Probleem met accu/spanning; klok op '--:--'

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

Goedemiddag,

Ik zit met een probleem waarbij ik de oorzaak nog niet weet. Voor ik de komende week langs ga bij de garage, even een vraag hier voor de kenners.

Wat is er aan de hand:
Vorige week startte op zaterdag mijn V70 D5 2002 niet meer: wel snel luid getik, geen ronddraaiende startmotor, klok op '--:--'. Volgens buurman was het getik het geluid van de Bendix van de startmotor, en duidde het op te lage accuspanning. Ik heb de accu een paar uur aan de snellader gelegd, et voila: alles werkt weer naar behoren. De hele week prima mee gereden, ondertussen even een nieuwe Volvo accu gehaald (in dit geval een nieuwe gebruikte) omdat ik niet na een koude nacht naast een weigerende Volvo wil staan.

De nieuwe accu heb ik eerst goed opgeladen aan de druppellader. Gisteren gemonteerd, alles werkt weer prima. Startmotor klinkt volle kracht, alle systemen werken. De klok goedgezet, en lekker stukje gereden.

Maar toen... vanochtend de auto gestart. Starten ging prima, maar tot mijn verbazing staat de klok weer op '--:--'.

Bij de storing vorige week zal er nog wel spanning op de accu (want de tikkende startmotor, binnenverlichting etc werkte): wel raar dat de klok toen gereset was.

En nu dus weer: perfecte accuspanning, klok toch op '--:--'.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik heb recent geen wijzigingen of reparaties aan de auto gehad.

Alvast dank!
Mvg,
Bob
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Accu spanning te laag of een defecte accu , of de dynamo is de boosdoener, dat komt helaas vaker voor..
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Uitlezen?
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Misschien een rare gedachte maar zien de klemmen van de accupolen er nog fris uit?
Ik ben geen electraboer maar misschien dat er ergens slecht contact ontstaat tijdens een (koude) nacht waardoor je klok reset.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
v70r2004
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 05.05.2009 - 09:28
Locatie: Oost Nederland

Waarschijnlijk is het wel de accu, je zegt dat het een "goede" gebruikte is.
Door het starten wordt er ineens veel stroom afgenomen van de accu, en als deze net niet goed genoeg in conditie is, zal de spanning iets te diep inzakken, waardoor de klok op --.-- gaat staan.
Hoeveel A/h is de accu?
Ik zou in ieder geval met een multimeter even de spanning meten terwijl je start; zakt deze onder de 9 volt dan is het vermogen van de accu dus niet toereikend.
En nog een punt; de accu laadt niet op tijdens een kort stukje rijden, je moet echt wel 20 minuten rijden om deze weer helemaal op te laden (en dan ook echt rijden, niet stilstaan voor verkeerslichten/ files en dergelijke).
V70 R
Volv in schaapskleren
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Sowieso houd ik niet van gebruikte accu's. Je kent de historie van deze dingen niet. Ik ga altijd op safe, nieuw dus.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29546
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Helemaal mee eens, altijd een nieuwe accu kopen en geen gebruikte, onbekende accu erin zetten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Misschien heb ik het verhaal niet helemaal goed begrepen maar staat je klok voor het starten al op --.-- of krijg je eerst een tijd te zien en springt ie tijdens het starten op --.--

Levert nogal een wezenlijk verschil op als we hier gaan praten over de kwaliteit van je accu :)
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
atbob
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 03.09.2009 - 16:08
Locatie: Utrecht

Om met de laatste vraag te beginnen: voor het starten (dus bij het voorgloeien) zag ik de klok al op --:-- staan. En nogmaals: starten daarna geen probleem, startmotor volle kracht. Het lijkt er dan op alsof de spanning even weg geweest is.

Deze accu is 90 Ah, net als vorige. 800A cold crank amps, komt uit een XC90.

Ik ben nu een week verder (en een kleine 1000km) en heb het uiteraard goed in de gaten gehouden, maar het probleem heeft zich niet nog een keer voorgedaan. Daarom het uitlezen nog maar even uitgesteld (wellicht gelijk even met de bandenwissel). Zodra ik nieuws heb meld ik het hier.

Dank vast voor het meedenken.
V70 D5 2002 AUT (ingeruild bij 450dkm)
V70 2010 2.0D, Caspian Blue
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Volgens mij kan dit ook een probleem zijn in het DIM zelf. Kunnen klokjes raar gaan doen etc. Als hij wel met volle kracht start zou ik eerder daar aan denken. Mijn accuspanning loopt soms ook terug naar 8,6 volt omdat ik hem een tijdje stil heb laten staan. Maar de klok blijft goed staan. :)


Misschien dat Volvotech ons kan adviseren? :)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Meet de dynamo ook even door.
Met draaiende motor moet hij zo rond de 13volt aan geven.
Een 90 ah accu is wel een buffel moet ik zeggen, krijgt de dynamo deze wel vol op korter stukjes?
Zelf rij ik ook een D5, met standkachel, deze heeft standaard een 80 ah accu, volgens mij heeft de 2.4D zelfs een 72ah accu.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

kevinwalter schreef: Volgens mij kan dit ook een probleem zijn in het DIM zelf. Kunnen klokjes raar gaan doen etc. Als hij wel met volle kracht start zou ik eerder daar aan denken. Mijn accuspanning loopt soms ook terug naar 8,6 volt omdat ik hem een tijdje stil heb laten staan. Maar de klok blijft goed staan. :)


Misschien dat Volvotech ons kan adviseren? :)
Ik denk dat dit geen DIM probleem is. Klokjes gaan wel gek doen (teruglopen etc) als de DIM niet in orde is (goed repareerbaar hoor) maar op --:-- wil echt zeggen dat de spanning weg is geweest.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”