levensduur D5 met roetfilter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

Er is volgens mij al veel over geschreven, over de levensduur van de D5 met een roetfilter.


ik overweeg een andere S80, de huidige heeft 290.000 gereden en is in prima staat, zou nog lang meekunnen. Maar een mens wil wel eens wat anders en wat nieuwers. Ik heb zelf inmiddels 200k met de huidige S80 gereden.

Ik twijfel aan eentje met 185 pk uit 2007/2008 met zo'n 170.000 km of een veel nieuwere D3, 2.0 5-cilinder uit ca. 2012.

Als ik voldoende vertrouwen zou hebben dat de 'oude' versie met zo'n 170.000 km er nog een 130.000 bij zou kunnen rijden zonder problemen dan zou die mijn voorkeur hebben. Maar ik ben bang dat die motor bij zo'n 230.000 km problemen krijgt met turbo en andere zaken door dat verdraaide roetfilter. Het filter verwijderen of doorboren zie ik niet zitten overigens, daar begin ik niet aan. Ik hoor te vaak gedonder als gevolg van dat 'klere - filter'.

Wat is jullie ervaring met de 185 pk D5 uit 2007/2008.
Minder goed natuurlijk dan mijn 'oude' D5 zonder roetfilter..... maar wanneer beginnen de problemen doorgaans en kan ik het nog voorkomen of kan je op voorhand iets controleren ?

doorrijden blijft ook altijd nog een optie natuurlijk, maar ooit is er een einde aan een auto
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik heb een 2.4d (163 pk) uit 2007 zonder problemen ver over de drie ton gebieden totdat hij verkocht werd. Geen problemen mee gehad met de turbo, noch het roetfilter.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2437
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Hier een 2007 185pk D5, na bijna 290.000 km nog altijd geen problemen met roetfilter (of regeneratie) en/of turbo. Rij je een D5 waar een diesel 'voor bedoeld is', dus niet te veel korte ritten tussen de langere ritten (waarbij de motor goed warm wordt zodat de regeneratie plaats kan vinden), is er m.i. niet veel aan de hand. Je zou preventief de olie om de 15.000-20.000km kunnen vervangen ipv de voorgeschreven 30.000km.

Let er wel even op dat bij die jaartallen die je noemt de distributieriem bij 180.000km vervangen moet worden, mocht dat nog niet gedaan zijn is dat toch nog een aardige kosten post vlak na aanschaf.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

hartelijk dank voor jullie ervaringen...
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
Plaats reactie

Terug naar “S80”