Volvo zal een nieuwe reeks compacte modellen bouwen op basis van het nieuwe Compact Modular Architecture (CMA) voertuigplatform. CMA is een compactere versie van het geavanceerde Scalable Product Architecture (SPA) en stelt Volvo in staat nieuwe segmenten te betreden. Het eerste model gebaseerd op CMA wordt in 2017 op de markt verwacht.
De gelijktijdige ontwikkeling van CMA en SPA vormt een van de belangrijkste speerpunten van Volvo’s productstrategie, waarbij de komende vier jaar alle modellen worden vervangen en de beoogde jaarafzet moet stijgen naar circa 800.000 voertuigen. De introductie van CMA betekent dat voor alle toekomstige Volvo-modellen slechts twee modulaire platforms worden gebruikt. Dit proces is inmiddels gestart met de lancering van de nieuwe Volvo XC90 op basis van het SPA-platform. Dat krijgt binnenkort een vervolg met een geheel nieuwe premiumsedan, de Volvo S90.
Dankzij CMA bieden de toekomstige, compacte Volvo-modellen alle (technische) voordelen van de grotere modellen die nu op het SPA-platform zijn gebaseerd. De gedeelde techniek omvat niet alleen conventionele en plug-inhybride aandrijftechniek, maar ook alles op het gebied van infotainment, klimaatbeheersing en veiligheid. Ook het doel dat rond 2020 niemand meer omkomt of zwaargewond raakt in een nieuwe Volvo, komt daarmee steeds dichterbij.
‘De veelzijdigheid van CMA geeft designers en ingenieurs de vrijheid om een breed scala aan nieuwe en aantrekkelijke functies te implementeren, terwijl het rijgedrag verbetert en veiligheidsfeatures van wereldklasse worden aangeboden’, zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development bij Volvo Car Group.
De komst van CMA verandert ook de wijze waarop Volvo zijn voertuigen zal produceren, aangezien een breed scala aan aandrijflijnen, elektrische systemen en andere technieken van verschillende complexiteit op hetzelfde platform wordt toegepast. Dit zal tevens een aanzienlijk schaalvoordeel en een nog gestructureerder productieproces opleveren.
Het modulaire CMA voertuigplatform is door Volvo Cars vanaf het begin ontworpen voor de toepassing van (semi-)elektrische aandrijving. Er zal ook een nieuwe Twin Engine plug-inhybrideversie worden aangeboden die specifiek voor dit platform is ontwikkeld. ‘Dankzij CMA hebben wij een uitstekende uitgangspositie. Het platform is ontwikkeld als een “plug and play” onderdeel. Daardoor profiteert de nieuwe generatie compacte Volvo-modellen van dezelfde geavanceerde techniek als de nieuwe XC90’, benadrukt Mertens. Volvo Cars verwacht dat de wereldwijde afzet aanzienlijk toeneemt door de introductie van de CMA-gebaseerde modellen, waarmee het kenmerkende Volvo-DNA ook in nieuwe segmenten zal worden geïntroduceerd.
‘CMA is een belangrijk onderdeel in de groeistrategie van Volvo Cars’, zegt Björn Annwall, Senior Vice President, Sales Marketing en Customer Service bij Volvo Car Group. ‘Behalve alle voordelen en kenmerken van de grotere premiummodellen, zoals toonaangevende veiligheids-, aandrijf- en infotainmenttechnologie, biedt het CMA-platform ook de karakteristieke rijbeleving en klantervaring waarmee Volvo zich onderscheidt in het groeiende premiumsegment.’
Introductie eerste model op Compact Modular Architecture in 2017
In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41407
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ben
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors