Gelaagd glas vs te water raken

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Misschien rare vraag, maar las op een accessoire site dat je de lifehammer niet kunt gebruiken om de gelaagde ruiten in te slaan:
"Het is niet mogelijk om (zij) ruiten van gelaagd glas te verbrijzelen".
Geen veilig gevoel, stel dat je het water in raakt, of een ongeluk krijgt, en je wilt naar buiten, of mensen willen naar binnen met hun hammer, dat zou dan niet kunnen? Krijg daar geen Volvo gevoel van :o
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

http://www.hulpbijautotewater.nl/

Scroll even naar beneden naar Wat als de ruiten van de auto niet te openen zijn?
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Met dank! Dak is een goed alternatief, als die niet gelaagd is.
Toch zou je denken dat Volvo hier wel iets voor bedacht heeft, toch? Een extra strong eland hammer oid.
Mmm, binnenkort allemaal verdachte mensen aangehouden in XC90's, omdat ze een koevoet mee hadden in de wagen.
Wij weten waarom!
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Daar is niet zomaar iets op te vinden, kijk maar eens hoe sterk zo'n ruit is.

http://www.autojunk.nl/2013/02/volvo-wil-niet-stuk
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29451
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De elektrische raambediening werkt toch ook nog als de auto te water is geraakt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 427
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Thema is overal al wel'es besproken.
De sterke van buiten naar binnen is anders dan van binnen naar buiten. Daarnaast lever Volvo een lifehammer oid.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Silver_R schreef: Daar is niet zomaar iets op te vinden, kijk maar eens hoe sterk zo'n ruit is.

http://www.autojunk.nl/2013/02/volvo-wil-niet-stuk
Dit is geen gelaagd glas
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

En dat weet je omdat......
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Silver_R schreef: En dat weet je omdat......
.....het glas op het laatst vebrijzelt.
Gelaagd glas blijft één geheel omdat er tussen 2 dunne glas lagen een laag kunstof zit.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Aha. Ik begrijp het. Moet je nagaan hoe moeilijk je gelaagd glas kapot krijgt.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Silver_R schreef: Aha. Ik begrijp het. Moet je nagaan hoe moeilijk je gelaagd glas kapot krijgt.
Vandaar dus de zorgen van TS.

Er zijn dus eigenlijk 2 opties:
1: raam direct openen zolang elektriek nog werkt.
2: wachten tot de auto zover is gezonken dat je de deur kunt openen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Volvogel
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 25.06.2015 - 20:14

Marcnij schreef:
Silver_R schreef: Aha. Ik begrijp het. Moet je nagaan hoe moeilijk je gelaagd glas kapot krijgt.
Vandaar dus de zorgen van TS.

Er zijn dus eigenlijk 2 opties:
1: raam direct openen zolang elektriek nog werkt.
2: wachten tot de auto zover is gezonken dat je de deur kunt openen.
3: niet in het water rijden
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13739
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

gelaagd glas is stevig spul wat je er zomaar niet uit tikt
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Volvogel schreef:
Marcnij schreef:
Silver_R schreef: Aha. Ik begrijp het. Moet je nagaan hoe moeilijk je gelaagd glas kapot krijgt.
Vandaar dus de zorgen van TS.

Er zijn dus eigenlijk 2 opties:
1: raam direct openen zolang elektriek nog werkt.
2: wachten tot de auto zover is gezonken dat je de deur kunt openen.
3: niet in het water rijden
Die zou ik dan maar op 1 zetten :D
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
XCEL
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 17.02.2015 - 14:43

Ik heb een tijd lang een auto gereden met dubbel glas na eerst dezelfde auto zonder dubbel glas te hebben gehad en ondanks het feit dat de auto binnenin stiller was (minder windgeruis) ging ik me daardoor wel weer meer storen aan andere geluiden die weer duidelijker aanwezig waren zoals kraakjes/piepjes/motorgeluid, daarnaast was (toen, zonder buitenantenne) het bereik van mijn mobiel veel slechter en klaagden meerijders over hoofdpijn in deze auto, de theorie van onze dealer was dat 4/5 mensen met mobieltjes en dubbel glas bij een lange rit hoofdpijn kunnen veroorzaken(!?).
We hebben daarna dan ook besloten om dit nooit meer op een auto te bestellen en dus ook niet bij onze nieuwe T8....
beukenoot
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 22.10.2015 - 13:51

XCEL schreef: Ik heb een tijd lang een auto gereden met dubbel glas na eerst dezelfde auto zonder dubbel glas te hebben gehad en ondanks het feit dat de auto binnenin stiller was (minder windgeruis) ging ik me daardoor wel weer meer storen aan andere geluiden die weer duidelijker aanwezig waren zoals kraakjes/piepjes/motorgeluid, daarnaast was (toen, zonder buitenantenne) het bereik van mijn mobiel veel slechter en klaagden meerijders over hoofdpijn in deze auto, de theorie van onze dealer was dat 4/5 mensen met mobieltjes en dubbel glas bij een lange rit hoofdpijn kunnen veroorzaken(!?).
We hebben daarna dan ook besloten om dit nooit meer op een auto te bestellen en dus ook niet bij onze nieuwe T8....
Toch vreemd eigenlijk. Ik heb thuis ook dubbel gehard glas maar geen last met bereik. En zou de hoofdpijn volgens je dealer veroorzaakt zijn door het niet 'weg kunnen stralen' van de mobiele telefoon? Ook daar heb ik thuis geen last van.
Ik hoop dat het een broodje aap verhaal van je dealer is geweest maar ik kom er vanzelf achter aangezien ik straks ook een T8 met gelaagd glas krijg. :'(
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Nog nooit hoofdpijn of ander ongemak in de auto gehad.
Wanneer je de circulatie niet goed hebt of collectief aan de redbull gaat kan ik mij er wel wat bij voorstellen..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

beukenoot schreef: Toch vreemd eigenlijk. Ik heb thuis ook dubbel gehard glas maar geen last met bereik. En zou de hoofdpijn volgens je dealer veroorzaakt zijn door het niet 'weg kunnen stralen' van de mobiele telefoon? Ook daar heb ik thuis geen last van.
Ik hoop dat het een broodje aap verhaal van je dealer is geweest maar ik kom er vanzelf achter aangezien ik straks ook een T8 met gelaagd glas krijg. :'(
Ik hoop met je mee, beukenoot! Als ik 't had geweten had ik 't niet besteld, obv de info nu. Fort Boyard achtige taferelen bij te water, gegrilde hersens door mobiele straling, het belooft nog wat :sick: . Maar even serieus, als dit echt zo zou zijn, van die 4/5 mobieltjes waarbij die straling dan hoofdpijn zou veroorzaken, da's nogal niet wat, want zou betekenen dat je brains echt gewaved zouden worden. Met alle gevolgen van dien. Zou me niets verbazen trouwens, als we over x jaar hetzelfde over mobieltjes / Wifi te horen krijgen als onlangs met de bewerkte vleeswaren...
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

SRI schreef:
beukenoot schreef: Toch vreemd eigenlijk. Ik heb thuis ook dubbel gehard glas maar geen last met bereik. En zou de hoofdpijn volgens je dealer veroorzaakt zijn door het niet 'weg kunnen stralen' van de mobiele telefoon? Ook daar heb ik thuis geen last van.
Ik hoop dat het een broodje aap verhaal van je dealer is geweest maar ik kom er vanzelf achter aangezien ik straks ook een T8 met gelaagd glas krijg. :'(
Ik hoop met je mee, beukenoot! Als ik 't had geweten had ik 't niet besteld, obv de info nu. Fort Boyard achtige taferelen bij te water, gegrilde hersens door mobiele straling, het belooft nog wat :sick: . Maar even serieus, als dit echt zo zou zijn, van die 4/5 mobieltjes waarbij die straling dan hoofdpijn zou veroorzaken, da's nogal niet wat, want zou betekenen dat je brains echt gewaved zouden worden. Met alle gevolgen van dien. Zou me niets verbazen trouwens, als we over x jaar hetzelfde over mobieltjes / Wifi te horen krijgen als onlangs met de bewerkte vleeswaren...
Wat een onzin verhaal dit. Hoofdpijn door gelaagde ruiten? Echt te lachwekkend dit...
Het is niet wetenschappelijk bewezen dat straling van mobieltjes schadelijk is. En gelaagde ruiten zijn een geweldige optie. Bij het te water gaan, mocht dat ooit gebeuren, dan gaan de portieren automatisch van het slot. Heeft een groot merk als volvo echt wel over nagedacht. Daarnaast zorgen de ruiten voor meer rust in de auto, en is het antidiefstal aspect leuk meegenomen.
Verder is het monteren van de lifehammer alleen nuttig als je er bij kan. Als je ziet hoe vaak mensen hem ergens laag in de auto monteren, dan weet je direct dat het geen nut heeft mocht je hem ooit nodig hebben.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13739
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Grappig zo'n reactie...
Tussen de ruitdelen zit een kunststof folie, die geeft een zekere vertekening in het geheel, mijn zoon had altijd hoofdpijn achterin de auto.
Hij zal zich wel aangesteld hebben nu ik hier zo lees dat het allemaal onzin is
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”