Gelaagd glas vs te water raken

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
SRI
3rd Gear member

Misschien rare vraag, maar las op een accessoire site dat je de lifehammer niet kunt gebruiken om de gelaagde ruiten in te slaan:
"Het is niet mogelijk om (zij) ruiten van gelaagd glas te verbrijzelen".
Geen veilig gevoel, stel dat je het water in raakt, of een ongeluk krijgt, en je wilt naar buiten, of mensen willen naar binnen met hun hammer, dat zou dan niet kunnen? Krijg daar geen Volvo gevoel van :o
Silver_R
6th Gear member

http://www.hulpbijautotewater.nl/

Scroll even naar beneden naar Wat als de ruiten van de auto niet te openen zijn?
SRI
3rd Gear member

Met dank! Dak is een goed alternatief, als die niet gelaagd is.
Toch zou je denken dat Volvo hier wel iets voor bedacht heeft, toch? Een extra strong eland hammer oid.
Mmm, binnenkort allemaal verdachte mensen aangehouden in XC90's, omdat ze een koevoet mee hadden in de wagen.
Wij weten waarom!
Silver_R
6th Gear member

Daar is niet zomaar iets op te vinden, kijk maar eens hoe sterk zo'n ruit is.

http://www.autojunk.nl/2013/02/volvo-wil-niet-stuk
lint
Geartronic member

De elektrische raambediening werkt toch ook nog als de auto te water is geraakt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Conradi
3rd Gear member

Thema is overal al wel'es besproken.
De sterke van buiten naar binnen is anders dan van binnen naar buiten. Daarnaast lever Volvo een lifehammer oid.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Johan s60
6th Gear member

Silver_R schreef: Daar is niet zomaar iets op te vinden, kijk maar eens hoe sterk zo'n ruit is.

http://www.autojunk.nl/2013/02/volvo-wil-niet-stuk
Dit is geen gelaagd glas
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Silver_R
6th Gear member

En dat weet je omdat......
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Silver_R schreef: En dat weet je omdat......
.....het glas op het laatst vebrijzelt.
Gelaagd glas blijft één geheel omdat er tussen 2 dunne glas lagen een laag kunstof zit.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Silver_R
6th Gear member

Aha. Ik begrijp het. Moet je nagaan hoe moeilijk je gelaagd glas kapot krijgt.
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Silver_R schreef: Aha. Ik begrijp het. Moet je nagaan hoe moeilijk je gelaagd glas kapot krijgt.
Vandaar dus de zorgen van TS.

Er zijn dus eigenlijk 2 opties:
1: raam direct openen zolang elektriek nog werkt.
2: wachten tot de auto zover is gezonken dat je de deur kunt openen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Volvogel
2nd Gear member

Marcnij schreef:
Silver_R schreef: Aha. Ik begrijp het. Moet je nagaan hoe moeilijk je gelaagd glas kapot krijgt.

3: niet in het water rijden
OGA244
8th Gear member

gelaagd glas is stevig spul wat je er zomaar niet uit tikt
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Volvogel schreef:
Marcnij schreef:

3: niet in het water rijden
Die zou ik dan maar op 1 zetten :D
XCEL
2nd Gear member

Ik heb een tijd lang een auto gereden met dubbel glas na eerst dezelfde auto zonder dubbel glas te hebben gehad en ondanks het feit dat de auto binnenin stiller was (minder windgeruis) ging ik me daardoor wel weer meer storen aan andere geluiden die weer duidelijker aanwezig waren zoals kraakjes/piepjes/motorgeluid, daarnaast was (toen, zonder buitenantenne) het bereik van mijn mobiel veel slechter en klaagden meerijders over hoofdpijn in deze auto, de theorie van onze dealer was dat 4/5 mensen met mobieltjes en dubbel glas bij een lange rit hoofdpijn kunnen veroorzaken(!?).
We hebben daarna dan ook besloten om dit nooit meer op een auto te bestellen en dus ook niet bij onze nieuwe T8....
beukenoot
2nd Gear member

XCEL schreef: Ik heb een tijd lang een auto gereden met dubbel glas na eerst dezelfde auto zonder dubbel glas te hebben gehad en ondanks het feit dat de auto binnenin stiller was (minder windgeruis) ging ik me daardoor wel weer meer storen aan andere geluiden die weer duidelijker aanwezig waren zoals kraakjes/piepjes/motorgeluid, daarnaast was (toen, zonder buitenantenne) het bereik van mijn mobiel veel slechter en klaagden meerijders over hoofdpijn in deze auto, de theorie van onze dealer was dat 4/5 mensen met mobieltjes en dubbel glas bij een lange rit hoofdpijn kunnen veroorzaken(!?).
We hebben daarna dan ook besloten om dit nooit meer op een auto te bestellen en dus ook niet bij onze nieuwe T8....
Toch vreemd eigenlijk. Ik heb thuis ook dubbel gehard glas maar geen last met bereik. En zou de hoofdpijn volgens je dealer veroorzaakt zijn door het niet 'weg kunnen stralen' van de mobiele telefoon? Ook daar heb ik thuis geen last van.
Ik hoop dat het een broodje aap verhaal van je dealer is geweest maar ik kom er vanzelf achter aangezien ik straks ook een T8 met gelaagd glas krijg. :'(
diesel01
Geartronic member

Nog nooit hoofdpijn of ander ongemak in de auto gehad.
Wanneer je de circulatie niet goed hebt of collectief aan de redbull gaat kan ik mij er wel wat bij voorstellen..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
SRI
3rd Gear member

beukenoot schreef: Toch vreemd eigenlijk. Ik heb thuis ook dubbel gehard glas maar geen last met bereik. En zou de hoofdpijn volgens je dealer veroorzaakt zijn door het niet 'weg kunnen stralen' van de mobiele telefoon? Ook daar heb ik thuis geen last van.
Ik hoop dat het een broodje aap verhaal van je dealer is geweest maar ik kom er vanzelf achter aangezien ik straks ook een T8 met gelaagd glas krijg. :'(
Ik hoop met je mee, beukenoot! Als ik 't had geweten had ik 't niet besteld, obv de info nu. Fort Boyard achtige taferelen bij te water, gegrilde hersens door mobiele straling, het belooft nog wat :sick: . Maar even serieus, als dit echt zo zou zijn, van die 4/5 mobieltjes waarbij die straling dan hoofdpijn zou veroorzaken, da's nogal niet wat, want zou betekenen dat je brains echt gewaved zouden worden. Met alle gevolgen van dien. Zou me niets verbazen trouwens, als we over x jaar hetzelfde over mobieltjes / Wifi te horen krijgen als onlangs met de bewerkte vleeswaren...
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 R
6th Gear member

SRI schreef:
beukenoot schreef: Toch vreemd eigenlijk. Ik heb thuis ook dubbel gehard glas maar geen last met bereik. En zou de hoofdpijn volgens je dealer veroorzaakt zijn door het niet 'weg kunnen stralen' van de mobiele telefoon? Ook daar heb ik thuis geen last van.
Ik hoop met je mee, beukenoot! Als ik 't had geweten had ik 't niet besteld, obv de info nu. Fort Boyard achtige taferelen bij te water, gegrilde hersens door mobiele straling, het belooft nog wat :sick: . Maar even serieus, als dit echt zo zou zijn, van die 4/5 mobieltjes waarbij die straling dan hoofdpijn zou veroorzaken, da's nogal niet wat, want zou betekenen dat je brains echt gewaved zouden worden. Met alle gevolgen van dien. Zou me niets verbazen trouwens, als we over x jaar hetzelfde over mobieltjes / Wifi te horen krijgen als onlangs met de bewerkte vleeswaren...
Wat een onzin verhaal dit. Hoofdpijn door gelaagde ruiten? Echt te lachwekkend dit...
Het is niet wetenschappelijk bewezen dat straling van mobieltjes schadelijk is. En gelaagde ruiten zijn een geweldige optie. Bij het te water gaan, mocht dat ooit gebeuren, dan gaan de portieren automatisch van het slot. Heeft een groot merk als volvo echt wel over nagedacht. Daarnaast zorgen de ruiten voor meer rust in de auto, en is het antidiefstal aspect leuk meegenomen.
Verder is het monteren van de lifehammer alleen nuttig als je er bij kan. Als je ziet hoe vaak mensen hem ergens laag in de auto monteren, dan weet je direct dat het geen nut heeft mocht je hem ooit nodig hebben.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
OGA244
8th Gear member

Grappig zo'n reactie...
Tussen de ruitdelen zit een kunststof folie, die geeft een zekere vertekening in het geheel, mijn zoon had altijd hoofdpijn achterin de auto.
Hij zal zich wel aangesteld hebben nu ik hier zo lees dat het allemaal onzin is
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”