Zijn er leden die met een V50 2.4 (140 pk) specifiek een automaat een caravan trekken? Ben van plan een caravan te kopen die in totaal incl laadvermogen op 1300 kg komt. Tuurlijk, volgens de papieren mag de auto 1500 kg trekken maar ik heb mijn twijfels. Wellicht dat een tuning naar 170 pk helpt?
Ben benieuwd naar ervaringen.
V50 2.4 aut als caravantrekker
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Tot en met +/- 4000 toeren is het koppel van de 2.4 (140pk) en 2.4i (170pk) automaat vrijwel gelijk. Denk dat je om een caravan te trekken die extra pk’s niet per se nodig hebt.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Ik heb mijn V 50 2.4 ( 140 PK ) opgekrikt naar 2.4I ( +/_ 170 PK Rica ) en ook een caravan van beladen 1300KG, maar dan wel een handbak.
Door het tunen vind ik de auto de caravan wel beter trekken, het rijd rustiger en wat meer power.
Door het tunen vind ik de auto de caravan wel beter trekken, het rijd rustiger en wat meer power.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
- Locatie: Haarlemmermeer
Koppel is belangrijk, PK zegt niet zoveel mbt het trekken van een caravan. Caravantrekker.nl is een handige website. De site is wat vernieuwd maar waarschijnlijk kan je nog steeds twee verschillende trekauto's vergelijken met een Caravan.
Handige site en soms verrassend (bv bij de Volvo 1.8 en 2.0 liter was de 1.8 ivm zijn schakeloverbrenging een betere caravantrekker)
Handige site en soms verrassend (bv bij de Volvo 1.8 en 2.0 liter was de 1.8 ivm zijn schakeloverbrenging een betere caravantrekker)
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
- Camino
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 06.09.2015 - 18:17
Inderdaad handige site. Deze geeft aan dat de combi van mijn auto en desbetreffende caravan goed te doen is met lichte tekortkomingen in de bergen.
Zelf heb ik overigens met een van mijn vorige auto's ervaren dat het rijden met de caravan met een automaat in combinatie met de cruise control ideaal is. Ik stelde de cruise control daar waar het kon op 100 km p/u in en de automaat deed de rest. Schakelde op tijd terug wanneer het nodig was, bijv als het een beetje omhoog ging.
Zelf heb ik overigens met een van mijn vorige auto's ervaren dat het rijden met de caravan met een automaat in combinatie met de cruise control ideaal is. Ik stelde de cruise control daar waar het kon op 100 km p/u in en de automaat deed de rest. Schakelde op tijd terug wanneer het nodig was, bijv als het een beetje omhoog ging.
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Als een 2.4 met een berg koppel op lage toeren al te kort komt wat moeten al die kleine blokjes van tussen de 1.6 en 2.0 dan wel niet....
En wat stellen deze mensen als tekortkomingen? Ik reed met een Carina E 1.6 op gas en een caravan van 1.300 kg fluitend de berg op, zelfs door een foutje een helking moeten pakken van rond de 16 procent vanuit stilstand en dat was nog net te doen met een boel wielspin om op gang te komen.
Ik heb zelf geen aanhanger achter mijn 2.4i GT gehad dus ik kan niet oordelen maar een feit is dat de cijfers, met name veel koppel op lage toeren, in het voordeel van de 2.4 zijn in mijn ogen.
En wat stellen deze mensen als tekortkomingen? Ik reed met een Carina E 1.6 op gas en een caravan van 1.300 kg fluitend de berg op, zelfs door een foutje een helking moeten pakken van rond de 16 procent vanuit stilstand en dat was nog net te doen met een boel wielspin om op gang te komen.
Ik heb zelf geen aanhanger achter mijn 2.4i GT gehad dus ik kan niet oordelen maar een feit is dat de cijfers, met name veel koppel op lage toeren, in het voordeel van de 2.4 zijn in mijn ogen.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Volgens mij, als je verhaaltjes op caravantrekker leest, beweren ze juist het tegendeel. Natuurlijk ligt e.e.a. aan de overbrengingen maar pks representeren toch de uiteindelijke kracht die op de wielen wordt doorgegeven. Het rijdt alleen wat minder relaxed als deze pks pas bij hoge toeren (bijv ongeblazen benzine motor) vrijkomen. En mensen rijden liever niet met een gillende motor rond. Maar in principe zou een 140 pk ongeblazen benzine motor (bijv jouw V50 2.4) een betere caravantrekker moeten zijn als bijv een 1.6D met 110 pk. Ook al heeft laatstgenoemde meer koppel.M&M schreef: Koppel is belangrijk, PK zegt niet zoveel mbt het trekken van een caravan. Caravantrekker.nl is een handige website. De site is wat vernieuwd maar waarschijnlijk kan je nog steeds twee verschillende trekauto's vergelijken met een Caravan.
M.b.t. je combi, familielid rijdt ook met V50 2.4 en had dit jaar de caravan van pakembeet 1000 kg mee. Probleemloos.
Zelf heb ik met onze S40 2.0D (getuned naar 170 pk) onze Knaus 550 opgehaald, deze is leeg 1250 kg. Het ging wel, maar mede door de afmetingen (550 cm bij 230) was het niet echt relaxed rijden. Waarschijnlijk is jouw caravan kleiner, gaat vast beter. Gewoon alle zware dingen in de auto stoppen en geen fietsen achterop.
Overigens is een tuning (bijv bij volvotune.nl) niet onaangenaam voor caravan rijden. Dan heb je ongeveer 180pk welke merkbaar zijn bij hoge toeren. Bij normaal rijden merk je er niet veel van maar met caravan rijden zijn het toerental gebieden waar je regelmatig in vertoeft.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb een ongeblazen 2.4 in de V70 liggen. Weliswaar met 170 pk (of wat er na 13 jaar en dik 3 ton nog van over is) maar kom met de caravan (1300 kg) echt nóóit boven de 4000 rpm. Zonder trouwens ook niet... Maar met de lichtere V50 icm automaat heb je daar een heerlijke auto aan die je erg goed als caravantrekker zal gaan bevallen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Heb pas sinds dit jaar een caravan (Knaus 550TK, pakembeet 1450 kg beladen) maar liet mijn geblazen (en zelfs getunede) T5 in Luxemburg regelmatig richting 5000 rpm lopen. Er lijkt een beetje slecht imago aan te hangen, hoge toeren maar het tegendeel is waar. Het is volgens mij slechter voor je auto i.c.m. caravan om met lage RPM te rijden dan zo nu en dan hoog in de toeren te komen. Misschien iets meer herrie en brandstofverbruik, maar wel beter voor de motor en andere zaken.Oceanracer schreef: Ik heb een ongeblazen 2.4 in de V70 liggen. Weliswaar met 170 pk (of wat er na 13 jaar en dik 3 ton nog van over is) maar kom met de caravan (1300 kg) echt nóóit boven de 4000 rpm. Zonder trouwens ook niet... Maar met de lichtere V50 icm automaat heb je daar een heerlijke auto aan die je erg goed als caravantrekker zal gaan bevallen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volgens mij schreef ik ook niet dat het slecht is, of dat ik het iemand ontraad, maar dat het gewoon niet nodig is. En die extra pk's komen namelijk bij mijn motor pas daarboven vrij, en ik heb ze nog niet gemist.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
- Locatie: Haarlemmermeer
Als ik de berekening maak op caravantrekker en het aantal PK hoger zet blijft de maximaal helling gelijk. Als ik het koppel verhoog dan kan een steilere helling hebben.t5power schreef:Volgens mij, als je verhaaltjes op caravantrekker leest, beweren ze juist het tegendeel. Natuurlijk ligt e.e.a. aan de overbrengingen maar pks representeren toch de uiteindelijke kracht die op de wielen wordt doorgegeven. Het rijdt alleen wat minder relaxed als deze pks pas bij hoge toeren (bijv ongeblazen benzine motor) vrijkomen. En mensen rijden liever niet met een gillende motor rond. Maar in principe zou een 140 pk ongeblazen benzine motor (bijv jouw V50 2.4) een betere caravantrekker moeten zijn als bijv een 1.6D met 110 pk. Ook al heeft laatstgenoemde meer koppel.M&M schreef: Koppel is belangrijk, PK zegt niet zoveel mbt het trekken van een caravan. Caravantrekker.nl is een handige website. De site is wat vernieuwd maar waarschijnlijk kan je nog steeds twee verschillende trekauto's vergelijken met een Caravan.
M.b.t. je combi, familielid rijdt ook met V50 2.4 en had dit jaar de caravan van pakembeet 1000 kg mee. Probleemloos.
Zelf heb ik met onze S40 2.0D (getuned naar 170 pk) onze Knaus 550 opgehaald, deze is leeg 1250 kg. Het ging wel, maar mede door de afmetingen (550 cm bij 230) was het niet echt relaxed rijden. Waarschijnlijk is jouw caravan kleiner, gaat vast beter. Gewoon alle zware dingen in de auto stoppen en geen fietsen achterop.
Overigens is een tuning (bijv bij volvotune.nl) niet onaangenaam voor caravan rijden. Dan heb je ongeveer 180pk welke merkbaar zijn bij hoge toeren. Bij normaal rijden merk je er niet veel van maar met caravan rijden zijn het toerental gebieden waar je regelmatig in vertoeft.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Er wordt op caravantrekker een heel artikel over gegeven: http://caravantrekker.nl/algemeen/koppel.phpM&M schreef: Als ik de berekening maak op caravantrekker en het aantal PK hoger zet blijft de maximaal helling gelijk. Als ik het koppel verhoog dan kan een steilere helling hebben.
korte quote
Versnelling = draaimoment aan de wielen / massa. Solo wint uiteindelijk de auto met het grootste vermogen (beter: de auto met de gunstigste Kw / gewichtsverhouding). Vaak de benzineauto dus.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Je haalt het zelf al aan: SOLO wint het vermogen....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Dan maar een wat langere quote:Oceanracer schreef: Je haalt het zelf al aan: SOLO wint het vermogen....
Overigens denk ik dat in de vergelijking benzine vs diesel met evenveel vermogen de diesel prettiger rijden is. In principe presteren ze gelijk, alleen lijkt het makkelijker te gaan met de diesel.De Focus td is een voorbeeld (en dat geldt voor de meeste td's) waarbij de trekkracht aan de wielen bij lage snelheden in lage versnellingen groter is door hun toch relatief kortere snelheidsbereiken. In de hogere versnellingen bij caravansnelheden (80 a 110 km/u) pakt dat vaak ook gunstiger uit, zo ook bij de Focus TDDI. De 1.8 16v draait dan relatief te weinig toeren en heeft dan dus niet het vermogen om die snelheden te kunnen vasthouden. Ga je met de 1.8 16v gewoon in de 3e versnelling rijden - en dat hoeft geen probleem te vormen - dan komt het nodige vermogen wel vrij en dan rij je de td dus gewoon he-le-maal zoek... Ook solo is dat het geval. Aan u ter beoordeling wat prettiger / relaxter rijdt.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik vind het appels met peren vergelijken...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race