Pagina 1 van 1

Stationair schuddende motor V50

Geplaatst: 27.10.2015 - 20:25
door MarcN
Kort na aanschaf van mijn V50 heb ik al last van trillingen welke voelbaar zijn in het stuur en stoel. Deze trillingen zijn voelbaar als de motor stationair draait en worden versterkt bij rijden. Als ik de motorkap open zie ik de motor ook zichtbaar (licht) schudden. Bij een koude start lijkt de motor ook wat te 'stotteren'.

Op het forum las ik een aantal keer dat het dual massa vliegwiel trillingen kan veroorzaken. Met deze vraag ben ik dus naar de garage gegaan.

Garage 1: Gaf aan dat er met het vliegwiel en koppeling niets mis is. De bovenste motorsteun was wat uitgedroogd en deze heb ik laten vervangen. Hierna helaas totaal geen verschil qua trillingen.
Garage 2: Constateerde de trillingen maar had hier geen directe verklaring voor. Gaf aan om eventueel de verstuivers te testen en/of vervangen en hierna het vliegwiel te vervangen. Gezien de flinke kosten hiervan heb ik besloten om dit niet zomaar op de gok te gaan vervangen.

Ook heb ik de auto uitgelezen. Het enige wat hier tevoorschijn komt is foutcode ECM-0380 Glow plug relay Faulty signal.
Maar de gloeibougies zijn volgens mij alleen met starten nodig? Starten doet hij nog goed.

Afbeelding

Bij aflevering van de auto heb ik de distributieriem laten vervangen. Bij beide garages heb ik gevraagd of hierin iets fout kan zitten, maar volgens beide zou de motor dan helemaal niet goed lopen. Het is wel opvallend dat ik tijdens de proefrit totaal nog geen trillingen had. Een aantal weken na aankoop is de trilling tevoorschijn gekomen en ik heb helaas nog niet echt van de auto kunnen genieten.

Heeft er iemand een idee in welke hoek ik het moet zoeken?

Re: Stationair schuddende motor V50

Geplaatst: 27.10.2015 - 23:00
door Maurits@Parts4Swedes
Storingsbeeld Volgens NL VIDA:
Starten/Motor moeilijk te starten/draait langzaam rond/Koude start
Rijden/Slechte prestatie/geen vermogen
Rijden/Aarzelt/schommelt/Onzeker wanneer/altijd
Cruise control/Schakelt niet in

Of dit de oorzaak van het schudden/trillen is weet ik niet, maar ik zou het wel eerst uitsluiten. Het kan dat de stekker van het relais gecorrodeerd is. Maak eens goed schoon met contactspray en daarna met vaseline weer in elkaar zetten. Als dat niet helpt ben je aangewezen op de dealer of een specialist, want dan moet e.e.a. doorgemeten worden.

Re: Stationair schuddende motor V50

Geplaatst: 27.10.2015 - 23:41
door Ramon&Ramon
Dit type van dit bouwjaar zijn bekend met bedrading en kabelboom problemen, er is een terugroepactie geweest op de ruitensproeierpomp en bijbehorende onderdelen.
Deze zorgde voor lekkage in een kabelboom waardoor er veel storingen optraden.
Het schudden kan inderdaad worden veroorzaakt door een tandje fout bij de distributie of de krukas sensor is niet goed terug gemonteerd..
Een en ander controleren lijkt me verstandig.

Re: Stationair schuddende motor V50

Geplaatst: 28.10.2015 - 13:02
door MarcN
Maurits@Parts4Swedes schreef: Storingsbeeld Volgens NL VIDA:
Starten/Motor moeilijk te starten/draait langzaam rond/Koude start
Rijden/Slechte prestatie/geen vermogen
Rijden/Aarzelt/schommelt/Onzeker wanneer/altijd
Cruise control/Schakelt niet in

Of dit de oorzaak van het schudden/trillen is weet ik niet, maar ik zou het wel eerst uitsluiten. Het kan dat de stekker van het relais gecorrodeerd is. Maak eens goed schoon met contactspray en daarna met vaseline weer in elkaar zetten. Als dat niet helpt ben je aangewezen op de dealer of een specialist, want dan moet e.e.a. doorgemeten worden.
Bedankt voor je reactie. Vooral het regeltje 'aarzelt/schommelt/onzeker' kan ik opzich wel koppelen aan het probleem.
Ik wil de foutmelding er sowieso uit hebben, zeker als het mogelijk invloed kan hebben. De stekker van het relais zal ik aankomend weekend eens schoonmaken en hierna opnieuw uitlezen. Opvallend is dat beide garages niets uitgelezen hebben. Ze deden dus een diagnose zonder van deze foutmelding af te weten.
Ramon&Ramon schreef: Dit type van dit bouwjaar zijn bekend met bedrading en kabelboom problemen, er is een terugroepactie geweest op de ruitensproeierpomp en bijbehorende onderdelen.
Deze zorgde voor lekkage in een kabelboom waardoor er veel storingen optraden.
Het schudden kan inderdaad worden veroorzaakt door een tandje fout bij de distributie of de krukas sensor is niet goed terug gemonteerd..
Een en ander controleren lijkt me verstandig.
Ik weet helaas weinig over de historie van deze auto, enkel dat deze de eerste 5 jaar bij een dealer in onderhoud is geweest en daarna bij een universele garage. Maar de eventuele lekkage in de kabelboom moet wel te meten zijn denk ik? Ik zet het op mijn lijstje om te controleren. Ook zal ik de distributieriem toch eens laten nakijken, want ik heb de auto bij een handelaar gekocht en ik vrees dat het misschien een beetje haastwerk is geweest.

De electronica kan ik grotendeels zelf controleren. Voor het motorische gedeelte zal ik toch even op zoek moeten naar een goede garage welke doelgericht zoekt en uiteindelijk het probleem kan oplossen. De diagnose door de twee eerder genoemde garages kan ik helaas niet zoveel mee, terwijl deze toch vaak hier op het forum genoemd worden als specialist.

Misschien heb ik net de pech dat het probleem gewoon lastig te vinden is. Jullie tips ga ik in ieder geval mee aan de slag zodat ik zelf al wat dingen kan uitsluiten.
Mocht er iemand nog andere ideeen hebben dan hoor ik het uiteraard graag!

Re: Stationair schuddende motor V50

Geplaatst: 28.10.2015 - 15:12
door Ramon&Ramon
Alle problemen zijn op te lossen ,keer echt gericht uitlezen met Vida en dan komt de storing(en) er vanzelf uit..
Wat is de definitie van specialist, ik zou mezelf geen specialist durven en willen noemen ,ondanks dat ik het een en ander van de materie af weet..
Maar met echt gericht zoeken kom je er altijd uit...

Re: Stationair schuddende motor V50

Geplaatst: 24.11.2015 - 17:46
door MarcN
In de tussentijd zijn er veel onderdelen vervangen, maar de trilling is helaas nog aanwezig.

Wat er inmiddels vervangen is: Motorsteun distributiezijde, schokbrekers achter, remschijven + remblokken achter, draagarmen voorzijde, motorsteun onderzijde.

Blijkbaar is er ook injector die het wat minder doet, dus ik heb nu een injector cleaner in de tank gegooid. Afwachten wat dat gaan doen en dan weer verder zoeken..

Re: Stationair schuddende motor V50

Geplaatst: 24.11.2015 - 18:45
door sequence
Een aanname klopt in ieder geval niet in de startpost, de gloeibougies hebben ook een rol in de verbranding na het starten en niet alleen bij het starten.

Re: Stationair schuddende motor V50

Geplaatst: 24.11.2015 - 18:46
door mxeryus
Rijd anders eens langs Terlouw in Mijnsheerenland. Dieselspecialisten bij uitstek (en dichterbij dan Pul in Urk).

Re: Stationair schuddende motor V50

Geplaatst: 25.11.2015 - 16:47
door MarcN
sequence schreef: Een aanname klopt in ieder geval niet in de startpost, de gloeibougies hebben ook een rol in de verbranding na het starten en niet alleen bij het starten.
Injectors en gloeibougies staan nu bovenaan het lijstje om na te kijken.

De auto ligt na het vervangen van alle andere versleten onderdelen wel een stuk beter op de weg, maar de meest irritante trilling is helaas gebleven.
Omdat de trilling tijdens stationair bij wat gas geven al duidelijk voelbaar wordt deze sowieso doorgegeven vanuit de motorruimte, de rest staat immers stil.

Kan het misschien ook nog aan de stuurbekrachtiging of stuurkolom liggen?

Re: Stationair schuddende motor V50

Geplaatst: 25.11.2015 - 16:49
door MarcN
mxeryus schreef: Rijd anders eens langs Terlouw in Mijnsheerenland. Dieselspecialisten bij uitstek (en dichterbij dan Pul in Urk).
Bedankt voor de tip. Niet direct om de hoek maar voor een goede diagnose/oplossing wil ik graag een stukje rijden.

Re: Stationair schuddende motor V50

Geplaatst: 26.11.2015 - 21:10
door MarcN
Inmiddels weer enkele kilometers met de auto gereden. Het vervangen van de versleten onderdelen heeft de auto sowieso veel goed gedaan qua wegligging maar helaas overheerst de vibratie in het stuur nog.

De schokkende motor lijkt nu een stuk minder geworden te zijn, waarschijnlijk door de injector cleaner en nieuwe motorsteunen. Ik voel nog een hele lichte trilling in de stoelen en het interieur maar dat lijkt me acceptabel voor een diesel en is ook niet direct storend.

Wat nog wel vervelend blijft is de trilling die vooral in het stuur doorgegeven wordt.

Ik heb enkele dingen getest zoals de zekering van de stuurbekrachtiging tijdelijk losgehaald, maar dit maakt geen verschil. Ook heb ik tijdens het rijden de motor uitgeschakeld en ook dan blijft de trilling aanwezig. Iemand enig idee in welke hoek ik het beste verder kan zoeken?