Onregelmatig werkende cruise control

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Papadopoulos
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 06.07.2015 - 23:11

Hallo iedereen,

De cruise control van mijn 960 heeft een vreemd probleem. Soms werkt hij wel, soms werkt hij niet. Ik heb het idee dat hij over het algemeen vaker werkt wanneer de motorruimte goed warm is (na een lange rit, bijvoorbeeld). Ik heb geen foutcodes gevonden met mijn OBD2 lezer, dus het lijkt me niet dat het in de computer zit. Alle vacuumleidingen zien er ook nog goed uit, dus een vacuumlek lijkt mij ook niet het punt. De knoppen zijn ook niet het probleem, deze werken probleemloos zodra de cruise control wél inschakelt, aanpassen van de snelheid gaat dan vlekkeloos.
Heeft iemand een idee waar ik zou kunnen zoeken?

Alvast bedankt voor de reacties,
Harm
Volvo 360 GLT 1988 (daily)
MG B Roadster 1979 (voltooid restauratieproject)
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Zou het misschien in de aan/uit knop kunnen zitten? De schakelaar voor aanpassen snelheid is een andere toch?

Ik heb in mijn 940 cruise control een probleem met vacuum gehad en dat is destijds keurig onder garantie bij de dealer verholpen. Was een easy fix.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
Papadopoulos
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 06.07.2015 - 23:11

Polar334 schreef: Zou het misschien in de aan/uit knop kunnen zitten? De schakelaar voor aanpassen snelheid is een andere toch?

Ik heb in mijn 940 cruise control een probleem met vacuum gehad en dat is destijds keurig onder garantie bij de dealer verholpen. Was een easy fix.
De aan/uit knop kom ik eigenlijk nooit aan. Ik heb ook al geprobeerd of daar mee spelen helpt, maar helaas. Ook dat lijkt niet het probleem te zijn. De resume knop op de aan/uit knop werkt ook gewoon goed als de cruise control wél inschakelt.
Volvo 360 GLT 1988 (daily)
MG B Roadster 1979 (voltooid restauratieproject)
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Welke OBD is gebruikt ?, maar is dit met een vacuumbalg met pompje ?
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
Papadopoulos
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 06.07.2015 - 23:11

M&M schreef: Welke OBD is gebruikt ?, maar is dit met een vacuumbalg met pompje ?
Gewoon met een OBD2 reader de boel uitgelezen, ik wist niet dat er meer dan één mogelijkheid was? OBD2 is toch gewoon een universele standaard? Zaken als motortemperatuur, toerental, snelheid, verbruik enz. komen gewoon keurig binnen op mijn laptop.

Een pompje? Dat zou ik echt niet weten. Het is wel zo'n vacuumbalg die uiteindelijk de gaskabel bedient, maar verder is het systeem mij om heel eerlijk te zijn wel een raadsel.
Volvo 360 GLT 1988 (daily)
MG B Roadster 1979 (voltooid restauratieproject)
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Staat mij bij dat OBD in dat jaartal een eigen systeem is en niet universeel uitleesbaar. Wel via volvo (toen nog geen dice) de mogelijkheid om afhankelijk van het motortype een testprogramma af te werken. Hier zit ook de Cruisecontrol bij. De slangen of het balgje willen wel eens gaan lekken. Je kan eens proberen om te zuigen aan een slang om te kijken of er onderdruk blijft in de balg. Ook willen de schakelaars bij de pedalen wel eens verlopen waardoor de vacuumschakelaar niet goed werkt (opnieuw afstellen, marge is klein en verloopt). bij de 940 wil de stuurschakelaar in de tijd ook wel eens problemen geven. Tip probeer de 700 vereniging eens.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

960 en 940 hebben toch geen OBD?
De stekker is wel hetzelfde maar het is geen OBD. Ik heb een speciaal kastje, gemaakt door een V700vereniging lid, waarmee ik hem kan uitlezen....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Vraag eens op het forum van de V700 vereniging, daar helpen ze je vast wel verder!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Papadopoulos
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 06.07.2015 - 23:11

whitehorsekart schreef: 960 en 940 hebben toch geen OBD?
De stekker is wel hetzelfde maar het is geen OBD. Ik heb een speciaal kastje, gemaakt door een V700vereniging lid, waarmee ik hem kan uitlezen....
Het is een modeljaar 1996, geleverd eind 1995. Die heeft vanwege Europese regelgeving al wel universeel uitleesbare OBD2.
Volvo 360 GLT 1988 (daily)
MG B Roadster 1979 (voltooid restauratieproject)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”