B23
1989 werd de motor opnieuw geconstrueerd en alle onderdelen die verminderd ten koste van duurzaamheid weer de oorspronkelijke grootte. B230 motoren zijn echter nog steeds bekend om lang en zeer probleemloos. B230 kreeg ook een verbeterde carterontluchting voor een lager verbruik olie, lagere olie mist in de uitlaat en dus een langere levensduur van de zuurstof sensor en katalysator. Dit wordt gezegd dat het een punt van zorg bij de eerste Volvo-motoren met een katalysator op de Amerikaanse markt te zijn geweest.
1993 werd opgewaardeerd B230 motoren die turbo had (deze werden bevestigd Volvo 940) en nu was de olienevel aan de onderzijde van de zuigers. Dit veroorzaakte de zuigers gekoeld beter en was niet zo warm.
B23- en B230 motor gemonteerd in diverse Volvo-modellen tussen 1981 en 1998, toen de laatste motor rolde van de lijn. De modellen motoren zijn te vinden in zijn: de Volvo 240, Volvo 740, Volvo 780, Volvo 760 en de Volvo 940.
Variaties van B23 en B230
B23A - carburateur (Pierburg horisontalförgasare). 112 pk en 185 Nm in Europa, 106 pk en 179 Nm in andere markten. Voor Europa, de compressieverhouding van 10,3 en vereist 98 octaan, voor andere markten, de compressieverhouding van 9,0 en 93 octaan. [1]
B23E - mechanische benzine-inspuiting (continue injectie van het type Bosch K-Jetronic), ontwikkeld 129-140 pk en 190 Nm. Vermogensverschillen zijn te wijten aan verschillende nokkenassen - eerste H, K later, en tenslotte A, wijzigingen bedoeld om betere bottom turn en soepeler stationair maar ten koste van lagere piekvermogen leveren. Compressieverhouding 10,0 voor alle modellen, behalve de 1984 Scandinavië, Zwitserland en Australië, die 10,3 heeft. Octane 98 en 96. [1]
B23F - Elektronische brandstofinspuiting LH-Jetronic 1.0, eventueel later 2.0, ontwikkelde 101 pk en 150 Nm. Er waren 240 op de Amerikaanse markt.
B23ET - werden gevonden in de 760 Turbo -84 ontwikkelt 173 pk met oliegekoelde Garret T03 turbo.
B230ET - werden gevonden in de 740, 760 Turbo 85-88B ontwikkelt 182 pk. Elektronische geïntegreerde ontsteking en injectie systeem Bosch Motronic.
B230E - mechanische benzine-inspuiting (continue injectie van het type Bosch K-Jetronic). In markten met geen speciale uitlaat eisen, de 530-top en V-nokkenas, en ontwikkelt 131 pk en 190 Nm, in Scandinavië, Zwitserland en Australië hebben de 405-top en A-nokkenas en ontwikkelt 129 pk. Compressieverhouding 10,3 octaan en 98 beide uitvoeringsvormen. [1]
B230A - carburateur (Pierburg horisontalförgasare), de Volvo 740 ontwikkelt de 112hk en 192Nm, 240 110 pk en 187 Nm op de Europese markt, 106 pk / 179 Nm in markten met lage superbenzine. Voor Europa, de compressieverhouding van 10,3 en vereist 98 octaan, voor andere markten, de compressieverhouding van 9,0 en 93 octaan. [1]
B230F - Elektronische Brandstof LH 2,2 tot 88A modeljaar en uit 88B LH 2.4. Motoren met LH 2.2 had lage compressie (8.0) te draaien op 91-octane benzine, lieten ze 113 pk en 185 Nm. Motoren met LH 2.4 vereist 95 octaan. Met de latere versie van het inspuitsysteem kreeg een primitief motordiagnose systeem waarbij je foutcodes kon lezen via een aansluitkast in de motorruimte. 530-piek, en M nokkenas. Tussen juli 1988 en december 1989 kon je de motor te kopen met een tuning-pakket van Volvo verhoging vermogen 116-136 pk. Het pakket was eigenlijk gewoon een 531-top en een VX3-nokkenas. Buiten Zweden, de motor van een Frans-made (Bendix / Siemens) injectie systeem genaamd Regina. Er was ook de Zweedse auto's verkocht in de laatste årmodellen van de 740-serie, omdat ze werden gebouwd in België. B230F met LH 2,4 is identiek aan de 240 en 740 naast het verdeelstuk plaatsing. B230F met LH 2.2 heeft grote verschillen tussen automodellen - waaronder verschillende sprinklers, verschillende software in de controller, compleet anders ontsteking systemen (Chrysler 240, Bosch EZ-K 740).
B230K - carburateur (de Solex tweetraps gevallen carburateur met automatische choke). Het deksel werd genoemd 631, en de motor had verbrandingskamers in de zuigers in plaats van de top. Geproduceerd tot modeljaar 1988, en werd alleen gebruikt in 740. 117 pk en 194 Nm.
B230FB - Verschenen in 940 modeljaar 1991 en 1992. Dit is in principe dezelfde motor als B230F 1988-1989 nadat ze uitgerust met Volvo's eigen stuwing pakket (zie hierboven). 136 pk. Beschouwd als de brandstof meeste energie van F-motoren.
B230FD - dezelfde motor die B230F geplakt met EGR en pulsair, als gevolg van de strengere emissie met 1993. Waarschijnlijk is het zelfde ontwerp dat reeds verkocht in Californië sinds 1989. De 115 pk of 85kW.
B230FS - Vergelijkbare motor B230F, maar B230F (S) kreeg een aantal componenten delen, zodat de controller / verdeler / luchtmassameter etc. - en kreeg een koude start ventiel / versterker.
B230FK - "light-druk turbo" Het is eigenlijk een B230FT bedrijf met olie gekoelde zuigers, unadjustable wastegate en 0,3 bar turbodruk. 530-piek, en T nokkenas.
B204FT - Vier kleppen per cilinder en turbo. Verscheen in 780 en 960 in het Italiaanse marknaden.2,0liters cilinderinhoud, 190hk (met katalysator)
B204GT - Vier kleppen per cilinder en turbo. Verscheen in 780, 960 en 740 op de Italiaanse markt. 2,0 liter, 200 pk (zonder katalysator), waardoor de sterkste variant van Volvo B23 series.
B234F - Volvo's single gietijzeren motor met vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. Dit model had ook balansassen voor stillere en slaagde er in de draaiende motor. Deze motor is uitgerust met hydraulische klepstoters. 155-159 pk.
Meest B230 motoren, wordt het contact verdeler aan de achterzijde van de cilinderkop, namelijk bevestigd, tegen het schot. In 240 was er geen plaats voor de distributeur waar de B230 240 heeft blokken gemonteerd distributeur op dezelfde manier als B23. Alle B230 motoren hebben verstelbare / zwenken ontstekingsverdeler op motoren met LH 2,4 of Regina injectie wordt bestuurd echter het ontstekingssysteem van een sensor aan het vliegwiel afvuurpositie wordt niet beïnvloed door de distributeur.
Alle Zweedse verkochte Volvo B23 / B230 motoren vóór 1986 ontbreekt katalysator. Alle F-motoren zijn de katalysator geweest, ze werden oorspronkelijk ontwikkeld voor de VS, waar de katalysator was eisen van 1983 (eerder in Californië) en gingen op de verkoop in Zweden 1986-1987 toen loodvrije benzine hier beschikbaar was. 1988a was het laatste model jaar, toen de motoren zonder katalysator verkocht in Zweden, maar ze waren nog een paar jaar op een aantal exportmarkten (bv Noorwegen).
soorten B23 motoren in de bakstenen
De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
bobdelaplage
Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors