravan? whahahaa) De infra structuur is er nog lang niet geschikt voor.
2. helaas bestaat er geen elek auto met een handbak. Dus nu in mijn vakgebied (rij-instructeur) kan ik in het huidige klimaat zo'n auto niet gebruiken. Als examenauto totaal ongeschikt, aangezien je dan geen handbak kan rijden als je examen doet in een automaat.
voor probleem 1: bouw elek auto's, waarvan je in een kwartier, max half uur het complete accu pakket kan wisselen (door of een compleet onderstel waar de accu's op gemonteerd zitten te ruilen, of via een schuifsysteem het complete accupakket eruit schuift/sleutelt) Dan ruil je gewoon je lege accu's in voor volle voor een x bedrag, en hoppa, je kan weer 700 km. Dan worden deze auto's meer gewild.
voor probleem 2: de overheid moet af van het verschil in afrijden met een automaat of handbak.
eigenlijk hetzelfde probleem waar ze nu tegen aan lopen met zelfrijdende auto's, de techniek is er allang, maar de infrastructuur is nog lang niet zover! Zoveel haken en ogen........het huidige wagenpark is ong 30% auto's ouder dan 15 jaar. Ik heb ergens gelezen dat over 15 jaar overal zelfrijdende auto's rondrijden. Dus rijbewijs wordt overbodig, en hoeft niet meer. Over 15 jaar rijden dus ook ongeveer 30% van de auto's rond die vandaag nieuw zijn, en die zijn NIET zelfrijdend, dus rijbewijs nodig! Tevens kan en moet een zelf rijdende auto ook kunnen communiceren met andere auto's (rechts gaat voor, een uitrit, bochtje achteruit rijden en een ander voertuig komt eraan) dus je zou dan direct "gewone" auto's moeten verbieden. Dat zie ik echt niet gebeuren.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 21:32
door JeroenSpock
Maar Tesla is nu in gesprek met Renault (?) om hun superchargers te delen. Als dat netwerk verder wordt uitgebreid komen er vanzelf meer mensen die een EV willen.
En hoe vaak rij je nou die lange afstanden? Het zijn juist de korte stukjes waar deze auto's zo geschikt voor zijn. Ik rijd per dag ook max 50 km, soms 100.
En 90% van de automobilisten in NL doen niet meer dan 50 km.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 21:55
door Fredhead
Maar als je dan een keer lange afstanden moet rijden ben je wel de klos.
Op vakantie met de auto/caravan is er dan niet meer bij, of je moet er een huren wat ook in de nodige kosten gaat lopen.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 21:57
door Msuidgeest
Nou Jeroen, welk deel van Nederland rijdt niet zoveel kilometers? Ik zit doorgaans aan de 800 km per week. Niet echt erg in een zakelijke Vivaro want op zich zit en rijdt dat best goed. En de radio is een stukje beter dan de vorige die ik mocht rijden van de werkgever.